Permalänk
Medlem

Vcore är låst på 1.344V, säkert?

Har lyckats få en stabil oc på 4.525 Mhz och en Vcore på 1.35V (i bios, 1.34V i HWinfo), har satt Vcore manuellt.
Vcore ligger alltid på 1.34V även om cpu:n går ned till 804 Mhz, är detta säkert på lång sikt?
Går det att få Vcore att minska samtidigt som cpu:n?

Permalänk
Medlem

du har fast spänning för att du använder manuell vcore. använd adaptive.

Permalänk
Medlem

precis som versions säger måste du använda offset vcore eller adaptive för att volten ska gå ner när cpun går i idle-clock

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

du har fast spänning för att du använder manuell vcore. använd adaptive.

Skrivet av erssn:

precis som versions säger måste du använda offset vcore eller adaptive för att volten ska gå ner när cpun går i idle-clock

Jag förstår.

Har kollat lite kring adaptive, har dock svårt att finna någon klar information.
Man är liksom hänvisad till diverse forum trådar.

Någon säger att det är poänglöst att använda adaptive på moderna cpu:s, att man lika gärna kan låta vcore ligga högt så länge den inte ligger på 1.4 eller högre.

Andra säger precis som ni (citerade).

Sen pratar vissa om LLC i samanhanget och olika "levels" att ställa den på, har det något med saken att göra?

Hur skall jag ställa in adaptive i BIOS?
Är även här svårt att finna någon klar information på nätet.

Permalänk
Medlem

Hittade svaret själv efter en tids googlande.
https://www.reddit.com/r/overclocking/comments/3g3t5z/skylake...
(vet inte om guiden faktiskt är från Asus, eller om någon annan har skrivit den)

Kunde dock inte ställa in adaptive mode enligt guiden, utan var först tvungen att gå tillbaka till default inställningarna i UEFI, för att sedan ställa in önskad Core Ratio (och vcore), annars bootade inte windows.

Men nu bör det fungera.

Permalänk
Medlem

Vilken processor gäller det?

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem

i5 6600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyphus:

Någon säger att det är poänglöst att använda adaptive på moderna cpu:s, att man lika gärna kan låta vcore ligga högt så länge den inte ligger på 1.4 eller högre.

Mer eller mindre, skulle säga att från IB och framåt har Intel så pass bra power gating att det gör väldigt lite skillnad för en desktop.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för moderkort? Hade problem att få adaptive att fungera, men fungerade efter jag uppdaterat till senaste BIOS. Kör Auto på Offset och vanliga spänningen och sen 1.35 på Adaptive turbo spänning, ställde jag Offset till något annat än auto, till exampel något nära 0 så fungerade det inte.

EDIT:

Fungerar det nu? SVID kan behöva vara på för att adaptive ska fungera helt. LLC Ser till att vcore inte droppar vid Load, men du kan få spänningsspikar när processorn belastar istället. Så antingen ställer du en högre vcore utan LLC så att processorn klarar sig på den spänning den får vid load, fördel: inga spänningsspikar, nackdel: högre idle spänning. Eller så kör du så låg Vcore som du kan med en LLC som gör att Load vcore är lika som idle Vcore, då slipper du droppen men se till att spänningen vid load inte blir för hög, håll dig gärna en bra bit emot det max rekommenderade, med tanke på spikar.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emil_fh:

Vad kör du för moderkort? Hade problem att få adaptive att fungera, men fungerade efter jag uppdaterat till senaste BIOS. Kör Auto på Offset och vanliga spänningen och sen 1.35 på Adaptive turbo spänning, ställde jag Offset till något annat än auto, till exampel något nära 0 så fungerade det inte.

EDIT:

Fungerar det nu? SVID kan behöva vara på för att adaptive ska fungera helt. LLC Ser till att vcore inte droppar vid Load, men du kan få spänningsspikar när processorn belastar istället. Så antingen ställer du en högre vcore utan LLC så att processorn klarar sig på den spänning den får vid load, fördel: inga spänningsspikar, nackdel: högre idle spänning. Eller så kör du så låg Vcore som du kan med en LLC som gör att Load vcore är lika som idle Vcore, då slipper du droppen men se till att spänningen vid load inte blir för hög, håll dig gärna en bra bit emot det max rekommenderade, med tanke på spikar.

Har Asus z170-a. Ja precis så var det för mig också, följde en guide från ett annat forum och ställde då in Offset på ~ 0.001, vilket ledde till att windows inte ville starta.

Nu fungerar det, med Offset ställt på Auto (har inte vågat uppdatera BIOS).
LLC står på Auto nu, kanske borde ändra den då jag ser att Vcore har maxat på 1.36, den ligger oftast på 1.35 när jag stresstestar.
Däremot har jag inte sett att Vcore droppar vid load.

Permalänk
Medlem

@Sisyphus: skulle prova att möta vcore med tillexempel hwmonitor, under en längre tid, både vid load och idle. Skiljer sig inte vcore mycket och inte går mycket över den inställda, som det låter som, så verkar auto fungera bra. Vet inte vilka inställningar det finns för LLC i ditt bios, men själv kör jag på level 5 av 9 möjliga, det är skiljer sig dock mellan olika system, men börja lågt och prova dig fram.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.