Vad har ni för lufttryck i eran bildäck?

Permalänk
Medlem

Vad har ni för lufttryck i eran bildäck?

Vilket lufttryck står det, enligt biltillverkaren, att ni ska ha, och hur mycket har ni?

På min står det att det ska vara 2.0 kg/cm2 för 235/60r16, men däcken jag kör med är 215/70r16 och har 2.2 kg/cm2 istället. Tror dock att det är samma rekommendation för den dimensonen också.

Hur är det för er?

Permalänk

brukar köra på 2.0-2.2 beror på lite, på vinterdäcken kör ja lite mindre annars kör jag på till de känns bra:)

Permalänk
Medlem

2,8 bar enl. tillverkaren men jag kör 3 och då konsekvent. Det slits mer om man skiftar i tryck då däcket slits jämt och mindre om trycket är stabilt och ej skiftar över tid.
Bör gå efter biltillverkaren om du inte har ovanliga däck

Permalänk
Medlem

Bilens rekomendationer är ganska basic. Det avgörande är egentligen vad du ska göra(lasta tungt eller dra släp) eller om du vill ha komfort/grepp samt om du vill köra mer bränsleeffektivt/spara på mönstret.
Själv har jag 205/55x16 på en s60. bilen rekommenderar 2.2 men jag kör på 2,4sommar &2,6 på vintern. Har lägre på sommaren pga. att trycket höjs ju varmare luften blir.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

2.7bar på 205/55x16

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2,1 - 2,0 bar vinter. 2,6 sommar

Visa signatur

CPU: I7 5820k Kylning: Vatten Mobo: X99 Asus Pro GPU: EVGA RTX2080Ti Ram: 2666 32Gb PSU: Corsair AXi 760W Chassi: Define S Skärm: ASUS 27" PG279Q 165hz 2560x1440

Permalänk
Medlem

3.2bar

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Rekordmedlem

Biltillverkarna bruka väl göra diagram/tabeller som visar trycket i förhållande till last och hastighet för det kan skilja rätt mycket även om dimensionen är densamma (men jag har aldrig ägt en asiatisk bil så där vet jag inte hur de gör.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av langudN:

Bilen rekommenderar 2.2 men jag kör på 2,4sommar & 2,6 på vintern. Har lägre på sommaren pga. att trycket höjs ju varmare luften blir.

Brukar inte rekommendationen vara att ha lägre lufttryck i vinterdäcken? Själv så pumpar jag nästan alltid däcken på en bensinmack, d.v.s. utomhus när däcken har samma temperatur som utomhusluften. Att då när det är kallt ute inte pumpa vinterdäcken lika högt som sommardäcken är såklart för att inte riskera att däcken sprängs när det blir varmt ute och trycket stiger. Omvänt så kan man pumpa sommardäcken högre just för att utetemperaturen på sommaren sällan kommer stiga nämnvärt och därigenom inte öka trycket mer.

I vilken miljö brukar du pumpa sommar- respektive vinterdäcken? I ett varmgarage eller utomhus?

Själv brukar jag pumpa 2,6-2,8 bar på vinterdäcken och 2,8-3,0 bar på sommardäcken, samma i alla däck. Tillverkaren rekommenderar 2,1/2,5 för fram/bak med max 4 personer i bilen och 2,6/3,0 för fullastad.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

215/40-17, 2,9-3,0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Avstängd

jag skiter i rekommendationerna och kör 2.0 på vintern och 2.2 på sommaren då lägre tryck oftast ger en smula bättre fäste på vintern och har kört så på dom flesta bilar jag haft

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Brukar inte rekommendationen vara att ha lägre lufttryck i vinterdäcken? Själv så pumpar jag nästan alltid däcken på en bensinmack, d.v.s. utomhus när däcken har samma temperatur som utomhusluften. Att då när det är kallt ute inte pumpa vinterdäcken lika högt som sommardäcken är såklart för att inte riskera att däcken sprängs när det blir varmt ute och trycket stiger. Omvänt så kan man pumpa sommardäcken högre just för att utetemperaturen på sommaren sällan kommer stiga nämnvärt och därigenom inte öka trycket mer.

I vilken miljö brukar du pumpa sommar- respektive vinterdäcken? I ett varmgarage eller utomhus?

Själv brukar jag pumpa 2,6-2,8 bar på vinterdäcken och 2,8-3,0 bar på sommardäcken, samma i alla däck. Tillverkaren rekommenderar 2,1/2,5 för fram/bak med max 4 personer i bilen och 2,6/3,0 för fullastad.

Du har helt rätt. Att dem sprängs kan vara att ta i(beroende på hur dum personen som pumpar däcken är samt hur pass exakt pump-klockan man använder är. skulle aldrig rekommendera att använda klockorna som finns på en bensinmack eller dyl.)

