Permalänk
Medlem

Varm laptop - av en väldigt okunnig!

Jag har en Intel (R) Pentium (R) Dual CPU T2370 @1.73 Ghz och med hjälp av RealTemp_370 mäter jag i skrivande stund 46 i CPUID, är det något man bör oroa sig för? Jag får tillägga att jag har under lång tid låtit datorn stå i viloläge vilket jag lärt mig först nu att det inte är klockrent så har börjat stänga av den igen och ta ur batterisladden.

OBS, tråden gjorde jag igår men råkade lägga fel, nu mäter RealTemp: 66 i grader celsius, går upp och ner litegrann hela tiden men det är på den nivån iaf.

Permalänk
Medlem

Idle temperaturen är sällan intressant. Det låter som du har normala temperaturer. Går ju att stänga av saker som turboboost om den blir högljudd ibland.
Vad exakt gör du när du mäter 66c?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Idle temperaturen är sällan intressant. Det låter som du har normala temperaturer. Går ju att stänga av saker som turboboost om den blir högljudd ibland.
Vad exakt gör du när du mäter 66c?

När jag skrev inlägget ovanför hade jag ett videoklipp i stor storlek på paus, annars inget. Måste fråga en sak föressten, de här ventilerna på sidan blir väldigt lätt varma men de ska väl bli det?

Sådär ser min dator ut men skillnaden är att strömsladdsporten är på höger sida samt att den blåa porten (Scartuttaget?) sitter ovanför ventilerna till vänster.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en äldre modell. Ne det är inte Scart utan VGA (eller S-Video om det är den runda du menar).
Stor storlek säger inte mycket egentligen. Antar du menar 720p-1080p? Det är lite svårt att avgöra om 66c är för mycket eller inte när jag inte vet om fläkten går på 100% eller ej.
Är datorn ren överlag? Inte dammig på insidan? Annars kan du köpa luft på burk för att blåsa av den.
Är kylpastan bytt? Annars kan det hjälpa att byta men det kräver lite mer kunskap om insidan hos datorer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Verkar vara en äldre modell. Ne det är inte Scart utan VGA (eller S-Video om det är den runda du menar).
Stor storlek säger inte mycket egentligen. Antar du menar 720p-1080p? Det är lite svårt att avgöra om 66c är för mycket eller inte när jag inte vet om fläkten går på 100% eller ej.
Är datorn ren överlag? Inte dammig på insidan? Annars kan du köpa luft på burk för att blåsa av den.
Är kylpastan bytt? Annars kan det hjälpa att byta men det kräver lite mer kunskap om insidan hos datorer.

Hej! Ursäkta sent svar men, den är av en äldre modell, ja, haft den sen 2009.

Angående uttaget jag trodde var Scart, den jag menar på är den som är inklämt mellan det blåa uttaget som är rundt och de två portarna till vänster.

Angående videoklippet, ursäkta mig även här, kollade på ett avsnitt av Breaking Bad på Dreamfilm.

Jag tror inte att den är så dammig på insidan f.ö., faktiskt så tog jag min dammsugare för nån vecka sen och lät den jobba med alla öppningar jag kunde hitta. Provade även att låta datorn ha lite utrymme under sig då jag läst nånstans att fläkten sitter på undersidan av vissa datorer, dock hade inte detta den effekt jag räknat med.

Luft på burk låter som en bra idé, det ska jag kolla upp! Finns det på Teknikmagasinet? Jag tror inte att kylpastan är bytt nån gång f.ö., isåfall är det mer än jag känner till.

Återigen, ursäkta sent svar men det har inte med nonchalans att göra ifall jag inte redan sagt det utan jag slutade nyligen med en medicin (Sertralin) som är mot ångest. Så misstänker att det är utsättningssymptom det handlar om snarare.

Permalänk
Skrivet av vipa:

faktiskt så tog jag min dammsugare för nån vecka sen och lät den jobba med alla öppningar jag kunde hitta.

Det är inte den bästa av idéer. Dammsugare skapar massvis med statisk elektricitet dessutom kan den massiva luftflödet göra att dina fläktar snurrar långt över rekommenderade varvtal. I värsta fall kan lagren i fläktarna skära helt och fläkten dör.
Ibland har man tur och inget går fel men försök att undvika dammsugaren i framtiden.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Jag har en Intel (R) Pentium (R) Dual CPU T2370 @1.73 Ghz och med hjälp av RealTemp_370 mäter jag i skrivande stund 46 i CPUID, är det något man bör oroa sig för? Jag får tillägga att jag har under lång tid låtit datorn stå i viloläge vilket jag lärt mig först nu att det inte är klockrent så har börjat stänga av den igen och ta ur batterisladden.

OBS, tråden gjorde jag igår men råkade lägga fel, nu mäter RealTemp: 66 i grader celsius, går upp och ner litegrann hela tiden men det är på den nivån iaf.

