Permalänk
Medlem

Hjälp med kylning i FD Define S

Hallå hallå,

Införskaffade idag min nya rigg som ska byggas i ett Define S och klurar lite på lösningar för kylning. Köpte en Be Quiet! Pure Rock då priset kändes rimligt för en lite mer tillfällig lösning.

Min tanke för chassifläktar är att ha tre stycken 140mm Silent wings 2 till insug i fronten, en som utsug i bak och eventuellt en 120mm (PSU gör att jag inte får plats med 140mm) i botten som insug för grafikkort/skapa övertryck. Vad tros om detta? Finns det bättre alternativ? Har lite fokus på lägre ljudnivå.

Men CPU kylaren är jag mer kluven på, funderar antingen på att beställa hem en Dark Rock Pro 3, har dock hört mycket negativt om montering av denna i Z170 moderkort, eller någon form av AIO som är helt nytt för mig.

Så frågan är luft eller vatten? Och om vatten, vilken AIO lösning? Hört gott om NZXT X41 Kraken och dess ljudnivå.

Råd och tips uppskattas!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Bacchus: Jag kör:
2x140mm Be Quiet Silent wings i fronten.
1x140mm Be Quiet Silent wings i bakkant.
120mm Gentle Typhoon 800RPM i botten.

Kör du inte radiatorer och får den roliga lösningen som jag har så skulle jag rekommendera:
2x140mm eller 3x140mm i fronten.
1x140mm i bakkant.
Skippa fläkt i botten om möjligt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Define S är ju gjort för vattenkylning och då menar jag "riktig" vattenkylning, inte sådana slutna vattenkylare.
Så du behöver pump, reservoar, radiator, cpu och gpu block samt kopplingar å slang till allt.
Menade du ett sån slutet vattenkylingspaket med inbyggd pump så skulle jag avråda från det, isåfall tycker jag att det är bättre med luftkylning.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Låter ju tämligen likt ur jag hade tänkt med chassi fläktarna!

@soulis: Hade inte tänkt ge mig in i custom vattenkylning, mest på grund av kostnaden i dagsläget men har lite tankar om det i framtiden.

Mycket talar ju för luft kylning, måste bara hitta en rimlig kylare.

Permalänk
Medlem

Kör Define S tillsammans med:

- CPU kylare: Noctua NH-D15
- Front/insug: 2x Fractal Design Silent Series R3 140mm
- Bak/utsug: 1xFractal Design Silent Series R3 140mm
- Top/utsug: 1xFractal Design Silent Series R3 140mm

Jag upplever det tyst, men är fläktarna på full hastighet så går det inte undvika att det låter, annars så tycker jag de är superb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Glömde fråga hur du upplever ljudnivån?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dittmo:

Kör Define S tillsammans med:

- CPU kylare: Noctua NH-D15
- Front/insug: 2x Fractal Design Silent Series R3 140mm
- Bak/utsug: 1xFractal Design Silent Series R3 140mm
- Top/utsug: 1xFractal Design Silent Series R3 140mm

Jag upplever det tyst, men är fläktarna på full hastighet så går det inte undvika att det låter, annars så tycker jag de är superb

Skickades från m.sweclockers.com

Define S kommer inte med R3 fläktar utan GP-14 som är betydligt bättre än R3.

Skrivet av Bacchus:

@DavidtheDoom: Glömde fråga hur du upplever ljudnivån?

Inte alls.
Knäpptyst. Förutom grafikkortet, men det är en Windforce kylare från Gigabyte som låter rätt friskt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Define S kommer inte med R3 fläktar utan GP-14 som är betydligt bättre än R3.
Inte alls.
Knäpptyst. Förutom grafikkortet, men det är en Windforce kylare från Gigabyte som låter rätt friskt.

Får göra en ändring efter ha kollat den gamla ordern, det är 4st "Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm" jag använder i chassit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dittmo: Jo precis, två sådana följde med chassit. Har börjat luta åt att införskaffa extra FD venturi istället för Bequiet. Bör man satsa på HF eller HP till front intaget?