Permalänk

Hej då comhem! Tips på bredband?

Hej! Nu är det dags att byta bredband då comhem är riktigt uselt tyvärr..
Vad finns det att rekommendera och varför?
Det jag har snappat ut hittills är: T3, Bahnhof och Telia.

Tacksam för svar!

Permalänk
Entusiast

I personlig erfarenhet så är Telia oftast "bäst" i form av Peering och upptid, men också dyrast. Annars har vi Bahnhof eller Ownit som båda har gott om fina omdömen. Skulle jag beställt nytt bredband idag så hade jag kört på Ownit.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Har varit otroligt nöjd med Bahnhof i alla år. Har dock flyttat nu och bytt till Bredbandsbolaget (telenor), inga problem hittils i alla fall under de 6månader som jag haft det

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

I personlig erfarenhet så är Telia oftast "bäst" i form av Peering och upptid, men också dyrast. Annars har vi Bahnhof eller Ownit som båda har gott om fina omdömen. Skulle jag beställt nytt bredband idag så hade jag kört på Ownit.

Telia är också bäst om du vill att NSA ska komma dig lite nära in på livet. Speciellt eftersom de börjat ge ut ip adresser till firmor som vill anmäla folk för diverse saker.

Banhof är bäst enligt mig, de bryr sig om vad kunden och deras privatliv igenom att i alla fall inte masslagra en massa information på deras servrar.

Permalänk
Medlem

Har du tillgång till något öppet stadsnät eller vad har du för alternativ?
Ifall du bara har Kabel-TV utgångar a.k.a tre hål i väggen är du ganska fast vid CH.

ADSL kan man inte direkt gå tillbaka till.

Men ifall du har tillgång till ett stadsnät, skriv vilka som kan leverera till dig så vet vi vad det finns för alternativ..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Haft Comhem i 5 år nu aldrig haft ett problem.
Vad är det som är ditt problem?

Mvh

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

ComHem är kända för överpriser och undermålig kundservice, det är svårt att hitta ett mer utskällt företag än ComHem. Att byta är ett klokt val!

Om du bor i bostadsrätt rekommenderar jag att du försöker påverka dina grannar att vilja gå över till fiber, kostnaden per lägenhet ligger då mellan 50-100 kr per månad för 100/100 samt ett mindre installationskostnad tillkommer på någon tusenlapp per lägenhet.

Permalänk

@Gyhlen: Mer eller mindre de @Oskar.r skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.r:

ComHem är kända för överpriser och undermålig kundservice, det är svårt att hitta ett mer utskällt företag än ComHem. Att byta är ett klokt val!

Om du bor i bostadsrätt rekommenderar jag att du försöker påverka dina grannar att vilja gå över till fiber, kostnaden per lägenhet ligger då mellan 50-100 kr per månad för 100/100 samt ett mindre installationskostnad tillkommer på någon tusenlapp per lägenhet.

Låter som fantasisiffror. Jag antar att du inte var delaktig i fiberinstallation i din förening. För övrigt antar jag att TS har fiber med tanke på alternativen?

Till TS:
Välj billigaste.
Välj telia/BBB om du vill ha router och bra support
Välj bahnhof om du bryr dig om integritet
Välj t3 om du vill ha en blandning av okej support och bra pris.

Permalänk

@Oskar.r: Bor i Sundbyberg vi har tillgång till fiber. Dock är det hyresrätt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenpanda:

@Oskar.r: Bor i Sundbyberg vi har tillgång till fiber. Dock är det hyresrätt..

Fortfarande inte skrivit vad du har för alternativ.
Beroende på hur föreningen gjorde upphandlingen gällande bredbandsnät så kan du ha 1 eller 10+ olika leverantörer att välja mellan.

Lite svårt för oss att hitta på vilken operatör du ska välja då vi inte vet alternativen...

Har tidigare haft BBB, Bahnhof, Com Hem och Telia och för tillfället kör jag på Stockholms Stadsnät. Mest prisvärt och hastighetssäkert har varit mitt nuvarande.

