Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

Permalänk
Medlem

Ska inte klaga, fick win10 Pro för 500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

(Med risk att få skäll...)
Tror tyvärr att Linux inte kommer komma förrän 2020 som tidigast. Den är för omoget som skrivbords OS idag, med för många "problem" under huven. Ska de få "massan" med sig måste det fördummas, och det är något verken Linux marknaden verkar vilja, eller jobba mot. Hela textkommando delarna måste bort. Inte bort för alla, men det måste gå att göra dessa saker via GUI. Tills det går kommer detta OS endast vara utvecklar/server och lek/surf OS, där de dock fungerar kanon.

De flesta kan inte ens skilja på Internet Explorer och "internet" dock... så du kan inte lära dem skriva långa rader text i ett kommandofönster. Går bara inte. Linux måste komma in i 2010 talet och komma bort från det, även om det bara är ett lager ovanpå (då jag förstår varför många vill ha det så).

Vulkan är ett måste, så att drivare till spelen måste kunna göras. Samtidigt så tar det åratal att få spelutvecklare att hoppa på Vulkan/DX12 verkar det så, med tanke på det är snart 1 år sedan Win 10 släpptes och DX12 fungerar än som dynga. Vulkan har sin chans... men det är upp till spelutvecklarna.

Jag anser att Linux redan kommit dit, det stora problemet är att "vanliga användare" är så M$-indoktrinerade att dom har problem därför. Problemet är inte att det är svårt att lära sig Linux utan att du måste avvänja dig allt bak-o-fram från Windows.

Har ett väldigt bra klipp från Joe Collins som för övrigt har massa bra videos om vad program i Linux klarar av.

Som poäng kan jag säga att enda gången jag använder terminalfönstret är när det är säkrare eller bekvämare än att använda GUI. Oftast för att man vill hantera extremt mycket filer eller göra något som skulle ta onödigt lång tid där ett skript eller en kommandorad skulle kunna göra det bättre, säkrare, fortare eller ge dig tid över till annat medans det tuggar i bakgrunden.

Har detta från LinuxCommand.org, ett praktexempel på när man gör något från "fel håll".
http://linuxcommand.org/lc3_learning_the_shell.php

Why do you need to learn the command line anyway? Well, let me tell you a story. A few years ago we had a problem where I used to work. There was a shared drive on one of our file servers that kept getting full. I won't mention that this legacy operating system did not support user quotas; that's another story. But the server kept getting full and it stopped people from working. One of our software engineers spent the better part of a day writing a C++ program that would look through all the user's directories and add up the space they were using and make a listing of the results. Since I was forced to use the legacy OS while I was on the job, I installed a Linux-like command line environment for it. When I heard about the problem, I realized I could do all the work this engineer had done with this single line:

du -s * | sort -nr > $HOME/user_space_report.txt

Vad det gäller Windows så är det största problemet att man alltid måste ha tillgång till drivrutiner för att kunna installera det. I Linux så fungerar det bara rakt av, du behöver inte ens installera det utan du kan från Live-ISO:n direkt köra program för bildredigering, Office-program och surfa på nätet i full upplösning. Det är det som gör Linux så mycket bättre än Windows. Just för att man inte behöver leta. En installation av program som kan startas direkt från en Linux live-ISO skulle ta ca 30 timmar i Windows och kräva över 70 GB utrymme, I Linux så klarar du dig gott och väl på 10 GB med flera hundra program i grunden.

När det gäller grafik ock spel så är det alltid frågan om det är hönan eller ägget som var först, eller i detta fall användarna eller GPU-tillverkarna. Vilket är det enda "problem" som finns kvar med Linux.

VOFF på dig!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv

@Dark Defender: Du glömmer att Steam har popups, samt det första man ser efter en fräsh install av Steam är just Store. Men man kan väldigt lätt i Interface stänga av dessa funktioner. Lika enkelt är det att stänga av reklamen(borde kallas tips) på sidomenyn till startmenyn i Win10.

Permalänk
Medlem

Känner att ett "vad var det jag sade" är på sin plats men gissar på att alla Win10-förespråkare ändå försöker vända detta till någonting positivt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Microsoft marknadsför sin egen marknadsplattform med den här reklamen.

Exakt. Givetvis är det frestande att sätta Aftonbladet-rubriker på såna här "nyheter", och givetvis ragar halva SweClockers och börjar installera DOS..........

Har man inte i-landsproblem så skapar man sig!

Permalänk
Skrivet av anon246659:

@Dark Defender: Du glömmer att Steam har popups, samt det första man ser efter en fräsh install av Steam är just Store. Men man kan väldigt lätt i Interface stänga av dessa funktioner. Lika enkelt är det att stänga av reklamen(borde kallas tips) på sidomenyn till startmenyn i Win10.

