Nvidia släpper fullständiga specifikationer för Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kommer det vara värt att vattenkyla 1070? Eller kommer den överklocka lika kasst som Maxwell?
Vad tror ni?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Om jag inte har fel så kommer 1070 ha lika mycket bandbredd för sina kärnor jämfört med 1080 då 1070 har 25% mindre av dem.

Skrivet av Yoshman:

Varför tror du bandbredd blir problem i 1070 när det inte alls såg ut att vara en flaskhals i 1080? Bandbredden i 1070 är 80 % av 1080 och av allt att döma så blir prestanda något mindre än 80 % av 1080, d.v.s. om något som har 1070 något högre takhöjd vad det gäller bandbredd.

I Maxwell visade det ju sig att komprimeringen av frame-buffer mer än väl kompenserade för att motsvarande modell hade längre kapacitet mot VRAM. I Pascal har man gjort ännu mer förbättringar kring just detta så X GB/s motsvarar i praktiken en högre kapacitet i Pascal än i Maxwell.

Ni missar poängen, helt.

1070 kommer säkert klara sig med den bandbredden för sin kärna i stock klock.
Men mitt svar var på @tvelander som uppenbarligen skulle massivt OCa kortet. Min poäng är att 1070 aldrig kan ta igen dessa 25%, då du inte kan matcha minnesbandbredden. De kan mao inte göra som med 970, där de OCat kärnan så pass att den ligger i "typ" samma prestanda som 980.

Och @Yoshman just pga ökad komprimering kan de säkert "hänga med" TitanX 336GB/s. Men det lär blir svårt att gå över till 1080s nivå. Vi pratar ändå om ca 25% skillnad, vilket jag tror är bästa fall komprimeringsvinst över Maxwell.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Det här kan bli RIIIKTIGT intressant...

Blev lite besviken på 1080 när det testades (och är fortfarande lite fundersam över hur 1070 skall klara sig..) men det har iaf ett betydligt lägre pris!
Dessutom om det har schysst OC-potential är detta en riktig Killer!

Take My Money !! $$$
... När jag har läst en recension eller två

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Kanske äntligen läge till att uppgradera sig från sitt närmare 4 år gamla GTX 670.. Bara priset inte uppgår mycket mer än 4000:- och att det blir 8 fullt användbara GB i VRAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Frågan är vad som är mest värt att satsa på. Ett begagnat 980ti för samma peng som ett nytt 1070? Spel i 2560x1440 och 3d rendering i blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Strömförbrukningen borde ju vara betydligt lägre på 1070 iaf.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Jag kan inte vara den enda som är lite besviken på 1080 och 1070. Eller snarare nVidia. Det är den första krympningen sedan 680 och en helt ny arkitektur. Jag känner att prestandan därför är ganska blygsam.
Men det är klart, jag försöker ju vänta mig fermi-liknande produkter och inte kepler-produkter.
Det här att lansera en avskalad modell och låtsas som att det är en toppmodell för ett ännu högre pris, så att man senare kan säga "oj, kolla här, vi ville vara snälla och lansera en till".
Dessutom känner jag att de har en entusiastprissättning utan entusiastkänsla över kretsarna.

Nåja, 1070 kommer att lägga sig i en intressant priskategori, förutsatt att dollarpriset sjunker gentemot kronan. Den har intressant prestanda (om man räknar beräkningskapaciteten i relation till 1080), men jag känner för personlig del att jag gärna väntar och ser på vad Vega hittar på, och eventuella prissänkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Jämför man GP104 med den nästan dubbelt så stora GM200 så kan ökningen kanske kännas blygsam. Men man borde jämföra med GM204 och då är prestandaökningen rätt så stor.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Heinel:

Samma nyhet 2 dagar i rad?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av carlosxbox82:

Funderade också på det, tänkte först att jag läst det på en annan sida eller att det var en deja' vu

TLDR (uppenbarligen, se första stycket ;D); Detta är officiella specifikationer från Nvidia, de tidigare uppgifterna är "läckta" och inte bekräftade av Nvidia själva. Det enda de själva meddelat tidigare var mer eller mindre att det skulle få 8 GB GDDR5 (och ej GDDR5X).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Strömförbrukningen borde ju vara betydligt lägre på 1070 iaf.

Tänkte mer prestandamässigt. Om ett nytt 980ti sjunker till 5k, och ett 1070 landar på 4500kr.. Vad motiverar att köpa ett äldre kort om inte prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Kommer det vara värt att vattenkyla 1070? Eller kommer den överklocka lika kasst som Maxwell?
Vad tror ni?

