How I repaired my defective Yamaha HS80M studio monitor

Permalänk
Medlem

Vilket kul galleri!

Jag använder hs80m på jobbet som studiomonitorer, de låter verkligen riktigt bra!!

Visa signatur

Nya Datorn:M/B:ASUS B550-F|CPU:AMD Ryzen 9|RAM 64GB|Disk:2x1TB M.2|GPU:Radeon 5500xt 8GB|Chassie:Fractal Design Define R7|Skärm:48"4K LG|
Server:M/B:Asus M4N78 SE|GPU:GF8600GT|CPU:AMD Phenom2 X4 2.8Ghz|RAM:8Gb|B]SSD[/B]:Corsair Force 3 120GB|Chassie:Fractal Design Define R2|
HTPC:M/B:MSI 880gma-e45|GPU:ASUS Radeon HD 7770|CPU:AMD Athlon2 X6 3,2Ghz|RAM:Corsair XMS3 12GB|SSD:OCZ 64gb|OD:Samsung Bluray|Chassie:Chieftec Hi-Fi HM-02SL

Permalänk
Medlem

Sweet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Tjena fick tag på ett par nästan oanvända hs8or , men efter 2 veckors användning så uppstår samma problem som med dig, satt och spela lite i soffan så bara hör jag en knall/knaster. reagera inte så mycket men märkte nu att där inte var nåt ljud i högra monitorn. Okey stänger av och på det fungerar 5-10 min sen knallen igen och stendött.

Jag provar din guide och får fram -15 och +15 på båda. Har du något annat tips & trix vad som kan vara fel ? //tack

Permalänk
Medlem

@Bosendorfer: Vill tacka för guiden, det var inte väntat att man skulle finna en guide för hur man lagar yamaha monitorer här på SweC.
En av mina 6 år gamla HS50M lade av för någon dag sedan. Smäller till när man slår på den. Hittade denna guide och började felsöka.
Mätte U2 regulatorn till -0,9 VDC och U1 +15 VDC. Blir att beställa en ny voltregulator helt enkelt och hoppas det löser biffen.
Tackar för jobbet du lade ner för 5 år sedan ^^

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

@Deerhall
Kul att höra att du fått användning av guiden! Det låter onekligen som samma fel som jag hade, och även många andra. Mina monitorer har fungerat bra sedan jag gjorde guiden.

De sista bilderna har hamnat i lite fel ordning. Har inte blivit av att jag fixat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

@Deerhall
Kul att höra att du fått användning av guiden! Det låter onekligen som samma fel som jag hade, och även många andra. Mina monitorer har fungerat bra sedan jag gjorde guiden.

De sista bilderna har hamnat i lite fel ordning. Har inte blivit av att jag fixat det.

Nu blev det kanske ett lite sent svar men beställde ett 10 pack från england och bytte ut den defekta regulatorn, allt har nu funkat felfritt i strax ett halvår!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Skrivet av Deerhall:

Nu blev det kanske ett lite sent svar men beställde ett 10 pack från england och bytte ut den defekta regulatorn, allt har nu funkat felfritt i strax ett halvår!

Skickades från m.sweclockers.com

Gött att höra! Gratulerar till lyckad reparation

Permalänk

Tänkte också passa på att tacka för den här tråden. Kom igår över ett par deffekta HS80 för 500kr. Öppnade upp och mätte, den ena monitorn gav ut -0.5 volt på ena regulatorn, och den andra monitorn -4 volt. Blir nog dock att byta både U1 och U2 för att få matchande så att det inte skapar problem i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Tänkte också passa på att tacka för den här tråden. Kom igår över ett par deffekta HS80 för 500kr. Öppnade upp och mätte, den ena monitorn gav ut -0.5 volt på ena regulatorn, och den andra monitorn -4 volt. Blir nog dock att byta både U1 och U2 för att få matchande så att det inte skapar problem i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gick lagningen?

Permalänk
Skrivet av Bosendorfer:

Hur gick lagningen?

Den gick alldeles utmärkt! De höll i några år tills jag sålde dem och skaffade mig ett par Yamaha HS5 istället som passade bättre i rummet och på skrivbordet 🙂 Det är rejäla pjäser de där HS80M. Har du HS80M också, kanske med liknande problem?

Edit: Ahh, ser ju nu att det var du som startade tråden, ursäkta! 😅

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Skrivet av beyondthemind:

Den gick alldeles utmärkt! De höll i några år tills jag sålde dem och skaffade mig ett par Yamaha HS5 istället som passade bättre i rummet och på skrivbordet 🙂 Det är rejäla pjäser de där HS80M. Har du HS80M också, kanske med liknande problem?

Edit: Ahh, ser ju nu att det var du som startade tråden, ursäkta! 😅

No worries Kul att höra att du lyckades med lagningen!
Ja HS80 är stora. Jag har mina på golvet, fast på ett par rejäla Visby mursten så de kommer upp lite ändå. Kopplade till mitt elpiano. På skrivbordet kör jag de lite äldre HS50m. Samma storlek som HS5, och som du själv säger, de lämpar ju sig mycket bätte för det lilla skrivbordet