Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Gud vad alla ska klaga så fort det kommer en nyhet! och speciellt om det råkar vara nåt som har med Microsoft att göra. Vad är det att klaga på nu då? finns det verkligen någon här som sitter med nån burk under 2 gb? vill man inte att nånting ska flyta? Om ni verkligen vill ha nåt att klaga på... sätt er i en liten gummibåt i Medelhavet

Gummibåten lär iaf flyta

Visst, det är få som sitter på <2GB idag. Men varför ska ett OS ta 2GB?
Tror det hela beror på hur detta "systemkrav" är gjort. För Window 7 som är modifierat (strippat på allt dumt från MS) tar ca 600MB RAM vid uppstart, bara OS, men då fullt funktionellt i övrigt. Så 1GB är fullt möjligt för minimal applikation, men inte mycket mer. 2GB är nog för en hel del faktiskt.

Så om det är Windows 10 som vill ha 2GB... är det inget bra. Är det dock MS som höjer kraven för att kunna garantera en bra upplevelse med annan mjukvara "också" så kan jag förstå det. För även om systemet bara tar ca 1GB, så blir det väldigt trångt, väldigt fort om man antar att man på 1GB kan göra "allt" på en dator.

Permalänk
Medlem

Crap! 2GB.... Måste leta bland mina gamla stickor och se om jag har något...
Ahhhh.-... De flesta är på 4-128MB.,... Kan man löda ihop dem på något sätt?!?!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Systemkravet var ju dock redan angivet till 2 GB för 64-bitars.
Innebär detta att 64-bitars kommer få 4 GB alternativt 3 GB som nytt angivet systemkrav eller att dem kommer få samma?

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-specificat...

Permalänk
Medlem

Min Arch Linux-maskin med i3 roffar åt sig ungefär 10% av vad Win10 behöver. Det är egentligen enda anledningen jag kör Arch. Så att jag kan skriva inlägg så som denna.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Fedora 23 med gnome,firefox, lite annat igång så tar systemet 1.2gb ram har gett upp windows karusellen för ett par årsen.

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wifi:

Med tanke på hur dåligt min förra bärbara dator (Asus Transformer Book T100) med ynka 2 GB internminne drev Windows 10 vill jag inte vet hur slö den skulle blivit efter denna uppdatering.

Du tror inte det beror på den uruselt svaga processorn då?

Skrivet av Feeku:

Det håller jag med om, ser inte varför Windows 10 skulle behöva dubbelt med ram jämfört med Windows 7. Med det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att Windows 10 använder mer ram. Prestandan kanske är densamma med 1GB ram på både Win 7 och Win 10. MS kanske bara vill pusha för högra ram mängder i OEM datorer då ram priset är så lågt, vilket leder till en bättre upplevelse för slutkunderna. Vad vet jag.

1GB på Windows 7 var ingen trevlig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Varför ska jag låta den vara igång i 1-2 dagar? verkar ju onödigt Sen drar ju webläsaren olika mycket beronde vilka sidor man har igång också.

Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crash:

Varför ska jag låta den vara igång i 1-2 dagar? verkar ju onödigt Sen drar ju webläsaren olika mycket beronde vilka sidor man har igång också.

Ja du kanske är som medelsvensken som sätter på och stänger av datorns flera gånger per dag eller knappt använder den och plockar fram pekplattan istället?

Jag har inte behov av att stänga av datorn eller webbläsaren titt som tätt, det första sliter på hårddiskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nä jag sätter igång datorn på morgonen/eftermiddagen efter jobbet och stänger av den när jag lägger mig.

Skrivet av anon114264:

Ja du kanske är som medelsvensken som sätter på och stänger av datorns flera gånger per dag eller knappt använder den och plockar fram pekplattan istället?

Jag har inte behov av att stänga av datorn eller webbläsaren titt som tätt, det första sliter på hårddiskarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara för att Windows uppdaterar sitt minimum från 1GB till 2GB behöver det inte betyda att OSet kommer att sluka en extra GB.