1080 går att överklocka till 2.1 GHz på luft och håller sig då fortfarande inom rimliga temperaturer. Så jag tror inte att det är temperaturen som begränsar, utan snarare strömmatningen. Både 1080 och 1070 har bara en 8-pin kontakt. För rejält överklockning så känns det som att det behövs en extra 6-pin kontakt, och förhoppningsvis kommer vi få se detta från tredjepartstillverkare. Sen så lär även BIOS sätta gränser för hur mycket du kan höja spänningen. Referenskorten är inte gjorda för överklockning. Så med kort från Asus, Gigabyte, MSI osv så förväntar jag mig en extra PCIE-kontakt och bättre BIOS.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heinel:

Samma nyhet 2 dagar i rad?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var någon enstaka specifikation som inte var släppts tydligen, så dom passade väl på att skriva en till artikel om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ink7:

Tänkte mer prestandamässigt. Om ett nytt 980ti sjunker till 5k, och ett 1070 landar på 4500kr.. Vad motiverar att köpa ett äldre kort om inte prestandan?

Skickades från m.sweclockers.com

SLI-konfiguration om du redan har ett 980Ti. Du får ju betydligt mer prestanda för pengarna av att köpa ett extra 980Ti för 5000kr än att köpa två stycken 1070 för 9000kr. Ska du däremot bara uppgradera till ett bättre kort så kommer ju 980Ti falla bort av flera anledningar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Friterad:

Det var någon enstaka specifikation som inte var släppts tydligen, så dom passade väl på att skriva en till artikel om det

Snarare tvärtom, det var en enstaka specifikation som hade släppts officiellt (8GB GDDR5).

Se #16165359

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

1080 går att överklocka till 2.1 GHz på luft och håller sig då fortfarande inom rimliga temperaturer. Så jag tror inte att det är temperaturen som begränsar, utan snarare strömmatningen. Både 1080 och 1070 har bara en 8-pin kontakt. För rejält överklockning så känns det som att det behövs en extra 6-pin kontakt, och förhoppningsvis kommer vi få se detta från tredjepartstillverkare. Sen så lär även BIOS sätta gränser för hur mycket du kan höja spänningen. Referenskorten är inte gjorda för överklockning. Så med kort från Asus, Gigabyte, MSI osv så förväntar jag mig en extra PCIE-kontakt och bättre BIOS.

Självklart tänkte jag köra custom bios och någon lösning med mer än en 8-pin.
Men det jag frågade var om den klockar lika dåligt som maxwell. När du kommer över någon gräns klockar den inte mer oavsett hur mycket ström du ger den. Eller klockar den lika bra som kepler då det bara att mata ström och få upp frekvensen?

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin153:

Självklart tänkte jag köra custom bios och någon lösning med mer än en 8-pin.
Men det jag frågade var om den klockar lika dåligt som maxwell. När du kommer över någon gräns klockar den inte mer oavsett hur mycket ström du ger den. Eller klockar den lika bra som kepler då det bara att mata ström och få upp frekvensen?

Svårt att säga så här på rak arm utan ett kort i handen, men min magkänsla säger i alla fall att Pascal kommer överklocka betydligt bättre än Maxwell. Jag menar vi har ju redan sett en ökning på 400 MHz i tester, och det är på referenskort med stock BIOS. Det får man ju ändå se som lovande

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Snarare tvärtom, det var en enstaka specifikation som hade släppts officiellt (8GB GDDR5).

Se #16165359

Om du jämför förra artikeln med denna så står det även nu klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Tror inte att kretsen i 1070 kan köra GDDR5X utan bara GDDR5 minne.
Minnes teknikerna är väldigt lika men ej helt lika om jag förstått det rätt så man måste anpassa "minnesbuss-konfigureringen" till typ av minne.
Där av olika kretsar GP104-400 (GTX1080) och GP104-200 (GTX1070).
Men jag kan ju ha helt fel....

1080 och 1070 har samma minneskontroller, det är PCBn som måste ha lite annan layout för GDDR5x. Du skulle kunna sätta en 1070 die direkt på en 1080 PCB utan problem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Friterad:

Om du jämför förra artikeln med denna så står det även nu klockfrekvens.

