Permalänk
Medlem

Sidan lägger väl inte upp hinder (varning på artiklar) för adblock-användare längre?

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Petterk:

Sidan lägger väl inte upp hinder (varning på artiklar) för adblock-användare längre?

Stämmer, informationsväggen är inte aktiv längre. Tittar på hur varande effekten verkar vara nu.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av Biberu:

Vi arbetar för att reklamen ska vara relevant för ämnet vi samlas kring på siten, och att annonserna inte ska vara onödigt distraherande för oss besökare. Med det sagt så har alla olika begränsningar eller toleranser. Är vår reklam så dålig att du absolut inte kan tänka dig att se den? Har du tekniska eller etiska skäl till att blockera den? Fine, då har vi misslyckats i det fallet (men du får gärna låta oss veta varför).

Reklamen från Telia går defintivt i kategorin onödigt störande. Den drar blicken till sig hela tiden och det gör det svårt att läsa en artikel eller ett foruminlägg samtidigt som reklamen syns på skärmen. Nu slår jag på adblock igen...

Permalänk
Medlem

Efter jag skaffade uBlock Origin (nocript-addon) så har jag inte längre hjärtat bredvid mitt namn.
Har stängt av både uBlock och adblock för sweclockers, så jag ser fortfarande alla reklamer, men som sagt, inget hjärta.

Edit; Skojjade tydligen bara, nu kom hjärtat dit? Hur ofta uppdateras det? Skaffade uBlock för någon vecka sedan.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej! Det vore trevligt om ni kunde ställa lite större krav på reklamerna på er sida. På min stackars lilla tablet med en i3:a (liknande surface) gick CPU användningen från ca 150% till 10-20% när jag aktiverade adblock. (Notera att detta är i linux så 100% motsvarar 100% av en tråd, dvs 25% i windows.) Jag gissar att detta huvudsakligen beror på diverse filmer som spelades i kanten.

Jag stödjer er gärna och har adblock avstängt på min stationära, men detta är tyvärr ohållbart på en svagare dator. Stänger gladeligen av adblock på denna igen om ni håller er till statiska bilder!

Permalänk
Geeks
Säljchef
Skrivet av DevilsDad:

Hej! Det vore trevligt om ni kunde ställa lite större krav på reklamerna på er sida. På min stackars lilla tablet med en i3:a (liknande surface) gick CPU användningen från ca 150% till 10-20% när jag aktiverade adblock. (Notera att detta är i linux så 100% motsvarar 100% av en tråd, dvs 25% i windows.) Jag gissar att detta huvudsakligen beror på diverse filmer som spelades i kanten.

Jag stödjer er gärna och har adblock avstängt på min stationära, men detta är tyvärr ohållbart på en svagare dator. Stänger gladeligen av adblock på denna igen om ni håller er till statiska bilder!

Då du inte skrev vilken banner det gällde så har jag letat en del. Jag tror det war Total Warhammer som störde och detta skall nu vara åtgärdat. Hör av dig annars!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil:

Då du inte skrev vilken banner det gällde så har jag letat en del. Jag tror det war Total Warhammer som störde och detta skall nu vara åtgärdat. Hör av dig annars!

Ursäkta att jag inte uttryckte mig tydligare, kan mycket väl ha varit det. Hör av mig om problemet återkommer.

Permalänk
Medlem

Den största effekten av nya ändringarna är att jag gått från att besöka Sweclockers flera gånger per dag till en gång varannan vecka istället.

Det måste väl inte ha varit syftet?

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av AppendixSE:

Den största effekten av nya ändringarna är att jag gått från att besöka Sweclockers flera gånger per dag till en gång varannan vecka istället.

Det måste väl inte ha varit syftet?

Tråkigt att höra. Om du syftar på informationsväggen som visades i recensioner (nyheter och forum har aldrig påverkats av den) så är den avstängd sedan en tid tillbaks; nu utvärderar vi istället effekten för att fundera på hur vi kan gå vidare med det. Är det något annat som gjort att du besöker siten mera sällan?

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Jag måste säga att jag inte har problem med reklamen här alls. Man inser att sidan inte är helt objektiv och sitter i skuggan av tech-jättar som behövs för att driva sajten, skapa content, biasen är inte helt absurd utan mer vänlig mot samarbetsföretag och storannonsörer. Men så måste det ju vara om det inte ska kosta. Kostar det så krävs det en rejäl uppryckning för att det ska vara värt att betala för, jag skulle nog inte...

Jag tog bort adblock ty jag har sälla eller aldrig problem med annonserna här, de måste dock hållas tunna och svara snabbt så man inte får vänta på annonsservern.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500

Permalänk
Medlem

Har avbockat Adblock för Sweclockers. Är nöjd med annonserna som visats då de inte tagit för mycket utrymme.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag är inte inne så mycket på det här forumet längre pga den förstörda layouten men vill bara tillägga att det är rätt många företag som kör annonsblockeringar i proxyn.