Som sagt så tycker att jag att om det hade varit windows store hade det inte varit några problem. I och med att steam och windows store är digitala butiker så tycker jag att det skulle varit en bra jämförelse. Men nu snackar vi om steam och windows 10. Då snackar vi istället om en digital butik och ett operativsystem istället.

Dvs, jag tycker att det är inte helt samma sak. Men visst, om du tycker att windows i sig är en digital butik så kan jag förstå varför du vill jämföra dessa. Men jag personligen tycker inte att windows är en digital butik. Dock verkar det ju som att Microsoft försöker göra den till en sådan så jag kanske inte kommer kunna med gott samvete hävda att så inte är fallet i framtiden.

När nu det händer så kan jag gott hålla med dig. Men det kanske är just denna övergång som många användare är rädda för och klagar på.

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

Here we go.
Gratis OS var alltid en dålig ide, måste finansieras på något sätt. Reklam var vägen att gå såklart.

Tur man inte använder deras värdelösa startmeny ändå
Eller windows store.

Passande videoklipp http://www.pown.it/984

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Där slog jag på ublock för swec igen. Clickbait titel som upprör folk. Seriöst?

Denna anledning och massa annat, har ej orkat stänga av adblock sedan flera månader då kvaliten på de flesta nyheterna inte varit som förr. Är inne kanske 1 gång i veckan då jag har börjat läsa andra siter

Visa signatur

SG09, 760g, FX8350, H80i, HD7870, 8Gb, 2Tb, 630watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Jag anser att Linux redan kommit dit, det stora problemet är att "vanliga användare" är så M$-indoktrinerade att dom har problem därför. Problemet är inte att det är svårt att lära sig Linux utan att du måste avvänja dig allt bak-o-fram från Windows.

Har ett väldigt bra klipp från Joe Collins som för övrigt har massa bra videos om vad program i Linux klarar av.

https://www.youtube.com/watch?v=FSO6e8Qg9fg

Som poäng kan jag säga att enda gången jag använder terminalfönstret är när det är säkrare eller bekvämare än att använda GUI. Oftast för att man vill hantera extremt mycket filer eller göra något som skulle ta onödigt lång tid där ett skript eller en kommandorad skulle kunna göra det bättre, säkrare, fortare eller ge dig tid över till annat medans det tuggar i bakgrunden.

Har detta från LinuxCommand.org, ett praktexempel på när man gör något från "fel håll".
http://linuxcommand.org/lc3_learning_the_shell.php

Why do you need to learn the command line anyway? Well, let me tell you a story. A few years ago we had a problem where I used to work. There was a shared drive on one of our file servers that kept getting full. I won't mention that this legacy operating system did not support user quotas; that's another story. But the server kept getting full and it stopped people from working. One of our software engineers spent the better part of a day writing a C++ program that would look through all the user's directories and add up the space they were using and make a listing of the results. Since I was forced to use the legacy OS while I was on the job, I installed a Linux-like command line environment for it. When I heard about the problem, I realized I could do all the work this engineer had done with this single line:

du -s * | sort -nr > $HOME/user_space_report.txt

Vad det gäller Windows så är det största problemet att man alltid måste ha tillgång till drivrutiner för att kunna installera det. I Linux så fungerar det bara rakt av, du behöver inte ens installera det utan du kan från Live-ISO:n direkt köra program för bildredigering, Office-program och surfa på nätet i full upplösning. Det är det som gör Linux så mycket bättre än Windows. Just för att man inte behöver leta. En installation av program som kan startas direkt från en Linux live-ISO skulle ta ca 30 timmar i Windows och kräva över 70 GB utrymme, I Linux så klarar du dig gott och väl på 10 GB med flera hundra program i grunden.

När det gäller grafik ock spel så är det alltid frågan om det är hönan eller ägget som var först, eller i detta fall användarna eller GPU-tillverkarna. Vilket är det enda "problem" som finns kvar med Linux.

VOFF på dig!

Vet att det är mycket omvänt, men problemet är att du kan knappt få användare att gå från Windows 7 (som de kan) till Windows 10, som är snarlikt. Win 8 hade samma problem. Så därför säger jag 2020, för "massan", inte entusiasten eller den datorkunniga.

Om du bara behöver boota och sen starta samma webbläsare och göra vad du ska, eller bara starta samma steam och sen spela, så är det inga problem. Då kan användaren rätt snabbt vänja sig. Och jag tvivlar inte ett dugg på att det finns bra mjukvara till Linux idag, men det saknas en del kritiska saker (pga Linux minoritet, inte pga "det inte går").

