Hjälp mig bygga Monsterbygget 2016

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga Monsterbygget 2016

Hejsan gottfolk!

Jag behöver lite hjälp med mitt framtida monsterbygge..
Eftersom jag inte är så insatt längre så velar jag lite mellan de delar jag plockat ihop, svårt att hitta någon som är objektiv som ja behöver personen att vara.

Jag kan ju lägga fram några kriterier som jag har då de måste uppfyllas, det har varit min ambition.

Målet med nästa pc är att kunna spela i 4k upplösning och ungefär vad för spel jag vill. BF1 och allt på max är ju givet, gissningsvis så kommer det inte vara mil ifrån Battlefield 4 & Battlefront som jag använder som målstolpe sålänge.
Tittar på denna skärmen men vet inte om det finns något bättre just nu.

Om allt skiter sig och det är omöjligt med dagens teknik att få vettiga 100 fps på den skärmen med nästa generations grafikkort och annan gear så är denna skärmen ett sämre alternativ.

Som ni ser i min signatur så har jag helt ok dator idag, är villig att ta delar ur den för att få ner priset då kanske en ny PSU är onödigt.
Där emot så är ett nytt chassi på listan lika så en m2 disk för systemet, alternativt en för gaming också om det finns nog med platser men det är inget krav.

Så jag hade velat se er go nuts, inga begränsningar, elitist gear är inget jag är intresserad av dock(lampor, lull lull, bara för att gear), endast det bästa jag kan köpa för pengar, vill tillägga att jag är en lat jävel så att få mig till att överklocka saker är inget ni kommer lyckas med. Vägrar slänga in vattenkylning i burken med för att jag blir för nojjig då, utan en luftkyld oklockad monsterburk.

Tack ska ni ha, hoppas det blir ett par spännande kundvagnar skickade åt mitt håll!

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som kan maxa ett icke existerande spel i 4k upplösning och dessutom 100 FPS plus.
Gissar på att du får vänta en 3-5 år innan det går =).
Bättre än 6700K och ett par GTX1080 får du inte i år troligen.
Ett eventuellt 1080TI är ju fortfarande rena spekulationer, och gissningsvis så kommer vi att få vänta länge innan vi ser ett.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Tror du missförstod min post lite.

Är medveten om att 1080TI troligen kommer nästa år vilket är ok.
BF1 är inte ute än fair point, men jag menar ett system där man troligen skulle klara av spelet, vi kan ju använda oss av Battlefield 4 och Battlefront som exempel.

Editerade min original post så att det blir något utav denna tråden.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Är pengar ett problem? alltså vad är absolut max. Är det 25k 50k 100k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett grafikkort som kan maxa ett icke existerande spel i 4k upplösning och dessutom 100 FPS plus.
Gissar på att du får vänta en 3-5 år innan det går =).
Bättre än 6700K och ett par GTX1080 får du inte i år troligen.
Ett eventuellt 1080TI är ju fortfarande rena spekulationer, och gissningsvis så kommer vi att få vänta länge innan vi ser ett.

quad titan x sli

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9405263/

Permalänk
Medlem

@Seglaarn: Tjena, Nej pengar är inga problem. Det ser dock ut som att du valt precis allt som kostar mest och lagt det ihop i en kundvagn, fungerar dem delarna ihop för att ge mig bästa möjliga burk med x antal 1080s ? Målet är som sagt att dra runt "Bf4-Battlefront" och förhoppningsvis deras framtida bf1 på den 34" skärmen länkad och inte mer

Denna pillade jag ihop, något att tillägga ?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9405332/

La dit 2 st grafikkort bara för att se hur mycket det kommer gå på med 2 st 1080s ungefär.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

6700k är ett bra val, alternativt så kommer det väl nya prollar till X99 platformen som kanske är mer anpassade för Battlefield tack vare fler trådar?, 32gb dominator minnen (de klarar att klockas rätt bra). Sedan 2st 1080 borde göra susen, bygger du sedan med custom loop så kan du ju klocka upp både gpu och cpun med bra temp. Enligt tester så får ju ett 1080 ca 24% bättre prestanda med lite överklock.

Ditt nätagg kommer kunna driva 2st 1080 och 6700k på klock med så.

Ang skärmarna du länkade så är jag väldigt kritisk, efter många recensioner och kommentarer om nästan alla dyra gamingskärmar så är de ett lotteri på högnivå. Viket jag tycker e absurt för så dyra skärmar.
De flesta verkar ha döda pixlar, bleeds osv.

Permalänk
Medlem

@Pzykozz: Tack så mycket, jag ska hålla ögonen öppna inför framtiden var det gäller X99, hade ingen aning om att battlefield gillade fler trådar.