Dvs det är inget användarna kan påverka överhuvudtaget (och ja vi får surfa på IT relaterade sidor på jobbet när arbetet så tillåter)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Jag slår på adblock för det är störande mycket reklam på sidan, ibland märks det inte lika mycket men idag var det 6(!) knallröda rutor på startsidan om hur jävla många sandisks man ska köpa,störande.

Permalänk
Medlem

Jag har haft adblock inaktiverat på swec länge men nu får jag upp meddelandet om att tillåta Swec att visa annonser trots att jag redan har det (men kommer inte ohåg när det började blockeras igen) Har inte installerat några nya plugins på sistone heller så vet inte vad problemet kan vara

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av BME:

Jag har haft adblock inaktiverat på swec länge men nu får jag upp meddelandet om att tillåta Swec att visa annonser trots att jag redan har det (men kommer inte ohåg när det började blockeras igen) Har inte installerat några nya plugins på sistone heller så vet inte vad problemet kan vara

Om annonserna inte visas så börja med att dubbelkolla att pluginen är inaktiverad på siten och att du inte har flera adblockers installerade eftersom att du i.s.f. måste whitelista den med alla. Är det inget i webbläsaren som spärrar annonserna så kan det vara något längre bak i kedjan; vissa brandväggar eller antivirusprogram kan ha sådana funktioner, eller om du sitter på någon annans (t.ex. jobbets) nätverk så kan det hända att administratören där filtrerar trafiken. Skulle det vara på det senare sättet så är det inte mycket att göra, men tack för att du vill hjälpa till.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Skrivet av BME:

Jag har haft adblock inaktiverat på swec länge men nu får jag upp meddelandet om att tillåta Swec att visa annonser trots att jag redan har det (men kommer inte ohåg när det började blockeras igen) Har inte installerat några nya plugins på sistone heller så vet inte vad problemet kan vara

Samma här... för ca någon vecka eller två sedan började jag återkommande få upp meddelandet om att jag "adblockar" trots att jag alltid haft adblock avaktiverat för www.sweclockers.com/*. Det visas onekligen inga annonser heller när jag får meddelandet. Om jag då bara gör reload så försvinner meddelandet och annonserna visas igen. Det tycks bara hända första gången jag laddar sweclockers efter att ha startat om datorn, (vilket jag iofs gör dagligen).

Det är inget jätteproblem, bara lite irreterande att få meddelandet när jag faktiskt har varit duktig och whitelistat sweclockers.

Browser: Chrome
OS: Windows 10
Adblocker: AdBlock (https://getadblock.com/)

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte alls att reklamen här är störande, och skulle nog aldrig surfa in på Sweclockers mer om jag var tvungen att betala.
Jag tycker det är bra som det är nu. Hoppas verkligen inte att ni inför prenumeration.

Edit: Surfade med Opera på stationära ganska länge utan att jag ens tänkte på att det var reklamfritt. Det konstiga var att jag aldrig fick någon påminnelse från er om det. Så vissa får det även om det syns och tvärtom

Permalänk
Medlem

Jag har avaktiverat AdBlock för SweClockers och det har fungerat utan problem i ett år iaf. Men nu så får jag upp meddelandet om att jag blockerar annonser första gången jag laddar sidan (och inga annonser). Ett tryck på F5 rättar till problemet. Har ni ändrat något på er sida som skulle kunna orsaka detta?

Jag har inget emot era annonser, har gjort minst ett fynd tack vare en annons här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag har avaktiverat AdBlock för SweClockers och det har fungerat utan problem i ett år iaf. Men nu så får jag upp meddelandet om att jag blockerar annonser första gången jag laddar sidan (och inga annonser). Ett tryck på F5 rättar till problemet. Har ni ändrat något på er sida som skulle kunna orsaka detta?

Jag har inget emot era annonser, har gjort minst ett fynd tack vare en annons här.

Jag kom hit för att skriva samma sak. För några dagar sen var det sådär, men nu får jag både upp reklamen och meddelandet om att jag har Adblock aktiverat.
Jag har aldrig haft Adblock aktiverat på Sweclockers. F5 löser problemet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Legendarisk

@lektroo: Det låter som om det kan vara något som spärrar endast detekteringsscriptet, kanske någon whitelist som behöver justeras? Det påverkar egentligen inget i.a.f., hjärtat kommer återställa sig självt och om du stänger informationsmeddelandet med knappen så bör det inte försöka påminna dig på ett tag (såvida du inte byter webbläsare eller den något sätt hindras från att komma ihåg sådant).

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av SweDragon:

Jag har avaktiverat AdBlock för SweClockers och det har fungerat utan problem i ett år iaf. Men nu så får jag upp meddelandet om att jag blockerar annonser första gången jag laddar sidan (och inga annonser). Ett tryck på F5 rättar till problemet. Har ni ändrat något på er sida som skulle kunna orsaka detta?