Jag fattar varför kommando linjen är behövd. Jag säger att för medel-Svensson, måste den bort. Du kan argumentera hela året för dens fördelar, och jag säger... spelar ingen roll.

Varför?
För vi åter pratar mainstream. Folk som köper konsol för de klarar inte ens av att installera och starta ett spel på en Windows maskin. Dessa vill inte lära sig. De kan inte lära sig. Och ska Linux få dem som användare så ska de aldrig behöva lära sig.

Android är ganska bra exempel på vad en Linux grund kan göra, om den "fördummas ner" till vanlig användares nivå, och den är idag marknadsledande. Du behöver inte kunna ett enda kommando, men du kan hämta appar till att göra det mesta på dem, med allt från brandväggar, filhanterare till bildeditor och spel. Allt bara fungerar. Installationen är en enkel knapptryckning. Uppdatering är en enkel knapptryckning. Detta är vad som måste göras. Eller ska du stå där och tro att folk som inte ens ville lära sig en ny startmeny kommer sätta sig och lära sig "DOS" igen? Kommer inte ske.

Ang ditt exempel, det finns program som visuellt gör allt detta till Windows, och det finns kommandoprompt här också. De har tom valt att lägga in bash i Windows server... Så de som kan och vill, kommer snart kunna göra detta i Windows också, nativt.

Sen kommer vi till Live-ISO. Windows finns på detta sätt också. Du kör det när du installerar Windows tex, och det finns liknande versioner som kör från USB eller tex Hirens Boot som har dessa. Allt körs i RAM, och du kan ha program precis som Live-ISO. Vet detta för jag använder dem ibland, vid behov. Har även Win 7 på USB sticka, som körs från det, fullt OS, med spel, webb, program och allt. WinToGo är officiella versionen, men det går att göra utanför det.

När det gäller utrymme. Linux är inte så effektivt som du verkar tro. Det är så litet när du bara har basic program, basic GUI (om ens det) och 100 program som många gånger knappt kan göra allt, eller är till någon nytta för vanliga användaren. I Windows får du ofta större program för du behöver täcka fler funktioner (än ett program för att specifikt "ställa klockan"). En "kontrollpanel"/Datorhantering i GUI är något jag saknat på Linux i många år. Och det krävs för att "Svensson ska klara det".

Du har bättre gjord GUI ofta, även om jag håller med att den kan vara bloatad många gånger, så har jag inga program som tar 70GB och tog 30 timmar att installera. Dock har jag suttit 30 timmar med ett fel i Linux, letande i div forum för en lösning som jag inte borde behöva. Och spel som tar 70GB kommer ta 70GB på Linux också, då spelet är... samma spel.

Ang ditt höna eller ägget, så är det inte nog med "det enda" problemet, det är den fundamentala begränsningen som gör att man måste lägga ett lager på Linux, för att få användarna, så att man kan få GPU-tillverkarna. Om du inte behöver GUI så är Linux redan klart. Om du kan bash, kan kommandona och vet vad du gör så är Linux ett komplett OS redan idag och har varit i många år.

Men när du gör det, för medel-Svenson, så kommer samma dumma kommentar... "använd bash", och därför sitter ni fortfarande med hönan vs ägget problemet. Skapar Linux en enkel, helt kommandofri miljö, så har du användarna. Exakt detta är vad Android är... så beviset finns på att det fungerar och att det ger dig spel och användare.

Linux har första steget här i många distros, genom en bra pakethanterare. Den måste dock mogna lite och inse att 2015+ så är det 0% kommando linje och 100% klicka/peka som gäller, för klienten/hemanvändaren, som är hönan du måste få. Egentligen är det inget mer än ett lager ovanpå som behövs.

stavfel
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Känner att ett "vad var det jag sade" är på sin plats men gissar på att alla Win10-förespråkare ändå försöker vända detta till någonting positivt.

Varför i hela friden skulle vi göra det? *facepalm*

Permalänk
Medlem

Själv fick jag reklam för Office 365 som en toast notification

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Tack för ditt inlägg!

Jag hade tänkt skriva ett liknande svar. Jag vill gärna tillägga att ett av de stora problemen för Linux att få spridning är användarna själva, som ofta är på en nivå där de inte ens tänker på alla "smågrejer" de gör i konsollen en vanlig dag. Windows är väldigt failsafe för en vanlig användare i jämförelse med Linux, och "likvärdigt" programutbud är ju bara att jämföra med vad som finns som Open Source till Windows.