För mig är minimum det som krävs för att kunna använda en applikation till det den är gjord för. Du kommer nog kunna starta OSet med 1GB ram men eftersom sättet man använder en dator på har förändrats sen 2009 så har webbsidor och applikationer blivit mer komplexa och krävande. På så vis känns det rimligt att öka minimikraven...

Permalänk
Medlem

@Paddanx:

Det handlar väl i alla fall delvis om att operativen på senare år har en massa mer funktioner inbyggt än tidigare så som röststyrning, ”cloud”, platstjänster m.m.

Om det nu är till någon tröst så kräver OS X och Ubuntu också minst 2 GB minne nuförtiden.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att man äntligen är ikapp det praktiska kravet sedan Windows Vista. Bland annat genom automatisk minneskompression så går det förvisso bättre än någonsin med mindre. Dock surfar man ganska snabbt upp en gig RAM oavsett operativ idag, sådan har webben blivit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

FF öppet i Win 7 här och nu, väl över 30 flikar med grafik och allt, no-script och ad-block som gör sitt det med... och FF tar ca 800-850MB... så HUH?!

Kan vara minnesläcka kanske?

Btw... sliter på HDDn, huh!?
En avstängd disk håller längre än en som är igång 24/7.
Har du strömsparläge så stängs disken av ändå... vilket gör enda skillnaden lite ström.

@star-affinity jo, jag misstänker det också. Men en sak som jag reagerar på är mängden folk som har problem att använda datorn vettigt med Windows 10 och 4GB RAM. Den blir tydligen rätt seg för vissa... (kolla forumstrådarna så ser du)

Har fått upp mitt intresse iaf, och jag skulle vilja testa att barskrapa OSet vs tidigare. För tar du bort allt det du nämner, bör ju inte OSet kräva 2GB-4GB heller, eller hur?

Permalänk
Medlem

Varför är det så många som tar för givet att Windows helt plötsligt kommer ta 2 GB i anspråk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

När jag såg rubriken så var min första tanke "oh shit.. Vart var det jag såg att dom sålde billiga minnen??"
För rubriken tolkade jag som att dom skulle chock höja det och att 8GB inte räcker till haha

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

verkligen! 2GB är ju helt hutlöst med minne...

Well skämt o sido. Det handlar väl inte om hur mycket utan om vad de gör med det, när de nära dubblar det och antagligen inte med så synligt för oss användare. Vad ska de använda den där ytterligare gigabyten till? Eller är det bara någon säkerhets grej och de lagt ribban högre än det behövs. Either way. Jag föredrar när bolagen spelar med öppna kort...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

FF öppet i Win 7 här och nu, väl över 30 flikar med grafik och allt, no-script och ad-block som gör sitt det med... och FF tar ca 800-850MB... så HUH?!

Kan vara minnesläcka kanske?

Btw... sliter på HDDn, huh!?
En avstängd disk håller längre än en som är igång 24/7.
Har du strömsparläge så stängs disken av ändå... vilket gör enda skillnaden lite ström.

@star-affinity jo, jag misstänker det också. Men en sak som jag reagerar på är mängden folk som har problem att använda datorn vettigt med Windows 10 och 4GB RAM. Den blir tydligen rätt seg för vissa... (kolla forumstrådarna så ser du)

Har fått upp mitt intresse iaf, och jag skulle vilja testa att barskrapa OSet vs tidigare. För tar du bort allt det du nämner, bör ju inte OSet kräva 2GB-4GB heller, eller hur?

Vet ej vilka skidor du kör men isåfall rapporterar det fel. Låt samma 30 tabbar vara öppna några dagar ska du se att de käkar gott med minne.

