Vad bör man uppgradera först, 2600K->6700K eller 2xR9 280X->GTX1070/1080?

Permalänk
Medlem

Vad bör man uppgradera först, 2600K->6700K eller 2xR9 280X->GTX1070/1080?

Sitter och funderar på att uppgradera lite till datorn men vet inte vad man ska börja med.

Sitter just nu på
Cpu: i7 2600k @4,3
Gpu: 2x R9 280x
Ram: 8gb

Kommer köra 1080p och kör ibland på tre skärmar (5760x1080). Kan inte bestämma mig vilket som är bästa att börja uppgradera cpu/mb/ram (6700K) eller ett nytt gpu antagligen ett 1080/1070 beroende på hur recension blir på dom har släppts.

Så tänkte höra med folket på Sweclockers vad dom säger om det.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort typ GTX 1070/1080.
SSD om du inte har.

CPU räcker bra ett tag till och du har ju överklockat den
Bättre uppgradera den senare när intel släpper sina nya.

Permalänk
Medlem

Behöver du ens uppgradera?

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det beror helt på vad du ska spela, men i första hand GPU, så kan du testa hur långt du kommer. Du märker om det är något spel som fortfarande inte upplevs som jämnt eller har låg fps, då kan du börja fundera på en uppgradering av CPU också. Men satsa direkt på en ganska kraftfull GPU så du har nått att utgå ifrån sen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Håller med föregående, uppgradera inte helt. Jag vet inte hur dubbla 280x presterar jämfört med 1070/1080, det kan vara en idé. Du kan ju alltid öka minnet till 16GB men det beror helt på vad du gör på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Behöver du ens uppgradera?

Behöver och behöver gör jag väl inte men har haft cpu sedan den kom och 280x också när dom kom så känns som det är dags att gör en uppgradering av något.

Skrivet av BrottOchStraff:

Skulle säga att det beror helt på vad du ska spela, men i första hand GPU, så kan du testa hur långt du kommer. Du märker om det är något spel som fortfarande inte upplevs som jämnt eller har låg fps, då kan du börja fundera på en uppgradering av CPU också. Men satsa direkt på en ganska kraftfull GPU så du har nått att utgå ifrån sen.

Det är nog lättare att börja med ett nytt gpu för att sedan se ifall cpu är flaskar eller får jag helt enkelt testa nu och se vilket som flaskar först i dom spelen jag spelar/vill spela. Tack för tipset vet inte varför jag inte tänkte på det innan men får skylla på värmen

Skrivet av Nietszche:

Håller med föregående, uppgradera inte helt. Jag vet inte hur dubbla 280x presterar jämfört med 1070/1080, det kan vara en idé. Du kan ju alltid öka minnet till 16GB men det beror helt på vad du gör på datorn.

Ne vet inte rikgit det heller mer än att jag antar att ett 1070/1080 är bättre och vill komma bort ifrån CF/SLI för jag lite för mycket pill med det för att få det att funkar ibland. Inte haft några problem med att minnet tar slut men det är ju alltid ett alternativ och kommer att bli 16gb på den nya datorn bara för att.

Permalänk
Hedersmedlem

@didjikasd *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Köp bra kylare till prollen, och lägg den på 4,7 Ghz till att börja med.
Sen kan du köpa 16 GB snabbt arbetsminne.
Klocka graffekorten 10%. Se till att du har bra ventilation i lådan.

Se där, nu kan du spara pengar i ett helt år innan du uppgraderar ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Köp bra kylare till prollen, och lägg den på 4,7 Ghz till att börja med.
Sen kan du köpa 16 GB snabbt arbetsminne.
Klocka graffekorten 10%. Se till att du har bra ventilation i lådan.

Se där, nu kan du spara pengar i ett helt år innan du uppgraderar ordentligt.