OpenOffice/LibreOffice (med derivat) är ju ett exempel på hur föråldrad, kontraproduktiv och instabil man kan göra en ripoff på en framgångsrik kontorssvit. Nästan samma sak med GIMP, som känns väldigt gimpat i jämförelse med valfri Adobe-produkt. Visst duger GIMP till att beskära bilder, men det är ju på tok för segstartat för uppgifter man i princip klarar i MSPaint. Det finns självklart guldkorn att finna också, men att tro att diverse geeks och hackers som jobbar gratis ska kunna konkurrera i kvalité mot ett företag som tjänar multum på att utveckla och sälja mjukvara framstår som något infantilt.

Windows är fortfarande ljusår framför det mesta som Linux-världen har att erbjuda användaren, och idag finns riktigt intressanta produkter för hemanvändaren som är väldigt prisriktiga från Microsoft. Office 365 är ett bra exempel på det. Du får Office (Word, Excel, OneNote, PowerPoint, Outlook, Publisher, Access), drygt 1000 GB OneDrive samt Skype 60 min/månad (f.d. SkypeOut) för 599 kr/år eller ynka 50 kr/månad.

Lätt värt pengarna istället för att sitta och plåga sig med något CrappinOffice, och fruktansvärt mycket lättare att få support till om man vill göra några mer avancerade grejer.

Börja som sagt med att inse att Windows dominerar av något annat skäl än att "det måste vara en konspiration", och inse att Linux svagheter i mångt och mycket bygger på Linux användarbas inställning till datoranvändning. Innan det förändras kommer Linux att leva kvar på samma nivå som det gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag fattar varför kommando linjen är behövd. Jag säger att för medel-Svensson, måste den bort. Du kan argumentera hela året för dens fördelar, och jag säger... spelar ingen roll.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men det konkreta jag sa tidigare är att enda anledningen till att JAG använder den är att jag sparar tid eller att den är bekvämare och säkrare när man exempelvis ska ta bort några tusen filer på olika platser eftersom resultatet är statiskt. Däremot kan du redan i dag göra allt I GUI som du kan i CLI. Med andra ord vill du bara använda GUI så är det fritt fram redan. Enda gången du måste använda CLI är den gången systemet har krashat, men jämfört med Windows så skulle samma situation ändå behöva släkting-supporten.

Skrivet av Paddanx:

Sen kommer vi till Live-ISO. Windows finns på detta sätt också. Du kör det när du installerar Windows tex, och det finns liknande versioner som kör från USB eller tex Hirens Boot som har dessa. Allt körs i RAM, och du kan ha program precis som Live-ISO. Vet detta för jag använder dem ibland, vid behov. Har även Win 7 på USB sticka, som körs från det, fullt OS, med spel, webb, program och allt. WinToGo är officiella versionen, men det går att göra utanför det.

Tror vi pratar om helt olika saker här, då jag aldrig har sett något sådant för Windows. Hirens är är ett emergency-bantat system, Linux Live-ISO är ett komplett OS, med grunden färdig för internet, office, bildredigering, skapa nya användare, byta språk på hela systemet etc.

Skrivet av Paddanx:

När det gäller utrymme. Linux är inte så effektivt som du verkar tro. Det är så litet när du bara har basic program, basic GUI (om ens det) och 100 program som många gånger knappt kan göra allt, eller är till någon nytta för vanliga användaren. I Windows får du ofta större program för du behöver täcka fler funktioner (än ett program för att specifikt "ställa klockan"). En "kontrollpanel"/Datorhantering i GUI är något jag saknat på Linux i många år. Och det krävs för att "Svensson ska klara det".

Du har bättre gjord GUI ofta, även om jag håller med att den kan vara bloatad många gånger, så har jag inga program som tar 70GB och tog 30 timmar att installera. Dock har jag suttit 30 timmar med ett fel i Linux, letande i div forum för en lösning som jag inte borde behöva. Och spel som tar 70GB kommer ta 70GB på Linux också, då spelet är... samma spel.

Det jag räknande med var grunden för Linux Mint 17.3. Om jag letade upp samma program och installerar det i Windows så behöver jag 70GB+ samt leta rätt duktigt på nätet. Bara att installera Windows 7 rent tar redan 22 GB på en C: exkl. swap/hibernating. Observera att inget, inte ens drivrutiner är installerade vid det tillfället. Det jag kör nu tar 6,5 GB och har redan extremt med programvara installerad. Med andra ord det som tar 70GB+ för mig är samma program som är installerade i grunden i Linux Mint 17 + drivrutiner. Att ett spel skulle vara i princip samma storlek i Linux som Windows är jag helt med om.

