BSOD "Thread stuck in device driver"

Permalänk

BSOD "Thread stuck in device driver"

Hej.

Jag blir snart galen på BSODArna, de verkar endast bli fler. Jag har vid olika tillfällen prövat installera nyare grafikdrivare på mitt system men utan tillfredsställelse. Jag får konstanta BSODS med Crimson (16.x.x) det spelar ingen som helst roll hur jag installerat drivarna heller. testa först installera rakt över, testade sedan DDU (starta om i safe mode med ett program som tar bort ALLT med grafik drivare)

Testat installera om Windows 10 och gjort en H E L T ren ominstallation. Jag testade gå tillbaka till Windows 8 utan förändring. Jag har kunnat köra mest stabilt på drivaren 15.7.1 då blev det bara BSOD 1-2 varannan vecka, men nu fungerar inte ens den drivaren,

Bara under tiden jag skrivit detta har jag BSODAT ett par gånger. Har även testat uppdatera BIOS till senaste men utan att det hjälpt. Ibland så får jag även Blackscreen of death.

Jag har alltså testat följande!
DDU Safe driver clean
Testat uppdatera bios och sedan testat alla olika varianter på ominstallation, IGEN
Ominstallerat Windows helt från scratch.
Testat Windows 8-10
Testat installera om Windows utan uppkoppling (förhindrat Windows att ladda ned drivare automatiskt från nätet)
Testat stänga av strömspar / sleep modes och annat "eko klassat" som förändrar datorns strömförbrukning.

Enligt många på nätet så beror det på att drivaren och att om jag bara uppdaterar BIOS eller använder DDU clean drivar uninstall

Permalänk
Medlem

Grävde runt lite snabbt på nätet och det vanligaste förslaget är att det har med drivrutiner eller bios att göra, men det fanns även de som påpekade att det kan vara fel på grafikkortet. Har du t.ex. möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Förutsatt att det är ett grafikkort och inte någon integrerad grafikkrets förstås, då du inte listat vad du har för hårdvara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Grävde runt lite snabbt på nätet och det vanligaste förslaget är att det har med drivrutiner eller bios att göra, men det fanns även de som påpekade att det kan vara fel på grafikkortet. Har du t.ex. möjlighet att testa kortet i en annan dator?

Förutsatt att det är ett grafikkort och inte någon integrerad grafikkrets förstås, då du inte listat vad du har för hårdvara.

Shit, visste att jag glömde något,

Asus Z97-A
Intel Core i5 4670K
R9 390 MSI 8Gb
8Gb A-Data

Jag får nog börja med att ta ur grafikkortet och se hur det inbyggda fungerar.

Permalänk

Möjlig lösning!

Tror jag KANSKE kan ha en lösning på BSOD: Thread Stuck In Device Driver
Hittade den här sidan

Sidan jag fann min MÖJLIGA lösning.

Det foruminlägget förklarar är att du använder en commandprompt med Admin rättigheter och använder funktionen "sfc/scannow" utan citattecken. Du startar om efter att ha låtit den nått 100% och så upprepar du funktionen en gång till.

Har gått ca 2 timmar med senaste Crimson drivarna alltså 16.x.x det kanske börjar när som helst, tänkte i alla fall posta för att bidra till om de finns fler med det här problemet.

Jag uppdaterar posten vart efter tiden går för att se om det är en lösning eller ej.

Permalänk

@Sturenorth: Uppdatering!

Det fungerade inte, har åter BSODAr med thread stuck in device driver. HATAR AMD OCH WINDOWS

Permalänk

Hej,

Håller på att bli tokig här. Får BSOD alltför ofta med följande felmeddelande: "Thread Stuck In Device Driver". Har googlat runt som en dåre och försökt lösa problemet. Det generella tipsen från googlandet säger: uppdatera samtliga drivrutiner (inklusive BIOS) alternativt reseta BIOS. Har gjort detta. Har nu försökt komma i kontakt med ASUS samt Gigabyte (angående fel på grafikkort respektive moderkort). Än så länge hänvisar de bara till varandra. I väntan på vidare svar från dem så tänkte jag kolla med er här om ni har erfarenhet av problemet eller har tips på vad det kan bero på? Har någon lyckats lösa problemet?

Det inträffar oftast efter att jag har stängt ner något lite mer krävande program så som spel, Photoshop, CAD-program eller liknande och jag då ska öppna webläsaren eller file explorer. Får sällan problem när jag väl är inne i ett spel (även om det händer).

Något tips på hur problemet kan lösas?

Komponenterna i datorn:

Processor: Intel core i7 4790k
GPU: ASUS Radeon R9 290 4GB DirectCU II OC
Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-SLI S-1150 ATX
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB Black
Nätaggregat: Cooler Master G650M, 650W PSU
HDD: HyperX Fury SSD 240GB 2,5" + Kingston 120GB SSD + Samsung 1TB

Tack på förhand!

Tapeworm

Visa signatur

AMD 3700x | ASUS GeForce RTX 2080 | Gigabyte x570 Aorus Elite | G.SKill Trident Z 32GB 3600MHz CL16 | Kingston A2000 M.2 500GB | Seasonic Focus GX 750W | ASUS ROG Swift PG279Q 1440p 165Hz | Fractal Design Meshify C TG | Noctua NH-U12a |

Permalänk

UPPDATERING EFTER ETT LÅNGT TAG!!!!

Hej på er Sweclockare!

Det visade sig att mitt Asus Radeon R9 290 4GB DirectCU II var defekt, kortet var i princip dött från början :S. Utöver det så var även mitt moderkort defekt, jag fick aldrig något konkret svar på vad som var defekt men efter att ha fått grafikkortet utbytt som var dött så fortsatte vissa problem så som BSODS och andra bisarra avvikande problem. Jag bestämde mig för att pröva byta moderkort och då fungerade mitt system.

Jag vill ge Inet ett stort tack för den goda supporten och det enormt fina kundbemötandet!

Boende på Gotland och haft en datorbutik 10 min ifrån mig så har jag hellre väntat i några dagar extra och handlat från Inet då deras bemötande i många fall varit oslagbara.

Permalänk

@Tapeworm1c:

Hejsan, testa ta ur grafikkortet och stabilitetstesta din dator med det inbyggda, som ett sätt att försöka exkludera iaf grafikkortet. Dock så är random BSODAR som inte vill ge upp ett tecken på någon defekt hårdvara, har du kvar någon garanti kan det vara läge att börja byta ut saker.

Permalänk

Har oftast fått de felen när jag haft moderkort med inbyggd grafik samt ett gpu eller om jag blandat gpu från olika generationer i samma dator. Inaktivera inbyggd grafik och se över bios inställningarna brukar funka.