Om du jämför med förra artikeln så är detta som sagt officiella uppgifter från Nvidia och inte längre bara läckor. ;P

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Alltså jag förstår inte Nvidias taktik med Founders Edition. Får man ngt extra här som inte kommer finnas i övriga kort från t.ex. partnertillverkare? Ngn anledning måste ju finnas till att man tar ut så mkt högre priser. Eller handlar det helt enkelt om att man vill suga ut så mkt pengar som möjligt av sk "early adopters"?

När en tillverkare tar ut ett högre pris än vad partnertillverkare och resellers tar ut så handlar det helt enkelt om att deras kunder blir Skitsura om dom konkurerar prismässigt. Att konkurera med kundera innebär helt enkelt att dom inte längre är kunder i framtiden.
Det är med andra ord inte direkt Nvidia som sätter detta pris, utan det beror på vilket pris deras kunder sätter. (Evga,Asus,Gigabyte,etc)
Eftersom Nvidia bestämt sig för att fortsätta sälja kort även efter lansering så blir det såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

1080 går att överklocka till 2.1 GHz på luft och håller sig då fortfarande inom rimliga temperaturer. Så jag tror inte att det är temperaturen som begränsar, utan snarare strömmatningen. Både 1080 och 1070 har bara en 8-pin kontakt. För rejält överklockning så känns det som att det behövs en extra 6-pin kontakt, och förhoppningsvis kommer vi få se detta från tredjepartstillverkare. Sen så lär även BIOS sätta gränser för hur mycket du kan höja spänningen. Referenskorten är inte gjorda för överklockning. Så med kort från Asus, Gigabyte, MSI osv så förväntar jag mig en extra PCIE-kontakt och bättre BIOS.

Om jag förstått det rätt så var det BS från Nvidia, när recencenter inte kommer över 2Ghz, och den i stock klock blir typ 80+ grader utan custom fläkt kurva. Nvidia tog troligen en golden sample och sen satte på Vsync... så 2,1Ghz... låg temp.
Står lite mer om det i 1080 tråden med länkar om detta.

Att de har kapat 1 av 6 st strömmatningar gör det säkert inte bättre dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstått det rätt så var det BS från Nvidia, när recencenter inte kommer över 2Ghz, och den i stock klock blir typ 80+ grader utan custom fläkt kurva. Nvidia tog troligen en golden sample och sen satte på Vsync... så 2,1Ghz... låg temp.
Står lite mer om det i 1080 tråden med länkar om detta.

Att de har kapat 1 av 6 st strömmatningar gör det säkert inte bättre dock.

HardwareCanucks nådde över 2.1Ghz på sitt 1080

https://youtu.be/-cLYn937ZFE?t=6m55s

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av KalBumling:

1080 och 1070 har samma minneskontroller, det är PCBn som måste ha lite annan layout för GDDR5x. Du skulle kunna sätta en 1070 die direkt på en 1080 PCB utan problem.

Gigabyte tog PCB från dyrare kort och satte på billigare gpu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstått det rätt så var det BS från Nvidia, när recencenter inte kommer över 2Ghz, och den i stock klock blir typ 80+ grader utan custom fläkt kurva. Nvidia tog troligen en golden sample och sen satte på Vsync... så 2,1Ghz... låg temp.
Står lite mer om det i 1080 tråden med länkar om detta.

Att de har kapat 1 av 6 st strömmatningar gör det säkert inte bättre dock.

Som Asssor redan nämnt så har vissa tester nått upp i 2.1 GHz med relativt låg temp. Men visst kan det vara en "golden sample" det är frågan om. Man får nog helt enkelt vänta och se hur det blir i slutändan. Men tredjepartstillverkarna kommer nog att leverera riktigt grymma Pascal-kort.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

HardwareCanucks nådde över 2.1Ghz på sitt 1080

https://youtu.be/-cLYn937ZFE?t=6m55s

Sweclockers gjorde inte
guru3D gjorde inte: http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_1080_...
techpowerup gjorde inte: https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/3...
tomshardware visade också "problemet": http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-1080-p...
Du kan nå ca 2-2,1Ghz, i max turbo på en del av korten, ja. Men inte utan att bränna på rejält på kylarens RPM, vilket blir högljutt.
Titta på detta:

Du ser tydligt att det redan efter någon minut har klockat ner sig, trots 100% fläkt! Den tappar prestanda i stock också med hård last, till väldigt låga nivåer.

Titta på tempen. På tomshardware så ser man stock fläktkurvan... 80+, inte illa, men det visar att kylaren redan @ stock clock är rätt maxad, om du inte ska bränna på ljudnivån.