Går CPU temperaturen inte över 100 grader typ är det lugnt, blir ju dock obekvämt. Rekommenderar en kylplatta. Har du en massa program igång så är 66 grader inte jättetokigt. Det är trots allt en ganska klen processor med en arkitektur som snart fyller 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Det är inte den bästa av idéer. Dammsugare skapar massvis med statisk elektricitet dessutom kan den massiva luftflödet göra att dina fläktar snurrar långt över rekommenderade varvtal. I värsta fall kan lagren i fläktarna skära helt och fläkten dör.
Ibland har man tur och inget går fel men försök att undvika dammsugaren i framtiden.

Så länge man håller sig utanför chassit brukar det vara okej. Plasten skyddar. Men nej det är ingen bra idé.
att dammsuga datorn.

Skrivet av Efta:

Går CPU temperaturen inte över 100 grader typ är det lugnt, blir ju dock obekvämt. Rekommenderar en kylplatta. Har du en massa program igång så är 66 grader inte jättetokigt. Det är trots allt en ganska klen processor med en arkitektur som snart fyller 10 år.

Över 85 °C är rätt dåligt.

Skrivet av vipa:

Hej! Ursäkta sent svar men, den är av en äldre modell, ja, haft den sen 2009.

Angående uttaget jag trodde var Scart, den jag menar på är den som är inklämt mellan det blåa uttaget som är rundt och de två portarna till vänster.

Angående videoklippet, ursäkta mig även här, kollade på ett avsnitt av Breaking Bad på Dreamfilm.

Jag tror inte att den är så dammig på insidan f.ö., faktiskt så tog jag min dammsugare för nån vecka sen och lät den jobba med alla öppningar jag kunde hitta. Provade även att låta datorn ha lite utrymme under sig då jag läst nånstans att fläkten sitter på undersidan av vissa datorer, dock hade inte detta den effekt jag räknat med.

Luft på burk låter som en bra idé, det ska jag kolla upp! Finns det på Teknikmagasinet? Jag tror inte att kylpastan är bytt nån gång f.ö., isåfall är det mer än jag känner till.

Återigen, ursäkta sent svar men det har inte med nonchalans att göra ifall jag inte redan sagt det utan jag slutade nyligen med en medicin (Sertralin) som är mot ångest. Så misstänker att det är utsättningssymptom det handlar om snarare.

Du behöver inte be om ursäkt. Inte för att vara dum men jag bryr mig inte jättemycket om du svarar eller inte. Har skrivit i många trådar som bara dött ut. Rätt naturligt för ett forum.
Jag hoppas du inte har det allt för jobbigt nu när du slutat med din medicin. Skicka pm om du behöver nån att prata med.

osäker på om de har tryckluft på teknikmagasinet eller ej. Men netonnet och Inet har. Tror även clas ohlson och kjell & co har.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Det finns ju kylplattor med fläktar.
Det bör ju sänka tempen något.
Finns ju säkert bättre än denna.....
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/tillbehor/kylni...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

Dom flesta intel av den generationen brukar ha max temp runt 100c och överhettar dom har dom värmeskydd som klockar ner dom så datorn blir seg och en temp under lite belastning på 66c är nog vad man får räkna med i dom flesta fall och inget att oroa sig över ...är mer om man blir galen på fläktljud är störande högt som skulle vara en orsak att få ner tempen men börjar man nå värmeskydds nivå under belastning så bör man kolla kylningen

Ang dammsugare så blir dom statiskt laddade och är inte kompis med dator prylar men att fläktarnas lager skär är inte sant men jag har kört det på min/mina laptops för det är enkel lösning och brukar dra förbi fläkt ventilen ett par gånger i månaden och har kört så nästan 10 år så oddset är inte överväldigande att den dör av det och rör man inte kretsarna är det rätt safe men rekommenderas oftast inte

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentagram:

Det är inte den bästa av idéer. Dammsugare skapar massvis med statisk elektricitet dessutom kan den massiva luftflödet göra att dina fläktar snurrar långt över rekommenderade varvtal. I värsta fall kan lagren i fläktarna skära helt och fläkten dör.
Ibland har man tur och inget går fel men försök att undvika dammsugaren i framtiden.

Fan också! Tur att inget hände för jag har ingen portabel dammsugare utan en vanlig stor. Menar du att att om man har otur så brinner hela datorn upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Dom flesta intel av den generationen brukar ha max temp runt 100c och överhettar dom har dom värmeskydd som klockar ner dom så datorn blir seg och en temp under lite belastning på 66c är nog vad man får räkna med i dom flesta fall och inget att oroa sig över ...är mer om man blir galen på fläktljud är störande högt som skulle vara en orsak att få ner tempen men börjar man nå värmeskydds nivå under belastning så bör man kolla kylningen

Ang dammsugare så blir dom statiskt laddade och är inte kompis med dator prylar men att fläktarnas lager skär är inte sant men jag har kört det på min/mina laptops för det är enkel lösning och brukar dra förbi fläkt ventilen ett par gånger i månaden och har kört så nästan 10 år så oddset är inte överväldigande att den dör av det och rör man inte kretsarna är det rätt safe men rekommenderas oftast inte

Ok, jag hade aldrig använt dammsugaren om jag hade vetat att det är såpass olämpligt men nu så kommer det inte hända mer, det kan jag säga på en gång.