Har en vatten kylning kommer dock inte ihåg vad det är för någon men det är en typ h80 en den storleken. Testat att clocka den mera men får inte upp den i mer än 4,3 med det moderkortet jag har. Har evga z75 sli och kan vara så att inte ha gjort rätt för att få upp den högre men va nöjd med att jag fick upp den i över 4Ghz.

Får artifacts ibland med mina grafikkort (Asus) och det verkar beror på att det har dålig kylning på vramet vad jag har läst mig till. Undviker att clocka dom för den anledningen men inte testat att gör ett försök på det så man kan testa med det.

Få ta i helgen och dels clocka och testa vilket som flaskar först i dom spelen jag spelar

Permalänk
Medlem

Lägg lite mer energi på att klocka processorn. 4.5-4.7 ska inte vara något problem. strax över 1.4v går bra så länge du kan leda bort värmen.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av didjikasd:

Har en vatten kylning kommer dock inte ihåg vad det är för någon men det är en typ h80 en den storleken. Testat att clocka den mera men får inte upp den i mer än 4,3 med det moderkortet jag har. Har evga z75 sli och kan vara så att inte ha gjort rätt för att få upp den högre men va nöjd med att jag fick upp den i över 4Ghz.

Får artifacts ibland med mina grafikkort (Asus) och det verkar beror på att det har dålig kylning på vramet vad jag har läst mig till. Undviker att clocka dom för den anledningen men inte testat att gör ett försök på det så man kan testa med det.

Få ta i helgen och dels clocka och testa vilket som flaskar först i dom spelen jag spelar

Får du inte upp din prolle i mer än 4.3 Ghz och du har gjort allt rätt, så måste du fått världens sämsta prolle. Jag fick upp min i 5.0 Ghz på luft.

Gällande grafikkorten så kan du byta ut padsen samt sätta på ny kylpasta på GPU. Detta kommer göra en del bra saker. Men du måste ha bra ventilation i lådan så du får ut varmluften. Gärna nån fläkt som blåser direkt på grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Som du själv sagt, kolla vad som agerar flaskhals i ditt system först. Logga med typ MSI Afterburner när du spelar och se om GPU-användningen ligger på max eller om den hålls tillbaks av något, i så fall är det med största sannolikhet processorn som håller tillbaks. Belastas grafikkorten till 100% utan bekymmer så är det alltså de som inte orkar mer.

Nu ska det iofs vara extrema spel om din processor ska vara flaskhals, en 2600K håller i runda slängar samma nivå som en ny i5 6600K (http://www.sweclockers.com/test/20862-intel-core-i7-6700k-och...). Sen med lite överklockning på det så bör den inte vara några bekymmer, men det beror på från spel till spel. Jag märker av att min 2600K i 4,8GHz börjar sega ner sig lite i Cities: Skylines när jag kör en stor stad, men det är nog det enda spelet där det hänt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@didjikasd: Har du verkligen ökat volten då om du bara får 4,3 GHz? Min CPU har tickat på i ca 1,44 V (enbart då jag kör saker som Prime95. I dagliga sysslor som spel så ligger den max i ca 1,35-1,38 V) i många år nu. Min Noctua luftkylare klarar temperaturerna hur lätt som helst. Sandy Bridge är stryktåliga så du borde kunna mjölka ur ytterligare 10 % prestanda ur processorn.

Sen bör du fixa 16 GB ram, gärna så snabbt som du kan och en bra SSD om du saknar en sådan.

Efter detta kan vi snacka om att köpa nytt grafikkort. Vilken modell beror ju helt på din budget men en överklockad 2600K kommer inte flaska ett 1080 i hyffsat grafikberoende spel när du kör tre skärmar.

Det är mina tips iaf.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Är det Asus 280x dc2 Top du har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@didjikasd: Har du verkligen ökat volten då om du bara får 4,3 GHz? Min CPU har tickat på i ca 1,44 V (enbart då jag kör saker som Prime95. I dagliga sysslor som spel så ligger den max i ca 1,35-1,38 V) i många år nu. Min Noctua luftkylare klarar temperaturerna hur lätt som helst. Sandy Bridge är stryktåliga så du borde kunna mjölka ur ytterligare 10 % prestanda ur processorn.

