Permalänk
Medlem

nCase M1 (!)

Fick hem denna lilla juvel förra veckan (V5 i silver med ODD, i runda slängar 2000:- med frakt).
Och har pysslat med olika byggen i den ett tag nu.
Kan bara konstatera att gubbarna har gjort ett otroligt bra jobb när dom designat och konstruerat det hela
Inte perfekt såklart då dom verkar ha försökt göra alla nöjda med den, så det finns en del uppenbara kompromisser.
Kan dock förbehållslöst reka detta chassi till alla som funderar på att bygga en liten speldator och inte backar för lite pyssel =).

Komponenterna jag kör i det nu är:
ASUS Z97i-plus med en i3-4360 som kyls av en Intelkylare från en 2600K.
Ett EVGA 750TI som är biosmoddat för att öka på TDP'n.
En 512GB 850PRO och en 2.5" WD RED 1TB.
En gammal slim slot DVD brännare av okänt ursprung.
Och som kronan på verket Corsair's nya SF450 PSU.
Har även installerat en NF12 för lite extra chassiventilation, även om det inte verkar behövas.

Resultatet är ett otroligt tyst system, mycket tack vara den fantastiska SF450 !.
Helt otroligt hur denna lilla PSU kan köra helt passivt så långt upp i lasterna (Corsair själva säger upp till 90 watt passivt).
Jag kan köra "heaven" benchmark bra länge innan fläkten börjar snurra (och då extremt långsamt!).
I all övrig användning är den helt stilla

Så kritik ?
Lite dokumentation vore inte så dumt, speciellt inte när det finns femtioelva olika sätt att montera saker på.
Att rota igenom en en snart 500 sidor lång tråd på ett forum för ledtrådar är ju inte så kul.
Och visst vore det kul med lite tillbehör ? andra paneler vore ju inte så dumt om man vill bygga ett ännu tystare system.
Och låsbara paneler vore ju inte heller så dumt att kunna erbjuda, som det är nu så strippar man ju panelerna på 5 sekunder blankt.
Bra för hårdvarumekande, mindre bra på ett större LAN.

Ev. annan kritik kan mer riktas åt hårdvarutillverkarna.
T.ex. grafikkort där man kan välja var man vill koppla in PCI-E strömmen, uppåt eller åt sidan.
Och sladdar till PSU som inte räcker 2 varv extra i lådan.
T.ex. de som Corsair skickar med är ju av den bättre "platta" typen.
Och den varianten skulle dom i princip kunna erbjuda som kit, d.v.s. sätt kontakten där du vill ha den och klipp bort resterande kabel.
Kablarna är ju iofs. väldigt enkla att modda själv.

Permalänk
Medlem

Hur tror du man upplever skillnaden i ljud när jag för tillfället sitter på ett ljuddämpat Fractal Design Define mini, kommer det vara mycket mer ljud tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hur tror du man upplever skillnaden i ljud när jag för tillfället sitter på ett ljuddämpat Fractal Design Define mini, kommer det vara mycket mer ljud tror du?

M1 saknar ju all form av ljuddämpning och är dessutom ventilerat som ett såll.
Så vill man ha tystnad så är det tysta komponenter som gäller.
Så kort sagt, Define Mini är garanterat tystare överlag med samma komponenter.

Permalänk
Medlem

Applåder till ASUS för detta tilltag med sina nya 180 STRIX:

Notera hur strömkontakterna är nersänkta ?
Fantastiskt för ett nCase M1 MAO.
Tyvärr så tar dock det motsatta hörnet (vid SLI kontakterna) i chassit.
En väldigt enkel moddning för att fixa det problemet dock.