Angående kontrollpanelen som du saknar så är den utmärkt i Linux Mint 17 och har sett liknande sedan jag började med Linux SUSE typ 94-95, ungefär när Windows NT4 kom och när Skribo Font var Sveriges bästa datorbutik.

Den största anledningen till att jag slutat med Windows är alla inlåsningar och begränsningar som dom kör med, både när det gäller licenser men framför allt alla begränsningar som hindrar dig programmässigt att utföra saker som att göra en enkel backup av disken. I Windows så verkar program som Ghost köra ett speciellt kommando för att kunna skapa en diskavbild, men att kopiera C: rak av är totalt förbjudet. I Linux så kör man ett program för diskhantering (Diskar, i menyn) klickar på disken, högerklickar och väljer skapa image och skriver in sitt lösenord för att få admin. Sedan så är det bara att vänta en stund.

Prova att återställa användarmappen från en Ghost-avbild i Windows, det går inte, inte ens till en annan disk. Anledningen är att du inte är samma användare så i Ghost får du inte ens titta i mappen från deras utforskare för backupfiler. I Linux kan jag återställa HELA systemdisken utan att ens boota om systemet, så länge det är samma kernel. Det mest korkade med det här är dock att saknas en fil eller fel inställningar så blir det problem eftersom öppna program fortfarande använder den gamla avbilden. Däremot, startar man från en live-ISO och återställer den vägen vet man att den nya booten är helt up to date så att säga, även om en backup snarare borde var old-to-date.

Nu vet jag att just detta exempel är lite utanför Svenssons, men det jag vill poängtera här är att jag upplever detta stup i ett och att M$ i princip trycker ner deras regler och låsningar i halsen på en för att dansa efter deras pipa. Det som fick måttet att vara rågat var just när man inte kunde återställa en backup från en disk som hade havererat och man var tvungen att gå in bakvägen genom Linux för att köra en VM av Windows XP för att konvertera en .v2i till en .vhd och sedan montera som "slavdisk" i VM för att plocka ut filerna till en diskavbild i Linux.

Mata inte trollen säger man, det största trollet här anser jag är M$.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Linux Live-ISO är ett komplett OS, med grunden färdig för internet, office, bildredigering, skapa nya användare, byta språk på hela systemet etc.

Och... det är inte Windows 10? Varför behöver man byta språk på systemet efter installation?

Skrivet av OldComputer:

Bara att installera Windows 7 rent tar redan 22 GB på en C: exkl. swap/hibernating. Observera att inget, inte ens drivrutiner är installerade vid det tillfället.

Windows 7 är en gammal död version, som med råge överträffas av Windows 10 på dessa punkter. Inte ens fem år gamla laptops jag installerat om med Windows 10 har behövt några ytterligare drivrutiner efter installation för att fungera.

Skrivet av OldComputer:

Det jag kör nu tar 6,5 GB och har redan extremt med programvara installerad.

Besparing av diskutrymme är viktigare än funktionalitet?

Skrivet av OldComputer:

Den största anledningen till att jag slutat med Windows är alla inlåsningar och begränsningar som dom kör med, både när det gäller licenser men framför allt alla begränsningar som hindrar dig programmässigt att utföra saker som att göra en enkel backup av disken. I Windows så verkar program som Ghost köra ett speciellt kommando för att kunna skapa en diskavbild, men att kopiera C: rak av är totalt förbjudet. I Linux så kör man ett program för diskhantering (Diskar, i menyn) klickar på disken, högerklickar och väljer skapa image och skriver in sitt lösenord för att få admin. Sedan så är det bara att vänta en stund.

Varför skulle man vilja ha backup i form av en avbild av disken? Är det måhända för att det är krångligt att installera?

Windows 10 installerar man på under 10 minuter från ett USB 3.0-minne om man har någorlunda snabb dator.

Skrivet av OldComputer:

I Linux kan jag återställa HELA systemdisken utan att ens boota om systemet, så länge det är samma kernel. Det mest korkade med det här är dock att saknas en fil eller fel inställningar så blir det problem eftersom öppna program fortfarande använder den gamla avbilden. Däremot, startar man från en live-ISO och återställer den vägen vet man att den nya booten är helt up to date så att säga, även om en backup snarare borde var old-to-date.

Och hur var Linux bättre, nu igen?

Skrivet av OldComputer:

Nu vet jag att just detta exempel är lite utanför Svenssons, men det jag vill poängtera här är att jag upplever detta stup i ett och att M$ i princip trycker ner deras regler och låsningar i halsen på en för att dansa efter deras pipa.

Det handlar om att leverera operativsystem som inte kräver aspergers för att kunna lära sig använda. Varför tror du att de har en sån stor marknadsandel?

Skrivet av OldComputer:

Det som fick måttet att vara rågat var just när man inte kunde återställa en backup från en disk som hade havererat och man var tvungen att gå in bakvägen genom Linux för att köra en VM av Windows XP för att konvertera en .v2i till en .vhd och sedan montera som "slavdisk" i VM för att plocka ut filerna till en diskavbild i Linux.

Det är alltså Microsofts fel att Symantec inte kan göra fungerande programvara?

Skrivet av OldComputer:

Mata inte trollen säger man, det största trollet här anser jag är M$.

Du verkar mest ha bestämt dig för att Windows inte fungerar, och då är det i ärlighetens namn inte lätt att få det att funka. Du är dock ganska representativ för "Windows-hatarna" så jag är inte förvånad över vad jag läst i dina inlägg hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar, men det konkreta jag sa tidigare är att enda anledningen till att JAG använder den är att jag sparar tid eller att den är bekvämare och säkrare när man exempelvis ska ta bort några tusen filer på olika platser eftersom resultatet är statiskt. Däremot kan du redan i dag göra allt I GUI som du kan i CLI. Med andra ord vill du bara använda GUI så är det fritt fram redan. Enda gången du måste använda CLI är den gången systemet har krashat, men jämfört med Windows så skulle samma situation ändå behöva släkting-supporten.

Skillnaden är när du ska få någon drivrutin att fungera som inte gör det. Eller vill som du säger, göra specifika uppgifter. Förstår att det är enklare för dig, inget fel i det, förutom just att det är enklare för "dig" och inte "50% av användarna" som alla vill ska gå över till Linux.

Windows GUI är mer utvecklat, och optimerat genom åren. Linux focuserar fortfarande på Bash. CLI är betydligt mer effektivt och optimalt, medan GUI lämnas till andra hand. Detta är problemet jag försöker ta upp.
Ska de locka massan, måste du som power user, hata det. De måste göra GUI till det primära sättet och CLI det sekundära. Detta har ju gjorts på Android, vilket gör att vanliga "dödliga" kan använda det, men nackdelen är att utan CLI så måste du lösa allt med appar, vilket är mindre effektivt, men det går.

Så du behöver en distro som satsar helhjärtat på detta, som kan köra Wine från start utan problem. Som är GUI optimerat från start, och CLI ska aldrig behövs. Då har du ett OS för "svensson".

Skrivet av OldComputer:

Tror vi pratar om helt olika saker här, då jag aldrig har sett något sådant för Windows. Hirens är är ett emergency-bantat system, Linux Live-ISO är ett komplett OS, med grunden färdig för internet, office, bildredigering, skapa nya användare, byta språk på hela systemet etc.

Hirens är bantat, ja, men det går att modifiera, precis som du kan ha olika distros av Linux. Ingen tvekan på att Linux är mer optimal på detta sätt, då dens filsystem har betydligt bättre stöd för flera lager. Du kan ha ett lager på DVDn, ett på disk och ett i RAM, som är helt genomskinligt och ser för mjukvaran ut som ett enda. Närmaste man kan göra i Windows är junction points, och det fungerar sådär. I moderna Windows 7-8-10 dock så används det flitigt, så stöder för det är betydligt bättre än XP och tidigare.

Men jag har som sagt komplett Win 7 som körs direkt från USB minne (Kingston Ultimate). Fungerar förvånansvärt bra, med steam, webb och allt, så jag vet att det går

Skrivet av OldComputer:

Det jag räknande med var grunden för Linux Mint 17.3. Om jag letade upp samma program och installerar det i Windows så behöver jag 70GB+ samt leta rätt duktigt på nätet. Bara att installera Windows 7 rent tar redan 22 GB på en C: exkl. swap/hibernating. Observera att inget, inte ens drivrutiner är installerade vid det tillfället. Det jag kör nu tar 6,5 GB och har redan extremt med programvara installerad. Med andra ord det som tar 70GB+ för mig är samma program som är installerade i grunden i Linux Mint 17 + drivrutiner. Att ett spel skulle vara i princip samma storlek i Linux som Windows är jag helt med om.

Att Windows är bloatat håller jag som sagt med om. Men jag har versioner som är <8GB stora, installerade och körbara, med drivare, av Win 7. Windows 10 kan också köra på väldigt små diskar. Och det stämmer inte med drivare. 20GB+ är med drivare... det är bara väldigt många onödiga. Vad jag gjort i många fall är att ta bort alla icke generiska, förutom LAN/WLAN drivare. Har man dem kan man be Windows hämta allt annat automatiskt från Windows update, typ som linux gör. Men visst... då är endast några basic Windows program kvar.

