Köpråd, dator till svärmor/svärfar

Permalänk
Medlem

Köpråd, dator till svärmor/svärfar

Tjena!

Svärmor och svärfar har bett mig plocka ihop en dator till dem då deras är 400 000 år gammal och inte riktigt vill. De har inte gett någon budget utan mer "det får kosta vad det kostar" kan tänkte mig att det inte bör gå på mer än max 8k dock. Skärm ska ej ingå.

Datorn kommer användas till surfande, filmtittande och de andra diverse standard sakerna man har en dator till (Tvivlar på att det kommer förekomma något spelande). Ska också vara en blueray brännare med.

Föredra att chassit är av mindre storlek och bra isolerat för låg ljudnivå.

Skulle föredra att datorn plockas ihop på inet samt att inet bygger ihop den.

Tack på förhand!

Något sånt här kanske?

https://www.inet.se/kundvagn/bild/9406228/

Permalänk
Medlem
Permalänk

Mina föräldrar är nöjda med denna:
https://www.inet.se/produkt/1978184/lenovo-g50-80-i3-6gb-128g...

Jag blev lite kär i den jag med. Smidig sak men man kan behöva köpa till extern HDD samt DVD om man använder sånt.

Permalänk
Medlem

@Hoggaforfan:

Stationär dator det handlar om!

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO:

Yes möjligt att de skulle klara sig med det egentligen, är rätt säkra på att de vill kunna bränna skivor dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akaiko:

@SUMITOMO:

Yes möjligt att de skulle klara sig med det egentligen, är rätt säkra på att de vill kunna bränna skivor dock.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9406241/

Permalänk
Skrivet av Akaiko:

@Hoggaforfan:

Stationär dator det handlar om!

Bara som ett alternativ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Ser väl rätt rimligt ut, inte inte helt säker på blue ray grejen än men annars kommer jag absolut gå ner på typ en sådan disk enhet som du har. De är dock väldigt trötta på sin sega dator och varit väldigt tydliga med att de vill lägga lite extra så att den håller ett bra tag därav i5an och 16 gb ram så håller det en stund utan att man ska greja med det.

Bytte till ett fractal design integra!

Permalänk
Medlem

Låter ju som en väldigt smidig lösning i mina öron men jag känner mig rätt säker på att de vill ha en ordentlig stationär så att man om ett tag kan byta ut separata delar smidigt istället för att behöva köpa helt nytt.

Men ska absolut lägga fram förslaget!

Permalänk
Medlem

Intel NUC i5 6260U -Paket 250GB SSD 8GB RAM, 4270kr
Windows 10, 1090
Extern dvd brännare, 299kr

5659 kr

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att argumentet "byta ut delar" håller i dagens läge. När en maskin är så pass trött att den är dags för uppgradering, då är det ofta ändå dags att byta så mycket i maskinen att man lika gärna kan skaffa en helt ny maskin. Speciellt om man inte har datorn som en hobby, utan använder den till surf och e-post. En nuc håller hög klass och kommer att räcka länge för enklare uppgifter. Att den är liten och tyst är bara plus.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Viss tär det alltid bättre med en stationär dator där du kan byta ut delar men för ett gammalt par så lär en i3a eller i5a räcka väldigt länge, dessutom kan de köpa en ny NUC när det är dags att uppdatera motsvarande delar i en vanlig stationär dator. Rent kostnadsmässigt blir det ungefär samma kostnad. Sen är NUCen mycket smidigare då den är mindre och tyst då de flesta är fläktlösa.

Skrivet av Akaiko:

Låter ju som en väldigt smidig lösning i mina öron men jag känner mig rätt säker på att de vill ha en ordentlig stationär så att man om ett tag kan byta ut separata delar smidigt istället för att behöva köpa helt nytt.

Men ska absolut lägga fram förslaget!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag kört en NUC eller Gigabytes Brix

Vill du pressa priset så kan du dra ner på chassi, nätaggregat och moderkort. I mitt tycke behöver de delarna inte vara särskilt dyra, datorn borde hålla i minst 4 - 6 år i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Intel NUC i5 6260U -Paket 250GB SSD 8GB RAM, 4270kr
Windows 10, 1090
Extern dvd brännare, 299kr

5659 kr

Skrivet av whisky:

Jag tycker inte att argumentet "byta ut delar" håller i dagens läge. När en maskin är så pass trött att den är dags för uppgradering, då är det ofta ändå dags att byta så mycket i maskinen att man lika gärna kan skaffa en helt ny maskin. Speciellt om man inte har datorn som en hobby, utan använder den till surf och e-post. En nuc håller hög klass och kommer att räcka länge för enklare uppgifter. Att den är liten och tyst är bara plus.

Skrivet av KiXeR:

Viss tär det alltid bättre med en stationär dator där du kan byta ut delar men för ett gammalt par så lär en i3a eller i5a räcka väldigt länge, dessutom kan de köpa en ny NUC när det är dags att uppdatera motsvarande delar i en vanlig stationär dator. Rent kostnadsmässigt blir det ungefär samma kostnad. Sen är NUCen mycket smidigare då den är mindre och tyst då de flesta är fläktlösa.

Skrivet av seqr:

Personligen hade jag kört en NUC eller Gigabytes Brix

Vill du pressa priset så kan du dra ner på chassi, nätaggregat och moderkort. I mitt tycke behöver de delarna inte vara särskilt dyra, datorn borde hålla i minst 4 - 6 år i vilket fall.

Verkar ju som att de flesta tycker att den NUC är ett väldigt bra val, ska absolut lägga fram det på bordet, ska även göra som seqr föreslog, alltså att dra ner lite på det jag kan i den setup jag skrev från början.

Tackar för alla svar! Får väl helt enkelt kolla med de som ska ha datorn vad de tycker känns bäst!

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade pappa för ca 1 år sedan. Då blev det en i5 NUC, 500GB SSD och en USB bluray. Han är helnöjd. Den används främst till netflix, betala räkningar svara på mail osv.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag uppgraderade pappa för ca 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Jag uppgraderade pappa för ca 1 år sedan. Då blev det han en i5 NUC, 500GB SSD och en USB bluray. Han är helnöjd. Den används främst till netflix, betala räkningar svara på mail osv.

I fixed it!

Permalänk
Medlem

Min röst faller också på en NUC med en extern brännare. Så smidigt.

Permalänk
Medlem

@Akaiko:

Jag kör en NUC med KUbuntu Linux på jobbet som ena jobbdatorn, för mail, surf m.m. funkar riktigt bra och man slapp en extra tusing för Windows, men det är ju en smaksak.

De som kör på jobbet märker ingen skillnad mot Windows eftersom de ändå bara ska använda Chrome/Firefox och Office-paket (Libre/Open) hela tiden typ

Men det går ju bra att slänga in Windows 10 också.

NUCen är iaf jäkligt smidig och jag har en extern brännare till den som funkar fint via USB, även om jag inte använt den på ett par år nu. Samma sak om man behöver ha mycket lagring, bara att köra en extern hårddisk bredvid med USB3, så har man en hyfsad SSD i NUCen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX