Köpråd inför GTX 1080, Ser detta OK ut?

Permalänk
Medlem

Köpråd inför GTX 1080, Ser detta OK ut?

Har haft min dator i snart 6 år och tänkte köpa en helt ny dator. Detta är vad jag har tänkt att köpa med GTX 1080:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9415698/

+ GTX 1080

Jag har funderingar om något som skulle kunna byta ut till bättre. Datorn ska vara till för Gaming och hålla på med program som Unreal Engine och Unity etc. Hade tänkt mig en dator för 20 000 - 25 000kr.

En annan fråga är är det värt o vänta tills de släpper GTX 1080 för billigare, är de bättre? är det stor skillnad? kan de första grafikkorten ha strul?. Jag har haft min dator så länge att jag är sjukt sugen på att köpa Founders Edition ändå.

Tack i förhand
// MinO

Permalänk
Avstängd

Fanns nån 3TB disk från seagate som hade hög fail-rate, så dubbelkolla att det inte är den modellen du valt, eller välj deras 4TB i stället som alla ska fungera bra

Permalänk
Medlem

Du får med kylpasta till kylaren
Minnena är ddr3 men du behöver ddr4 minnen
Jag hade tagit rm750x istället

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

950 PRO är enligt mig (och många andra) pengar i sjön om man nu inte måste ha det som benchar bäst, för prestandan i det man faktiskt märker är inte bättre än en EVO eller vanlig PRO.
Har en själv BTW
Rekar en större disk alla dagar i veckan då 512GB inte räcker för många spel numera -.-

Inte heller skulle jag kört med en AIO kylare.
Livslängden på dom verkar vara usel, prestandan blir sämre och sämre med tiden.
Och inte heller är dom speciellt tysta.
Nej, kör på en high-end luftlösning istället.

Permalänk
Medlem

Du kan välja billigare moderkort, SSD och CPU-kylare (typ en luftkylare från Noctua) och spara typ 3000 kr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Tänk på att det skall vara ddr4 minnen

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9415792/

Gjorde lite mindre ändringar som gör datorn lite billigare och tystare.

Permalänk
Medlem

Jasså, man behöver DDR4. Trodde det var bakåtkompatibel och DDR3 hade bättre prestanda/siffror. Är luftkylare så mycket bättre än vattenkylning?

Permalänk

@MinO: skylake har endast stöd för DDR3L som i regel är ganska sega. Du måste dessutom ha ett speciellt moderkort som har DDR3 platser istället för DDR4.

Minnena jag länkade är definitivt inte slöare än DDR3. Det kan dock vara sant för segare 2133MHz-minnen.

Edit: Luftkylare är tystare då pumparna i AIO-kylare ofta låter en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinO:

Jasså, man behöver DDR4. Trodde det var bakåtkompatibel och DDR3 hade bättre prestanda/siffror. Är luftkylare så mycket bättre än vattenkylning?

Vad gäller temperaturer så är dyra AIO kylare bättre än dyra luftkylare.
Men vad gäller hållbarhet och ljudnivåer så är bra luftkylare bättre helt enkelt.
Körde själv AIO på många system en längre tid och tröttnade på att ständigt skruva med dom för att få tillbaka prestandan.
Kör nu DH15 och är extremt nöjd !

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9415830/