Skillnaden är att jag sätter i enheten, skriver absolut 0 kommandon och poff... klart.
I värsta fall måste du både kompilera drivaren för din kärna, och eller initiera om enheten efter du installerat den. Därför är också drivarna för Windows större... de är färdigkompilerade för alla olika versioner, generationer och liknande. Dessutom finns backup av hela OSet grund. Alla systemfiler finns 2x, minst och du har redundanta nivåer av "ultimate/pro" systemet, liggande på disken, även i "starter/home" versionen. Detta tar så klart utrymme, men gör OSet bättre på att hantera krascher, fel och skador. Linux brukar bara ge upp med i bästa fall en CLI prompt... den har nämligen inte detta.

Problemet jag dock också snabbt märkt på de flesta distros på Linux är att de flesta "förinstallerade" program i dem är total värdelösa, föråldrade eller rent av hemska. Mao, de är inte ens värda de MB de tar upp. Självklart kan du byta ut dem och bygga ditt eget OS på ett helt annat sätt än du kan i Windows (enklare iaf). Så det är som sagt något en kunnig Linux användare snabbt fixar. Men vad med "Svensson"?

Att bara avinstallera dessa 50+ värdelösa program är inte direkt enkelt i många distros. Och folk gnäller på att det är svårt att ta bort Windows inbyggda program.

Skrivet av OldComputer:

Angående kontrollpanelen som du saknar så är den utmärkt i Linux Mint 17 och har sett liknande sedan jag började med Linux SUSE typ 94-95, ungefär när Windows NT4 kom och när Skribo Font var Sveriges bästa datorbutik.

Kanon. Det är i så fall en av de få som har en bra.
Bara att ställa en sådan enkel sak som skärmsläckare är jävla komplicerat i vissa.
Ska testa Mint när jag får tid, så jag kan se om jag håller med dig.

Skrivet av OldComputer:

Den största anledningen till att jag slutat med Windows är alla inlåsningar och begränsningar som dom kör med, både när det gäller licenser men framför allt alla begränsningar som hindrar dig programmässigt att utföra saker som att göra en enkel backup av disken. I Windows så verkar program som Ghost köra ett speciellt kommando för att kunna skapa en diskavbild, men att kopiera C: rak av är totalt förbjudet. I Linux så kör man ett program för diskhantering (Diskar, i menyn) klickar på disken, högerklickar och väljer skapa image och skriver in sitt lösenord för att få admin. Sedan så är det bara att vänta en stund.

Kan hålla med dig om begränsningar ang licenser mm. Men avbild.. huh?
Ja du måste göra det via Shadow copy, men det är öppet för alla 3:e part mjukvaror att göra. Vet inte om du kan göra det kommando linje mässig dock. Detta är för att i Windows så kan du inte modifiera en fil som är öppen, vilket är lite av en säkerhets sak också. Ska bli skoj och se när Linux får problem med Virus... Android drunknar i dem redan nu.

Ang återställning, jo det går, om du använder rätt typ av verktyg. Ska du bara kopiera mellan 2 maskiner så är Windows Filöverföring kanon för det. Du tar backup på din gamla profil, och när den är sparad så kör du programmet på den nya maskinen. Den översätter allt som behövs och "tada", din profil är överförd. Som sagt... GUI lösning, inte CLI lösning.

Skrivet av OldComputer:

Prova att återställa användarmappen från en Ghost-avbild i Windows, det går inte, inte ens till en annan disk. Anledningen är att du inte är samma användare så i Ghost får du inte ens titta i mappen från deras utforskare för backupfiler. I Linux kan jag återställa HELA systemdisken utan att ens boota om systemet, så länge det är samma kernel. Det mest korkade med det här är dock att saknas en fil eller fel inställningar så blir det problem eftersom öppna program fortfarande använder den gamla avbilden. Däremot, startar man från en live-ISO och återställer den vägen vet man att den nya booten är helt up to date så att säga, även om en backup snarare borde var old-to-date.

Och vänta bara tills virus börjar göra detta... du kommer sabba systemet på 10 sek
Windows har utvecklats under Virus hot länge... och Linux har väldigt många öppna vägar. Enda skyddet är ett enstaka lösenord för root som skyddar dig. Thats it.

Tolka mig rätt här. Jag älskar att Linux gör det man säger till den, dumt eller inte. Men samtidigt måste du inse att när "Svensson" råkar göra detta, så får du problem. (Ja du... för vem tror du de kommer ringa?)