En hårddisk som stängs av och på ofta slits mer än en disk som är på 24/7. Strömsparfunktioner är gjort för bärbara och är nog bra att stänga av om man vill att hårddisken ska leva så länge som möjligt. Så länge hdd armen inte behöver röra på sig över skivan så är drift i 24/7 att föredra framför Svensson metoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Folk är ju dumma i huvudet, bara för att rekommendationerna höjs till 2gb betyder det ju inte att windows drar så mycket, suck.

Blev dock lite intresserad av att veta hur mycket minne det faktiskt drar, så jag plussade ihop minnesanvändningen för alla processer som rör windows i min dator (win 10, igång i ~5 timmar)

Total minnesanvändning: 3,1GB varav processer som berör windows = 586,5 MB. Resten är program och bakgrundsprocesser som berör program.

knappa 600 MB, wow such horrible.

Men det är ju klart, folk måste ju få sin dagliga dos av "klaga på win 10 because".

Permalänk
Medlem

Vad är det för nytt mer en att den får höjda systemkrav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Vad är det för nytt mer en att den får höjda systemkrav?

Att detta kanske är den sista stora uppdateringen som är gratis

Visa signatur

Intel i7 12700K | Noctua NH-D15 | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB | 2x Samsung 980 Pro Series MZ-V8P1T0BW 1TB | Be Quiet! Pure Power 11 FM 1000W | Win 11 | Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Vet ej vilka skidor du kör men isåfall rapporterar det fel. Låt samma 30 tabbar vara öppna några dagar ska du se att de käkar gott med minne.

Så du tror att min rapporterar fel för att den drar lagom med RAM, medan din som äter mängder med RAM inte är fel, trots att det är tecken på minnesläcka??
Tror du får tänka om.

Normalt stänger jag av datorn på natten, men jag kan låta maskinen vara på till imorgon, precis som den är nu, och uppdatera.

Skrivet av anon114264:

En hårddisk som stängs av och på ofta slits mer än en disk som är på 24/7. Strömsparfunktioner är gjort för bärbara och är nog bra att stänga av om man vill att hårddisken ska leva så länge som möjligt. Så länge hdd armen inte behöver röra på sig över skivan så är drift i 24/7 att föredra framför Svensson metoden.

Skickades från m.sweclockers.com

Bull-S...
1990-tals info, kanske, men du bör nog kolla på hur moderna HDD är gjorda, för de är inte gjorda för 24/7. Därför görs NAS diskar

Moderna diskar tål 300k start/stop (load/unload), utan problem, ofta betydligt mer. Kolla SMART info om du inte tror mig, eller tillverkarnas fakta.

En konsument disk har ca 25-30k timmar 24/7, sen är de döda, pga slitage i lager i motorn. Men de har samma 25k timmar vid 12timmar per dag, så du fördubblar livslängden genom att stänga av dem halva tiden. Säger inte att du ska stänga av och sätta på HDDn var 5:e min. Men att komma och säga att de slits av att startas 2 gånger per dag, är löjligt. Men drifttiden de sparar lönar sig dock.

Det som tar kol på en HDD fortast idag är värme. Hög värme är värsta fienden, så håller du den kyld, så tål den både många timmar och många start/stop, utan problem.

Server, Enterprise diskar är en helt annan sak. Dessa är gjorda för 24/7, och de vill vara i konstant temp. De är helt andra typer av diskar mot "Svenssons disk" dock...

Permalänk
Skrivet av hg:

Folk är ju dumma i huvudet, bara för att rekommendationerna höjs till 2gb betyder det ju inte att windows drar så mycket, suck.

Blev dock lite intresserad av att veta hur mycket minne det faktiskt drar, så jag plussade ihop minnesanvändningen för alla processer som rör windows i min dator (win 10, igång i ~5 timmar)

Total minnesanvändning: 3,1GB varav processer som berör windows = 586,5 MB. Resten är program och bakgrundsprocesser som berör program.

knappa 600 MB, wow such horrible.

Men det är ju klart, folk måste ju få sin dagliga dos av "klaga på win 10 because".

Har du tänkt på att installeringen spärras om datorn ligger under en viss mängd ramminne?