Sen bör du fixa 16 GB ram, gärna så snabbt som du kan och en bra SSD om du saknar en sådan.

Efter detta kan vi snacka om att köpa nytt grafikkort. Vilken modell beror ju helt på din budget men en överklockad 2600K kommer inte flaska ett 1080 i hyffsat grafikberoende spel när du kör tre skärmar.

Det är mina tips iaf.

Nej inte gjort det för har inte vågat riktigt att göra det för mycket för är inte bra på att överklocka men som jag nämnde innan så får jag ta och dedicera helgen eller en dag till att testa mig fram. Ifall det går och helvete så har jag en anledning till att köpa nytt

Inte haft några problem med att minnet har tagit slut, vad jag har märkt. Men ska ska tänka på det fixa 16 gb istället. SSD har jag redan en till windows och en till spel

Skrivet av eduenlamer:

Är det Asus 280x dc2 Top du har?

Ja det är det.

Permalänk

Du är ju medveten om problemet med vram iallafall. Har du testat fippla med volt och klockfrekvenserna till det? Har haft ett likadant kort själv men inte haft några artefakter. Däremot så hade en polare det och jag vet att han löste det. Har dock för mig att han böt bios i kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Nej inte gjort det för har inte vågat riktigt att göra det för mycket för är inte bra på att överklocka men som jag nämnde innan så får jag ta och dedicera helgen eller en dag till att testa mig fram. Ifall det går och helvete så har jag en anledning till att köpa nytt

Låter som klokt tänkt.

Varför titta på nytt om du inte kör slut på det gamla
PS. H80 är inte så kraftfull som man tror, tyvärr. 2600k kan klockas högt, men den behöver satans bra kylare, typ 240mm+.

Permalänk
Avstängd

Är det bara jag som tycker att vilken upplösning/Hz är nödvändig info för att kunna svara på frågan?
Har du en eller flera skärmar? 1440? 4K? Hz?
Om du har en 1920x1080@60 så är "flaskar" det roligaste jag hört på hela veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Du är ju medveten om problemet med vram iallafall. Har du testat fippla med volt och klockfrekvenserna till det? Har haft ett likadant kort själv men inte haft några artefakter. Däremot så hade en polare det och jag vet att han löste det. Har dock för mig att han böt bios i kortet.

Nej inte testat det för har inte orkat störa mig så mycket för att göra något åt det. Oftast så går det att fixa med att byta ifrån/till v-sync och ibland så är det bara försvinner det själv. Men får ta och kolla upp det där med ifall man ska sänka volten och klockfrekvenserna för att se ifall det ordnar sig.

Skrivet av Paddanx:

Låter som klokt tänkt.

Varför titta på nytt om du inte kör slut på det gamla
PS. H80 är inte så kraftfull som man tror, tyvärr. 2600k kan klockas högt, men den behöver satans bra kylare, typ 240mm+.

Jo man kanske bara ska skaffa en bättre kylare till datorn och en ny gpu och säg att det är bra för ett par år till. Just nu ligger cpu på 68C men då är det varmt som fan i rummet så ja går inte att klocka den så mycket mera ifall man kollar på tempen. Efter jag har spelat lite Skyrim (så inte så krävande spel men det enda jag hade installerat) så ligger CPU på max 80C. GPU#1 ligger på 71C som mest och GPU#2 ligger på 62C medans jag spelade.

Skrivet av anon179444:

Är det bara jag som tycker att vilken upplösning/Hz är nödvändig info för att kunna svara på frågan?
Har du en eller flera skärmar? 1440? 4K? Hz?
Om du har en 1920x1080@60 så är "flaskar" det roligaste jag hört på hela veckan.

Dom spelen som det går att köra 5760x1080@144Hz gör jag gärna det och dom som inte går det så blir det 1980x1080@144Hz