Skrivet av OldComputer:

Nu vet jag att just detta exempel är lite utanför Svenssons, men det jag vill poängtera här är att jag upplever detta stup i ett och att M$ i princip trycker ner deras regler och låsningar i halsen på en för att dansa efter deras pipa. Det som fick måttet att vara rågat var just när man inte kunde återställa en backup från en disk som hade havererat och man var tvungen att gå in bakvägen genom Linux för att köra en VM av Windows XP för att konvertera en .v2i till en .vhd och sedan montera som "slavdisk" i VM för att plocka ut filerna till en diskavbild i Linux.

Håller med dig helt och hållet. Men förstår varför de gör det.
För power user är ologiskt när datorn säger till dig vad du får och inte får göra. Känner precis samma i Windows rätt ofta. Men hela diskutionen var på att ersätta Windows 10 för vanliga "Svensson". Om du ska göra det, måste du också göra ett skyddande lager för dem. Och i det lägga restriktioner och regler, precis som Windows har, annars kommer han råka göra fel allt för ofta, och förstöra allt. Därför sa jag också ovan att när Linux är mainsteam, kommer "du" att hata det också
Men om ett distro går den vägen, så kan andra distros nyttja fördelarna, så det finns ett sätt, men någon måste göra det. Fördelen här är att Linux kan faktiskt både behålla kakan och äta den, pga antalet olika distros. Men någon måste "offra sig" för att få det att göras

Skrivet av OldComputer:

Mata inte trollen säger man, det största trollet här anser jag är M$.

Heh. De är inte roliga, nope.

Permalänk
Medlem

Kul, snart kommer din bakgrund bytas ut till reklam lite då och då. Du kan köpa tillägstjänsten "screensaver+" som tar bort reklaminläggen från din screensaver. Dina bilder du lägger in på din windows dator kommer automatisk att redigeras så att det blir produktplacering i dem, detta kommer ioförsig vara ganska svårt att upptäcka eftersom de har en fullständig profil på vad du gillar och så därmed kan placera in troliga produkter i lämpliga ställen.

Detta är väldigt enkelt att stänga av som tur är, du behöver bara högerklicka på bilden, gå till inställningar, gå till avancerat, skriva in ditt lösenord, gå till säkerhet, klicka på "visa mer", acceptera avtalet som kommer upp. Bocka i rutan "bortse från automatiska förbättringar utav bildkvalite på denna bild". Du kan nu se din bild i lägre upplösning utan reklam.

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem

Gissa var i kurvan alla Windows 10-hatare befinner sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Gissa var i kurvan alla Windows 10-hatare befinner sig?
http://i.imgur.com/qfvZPyS.png

Skulle gissa vid första linjen. Men var det inte just där W8 fastnade?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Läste först titeln fel, att Microsoft planerar lägga ned reklam i Windows.

Tänkte först: Jaha och det ska dom få mig att tro på.
Fast såg sedan vad det egentligen stod och undrar??
Är det verkligen detta Microsofts kunder behöver och önskar?? Hur är det med alla buggar och drivrutinskrångel i Win10?

Självklart behöver inte Winphone/Win10M köpare fler eller bättre appar heller, vad de verkligen behöver är reklam i sin dator...

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Skulle gissa vid första linjen. Men var det inte just där W8 fastnade?

Jo, det var säkert så. De flesta människor upplever visst motstånd mot förändringar, och det är i mångt och mycket en mental träningsfråga. Det är svårt att introducera nya saker där för mycket är annorlunda. Jag kände att det var "jobbigt" att gå över till Windows 10, men visste samtidigt rent intellektuellt att det alltid är en inlärningskurva på nya system. Efter bara någon vecka med Windows 10 så kändes det som att maskinerna på jobbet med Windows 7 hade någon handikappad forntida Windows-version som knappt gick att jobba i...

Även Vista var betydligt bättre än många erkänner. Windows 7 kunde lika gärna varit ett Service Pack till Vista.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det var säkert så. De flesta människor upplever visst motstånd mot förändringar, och det är i mångt och mycket en mental träningsfråga. Det är svårt att introducera nya saker där för mycket är annorlunda. Jag kände att det var "jobbigt" att gå över till Windows 10, men visste samtidigt rent intellektuellt att det alltid är en inlärningskurva på nya system. Efter bara någon vecka med Windows 10 så kändes det som att maskinerna på jobbet med Windows 7 hade någon handikappad forntida Windows-version som knappt gick att jobba i...

Även Vista var betydligt bättre än många erkänner. Windows 7 kunde lika gärna varit ett Service Pack till Vista.

Helt riktigt. Att Vista fick så mycket kritik berodde mycket på att folk köpte laptops med det på och dom var så fullproppade med skit från tillverkaren att datorn gick på knäna.

Håller även med om upplevelsen av Windows 7 efter att ha kört 10 ^^