Samma sak syns på fler sidor:
http://www.pcworld.com/article/3071037/hardware/nvidia-geforc... (1080 stock - 83 grader, OC 86 grader)
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/3... (Stock load: 83 grader, OC 83 grader)

Min poäng:
Det är ett 180W kort... ynka 180W. Hur i tusan kan det vara svårt att kyla?
Säg OCade korten (enligt recensenterna) drar 200W-ish. Hur dålig måste denna kylaren vara, ironiskt nog också med tanke på priset? TitanX drar märkbart mer, men är svalare. 290/390 kort måste kyla typ dubbla detta, och ändå kan tex Sapphire hålla detta kort både svalt och tyst. Något stämmer inte.

Kortet verkar pressa sig själv till max även utan OC, med detta Boost 3.0 funktion, så OC mässigt tjänar du inte mycket på denna dåliga kylare, förutom risken att bränna sönder kortet. 83 grader är tempen som Nvidia själv konfigurerat för att den ska hålla garantitiden. Det är märkligt högt på 180W.

3:e part kylare på dessa, och du kan troligen klocka 2k+ och hålla det utan ljud storm eller värmeproblem, vilket är helt fantastiskt. Men jag tror inte de kommer skala vidare bra över det, typ som 980. Men jag låter detta vara osagt till 3:e part får visa vad de kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min poäng:
Det är ett 180W kort... ynka 180W. Hur i tusan kan det vara svårt att kyla?
Säg OCade korten (enligt recensenterna) drar 200W-ish. Hur dålig måste denna kylaren vara, ironiskt nog också med tanke på priset? TitanX drar märkbart mer, men är svalare. 290/390 kort måste kyla typ dubbla detta, och ändå kan tex Sapphire hålla detta kort både svalt och tyst. Något stämmer inte.

Kortet verkar pressa sig själv till max även utan OC, med detta Boost 3.0 funktion, så OC mässigt tjänar du inte mycket på denna dåliga kylare, förutom risken att bränna sönder kortet. 83 grader är tempen som Nvidia själv konfigurerat för att den ska hålla garantitiden. Det är märkligt högt på 180W.

3:e part kylare på dessa, och du kan troligen klocka 2k+ och hålla det utan ljud storm eller värmeproblem, vilket är helt fantastiskt. Men jag tror inte de kommer skala vidare bra över det, typ som 980. Men jag låter detta vara osagt till 3:e part får visa vad de kan göra.

Den höga klockningen kanske gör att det blir rätt så stor läckage vilket bidrar till högra temperaturer? Eller så är det något fel med deras nya boost funktionen som ökar spänningen för mycket...
Som du säger bör detta kort gå rätt så svalt och tyst...Att komma upp i 2100Mhz är inte heller så imponerande överklockning. Känns som kortet bör komma upp i 2000Mhz utan ökning av spänningen samt minst 2200-2300Mhz med ökat volt. Detta på luft med riktigt bra kylare alt vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Den höga klockningen kanske gör att det blir rätt så stor läckage vilket bidrar till högra temperaturer? Eller så är det något fel med deras nya boost funktionen som ökar spänningen för mycket...
Som du säger bör detta kort gå rätt så svalt och tyst...Att komma upp i 2100Mhz är inte heller så imponerande överklockning. Känns som kortet bör komma upp i 2000Mhz utan ökning av spänningen samt minst 2200-2300Mhz med ökat volt. Detta på luft med riktigt bra kylare alt vattenkylning.

Om jag förstod 980 problem rätt så var det liknande. Mer spänning gjorde väldigt lite förutom att värma kortet. Nvidia verkar dessutom ha tagit bort 1 av de 6 st faserna som matar kortet, vilket troligen begränsar det när det börjar nå 2Ghz+.
Med 6 Faser och bra kylning så kanske du kan nå bättre höjder, men med tanke på chippets storlek, en ny nod som inte är optimerad fullt ut än, så misstänker jag att det enda du får är en kaffekokare om du matar mer spänning över 2-nånting Ghz gränsen.

Techpower up hade en rätt intressant kurva för detta:
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/3...
"A light color means the clock/voltage combination is rarely used and a dark color means it's active more often."