Jag pumpar däcken på jobbet då jag jobbar som däckmontör. Anledningen till att jag har högre(samma) på vintern är för att jag har hakka8 & dem har jäkligt många dubbar. Jag har själv kommit fram till att dem tar bättre med lite högre tryck i sig. Men det är ju inte säkert att det stämmer.

Permalänk
Medlem

2,9 bar på mina 255/45-20

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Vad du har för däck på bilen kan göra en hel del i hur mycket lufttryck man bör ha i däcken (dvs gummits mjukhet/stommens uppbyggnad/osv kan spela en stor roll).
En skillnad på 0,5kg är inte ovanligt och då är det samma storlek vi talar om ändrar man storlek så kan det skilja ännu mera.

Rent generellt så får man helt enkelt prova sig fram genom att titta på däckslitaget dvs är mitten mer sliten så har du för högt tryck är utsidorna mer slitna för lågt.
Sen om enbart insida eller utsida är slitna så är hjulinställningar fel, alternativt då kör som en blådåre (då högre tryck kan jämna ut slitaget lite bättre dock med sämre fäste som följd).

Sen är det även skillnad på luft tyck som ska användas om du lastar drar släp/husvagn kör utan last/släp/husvagn.

Vinterdäck får ju mer grepp med mindre tryck MEN detta vid låga hastigheter vid högre kan det ge sämre (och ju mer man sänker trycket desto mer kommer detta att märskas).
När dubben börjar bli slitna så dom inte sticker ut utanför gummit längre så kan det hjälpa att höja trycket lite dom kan då sticka ut lite mer, men detta kommer ej hjäpa särskilt länge dock.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vilket lufttryck står det, enligt biltillverkaren, att ni ska ha, och hur mycket har ni?

På min står det att det ska vara 2.0 kg/cm2 för 235/60r16, men däcken jag kör med är 215/70r16 och har 2.2 kg/cm2 istället. Tror dock att det är samma rekommendation för den dimensonen också.

Hur är det för er?

Tillverkarens rekommendationer gäller för de däck som tillverkaren rekommenderar. Sätter man på andra dimensioner, eller varierar andra parametrar så får man utgå från rekommendationen och sen experimentera lite (eller så frågar man en kunnig däckverkstad).

Min erfarenhet är att olika däckdimensioner/konstruktioner reagerar olika på lågt/högt tryck. Om man t.ex. sätter på s.k XL däck så har dom styvare däcksidor och högre lastindex och klarar sig med lägre tryck vid högre last, dvs om tillverkaren rekommenderar 2,2 kg/cm2r vid "tom" bil och 2,4 kg/cm2 vid full last så klarar sig XL däcken ofta med 2,2 kg/cm2 vid full last.

Jag har aldrig haft nåt problem med att köra med lite högt tryck i däcken, typ 0,2-0,3 kg/cm2 över, förutom kanske att komforten kan bli lidande. Däremot har jag slitit däck ojämnt när jag haft för lågt tryck. Sen tycker jag mig ha märkt att typ +/- 0,2 kg/cm2 verkar vara felmarginalen mellan apparaterna på olika mackar. Numera har jag min egen tryckmätare som jag utgår ifrån och när jag laborerar med trycket i däcken så håller jag dom under uppsikt så att dom inte blir ojämnt slitna.

På den ena bilen kör jag med 2,5 kg/cm2 fram och bak, har för mig att tillverkaren säger 2,3 fram och 2,1 bak. Mina däck har hittills inte haft några problem med det. På den andra bilen kör jag enligt tillverkarens rekommendation.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Rent generellt så får man helt enkelt prova sig fram genom att titta på däckslitaget dvs är mitten mer sliten så har du för högt tryck är utsidorna mer slitna för lågt.

En däckskille jag snackade med påstod att den gamla "sanningen" inte är hela sanningen, utan att däcksprofilen och stomme spelade in. På vissa däck (lågprofil) kunde för lite tryck ge slitage i mitten.

Skrivet av grizzly666:

Sen om enbart insida eller utsida är slitna så är hjulinställningar fel, alternativt då kör som en blådåre (då högre tryck kan jämna ut slitaget lite bättre dock med sämre fäste som följd).

Håller iofs med om att det är ett symptom på "hjulinställningsfel", men anledningen till "inställningsfelet" kan vara ett mekaniskt fel, t.ex. vara slitna bärarmslager. Ganska vanligt fel på bakaxeln på Citroen, Peugot & Renault, inte alltför dyrt att åtgärda om man byter hela bakaxeln mot en renoverad.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

19" bredd 225mm 3-3,2kg.