För att komma med ett konkret tips: Jag har en operatör som heter Stockholms Stadsnät och jag är riktigt nöjd med dom, bra priser (mycket pga jag prutade ner priset vid upphandlingen) och den gång jag behövt ringa supporten var de riktigt trevliga och hjälpte mig omgående.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

@SunQ: Hej de alternativ jag har är följande:
Bahnhof
Tyfon
Bredbandsbolaget
Universal
Obenetwork
T3
Telia detta blir uteslutet då de endast kan ge 10/10
Bredband2
Ownit
Alltele

Permalänk
Medlem

Jag hade gått på Bahnhof, T3, B2

I den ordningen

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Inaktiv

I den listan hade jag valt på Ownit eller Bahnhof.

I det stadsnätet jag kommer bli ansluten till finns inget av de jag kan tänka mig som ISP.. Riktigt surt utbud helt klart.. Men så är det en mindre kommun som kom på att vi kanske inte ska ligga bland de tre sista på listan över täckningen av möjlighet till fiber, ex antal år efter storstäderna.

Har haft både Ownit, Bahnhof och Bredband2... sist nämnda var uselt i förra nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av litenpanda:

Vad finns det att rekommendera och varför?
Tacksam för svar!

Om du kan välja så sitter du i någon typ av stadsnät, därför spelar det ingen större roll egentligen, för de flesta är ute efter att tjänsten fungerar och typ 90% av alla fel ligger i stadsnätet.

Rent generellt så verkar de flesta nöjda med Bahnhof, Bredband2 och Ownit.

Vad du får är egentligen support du ringer till, men det är lite som rysk roulette där det beror helt på vem som svarar, du kommer hitta negativa kommentarer om i stort sett alla leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

I personlig erfarenhet så är Telia oftast "bäst" i form av Peering och upptid, men också dyrast. Annars har vi Bahnhof eller Ownit som båda har gott om fina omdömen. Skulle jag beställt nytt bredband idag så hade jag kört på Ownit.

När det gäller "peering"... inte så mycket längre tyvärr. Jag har haft Telias FiberLAN i rätt många år nu och det har bara blivit sämre med åren.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Som högst partisk i diskussionen får jag väl rekommendera Obenetwork. Jag jobbar som nätverkstekniker på den operatören. Vi är en liten operatör med fem medarbetare och med nät främst i Stockholm och Malmö.

Vi finns på flera stora IXar som tex. Netnod, AMS-IX, osv precis som större operatörer och erbjuder i mångt och mycket samma peering men utan storföretagens fyrkantighet och tråkiga support. Du får dessutom alltid publikt IP utan att behöva fråga efter det samt gratis VPN.

Permalänk
Skrivet av nfm:

Som högst partisk i diskussionen får jag väl rekommendera Obenetwork. Jag jobbar som nätverkstekniker på den operatören. Vi är en liten operatör med fem medarbetare och med nät främst i Stockholm och Malmö.

Vi finns på flera stora IXar som tex. Netnod, AMS-IX, osv precis som större operatörer och erbjuder i mångt och mycket samma peering men utan storföretagens fyrkantighet och tråkiga support. Du får dessutom alltid publikt IP utan att behöva fråga efter det samt gratis VPN.

Sry för necromancing, men vi håller på och plockar offerter för bredband i brf, och Obenetwork är en av de
Stämmer ditt betyg fortfarande? Och rider ni lika höga hästar för integriteten?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

En fråga: Är det någon skillnad på leverantörer för en helt vanligt hushåll i ett stadsnät? Inte så inläst på hela grejen. Jag vet att företag vill påskina att deras produkt är the shit, men är det i slutändan inte så att det i princip är som elleverantörer? Visst jag betalar A eller B för min el, som kommer från detta eller detta kraftverk; men det är i slutändan EON som står för fiolerna att elen faktiskt kommer fram till mitt uttag? Det borde vara samma situation för bredbandet?

