Permalänk
Medlem

Luft eller vatten?

Googlar och söker, men hittar mest trådar från 2011~ och tekniken har nog gått framåt en hel del sen dess.

Som ni ser på följande bild skulle jag tro att jag är i behov av lite bättre CPU kylning eller kylning över lag.

Jag sitter på ett CoolerMaster HAF X chassi, så utrymmet är inga större problem. Jag har i stort sätt aldrig köpt kylning till datorn och sitter på Intels orginal atm.

Vad "bör" man ha i dagsläget? Vatten eller luft? Något speciellt som rekommenderas?

Va lite inne på CoolerMaster V8, dels för jag läst ganska bra om den och dels för jag kan tänka mig att den ser ganska läcker ut i mitt chassi som också är svart/rött.

Men jag kommer gärna undan lite billigare om någon har något annat förslag.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk

Vatten

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Du får väl ut några C bättre med vatten, men skulle inte säga det spelar så mycket roll.

Hur varmt är det i rummet? Hur står chassit?

Permalänk
Medlem

Beror helt på hur intresserad du är och hur mycket pengar du har att spendera på datorn.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem

Då du inte har någon överklockningsbar processor, så räcker det gott med en mellanklass luftkylare, typ CoolerMaster Hyper 212 EVO eller Be-Quiet Pure Rock.
Ingen av dem är fasligt dyr och presterar långt mycket bättre än Intels orginalkylare.

Att skaffa något dyrare än så spelar egentligen ingen roll så länge du inte är ute efter en massiv överklockning eller ultimat tystnad.

Permalänk
Medlem

Tacksam för alla svaren.

Skrivet av loefet:

Då du inte har någon överklockningsbar processor, så räcker det gott med en mellanklass luftkylare, typ CoolerMaster Hyper 212 EVO eller Be-Quiet Pure Rock.
Ingen av dem är fasligt dyr och presterar långt mycket bättre än Intels orginalkylare.

Att skaffa något dyrare än så spelar egentligen ingen roll så länge du inte är ute efter en massiv överklockning eller ultimat tystnad.

Nä, har inga planer på att överklocka. De va så länge sedan jag gjorde sånt (Krangparty 2003 typ, om någon kommer ihåg det.) och det intresset är lite borta, det jag andvänder datorn till i dagsläge så duger det som det är.

@Reyintaz: Det är väl normalvarmt eller vad man ska säga Den står dock lite dåligt till, då jag har skrivbord med lådor på bägge sidor och knappt någon plats brevid så står den snett under bordet där inne man har benen, så det blir lite småtrångt när man sitter i vägen.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Tacksam för alla svaren.

Nä, har inga planer på att överklocka. De va så länge sedan jag gjorde sånt (Krangparty 2003 typ, om någon kommer ihåg det.) och det intresset är lite borta, det jag andvänder datorn till i dagsläge så duger det som det är.

@Reyintaz: Det är väl normalvarmt eller vad man ska säga Den står dock lite dåligt till, då jag har skrivbord med lådor på bägge sidor och knappt någon plats brevid så står den snett under bordet där inne man har benen, så det blir lite småtrångt när man sitter i vägen.

Känns som varmluften som kommer ut ur ditt chassi fastnar där då. Kan vara värt att testa att köra bench när datorn står mer "öppet". Flytta bara ut den från under skrivbordet o se

Permalänk
Skrivet av Tott3:

Tacksam för alla svaren.

Nä, har inga planer på att överklocka. De va så länge sedan jag gjorde sånt (Krangparty 2003 typ, om någon kommer ihåg det.) och det intresset är lite borta, det jag andvänder datorn till i dagsläge så duger det som det är.

@Reyintaz: Det är väl normalvarmt eller vad man ska säga Den står dock lite dåligt till, då jag har skrivbord med lådor på bägge sidor och knappt någon plats brevid så står den snett under bordet där inne man har benen, så det blir lite småtrångt när man sitter i vägen.

ska du inte överklocka överhuvudtaget utan mest bara köra på så skulle jag säga att vattenkylning onödigt. Jag körde det ett bra tag på allt jag ägde o hadde och det mesta var o-klockat.

Jag har en 8350 AMD som blir rätt varm, den klarar sig med en Be Quiet Pure Rock i o-klockat tillstånd. har även en A10 7890k i ett pytte litet chassi med ett extremt dåligt luftflöde. satte en Be Quiet Dark Rock i den och det fungerar mycket bra, har temps på 40c i idle vilket är okej då jag klockat den ett par hz.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2429142

Desutom klarar de sig rent tekniskt längre då tornet i princip bara blir gammalt om du byter till ett nyare mobo... vilket en vattenkylare gör med

Permalänk
Medlem

Jag har haft en v8 dom är bra men biffiga hade det.den oxå i ett likadant chassi som du har nu, tyvärr så gav ena fläkten upp och då köpte jag en färdig vattenkylare closed loop. En ny V8 kostar lika mycket som en closed loop, men med vatten så är temperaturerna bättre och med sjyssta fläktar så blir ljudnivån oxå bättre.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att köra luftkylare. Som tidigare nämnt kan man komma undan väldigt billigt om man inte skall överklocka. En Hyper 212 Evo eller en Pure Rock skulle säkerligen sitta fint i din situation.

