Google ska börja blockera Flash i Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Kör du bara en browser?

varför skulle man köra flera?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har redan sedan länge konfigurerat så att man måste klicka på plugin för att kunna starta dem, så Flash är inget problem för mig.
Det jag har problem med däremot är HTML5-video som går igång automatiskt på websidor och inte går att stänga av.

När Youtube använde bara Flash så kunde jag öppna ett gäng flikar med de videos jag ville se och sedan starta varje video när jag vill, Nu måste jag gå in och manuellt stoppa varje video ... vilket är knökigt eftersom videospelaren inte är särskilt responsiv vid uppstart.
Sen så är det videoannonser ... men de vill väl inte Google stänga av för annonser är det som de drar in mest på.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

varför skulle man köra flera?

Lättast så för multitasking, firefox för något och chrome för något annat.
Sen är det bra att ha också för att testa din kod om du gör är programmerare som också gör något till webben.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Lägg in chrome-tillägget h264ify! *Edit: Finns även till firefox

Jag hade problem med att köra youtube på 1080p@60fps på min chromebook och min surface pro 3, CPU-användingen gick i taket.

Googlade på det och det visar sig att det är beroende på youtubes val av codec. Med tillägget h264ify så tvingar man fram codec h264 och det kräver mycket mindre av datorn. CPU användningen gick ner från 100 procent till 30-40 procent istället 1080p64fps-klipp.

Mer info här:
http://www.ithinkdiff.com/h264ify-for-chrome-enables-h-264-vi...

Största problemet jag har med HTML5 prestandan är i FF. Det kan ta 5-10 sek att starta en video... sen fungerar den klockrent. Dock verkar ditt tips ovan hjälpa för CPU lasten, så tack för den

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Lägg in chrome-tillägget h264ify! *Edit: Finns även till firefox

Behövs inte, min Firefox använder redan h264 per default. Därför drar den så lite som 2,8W, men med flash drar den ännu mindre.

Permalänk
Medlem
Citat:

De sidor där Flash fortfarande kommer vara aktiverat som standard är till exempel YouTube, Facebook, Twitch och Yahoo.

Antar att detta strider mot nätneutraliteten och eventuellt konkurrenslagar?
Personligen önskar jag att flash tas bort snarast men att det då görs på samma villkor för alla sidor. Nu blir det så att dessa stora företag får konkurrensfördelar mot sina konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Lättast så för multitasking, firefox för något och chrome för något annat.
Sen är det bra att ha också för att testa din kod om du gör är programmerare som också gör något till webben.

du vet att du bara kan splitta på tex firefox eller chrome så att du får två fönster? på så vis kan du undvika att behöva ha två.
den andra poängen kan jag dock hålla med om

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Största problemet jag har med HTML5 prestandan är i FF. Det kan ta 5-10 sek att starta en video... sen fungerar den klockrent. Dock verkar ditt tips ovan hjälpa för CPU lasten, så tack för den

Inga problem alltid kul att hjälpa någon

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Livsnjutare 😎

Google börjar känns sig stora nu.... blockerar Java... Blockerar Flash.

Det är ju bra att de "tvingar fram" en förändring, men vet samtidigt inte om det är rätt väg att gå ?
- Eller så är det precis det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du vet att du bara kan splitta på tex firefox eller chrome så att du får två fönster? på så vis kan du undvika att behöva ha två.
den andra poängen kan jag dock hålla med om

Ja men det går snabbare att ha två ikoner och hantera därefter. Jag ser ingen issue alls med att köra två st.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Varför inte tvinga dom stora sidorna som envisas med Flash att sluta göra det? Chrome är väl ändå den mest använda webbläsaren, borde pressa dom lite.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Friterad:

Varför inte tvinga dom stora sidorna som envisas med Flash att sluta göra det? Chrome är väl ändå den mest använda webbläsaren, borde pressa dom lite.

Det är därför Twitch har börja gå i från Flash

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Varför inte tvinga dom stora sidorna som envisas med Flash att sluta göra det? Chrome är väl ändå den mest använda webbläsaren, borde pressa dom lite.

Mpeg-dash som används i html5 är relativt nytt och det tar lite tid att gå över till en ny plattform. SVT kör tydligen fortfarande HDS/HLS i sina livesändningar.

https://kundo.se/org/svt-play-hjalp/d/ersatta-flash-med-html5...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ja men det går snabbare att ha två ikoner och hantera därefter. Jag ser ingen issue alls med att köra två st.

du hanterar ju det som det vore mycket effektivare att köra två stycken. men du verkar inte använda alt tab vilket hade eliminerat att klicka på ikonerna

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du hanterar ju det som det vore mycket effektivare att köra två stycken. men du verkar inte använda alt tab vilket hade eliminerat att klicka på ikonerna

Du kör bara en skärm antar jag.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Misstänker att de har undantag för t.ex. HBO, vars usla streamingtjänst använder Flash. Hoppas inte, så HBO får press på sig att ta fram bättre alternativ (de fick gärna snegla lite på Netflix). Det vore skönt att slippa ha Flash på min htpc (som är den enda av mina maskiner som fortfarande har skiten installerat).

Och just det ja, SVT Play är väl 99,9% Flash det också. De har hållit på att gå över till html5 i flera år men det går fruktansvärt långsamt. Begriper inte vad de pysslar med.

Usch ja fy fan vad HBO's tjänst suger, helt sjukt vad lite effort som gått åt för att designa den sidan.
Hoppas verkligen att detta får HBO och liknande tjänster att göra något bättre.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Du kör bara en skärm antar jag.

just nu ja, men körde likadant när jag körde 3 skärmar.

vill du förklara för mig varför detta:

är bättre än detta?:

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

just nu ja, men körde likadant när jag körde 3 skärmar.

vill du förklara för mig varför detta:
http://i.imgur.com/Rd3Jvoy.png

är bättre än detta?:
http://i.imgur.com/Zj3a0A5.png

Gissa?

Den ena webbläsaren är inställd för den ena skärmen och den andra för den andra. Annars måste du hålla på att dra dina tabbar fram och tillbaka hela tiden.
Sen att man måste testa sin kod i flera webbläsare var inget du brydde dig om tydligen.

Dold text
Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av Azlan1:

Det är därför Twitch har börja gå i från Flash

Det går långsamt i alla fall slängt ut Flash för länge sen och har inte kunnat se på Twitch (ingen större förlust, men lite irriterande).

Youtube har ju helt immigrerat till html5 (dock inte fullt stöd för andra webbläsare än Chrome). Får hoppas det flesta buggar och tillkortakommanden går att räta ut på sikt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Det är inte precis att du inte kan använda flashen men du måste ger den tillåtelse på en viss sida.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tyvärr använder Twitch fortfarande flash. De jobbar på html5 support.

Skrivet av Christley:

att tvinga bort det helt hade gjort att en skara byter till tex firefox eftersom twitch inte fungerar utan flash. och folk vill se på twitch

Skrivet av Azlan1:

Det är därför Twitch har börja gå i från Flash

Skrivet av Broken-arrow:

Det går långsamt i alla fall slängt ut Flash för länge sen och har inte kunnat se på Twitch (ingen större förlust, men lite irriterande).

Youtube har ju helt immigrerat till html5 (dock inte fullt stöd för andra webbläsare än Chrome). Får hoppas det flesta buggar och tillkortakommanden går att räta ut på sikt.

Det finns metoder för att glo på twitchstreams utan flash:
Livestreamer - http://docs.livestreamer.io/
plus Livestreamer Twitch Gui - https://github.com/bastimeyer/livestreamer-twitch-gui/release...
plus valfri mediaspelare, jag kör VLC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Gissa?

Den ena webbläsaren är inställd för den ena skärmen och den andra för den andra. Annars måste du hålla på att dra dina tabbar fram och tillbaka hela tiden.
Sen att man måste testa sin kod i flera webbläsare var inget du brydde dig om tydligen.

Dold text

båda anpassar sig efter skärmarna?
och du verkar inte läsa det jag skriver eftersom du missade:

Skrivet av Christley:

den andra poängen kan jag dock hålla med om

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd

Hade det varit för att skydda folket så hade både aftonbladet och Facebook blivit blockat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

båda anpassar sig efter skärmarna?
och du verkar inte läsa det jag skriver eftersom du missade:

Yeap den missade jag men det är fortfarande skönt att få upp en läsare rätt per skärm och hålla viss typ av info etc i vardera utan att dra i tabbar, tar onödig tid.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Här är ett passande videoklipp, givetvis i Flash/SWF format:

http://www.pown.it/984

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Dåligt att de har undantag. Bort med det gamla skräpet bara och sätt press

Jo, det hade ju också varit mer juste att inte behålla det för vissa sajter. Hade varit mer rättvist om de tog bort det för samtliga och behandlade alla sajtägare lika och på lika villkor.

Tycker också att de borde sluta stödja Java och SilverLight på samma sätt som med Flash, men i de fallen så kanske det är annorlunda då det inte är Googles egna plugin?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Jag vet inte men det känns som google har någon egen agenda med detta precis som med w10 att tvinga över alla användare.

Först vänjer man folk vid tanken sen pang blir det 100% tvingat och finns inget man kan göra.

Tror inte att google gör detta för säkerheten finns så mycket annat man måste ta tag i innan isåfall.

Visa signatur

-Ny Mainrigg kommer inom framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Antar att detta strider mot nätneutraliteten och eventuellt konkurrenslagar?
Personligen önskar jag att flash tas bort snarast men att det då görs på samma villkor för alla sidor. Nu blir det så att dessa stora företag får konkurrensfördelar mot sina konkurrenter.

Nätneutraliteten handlar ju bara om internetleverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det hade ju också varit mer juste att inte behålla det för vissa sajter. Hade varit mer rättvist om de tog bort det för samtliga och behandlade alla sajtägare lika och på lika villkor.

Tycker också att de borde sluta stödja Java och SilverLight på samma sätt som med Flash, men i de fallen så kanske det är annorlunda då det inte är Googles egna plugin?

Instämmer att om de gör detta bör de göra det utan undantag.

Det upptäcks och påpekas ofta säkerhetsbrister i Java men skulle de ta det steget tror jag de skulle riskera förarga väldigt många personer + Oracle som äger java. Det finns inte ännu ett lika stort momentum mot java som trotts sina brister också har styrkor men i oracles ägo är jag tveksam över javas framtid.
Silverlight trodde jag hade dött ut för många år sedan?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!