Jo, jag får vara ärlig också och säga att jag har inget minne av att jag märkt att ventilerna blir så varma tidigare, väldigt udda med tanke på att jag ju haft den i 7 år men så är det iaf. Jag trodde dock att det var farligt men det är väldigt skönt att få höra att det inte är så illa att det kan börja brinna iaf.! :):)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Det finns ju kylplattor med fläktar.
Det bör ju sänka tempen något.
Finns ju säkert bättre än denna.....
https://www.netonnet.se/art/dator/barbardator/tillbehor/kylni...

Jo men jag undrar, varför är den där inte så bra och är det inte väldigt svårt att installera en sån? För då måste man väl öppna datorn om inte jag vet fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Så länge man håller sig utanför chassit brukar det vara okej. Plasten skyddar. Men nej det är ingen bra idé.
att dammsuga datorn.

Över 85 °C är rätt dåligt.

Du behöver inte be om ursäkt. Inte för att vara dum men jag bryr mig inte jättemycket om du svarar eller inte. Har skrivit i många trådar som bara dött ut. Rätt naturligt för ett forum.
Jag hoppas du inte har det allt för jobbigt nu när du slutat med din medicin. Skicka pm om du behöver nån att prata med.

osäker på om de har tryckluft på teknikmagasinet eller ej. Men netonnet och Inet har. Tror även clas ohlson och kjell & co har.

Jag har ingen plastfilm över min dator ska tilläggas men samtidigt så tror jag inte jag kommer behålla den i så många år till ändå iom. att den ju är såpass gammal. Jag läste på lite om temperatur innan jag skrev här och iom. att 85 °C är illa så är det klart att man blir på sin vakt om man hamnar 19 grader under bara. :/

Vad sjysst men jag trodde inte att det var så populärt att be om hjälp av folk som sen lägger ner mycket tid och så blir det nästan helt tyst sen. Tack för omtanken men det är faktiskt inte så illa, jag valde frivilligt att sluta med den för att få ökad självkänsla och det har faktiskt gått väldigt bra, jag visste hela tiden vad jag gav mig in på. Däremot kan det faktiskt ha förklarat varför jag blev så inaktiv helt enkelt, inte helt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipa:

Jag har ingen plastfilm över min dator ska tilläggas men samtidigt så tror jag inte jag kommer behålla den i så många år till ändå iom. att den ju är såpass gammal. Jag läste på lite om temperatur innan jag skrev här och iom. att 85 °C är illa så är det klart att man blir på sin vakt om man hamnar 19 grader under bara. :/

Syftade på att plasten eller metallen som datorn är gjord av skyddar den rätt bra.
Att vara 19 °C under är bra. Du har ingen vattenkylning i den datorn som jag har i min och då kan man inte förvänta sig mycket bättre resultat.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vipa:

Ok, jag hade aldrig använt dammsugaren om jag hade vetat att det är såpass olämpligt men nu så kommer det inte hända mer, det kan jag säga på en gång.

Jo, jag får vara ärlig också och säga att jag har inget minne av att jag märkt att ventilerna blir så varma tidigare, väldigt udda med tanke på att jag ju haft den i 7 år men så är det iaf. Jag trodde dock att det var farligt men det är väldigt skönt att få höra att det inte är så illa att det kan börja brinna iaf.! :):)

En 7 årig laptop hinner få mycket skit i sig så kan mycket väl vara så att den blir varmare av damm men kan även vara kylpastan mellan processor och kylaren som torkat och varmluften som blåser ut ur ventilen är mest beronde på processor värmen .... men byta kylpasta kan vara rätt drygt att byta på en del men få bort damm är bra början och många köper tryckluft på burk eller liknande för att blåsa ur dom som är enklare än att ta i tur dom och göra rent dom riktigt

66c i sig själv är ingen fara och går man mot 90-100c så överhettar dom och klockar ner sig för att få ner tempen så värmen är ingen större fara men uplever du den som varmare än tidigare är det bra att få bort dammet så det inte blir krångel och blåser man ur den och inte märker någon förbättring i temp är det antagligen kylpastan som blivit torr och då är det dålig kontakt mellan processorn och kylningen och man lär lägga på ny kylpasta ...men dom flesta laptops lär man skruva ner helt för att byta pasta på så kan vara ganska jobbigt att fixa men nån enstaka modell så kan man komma åt sånt ändå

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

HEj Sweclockers! Nu var det längesen sist men nu så har jag ställt undan den förra datorn, har dock kvar den men nu har jag en HP Notebook. Jag har inte hunnit åtgärda den förra, får nog ta och göra det snart.

Permalänk
Medlem

Glömde tillägga en sak. ganska nyligen så tvärdog batteriet, i form av att det inte laddas nånting längre men ändå funkade det att ha det isatt i datorn men då måste det sitta i exakt hela tiden för att den inte ska tvärdö. Ska det verkligen vara så?