Permalänk
Medlem

För hög överklock?

https://www.youtube.com/watch?v=24pbhIYVaBs&feature=youtu.be

Skulle någon kunna kolla på klippet ovan jag spelade in i Witcher 3?

Har överklockat mitt Strix 970 till 1425 MHz (+175 Mhz) på GPU Boost clock och 7650 MHz (+640 MHz) memory clock.
Sänker jag Boost clock med 25 MHz till 1400 så försvinner det helt, men det jag undrar är; beror det endast på grafikortsöverclocken eller kan sånna här fel ske på grund av CPU överclock också? Har min i5 2500k på 4,5 GHz.

Mvh Philip

Permalänk
Medlem

Vad har du för temperatur vid dessa överklockningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

https://www.youtube.com/watch?v=24pbhIYVaBs&feature=youtu.be

Skulle någon kunna kolla på klippet ovan jag spelade in i Witcher 3?

Har överklockat mitt Strix 970 till 1425 MHz (+175 Mhz) på GPU Boost clock och 7650 MHz (+640 MHz) memory clock.
Sänker jag Boost clock med 25 MHz till 1400 så försvinner det helt, men det jag undrar är; beror det endast på garfikortsöverlocken eller kan sånna här fel ske på grund av CPU överclock också? Har min i5 2500k på 4,5 GHz.

Mvh Philip

Ser ut som artefakter. Helt normalt om du pressat ditt kort för långt.
Sänk överklockningen eller öka volten.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Förmodligen grafikkortrelaterat, vill du veta säkert så är det väll inte omöjligt att sänka cpuklocken nån hundring och testa igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Ser ut som artefakter. Helt normalt om du pressat ditt kort för långt.
Sänk överklockningen eller öka volten.

Ska jag ändra på CPU eller GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Förmodligen grafikkortrelaterat, vill du veta säkert så är det väll inte omöjligt att sänka cpuklocken nån hundring och testa igen?

Hmm okey, ja det försvinner ju om jag sänker GPU clocken med 25 MHz till 1400 MHz. Om det nu också skulle försvinna om jag sänker CPU från 4,5 - 4,4 så är ju frågan vad som ger mig mest bibehållen prestanda. 100 MHz på CPU eller 25 MHz på GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ska jag ändra på CPU eller GPU?

Grafikkortet.
Det är till 99% säkert att det är GPU-relaterat och har ingenting med CPUn att göra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vad har du för temperatur vid dessa överklockningar?

CPU Max: 74 grader
GPU Max: 75 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Ska jag ändra på CPU eller GPU?

Antingen öka spänningen eller sänka klocken på GPU.
Men mitt tips är att du läser på lite mer on överklockning och hur det fungerar så du inte råkar bränna något.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@Ph4st:

inte över gränsen. Och jag håller med om att det ser ut som GPU fel som när man till exempel klockar för högt. Så testa att sänka klocken något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Antingen öka spänningen eller sänka klocken på GPU.
Men mitt tips är att du läser på lite mer on överklockning och hur det fungerar så du inte råkar bränna något.

Har kollat på både videos och läst guider innan jag vågade mig på det här, så jag är försiktig och håller koll på tempsen, har bara inte varit med om att se artefakter tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har kollat på både videos och läst guider innan jag vågade mig på det här, så jag är försiktig och håller koll på tempsen, har bara inte varit med om att se artefakter tidigare

när jag benchade mitt gtx 980ti så fick jag fel i grafiken när jag pressade minnesfrekvenserna för högt. Det är inte ovanligt. Så pröva dig fram till en stabil klocknin som inte ger fel i bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

när jag benchade mitt gtx 980ti så fick jag fel i grafiken när jag pressade minnesfrekvenserna för högt. Det är inte ovanligt. Så pröva dig fram till en stabil klocknin som inte ger fel i bilden.

Yes sänkt boost clocken med 25 och inga artefakter so far

Permalänk
Medlem

EDIT: Dubbelpost