Permalänk
Medlem

Stationär eller bärbar?

Tjo sweclockers till att börja med ber jag om ursäkt om det här inlägget är i fel tråd.

Men jag har varit sugen på att köpa en spel dator ett tag nu men jag flyttar fram och till baka mellan min föräldrar, jag vill ha en stationär men det känns lite bökigt att flytta varannan vecka och pengar har jag inte jätte mycket av eftersom att jag fortfarande går i skolan (jag är 15) så det är också en faktor varför jag inte har köpt en dator.

Men min fråga är, är det verkligen värt att köpa en bärbar det känns så lite för pengarna och det jag menar med det är att jag tror att man kan få mycket mer för pengarna om man köper en stationär dator.

Om jag bestämmer mig för stationär är denhör bra då?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8814078/2015-11-27

Det kanske finns ett chassi som är lättare att bära..?

Ber om ursäkt för dålig svenska

Edit: om/när jag skaffar dator kommer jag vilja kunna spela de flesta spel på minst 60 fps om det är möjligt med 10k budjet. Jag kommer antagligen spela battlefield 1 och rust...

Permalänk
Medlem

Ska du spela så är det stationär som gäller, fixa ett mitx-system vettja så är det inte så tungt att ta med sig. Ett bitfenix prodigy har hantag som du kan bära den i. Kanske är smart?

Datorn du länkar är helt okej! Jag själv skulle vänta och se vad som händer med priserna när nya gtx 1080 varit på marknaden ett tag. Att köpa ett 970 nu som snart är last generation är nog inte bra i ekonomisk synpunkt.

Det finns okej bärbara beroende på vilka spel du spelar, Ska du ha en bärbar för 10k så kan du glömma att spela nya spel med bra inställningar. Spelar du dock typ CS, LoL eller andra onlinespel så räcker ett 950m som finns i mellanklasslaptops gott och väl.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Moderator
Moderator

Med så mycket flyttande skulle jag främst rekommendera en bärbar. Att du får mindre prestanda för pengarna är givet men att hela tiden jonglera en stor stationär fram och tillbaka kommer nog att vara rejält påfrestande och bökigt. Ett litet mer kompakt system i ITX-format kanske kan vara något dock, men med skärm och allt annat så blir det ändå meckigt.

Vad har du för budget? 10kkr av varukorgen att döma men bäst att dubbelkolla.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar127:

Tjo sweclockers till att börja med ber jag om ursäkt om det här inlägget är i fel tråd.

Men jag har varit sugen på att köpa en spel dator ett tag nu men jag flyttar fram och till baka mellan min föräldrar, jag vill ha en stationär men det känns lite bökigt att flytta varannan vecka och pengar har jag inte jätte mycket av eftersom att jag fortfarande går i skolan (jag är 15) så det är också en faktor varför jag inte har köpt en dator.

Men min fråga är, är det verkligen värt att köpa en bärbar det känns så lite för pengarna och det jag menar med det är att jag tror att man kan få mycket mer för pengarna om man köper en stationär dator.

Om jag bestämmer mig för stationär är denhör bra då?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/8814078/2015-11-27

Det kanske finns ett chassi som är lättare att bära..?

Ber om ursäkt för dålig svenska

Inget fel på den men det känns helt fel att ta ett stort, ljudämpat atx chassi när du ska flytta den fram och tillbaka.

Byt till ett m-atx moderkort och ett kubchassi så får du en hälften så stor dator att bära runt på utan att offra annat än i stort sett onödiga expansionsmöjligheter.

En kylare till processorn skulle jag nog köpa direkt så slipper du tänka på att byta den under processorns livstid. T.ex be quiet! Shadow Rock 2 eller någon av Noctuas dyrare tornkylare.

Känner du ingen stress att få datorn rekommenderar jag att hålla ögonen öppna och köpa delar på t.ex komplett super weekend och Dustin Weekend Rush, då kan du nog utan större problem spara 2000kr.

Så här ser datorn jag byggt i Bitfenix phenom M ut

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Med så mycket flyttande skulle jag främst rekommendera en bärbar. Att du får mindre prestanda för pengarna är givet men att hela tiden jonglera en stor stationär fram och tillbaka kommer nog att vara rejält påfrestande och bökigt. Ett litet mer kompakt system i ITX-format kanske kan vara något dock, men med skärm och allt annat så blir det ändå meckigt.

Vad har du för budget? 10kkr av varukorgen att döma men bäst att dubbelkolla.

Ja 10k skulle jag nog säga

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Inget fel på den men det känns helt fel att ta ett stort, ljudämpat atx chassi när du ska flytta den fram och tillbaka.

Byt till ett m-atx moderkort och ett kubchassi så får du en hälften så stor dator att bära runt på utan att offra annat än i stort sett onödiga expansionsmöjligheter.

En kylare till processorn skulle jag nog köpa direkt så slipper du tänka på att byta den under processorns livstid. T.ex be quiet! Shadow Rock 2 eller någon av Noctuas dyrare tornkylare.

Känner du ingen stress att få datorn rekommenderar jag att hålla ögonen öppna och köpa delar på t.ex komplett super weekend och Dustin Weekend Rush, då kan du nog utan större problem spara 2000kr.

Så här ser datorn jag byggt i Bitfenix phenom M ut
https://dl.dropboxusercontent.com/u/23859641/Penom.jpg

Dålig på datorer. Har du lust att byta ut mordekortet och cassit åt mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vill du ha en dator precis nu och inte orkar vänta på nya grafikkorten som snart kommer så hade iaf jag köpt ett begagnat 980Ti eller furyX som är betydligt bättre än ett gtx970 och kan fås för nästan samma pengar som ett nytt 970. Om du verkligen verkligen vill ha ett nytt 970 så tror jag netonnet har några kvar för 2500 spänn.

Vill du spelen ska flyta på bra me höga grafikinställningar så är det i princip stationär som gäller, undantaget är väl släpbara laptop med gtx 980 desktop-kretsen i sig (alltså INTE 980m) men dessa brukar kosta en bra slant över din budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vill du ha en dator precis nu och inte orkar vänta på nya grafikkorten som snart kommer så hade iaf jag köpt ett begagnat 980Ti eller furyX som är betydligt bättre än ett gtx970 och kan fås för nästan samma pengar som ett nytt 970. Om du verkligen verkligen vill ha ett nytt 970 så tror jag netonnet har några kvar för 2500 spänn.

Vill du spelen ska flyta på bra me höga grafikinställningar så är det i princip stationär som gäller, undantaget är väl släpbara laptop med gtx 980 desktop-kretsen i sig (alltså INTE 980m) men dessa brukar kosta en bra slant över din budget

Nej jag kan absolut vänta har ett xbox så jag klar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oskar127:

Nej jag kan absolut vänta har ett xbox så jag klar mig

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta då helst till slutet av juni/början juli så ser du vad både AMD och nvidia langar fram på bordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vänta då helst till slutet av juni/början juli så ser du vad både AMD och nvidia langar fram på bordet

Okej tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en liten stationär fungerar om du har skärm och tangentbord hos var förälder. går att köpa någonting billigt på marknaden här (:
bärbar klarar man sig bra på dock. man behöver inte köra allt på snyggaste hela tiden. tänk att du vill ha en ganska smidig till plugget om du gör sånt.
men en riktig stationär är väl också bra. då kan du ju spela riktigt och alltid i skön position osv. då kan du bara spela varannan vecka och det är absolut inget dåligt med det mycket tid för annat.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.