Edit: Detta påstår jag efter egna erfarenheter med custom vattenkylning, sluten vattenkylning samt luftkylning från Intels stock-kylare till monster som Noctuas NH-D14.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Jag rekommenderar att köra luftkylare. Som tidigare nämnt kan man komma undan väldigt billigt om man inte skall överklocka. En Hyper 212 Evo eller en Pure Rock skulle säkerligen sitta fint i din situation.

Edit: Detta påstår jag efter egna erfarenheter med custom vattenkylning, sluten vattenkylning samt luftkylning från Intels stock-kylare till monster som Noctuas NH-D14.

Mvh
Hugo

CoolerMaster fläkten verkar inte ta sockel 2011 och Pure Rock står det 2011-3 på, är det same same?

Edit: Har ett sånt här https://www.asus.com/Motherboards/P9X79/

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem

@Tott3: Efter 2011-3 står det 2011(square), vilket jag utgår ifrån är första 2011 då den var någorlunda kvadratisk.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Bryr du dig om ljudnivå i full load alt. tänker du överklocka?
Har du en tillräckligt saftig budget (~3kkr för kylning som kommer hänga med ett tag)?

Då ska du välja vatten.

Annars, välj luft.

AIO-vatten (sluten, färdigpaketerad) hör bara hemma där man har utrymmesbrist, som i miniITX-chassin.

Min egen dator är knäpptyst och kommer inte över 50°C i load, men jag har fått betala bra för det.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Jag kör Corsairs allt-i-ett vattenkylning H80i på min överklockade 3930k (X79, socket 2011). Fungerar utmärkt. 45C idle, 50-55C vid spel etc.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

@Tott3: Efter 2011-3 står det 2011(square), vilket jag utgår ifrån är första 2011 då den var någorlunda kvadratisk.

Mvh
Hugo

Jo men precis, om man läser på Inet står följande. Där står dom separat.

Intel 775, Intel 1151, Intel 1150, Intel 1155, Intel 1156, Intel 1366, Intel 2011, Intel 2011-3, AMD 754, AMD 939, AMD AM2, AMD AM2+, AMD AM3, AMD AM3+, AMD FM1, AMD FM2, AMD FM2+

Skrivet av aniron:

Bryr du dig om ljudnivå i full load alt. tänker du överklocka?
Har du en tillräckligt saftig budget (~3kkr för kylning som kommer hänga med ett tag)?

Då ska du välja vatten.

Annars, välj luft.

AIO-vatten (sluten, färdigpaketerad) hör bara hemma där man har utrymmesbrist, som i miniITX-chassin.

Min egen dator är knäpptyst och kommer inte över 50°C i load, men jag har fått betala bra för det.

Inga planer på överklockning som det står längre upp i tråden. Ljudnivån är väl skit samma, den är helt okej nu och lär knappast bli högre med en bättre kylare.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Jo men precis, om man läser på Inet står följande. Där står dom separat.

Intel 775, Intel 1151, Intel 1150, Intel 1155, Intel 1156, Intel 1366, Intel 2011, Intel 2011-3, AMD 754, AMD 939, AMD AM2, AMD AM2+, AMD AM3, AMD AM3+, AMD FM1, AMD FM2, AMD FM2+

Inga planer på överklockning som det står längre upp i tråden. Ljudnivån är väl skit samma, den är helt okej nu och lär knappast bli högre med en bättre kylare.

Högre nej, men den kan bli väsentligt lägre om du kyler CPU och GPU med en custom vattenslinga.
Är det skitsamma för dig så ser jag inte varför du ska slösa tusenlappar på vattenkylning om du inte bara vill göra det för att det är kul.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Utan planer för överklockning så säger jag luft, ljudnivå är skit samma så säger jag luft, om däremot pengar finns och simma i samt ljudnivå är kritisk och eller extremt intresse för allt med vatten så säger jag vatten.
Kör själv med vatten och allt på tok för överdimmensionerad sådan men så vill jag ha tyst som i graven och gillar och meka så jag har inget emot allt spill när det är dags för uppgradering

Som sagt. Rekommenderar utan tvekan luft till dig

Edit och med ett HAF så bör en vettig luftkylare kunna prestera i klass med en aio.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har erfarenhet utav några vanliga AIO kylare och bytte nyligen till en Noctua D15. Är riktigt nöjd och kommer nog inte köra vattenkylning igen

Går kanske inte att jämföra med "custom loop" vattenkylning i kylförmåga, men det är en helt annan prisklass

Om man ska prata ljudnivå så kan jag inte påstå att jag hör datorn vid vanlig användning. Flyttade all lagring till NASen då hårddiskarna överröstade fläktarna haha

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Luft! Någon kylare från Phantheks, Noctua eller Be-Quiet är säkra kort.

Permalänk
Medlem

Luft, om du inte väljer att bygga vattenkylningen själv.
All-In-One kylare är väl sådär med några undantag, men då kostar det istället 1500-2000kr.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Nu är det klart! Det blev en Evo 212. Nu sitter den i datorn och nere på 30~ i Idle. Tack för alla tips och all hjälp!

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tott3:

Nu är det klart! Det blev en Evo 212. Nu sitter den i datorn och nere på 30~ i Idle. Tack för alla tips och all hjälp!

Bra val.

AIO-vattenkylare har jag testat, och det är nog inget jag kommer gå tillbaks till.
Visst kyler dom lite bättre än bra luftkylare, men risken för läckage gjorde mig paranoid (det är ovanligt, men det bryr man sig inte om ifall det händer en själv), och irriterande pumpljud verkar tyvärr vara relativt vanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.