Man ser att när den når strax under 1V så verkar den mest använda frekvensen typ plana ut och först när du trycker 1,05V så får u en ökning igen. Troligen är detta varför korten ligger på den nivån i frekvens. Strax under 1V är mest effektivt. När du går 1.025-1.050v så får du en ökning, men troligen ökar värmen rätt radikalt också med tanke på kurvan ligger mest i botten värdena. Den termiskt throttlar mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jämför man GP104 med den nästan dubbelt så stora GM200 så kan ökningen kanske kännas blygsam. Men man borde jämföra med GM204 och då är prestandaökningen rätt så stor.

Det har du förståshelt rätt i. Men. Jag ser inte vad som rättfärdigar "price creep" till den här graden för den 'skurna'/GXYY4-modellen. Det känns som om "nu släpper vi något som presterar bättre än Titan X!!" är deras hela strategi, med en prissättning som matchar. Men som du säger så är det inte en uppföljare till Titan X, utan till GM204 och där känner jag att jag måste protestera prissättningen.
Jag ber om ursäkt för oklarheter i fokus på min poäng. Frustration är inte ett bra bränsle för ett inlägg kan jag erkänna i efterhand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Om du jämför med förra artikeln så är detta som sagt officiella uppgifter från Nvidia och inte längre bara läckor. ;P

Exakt, var säger jag motsatsen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Om jag förstod 980 problem rätt så var det liknande. Mer spänning gjorde väldigt lite förutom att värma kortet. Nvidia verkar dessutom ha tagit bort 1 av de 6 st faserna som matar kortet, vilket troligen begränsar det när det börjar nå 2Ghz+.
Med 6 Faser och bra kylning så kanske du kan nå bättre höjder, men med tanke på chippets storlek, en ny nod som inte är optimerad fullt ut än, så misstänker jag att det enda du får är en kaffekokare om du matar mer spänning över 2-nånting Ghz gränsen.

Techpower up hade en rätt intressant kurva för detta:
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/3...
"A light color means the clock/voltage combination is rarely used and a dark color means it's active more often."
https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/images/clock_vs_voltage.jpg

Man ser att när den når strax under 1V så verkar den mest använda frekvensen typ plana ut och först när du trycker 1,05V så får u en ökning igen. Troligen är detta varför korten ligger på den nivån i frekvens. Strax under 1V är mest effektivt. När du går 1.025-1.050v så får du en ökning, men troligen ökar värmen rätt radikalt också med tanke på kurvan ligger mest i botten värdena. Den termiskt throttlar mao.

Bara 58 grader och fläkten är på 55%, överklockat till 2126mhz och redan nära i prestanda med 980ti sli. Om det skulle vara som du påstår då hade inte detta 1080 presterat så bra överklockat med så låg temperatur:

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Ni missar poängen, helt.

1070 kommer säkert klara sig med den bandbredden för sin kärna i stock klock.
Men mitt svar var på @tvelander som uppenbarligen skulle massivt OCa kortet. Min poäng är att 1070 aldrig kan ta igen dessa 25%, då du inte kan matcha minnesbandbredden. De kan mao inte göra som med 970, där de OCat kärnan så pass att den ligger i "typ" samma prestanda som 980.

Och @Yoshman just pga ökad komprimering kan de säkert "hänga med" TitanX 336GB/s. Men det lär blir svårt att gå över till 1080s nivå. Vi pratar ändå om ca 25% skillnad, vilket jag tror är bästa fall komprimeringsvinst över Maxwell.

Man ska aldrig säga aldrig

Tvivlar också på att det går att ta igen 25 % om det nu är så mycket som skiljer i genomsnitt, men det är inte omöjligt att en överklockad 1070 kan nå en standardklockad 1080 i vissa lägen.

Dels har 1070 samma ROP-kapacitet per MHz som 1080, så är det en flaskhals så är man nästan redan hemma.

Dels verkar ofta lägen där flaskhalsen är shader-kapacitet skala extremt väl med GPU-frekvens för 970, 980 och 980Ti vilket pekar på att ingen av dessa kort är begränsade av VRAM-bandbredd i sådana fall. Så visst kan inte komprimeringen kompensera fullt ut för skillnaden mellan 1070 och 980Ti, men det är bara ett problem i lägen där VRAM-bandbredd faktiskt är den primära flaskhalsen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Jämför man GP104 med den nästan dubbelt så stora GM200 så kan ökningen kanske kännas blygsam. Men man borde jämföra med GM204 och då är prestandaökningen rätt så stor.

Borde och borde... prestanda i förhållande till antalet transistorer är en annan vettig jämförelse eftersom det är olika processnoder.
Man kan jämföra med vad man vill, bara man är tydlig med vad man jämför.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB