Kan inte ladda ner filer från Microsofts hemsida

Permalänk
Medlem

Kan inte ladda ner filer från Microsofts hemsida

Halloj, försöker hjälpa päronen med deras nätverk men det går sådär. Vi har haft problem med att Windows update inte kunnat uppdatera (bland annat till Windows 10 på en dator). Nu märkte jag att det inte heller går att ladda ner filer från Microsofts hemsida (som till exempel Media Creation Tool etc). Nedladdningen stannar på 0,3/17,6 MB av någon anledning. Är samma på alla datorer i nätverket, både trådat och trådlöst. Tycker det verkar väldigt märkligt, vad kan det vara som blockerar dessa anslutningar?
Det går fiber in i ett hus, sedan går det till en TP-link router som sedan går via nätverkskabel in i nästa hus in i en annan TP-Link router. Det är den senare routern som används för datorerna i huset. Lyckades hitta något program som visar vad som händer i nätverket när man försöker ladda ner Media Creation Tool, vet inte om det säger något. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@voro12:

IOM att det är både windows update och hemsidan som inte vill så gissar jag på ett DNS problem:
Testa byta dns ( typ googleDNS, 8.8.8.8 / 8.8.4.4 ) sen cmd -> Ipconfig /flushdns

EDIT:
"Det går fiber in i ett hus, sedan går det till en TP-link router som sedan går via nätverkskabel in i nästa hus in i en annan TP-Link router."
Det är alltså stackade routrar vi pratar om, problemet kan vara felaktigt stackade (typ flera DHCP servrar).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Låter som era stackade Routers delar ut samma DHCP IP Range. Kommer bli kaos.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@voro12:

IOM att det är både windows update och hemsidan som inte vill så gissar jag på ett DNS problem:
Testa byta dns ( typ googleDNS, 8.8.8.8 / 8.8.4.4 ) sen cmd -> Ipconfig /flushdns

EDIT:
"Det går fiber in i ett hus, sedan går det till en TP-link router som sedan går via nätverkskabel in i nästa hus in i en annan TP-Link router."
Det är alltså stackade routrar vi pratar om, problemet kan vara felaktigt stackade (typ flera DHCP servrar).

Skrivet av Tea42BBS:

Låter som era stackade Routers delar ut samma DHCP IP Range. Kommer bli kaos.

// LZ

Så kan det säkert vara. Försökte logga in i routern för att stänga av dhcp men verkar komma direkt till den första routern av någon anledning? Drog ur nätverkskabeln mellan dom men går ändå inte att nå routern.. Provade att reseta den men blev ingen skillnad. Hjalp?
Edit: kom in i den nu

Permalänk
Medlem

Om ni skall ha flera routers så måste de ha olika ip adresser(default gateway) samt att ni måste dela ut olika IP range på dessa...typ

router 1) 192.168.0.1 med dhcp mellan 192.168.0.50 -> 192.168.0.250
router 2) 192.168.1.1 med dhcp mellan 192.168.1.50 -> 192.168.1.250

För att konfa detta så får ni ansluta routern direkt med LAN-kabel till en dator o göra ändringarna. spara. starta om routern.

Default gateway för router 1 är alltså 192.168.0.1 och 192.168.1.1 för router 2. Detta måste ni konfa på de enheter som kopplar upp sig.

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om ni skall ha flera routers så måste de ha olika ip adresser(default gateway) samt att ni måste dela ut olika IP range på dessa...typ

router 1) 192.168.0.1 med dhcp mellan 192.168.0.50 -> 192.168.0.250
router 2) 192.168.1.1 med dhcp mellan 192.168.1.50 -> 192.168.1.250

För att konfa detta så får ni ansluta routern direkt med LAN-kabel till en dator o göra ändringarna. spara. starta om routern.

Default gateway för router 1 är alltså 192.168.0.1 och 192.168.1.1 för router 2. Detta måste ni konfa på de enheter som kopplar upp sig.

// LZ

Tack för bra instruktioner, gjorde som du skrev men kan fortfarande inte ladda ner t.ex. Media Creation Tool från Microsofts hemsida.. Kan det vara nåt annat som spökar?

Har nu alltså: Fiber --> TP Link 1(använder wifi+trådat) ---> TP Link 2 (här jag sitter med wifi och trådat)

TP Link 1: DHCP på, LAN IP 192.168.0.1 (DHCP mellan 192.168.0.50 -> 192.168.0.250)
TP Link 2: DHCP på, LAN IP 192.168.1.1 (DHCP mellan 192.168.1.50 -> 192.168.1.250)

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Tack för bra instruktioner, gjorde som du skrev men kan fortfarande inte ladda ner t.ex. Media Creation Tool från Microsofts hemsida.. Kan det vara nåt annat som spökar?

Har nu alltså: Fiber --> TP Link 1(använder wifi+trådat) ---> TP Link 2 (här jag sitter med wifi och trådat)

TP Link 1: DHCP på, LAN IP 192.168.0.1 (DHCP mellan 192.168.0.50 -> 192.168.0.250)
TP Link 2: DHCP på, LAN IP 192.168.1.1 (DHCP mellan 192.168.1.50 -> 192.168.1.250)

Det enda jag kommer på, är att du glömt ändra default gateway på routrarna ? Så att båda står på 192.168.0.1?

Kan du köra t.ex. bredbandskollen? om den funkar, så kommer ju paketen fram....

Har du testat att ladda ner via chrome istället för IE?

Mvh Lazze

Permalänk
Medlem

eller undrar om det är så att iom router 2 är kopplad in till router 1, så kommer router två trafik aldrig komma igenom router 1.

En annan koppling modell skulle vara

Fiber -> Switch -> Router 1
Fiber -> Switch -> Router 2

Det borde ge önskat resultat

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det enda jag kommer på, är att du glömt ändra default gateway på routrarna ? Så att båda står på 192.168.0.1?

Kan du köra t.ex. bredbandskollen? om den funkar, så kommer ju paketen fram....

Har du testat att ladda ner via chrome istället för IE?

Mvh Lazze

Skrivet av Tea42BBS:

eller undrar om det är så att iom router 2 är kopplad in till router 1, så kommer router två trafik aldrig komma igenom router 1.

En annan koppling modell skulle vara

Fiber -> Switch -> Router 1
Fiber -> Switch -> Router 2

Det borde ge önskat resultat

mvh Lazze

Default gateway stämmer, bredbandskollen funkar och har provat flera webbläsare med samma resultat. Märkte även att det är problem med andra sidor, om man till exempel skriver in ett regnummer på adbildelar.se så får man inte fram något resultat. Däremot funkar det på mobilen via 4G. Provade att koppla upp mig i den första routern, kopplade ur nätverkskabeln till den andra routern men samma fel fortfarande. Känns väldigt märkligt, i och med att den andra routern är urkopplad borde felet ligga antingen i den första routern eller hos ISP:n känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Default gateway stämmer, bredbandskollen funkar och har provat flera webbläsare med samma resultat. Märkte även att det är problem med andra sidor, om man till exempel skriver in ett regnummer på adbildelar.se så får man inte fram något resultat. Däremot funkar det på mobilen via 4G. Provade att koppla upp mig i den första routern, kopplade ur nätverkskabeln till den andra routern men samma fel fortfarande. Känns väldigt märkligt, i och med att den andra routern är urkopplad borde felet ligga antingen i den första routern eller hos ISP:n känns det som.

Om jag tolkar dig korrekt så har du samma fel om du kopplar ur router 2 o bara kör 1 router, som en "vanlig människa". Det låter ju nästan som det är datorn som strular.

Vad händer om du delar ditt 4g från telefonen o surfar på datorn, funkar det då?

Mysko!¨

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Default gateway stämmer, bredbandskollen funkar och har provat flera webbläsare med samma resultat. Märkte även att det är problem med andra sidor, om man till exempel skriver in ett regnummer på adbildelar.se så får man inte fram något resultat. Däremot funkar det på mobilen via 4G. Provade att koppla upp mig i den första routern, kopplade ur nätverkskabeln till den andra routern men samma fel fortfarande. Känns väldigt märkligt, i och med att den andra routern är urkopplad borde felet ligga antingen i den första routern eller hos ISP:n känns det som.

Testa att koppla in den inkommande kabeln i LAN 1-4 i TP-link 2 funkar det?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Om jag tolkar dig korrekt så har du samma fel om du kopplar ur router 2 o bara kör 1 router, som en "vanlig människa". Det låter ju nästan som det är datorn som strular.

Vad händer om du delar ditt 4g från telefonen o surfar på datorn, funkar det då?

Mysko!¨

// LZ

Stämmer! Är både på wifi och trådat det strular, om jag delar 4G så funkar det. Har även provat att stänga av routerns inbyggda brandvägg men det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Testa att koppla in den inkommande kabeln i LAN 1-4 i TP-link 2 funkar det?

Om du menar den inkommande kabeln från TP-Link 1 så har jag provat det, men då kom jag aldrig ut på nätet. Man skulle ju kunna prova att byta plats på routrarna och testa, problemet då är att vår fiber är kopplad till MAC-adressen på TP-Link 1 så då måste man krångla med det hos ISP:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Om du menar den inkommande kabeln från TP-Link 1 så har jag provat det, men då kom jag aldrig ut på nätet. Man skulle ju kunna prova att byta plats på routrarna och testa, problemet då är att vår fiber är kopplad till MAC-adressen på TP-Link 1 så då måste man krångla med det hos ISP:n

Känns ju inte som om någon router funkar OK? Så testa o bara ha R1 inkopplad. Gör en factory reset på R1 och se till att internet funkar bra på den. När den är peaches, gå vidare med att konfa R2 - just nu är det för många variabler inblandade.

Det är BARA bredbandsfiber? Inte TV o Telefoni oxo? För då är det olika VLAN:s inblandade? Dvs då måste du ha en Fiber-fördelare först, ur den måste du ta rätt LAN sladd in i routern.

// LZ

Permalänk
Medlem

Nu har tydligen de som har hand om fibern i området varit där och lyckats få det att funka, vet inte vad de gjorde men ska försöka ta reda på det Tack alla för hjälpen!