Köpråd ny kraftfull speldator ~30kkr

Permalänk

Köpråd ny kraftfull speldator ~30kkr

Hejsan Sweclockare.

Passiv läsare i många år men nu är det dags att registrera sig.

Jag skulle alltså vilja ha lite feedback. Kommer att byta ut min trofasta iMac mot en PC eftersom jag är sugen på en rad olika spel.

Datorn ska alltså dra tunga spel, jag jobbar inte med varken grafik eller ljud.

Jag ska förtydliga lite också, jag vill förutom kraft alltså ha en så tyst, stilren och välbyggd dator som möjligt, inga bottle necks. I köplistan ser ni en del lull och det går bra att kommentera det också om ni ser något uppenbart. Det kan alltså gälla vad som helst, exempelvis tangentbordet, att den musmattan inte är bra osv. Jag kommer dock att köpa OS, Office och montering från Inet. Orkar inte jaga andra lösningar där.

Grafikkortet är endast ett jag tillfälligt slängt dit, tanken är att det ska vara ett 1080 och priset borde landa ungefär på detsamma. Där har jag dock en fråga, det enda som släpps är ju ett 1080 GTX, kommer det inte släppas ti/Titan osv eller kommer det senare?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9414838/

Akenkaset

Rubrik justerad enligt § 3.1, länkning lagad. // MOD
Permalänk
Inaktiv

1080Ti kommer senare (oklart när)

Ska du köpa en så fin dator hade jag satsat på en en mkt häftigare skärm. Blir då pengar ett problem kan du ju alltid snåla in på din SSD.

Sen föredrar jag personligen mATX, om du ändå inte ska ha 3 grafikkort och extra ljudkort, så blir datorn lite mindre

I övrigt ser det väldigt bra ut och du blir nog supernöjd.

Permalänk
Medlem

Luftkylare som väger över ~750g kan vi inte montera, det är för stor risk för fraktskador!

https://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dat...

För att du välja NH-D15 vikt: 1 320 g

Permalänk
Medlem

Hej!

Tycker dom delar du har valt ser bra ut.

Det finns ett par förändringar jag personligen hade gjort, jag börjar uppifrån och ner utifrån din lista.

Nätdelen är bra, men det finns andra i den prisklassen som är både tystare och bättre.

Hårddisken är medioker, jag hade valt WD Black pga att den är snabbare.

Chassit är klassiskt och fungerar väl, men Corsair Carbide 400Q eller Phanteks är i mitt tycke / högst subjektivt / ännu snyggare och funktionellare.

Skärmen är utmärkt i sig, men upplösningen ställer jag mig frågandes till, med din budget och ett GTX 1080 i sikte så hade jag gått upp till 1440P med 144 Hz G-Sync, 1080P går inte att jämföra och då behöver du inte ett GTX 1080, räcker med 1070 eller 980(Ti).

Noctua NH-D15 kylaren är superb, jag tycker du gjort ett gott val, jag har själv ägt tre st. Nackdelen är att den är bred och oftast blockerar eller kommer väldigt nära första PCI-E platsen som normalt nyttjas för grafikkortet, det är inte ovanligt att fästanordningen för fläktarna får kontakt med grafikkortets baksida. Kontrollera på Noctuas hemsida om så är fallet, oavsett vad hade jag valt Noctua NH-D15S, den är asymmetrisk och kommer med en fläkt mindre, fördelen är att den är förskjuten så du får ytterliggare ett par mm i utrymme mot PCI-E platsen.

Minnena hade jag valt minst 2400 MHz på, gärna högre.

Moderkortet är bra, men om du lägger ett par hundralappar till får du ökad kvalité på komponenterna vilket är bra om du tänker överklocka och använda datorn i ett par år.

Samsung 950 är snabb, jag har en Intel 750 som är likvärdig, men om du ej skriver stora mängder data märker du ingen skillnad mot en vanlig SSD. Samsung 950 är dessutom känd för att ha problem med värmeutvecklingen vilket leder till att den stryper prestandan.

Ett par synpunkter bara, lycka till med köpet : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

om du vill spara pengar, kan du prispressa på din kringutrustning. T.ex. kostar ditt tangentbord 1590Kr, om du går in på prisjakt och jämför priset kan du får ett för 300Kr billigare! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2348752

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Skärmen är utmärkt i sig, men upplösningen ställer jag mig frågandes till, med din budget och ett GTX 1080 i sikte så hade jag gått upp till 1440P med 144 Hz G-Sync, 1080P går inte att jämföra och då behöver du inte ett GTX 1080, räcker med 1070 eller 980(Ti).

Det där kan jag inte hålla med om. Jag föredrar hög frekvens snarare än hög upplösning. Jag vill spela med 1080p, 100+ fps med högsta inställningarna i de flesta nya spel. Det är precis att ett 1080 klarar av det. Jag har spelat på 1440p och 2160p också, tycker det är äckligt pga dålig frekvens och för stor skärm. Tycker det är galet snyggt som det är på högsta inställningarna i 1080p och 144Hz.

Annars håller jag med om resten av tipsen.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Tack hörni, utmärkta råd.

SSD får bli en "enklare" variant då, hellre stabilitet än risk för crash.

Skärmen får jag fundera lite på. Kommer att sitta vid ett rätt litet skrivbord så frågan är om 27" blir för stort... Dessutom är det ju rätt stor prisskillnad. Nånstans härikring börjar väl fästmöns tolerans för vad en dator får kosta övertrasseras lite väl mycket antar jag..

Tips likt det kring vanlig hårddisk och kylaren är precis sådant jag är ute efter och har bytt dem. Samma sak med nätdel även om jag väl egentligen inte vet om den nya är bättre.

Fläkten får jag väl i värsta fall montera själv, man behöver ju ändå ta bort den för rengöring då och då så det ska väl funka.

Uppdatering:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9414935/

Permalänk
Moderator
Moderator

Först och främst, välkommen till ett nu aktivt deltagande på Sweclockers.

Justerade din rubrik lite då "Köpråd" inte beskriver trådens innehåll tillräckligt väl.

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Först och främst, välkommen till ett nu aktivt deltagande på Sweclockers.

Justerade din rubrik lite då "Köpråd" inte beskriver trådens innehåll tillräckligt väl.

*Rubrik redigerad.*
http://www.sweclockers.com/forum/regler

Tusen tack.

Jag får be om ursäkt för missen, en mycket vettig regel dessutom.