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men snälla, du kan göra minst lika mycket med en linux dist eller på tidigare Windows som kräver mindre resurser. Man ska inte behöva så mycket minne bara för operativsystemet.

Så, det har snarare tagits bort funktionalitet sedan Windows 7? Det ser ut som att det är det du skriver.

Varför är alla rädda för att använda det snabbaste (någorlunda stora) minnet? Föredrar ni att saker laddas on demand, så ni får vänta?
Som sagt, 2 GB är inga mängder. Saker och ting kommer inte gratis.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Då måste du kört Firefox med en tom sida. Ha 20+ tabbar och låt Firefox vara på 1 till 2 dagar så är det uppe i nästan 10gb.

Men sedan kanske du sitter på 1,5gb och det är ju inte mycket att skryta med!

Skickades från m.sweclockers.com

För mig så har FF dragit som mest 2.5-3.0GB aldrig varit över 3GB o då har jag också haft 30+ flikar uppe

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

verkligen! 2GB är ju helt hutlöst med minne...

Det är det faktiskt, med tanke på vilken bred front de pushar Windows 10 till. Det är inte bara din stationära swecdator utan tunna tablets också.

Kan lugnt säga att det inte är önskvärt med att operativsystemet drar massa ram på den typen av enhet, som oftast hittas med 2GB men finns med allt från 1-4GB minne.

Skrivet av blomqvist:

Varför är alla rädda för att använda det snabbaste (någorlunda stora) minnet? Föredrar ni att saker laddas on demand, så ni får vänta?

Är skillnad på rädsla för att använda (cache, buffrar) och att operativsystemet slösar, så att jag inte kan ha det till just cache och buffrar.

Skrivet av blomqvist:

Som sagt, 2 GB är inga mängder. Saker och ting kommer inte gratis.

Beror som sagt på vilken typ av enhet vi pratar om.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja, 2 GB räcker väl till att starta operativsystemet och sen använda datorn ytterst begränsat. Jag kör mest OS X (senaste versionen) och där känns det som att man vill ha i alla fall 8 GB för att kunna jobba snabbt med en gäng flikar i webbläsaren och några program igång. Kan mycket väl tänka mig att t.o.m. 4 GB minne blir för lite i praktiken i Windows 10 (så klart beroende på vad man gör/kör med sin enhet).

Men visst – med operativsystemet på en snabb SSD så blir det inte så farligt som med mekanisk disk när RAM tar slut och det börjas med virtuellt minne, även om man så klart helst vill undvika det helt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Man kanske dubblerade för att det finns inte mindre steg att ta vad gäller primärminne. Svårare att få till 1,X GB idag än 2GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Så, det har snarare tagits bort funktionalitet sedan Windows 7? Det ser ut som att det är det du skriver.

Varför är alla rädda för att använda det snabbaste (någorlunda stora) minnet? Föredrar ni att saker laddas on demand, så ni får vänta?
Som sagt, 2 GB är inga mängder. Saker och ting kommer inte gratis.

Hur tänker du för att du ska uppfatta det så?

Jag behöver inte vänta, men jag tycker inte att minne ska användas helt i onödan. Tråkigt bara att så många bara accepterar vadsomhelst, inte konstigt att företagen inte bryr sig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jo en massa budget paddor.

Finns väl inga budget paddor som kör Windows

Android vet jag men aldrig sett en Windows padda som kostar lite..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Antecknar..

A men typ... Hoppas det kommer någon übertvångsruta upp så att det blir käft på alla "jag kommer aldrig att uppgradera till Windows 10.
Det är inte det att jag har något emot personerna eller deras val, utan mer att det skryts om det.
Som om det vore coolt att köra ett äldre OS.

Jag tar det här en sista gång, ((Det finns inget nytt på "spioneriavdelningen" hos Microsoft, det enda som hänt är att dom nu går ut med det, så ni är lika osäkra om ni så kör W-95.))

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!