Jag ringde precis och tjurade till mig lägre månadskostnad för att de erbjöd "kampanjpris till nya kunder". När kommer företaget som erbjuder automatiskt sänkt månadskostnad för varje år man varit kund? Hoppar dit direkt...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Ja men visst kan det variera. Olika ISP har olika bra kapacitet vidare till innehållsleverantörer och andra delar av världen. Detta kan i slutändan resultera i hur streaming fungerar kvällstid eller pingtider på spel.

Stadsnätets enda uppgift är att transportera kundens trafik från uttag till leverantör. Den ska förhoppningvis göra detta så transparent och snabbt som möjligt.

Så, nej, det är inte riktigt samma sak som tramsmarknaden med el.

Permalänk
Medlem

Jag har Telia fiber, haft det i över 5 år varit nere en eller två gånger enda problemen jag har haft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Funderar på att gå från Tele2 (Comhem) 200/10 449/mån till Telenor 200/200 med bla HSB-rabatt & 60+ för 289/mån, hur funkar Telenor i StorStockholm?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Funderar på att gå från Tele2 (Comhem) 200/10 449/mån till Telenor 200/200 med bla HSB-rabatt & 60+ för 289/mån, hur funkar Telenor i StorStockholm?

De flesta som går via fiber är ungefär samma sak som jag märkt nu när jag hoppat mellan lite olika operatörer under de 20 år jag haft fiber på olika ställen.

Men har Telenor nu i min tillfälliga lägenhet i Solna, 200/200. Får alltid bra hastighet och relativt snabbt att få tag på supporten om det varit något.

Men de 6 mån jag bott här så har en kabel grävts av en gång och det har varit en större reparation på del av nätet så jag har haft otur.

I det stora hela nöjd dock. Det kommer du nog också bli. Billigare och snabbare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

I det stora hela nöjd dock. Det kommer du nog också bli. Billigare och snabbare

Drog iväg ett mejl till Tele2, dom har tom onsdag på sig att komma med en bättre deal, annars blir det beställning av Telenors 200/200 på torsdag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Haft A3/T3 i 4-5 år nu relativt nöjd.

Visst har legat nere nån natt eller 3 under de åren men då berott på fel hos ip_only som äger fibern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Idag fick jag svar på mitt mejl till Tele2 (Comhem), efter en & halv vecka. Dom erbjuder nu 300/50 för 199/mån bundet i 12 mån, rätt ok.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Idag fick jag svar på mitt mejl till Tele2 (Comhem), efter en & halv vecka. Dom erbjuder nu 300/50 för 199/mån bundet i 12 mån, rätt ok.

Ja, det var ju helt OK pris.
Och ComHem/Tele2 är ju faktiskt ganska generösa med tanke på att man faktiskt får fyra publika IP-adresser.

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet är det bäst att vänta på Black Friday och ta ett bra erbjudande i 12 mån och sedan bara ta ett annat nästa bf osv. Brukar vara några hundra Mbit upp och ner för 299kr. För förra året hade ju Bahnhof 500/500 för 299 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Idag fick jag svar på mitt mejl till Tele2 (Comhem), efter en & halv vecka. Dom erbjuder nu 300/50 för 199/mån bundet i 12 mån, rätt ok.

Jag såg nu att Tele2 har sänkt priserna rejält på min adress där vi har gruppavtal sen några år tillbaka, så jag beställde nu Bredband 1200 för 299kr/mån, jag har ju tidigare betalat 269kr/mån för 300/50.

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Telenors 200/200 över all annan Coax-erbjudande oavsett prisskillnad.

Skrivet av No_Jah:

Ja, det var ju helt OK pris.
Och ComHem/Tele2 är ju faktiskt ganska generösa med tanke på att man faktiskt får fyra publika IP-adresser.

Det där verkar en seglivat myt. I både vårt hushåll och mina föräldrar är det 1st och inget mer. Vet inte om det är regionala skillnader på det där.