Håller med om att skärmar är en jungel. Vill ta mig ur 1080p snarast och gå vidare till 1440p eller ännu längre med nästa bygge.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@Marroak
Om spel är ditt primära syfte med datorn - och det verkar det ju onekligen vara - så är 64GB RAM helt bortkastade pengar. Likaså 32GB. Jag sitter själv på 16GB och har aldrig sett mer än 10GB ram användas i något scenario. Läs gärna TechSpots test på ämnet:

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.ht...

Notera att GTA V och Google Chrome med 65st flikar ger en differens på hela EN (1) fps mellan 4GB och 16GB ram.

Kontentan blir att 16GB blir "best money can buy" men att allt över det istället blir bortkastat om du inte sysslar med rendering eller annat arbete vid datorn.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

@Pzykozz: Tack så mycket, jag ska hålla ögonen öppna inför framtiden var det gäller X99, hade ingen aning om att battlefield gillade fler trådar.

Håller med om att skärmar är en jungel. Vill ta mig ur 1080p snarast och gå vidare till 1440p eller ännu längre med nästa bygge.

Inga problem!

Förstår dig precis, jag vill också ta mig ifrån 1080p men att betala 7k+ för en skärm som kanske kommer strula känns inte värt. Hoppas att dem fixar till sin skit snart eller släpper skärmar som inte strular.

Permalänk
Medlem

@Pzykozz: Jo, läste att man vart tvungen att ha ett x antal döda pixlar för den ska få bli returnerad och det känns ju trögt. Hur tror du min burk ställer sig med bara en gpu upgrade tillsålänge med tanke på att jag rullar 2011 just nu (tänker battlefield)

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Här kommer jag helt random och kommer på en idé! Om du nu har så pass mycket pengar att lägga varför inte spexa till det lite och införskaffa lite intressanta udda prylar så som unikt chassi (kanske custom-beställa), kylning som kanske är av annan icke kommersiell design, sleeva snyggt, bygg två datorer i en (?), dra in två högklockade Xeon-proppar istället för en i7. Bara tankar kring om man vill lite extra
Och för allt i världen, om du nu köper många och dyra saker, se till att du har koll på garantier, butikens policyer för felsökning och utbyte mm så att du inte står där dag 2 utan dator och en butik som har två veckor på sig att leka fritt med felsökning och sedan om de misslyckas får även skicka det vidare till tillverkare för fler veckors felsökning eller annat trams.

Om inget annat så måste jag ifrågasätta valet av minnen både från dig och från den första kundvagnen som Seglaarn gjorde. Vinsten med DDR4 märks knappt i 2133, om ens, och bara lite i 2400. Dra till med maxhastigheten MB klarar så du får lite vinst från dem också!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

@Pzykozz: Jo, läste att man vart tvungen att ha ett x antal döda pixlar för den ska få bli returnerad och det känns ju trögt. Hur tror du min burk ställer sig med bara en gpu upgrade tillsålänge med tanke på att jag rullar 2011 just nu (tänker battlefield)

Du bör kunna klara av det med gpu byte, de värt att testa innan du uppgraderar! Din prolle e fortfarande stark så.

Ja jag tror att Asus kräver 3 pixlar bredvid varandra vilket e galet enligt mig!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Marroak
Om spel är ditt primära syfte med datorn - och det verkar det ju onekligen vara - så är 64GB RAM helt bortkastade pengar. Likaså 32GB. Jag sitter själv på 16GB och har aldrig sett mer än 10GB ram användas i något scenario. Läs gärna TechSpots test på ämnet:

http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/page3.ht...

Notera att GTA V och Google Chrome med 65st flikar ger en differens på hela EN (1) fps mellan 4GB och 16GB ram.

Kontentan blir att 16GB blir "best money can buy" men att allt över det istället blir bortkastat om du inte sysslar med rendering eller annat arbete vid datorn.

Ok tackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Här kommer jag helt random och kommer på en idé! Om du nu har så pass mycket pengar att lägga varför inte spexa till det lite och införskaffa lite intressanta udda prylar så som unikt chassi (kanske custom-beställa), kylning som kanske är av annan icke kommersiell design, sleeva snyggt, bygg två datorer i en (?), dra in två högklockade Xeon-proppar istället för en i7. Bara tankar kring om man vill lite extra
Och för allt i världen, om du nu köper många och dyra saker, se till att du har koll på garantier, butikens policyer för felsökning och utbyte mm så att du inte står där dag 2 utan dator och en butik som har två veckor på sig att leka fritt med felsökning och sedan om de misslyckas får även skicka det vidare till tillverkare för fler veckors felsökning eller annat trams.

Om inget annat så måste jag ifrågasätta valet av minnen både från dig och från den första kundvagnen som Seglaarn gjorde. Vinsten med DDR4 märks knappt i 2133, om ens, och bara lite i 2400. Dra till med maxhastigheten MB klarar så du får lite vinst från dem också!

Hade jag varit sugen på något sådant så varför inte. Men nu är det mestadels att ha en kraftburk att spela på. Okej, är helt kass på minnen så fick för mig att jag skulle använda mig av 2133mhz pga processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11