Ny GPU eller är det värt att köpa ny CPU?

Permalänk
Medlem

Ny GPU eller är det värt att köpa ny CPU?

Jahao.. nu börjar man känna att datorn inte hänger med längre.
Hitman är segt
Tomb Raider samt Doom 4 är ingen höjdare på min dator

Vad ska jag byta ut först för att kunna spela hyfsat.

CPU: AMD A8-6600K
GPU: GTX 760 2gb
RAM: 8GB 1600 MHz
MOB: Gigabyte F2A88XN

----------------------

Vad för sorts boost kan jag få utav att köpa en AMD A8 7670K
https://www.komplett.se/product/874919/datorutrustning/proces...

Svårt att hitta mITX kort, min node 304 har inte många modekort att välja på :/ Hade gärna satsat på AMD FX serien istället (antar att de är som intel i7?...) vilken djungel med alla namn.

Eller är det bara ett nytt grafikkort för 3000 som kan rädda mig? Är GTX 960 en enorm skillnad mot mitt 760? Eller ska jag försöka på mig 970 GTX?

Permalänk
Avstängd

skulle säga dom är ganska sameshit och prestandan är typ identisk så klocka nuvarande är mitt råd och är lite samma med grafikkort då 960 inte är så mycket snabbare så ...klocka skiten ur allt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Jahao.. nu börjar man känna att datorn inte hänger med längre.
Hitman är segt
Tomb Raider samt Doom 4 är ingen höjdare på min dator

Vad ska jag byta ut först för att kunna spela hyfsat.

CPU: AMD A8-6600K
GPU: GTX 760 2gb
RAM: 8GB 1600 MHz
MOB: Gigabyte F2A88XN

----------------------

Vad för sorts boost kan jag få utav att köpa en AMD A8 7670K
https://www.komplett.se/product/874919/datorutrustning/proces...

Svårt att hitta mITX kort, min node 304 har inte många modekort att välja på :/ Hade gärna satsat på AMD FX serien istället (antar att de är som intel i7?...) vilken djungel med alla namn.

Eller är det bara ett nytt grafikkort för 3000 som kan rädda mig? Är GTX 960 en enorm skillnad mot mitt 760? Eller ska jag försöka på mig 970 GTX?

Tveklöst moderkort och processor (och dessvärre också RAM). Satsa på ett uppgraderingspaket eller liknande. Skulle rekommendera en i5.

Om du vill fortsätta med AMD får du vänta tills Zenare (AMD Zen lanseras i december)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Både 7670K och 960 är ganska meningslösa uppgraderingar.

Bättre att klocka skiten som @lord_vasagos råder om och sedan antingen spara ihop lite mer pengar och/eller vänta tills det kommer nya komponenter. FM2+ kommer inte få nya CPU'er så nästa uppgradering innebär även byta utav moderkort och troligen RAM också. (DDR4 på nyare moderkort.)

Alternativt kan du leta begagnat efter komponenter, hör av dig här om du undrar mer om det.

EDIT: Anledningen till att jag säger att det är värt att vänta lite är då det kommer väldigt intressanta grafikkort från både AMD och Nvidia i höst men även CPUer från AMD som presterar rejält mycket bättre än deras nuvarande.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.