Har alltid lite mer än vad som biltillverkaren anger.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Alla bilar har ju egna rekommendationer, min ligger på 2,2-2,3 bar då det inte verkar göra skada med lite för mycket. (2,2 är rekommendationen för min renault megane)

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Kör man mycket så märks det fort om man haft fel däcktryck. Eller fel hjulinställning också. Man får kolla på däckmönstret så det slitits hyffsat jämnt.

2.3 bar har jag i regel nästan alltid.

Permalänk
ASUS Nordic

2.3 bar fram och 2.2 bar bak med 255/35 R20 runt om, aningen framtung bil Rekommenderat är 2.8 bar runt om.

Permalänk

2.4 bar sommar och vinter, har för mig tabellen under tanklocket visar 2.1 - 2.6 bar beroende på last. En vinter körde jag en 60 mila tur med 1.1bar runtom pga en felaktig luftpump. Tyckte bilen kändes lite "sladdrig" och reagerade inte direkt på styrutslag men ingen större skillnad i bensinförbrukning om jag kommer ihåg rätt.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Inaktiv

Har fått tips om att man skall köra tryck enl storlek på fälg. Så 2.6 för 16", 2.7 för 17" etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Vilket lufttryck står det, enligt biltillverkaren, att ni ska ha, och hur mycket har ni?

På min står det att det ska vara 2.0 kg/cm2 för 235/60r16, men däcken jag kör med är 215/70r16 och har 2.2 kg/cm2 istället. Tror dock att det är samma rekommendation för den dimensonen också.

Hur är det för er?

jag kör på det som står i tanklocket. 3,2 Bar vid lätt last.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För min bil står det 2.1 bar för 205/55/R16 och 225/45/R17 som jag använder som sommardäck och 2.6 bar ifall man använder släpvagn/husvagn (vilket jag inte gör) så jag brukar köra på det som står i rekommendation för min bil, alltså 2.1.

EDIT: Eller 2.2 brukar jag köra på för sommardäcken, bara för att 2.1 är såpass lågt enligt de flesta oavsett bil och däck.

Har märkt bättre grepp vid lägre tryck, tror jag sista vintern körde med 2.1 när jag har dubbfria däck för att få aningen bättre grepp och jag tycker det hjälper litegrann med lägre tryck faktiskt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

2.3 bar fram och 2.2 bar bak med 255/35 R20 runt om, aningen framtung bil Rekommenderat är 2.8 bar runt om.

Någon särskild anledning att du kör med så lågt tryck? Vore jag du skulle jag trycka i åtminstone 3.0 bar. Så vitt jag vet är det väl enbart nackdelar med lågt tryck, om man nu inte pysslar med terrängkörning?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kör 2.7 i corvetten och 2.3 i xc70'n.

Permalänk
Medlem

Körde innan av Volvo rekommenderat 2.3/2.2 på min V70, men har börjat köra 2.5/2.4 efter att ha blivit rekommenderad att köra lite högre av däckfirma. Kommer nog köra lägre under vintern dock.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Har 2,6 bar runt om på mina 235x??x18 på xc70, det är Volvos rekommenderade "ecotryck"
på vinterhjulen som är 215x??x16 kör jag med samma ecotryck.
Funkar bra, kör dubbfritt på vinterhjulen.

Permalänk
Medlem

Fick lära mig när jag jobba på däckverkstad (Skånedäck / Kenneths däck i Malmö) att det är bättre att ligga högt än lågt. Finns många "myter" enligt de mer erfarna jag jobba med att däcket slits på mitten om man har för högt tryck. "Sanningen" var/är att däcksidorna är mjukare än mitten på däcket så det "trycks" mer utåt än uppåt. Dvs det slits inte på mitten av högt däcktryck. Det som däremot är direkt farligt (iaf på tyngre fordon) är för lågt däcktryck då det skapar ökad friktion = ökad värme = däckexplosion om man har otur (extremfall). Bränsleförbrukningen kan gå ned en aning med hårdare däck men det kan också upplevas stötigare. PÅ en tävlingsbil (har endast erfarenheter från gokart) spelar det desto större roll att man inte har för hårda däck (gäller ju även sportbilar).

På min senaste bil körde jag 215/45/16" på 8" fälgar med 2.8 i tryck. Funka bra för mig och blev perfekt jämnt slitna.

Edit: På de två däckfirmorna menade dem på att för lågt däcktryck gjorde att mitten på däcket slets. Då det inte var "tillräckligt" tryck ut åt sidorna så däcket bågnade av centrifugalkraften.

Visa signatur

AMD Barton Xp 2400+ Mobile @ 2680 mhz!Sapphire Radeon 9800 pro @ orginal, TwinMos Winbond 2x256, 250 Gb WD S-ata, 120 gb Maxtor, Seagate 200 gb