Har stött på vad som låter som samma problem i just Adblock på annat håll, men har inte kunnat återskapa det här och är osäker på vad det beror på... Handlar det om en glitch i Adblock så kanske det går att prova om en annan annonsblockerare fungerar bättre?

Skrivet av SweDragon:

Jag har inget emot era annonser, har gjort minst ett fynd tack vare en annons här.

Tack, trevligt att höra!

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

Jag använder Ghostery och Adblock Plus och Sweclockers är den enda sida jag vitlistat, det är först nu, samtidigt som SweDragon, problemet uppstått. Jag slutade använde uBlock då den fortfarande blockerade Sweclockers trots att den vitlistats.
Jag kan testa att leka runt lite med vitlistningen och se om det löser det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Legendarisk

@lektroo: Det låter som två olika problem, han ser inte annonser första gången han besöker sidan, så det är nog ett sammanträffande.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biberu:

Har stött på vad som låter som samma problem i just Adblock på annat håll, men har inte kunnat återskapa det här och är osäker på vad det beror på... Handlar det om en glitch i Adblock så kanske det går att prova om en annan annonsblockerare fungerar bättre?

Jag är själv utvecklare så vet hur kul det är när man får problemrapporter som man inte kan återskapa

Det verkar dock som om det är mindre problem nu, det var ett tag sedan jag märkte problemet, så det var förhoppningsvis bara en tillfällig glitch!

Permalänk
Medlem

Jag har vitlistat eran sida i adblockern och stör mig inte över eran reklam. Tycker den oftast är intressant.
Men nu har jag börjat störa mig på Bahnhof bannern (som visar nedräkning) som ligger högst uppe på sidan och varje gång den är framme laggar det väldigt mycket när man skrollar. Eftersom den inte alltid dyker upp så märks det väldigt tydligt när den kommer igen.

i7-3770S @ 3,10GHz, iGPU, 16GB RAM, Win7 64-bit, Firefox 49.0.2.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Geeks
Säljchef

Tjenare @Lembritt,
Riktigt trist att du upplever detta. Vi har inte lyckats återskapa detta problem. Har varit någon enstaka mer som upplevt problemet. Men om du skickar PM till mig med din IP så kan jag spärra just denna annons för dig.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk

Satt och slösurfade på KIA-index och kom att tänka på denna tråden. Andelen besökare under året är någorlunda konstant men andelen sidvisningar har halverats sedan i våras. Har det skett någon förändring i hur man mäter sidvisningar eller är tappet så stort? Med tanke på när denna tråden skapades så undrar man ju om adblock-väggen är anledningen till tappet eller ett försök att rädda intäckerna från de som var kvar?

Oavsett så skulle jag fortfarande kunna tänka mig att betala för att slippa reklamen, även om jag inte är så aktiv så besöker jag ändå sidan ett par gånger per dag.

Tråkigt att se att fler och fler svenskspråkiga entusiastsidor tappar trafik.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av in a bodybag:

Satt och slösurfade på KIA-index och kom att tänka på denna tråden. Andelen besökare under året är någorlunda konstant men andelen sidvisningar har halverats sedan i våras. Har det skett någon förändring i hur man mäter sidvisningar eller är tappet så stort? Med tanke på när denna tråden skapades så undrar man ju om adblock-väggen är anledningen till tappet eller ett försök att rädda intäckerna från de som var kvar?

Oavsett så skulle jag fortfarande kunna tänka mig att betala för att slippa reklamen, även om jag inte är så aktiv så besöker jag ändå sidan ett par gånger per dag.

Tråkigt att se att fler och fler svenskspråkiga entusiastsidor tappar trafik.

http://i.imgur.com/XEkshig.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Kort förklarat (på Edin-vis med Wall of text skrivet på mobilen, med risk för viss urspårning). Ja det har skett en förändring i hur sidvisningar mäts. Tanken var att Kiaindex inte längre räknar med sidvisningar genererade av "autorefresh" sedan en tid tillbaks, där det tidigare var vanligt förekommande att man autouppdaterar en sida som laddats efter 10-15 minuter för att man som läsare som mötas av något nytt.

Hela den poängen försvann när tabbar blev vanliga i webbläsare och folk idlade sidor i tabbar. Teorin är att dessa uppdaterade sidvisningar fortsatt presenterats av någon anledning (det påverkar enbart sidvisningar på Kia, inte unika webbläsare varför den trafiken är linjär) tills dess att vi dödade funktionen helt, parallellt med att vi byggde om hela SweClockers från grunden. Samtidigt togs valet (prompten) bort att besöka "desktopsidan" när man surfade in via en mindre skärm (mobil / tablet) som gjort att en hel del trafik hamnar i ett annat mätsystem (även det hos TNS/SIFO men separat för "mobil trafik"). Dessa och fler förändringar gör att det inte är jämförbart bakåt från det som ser ut som "tappet" som du hittat.

Det är en soppa med webbstatistik och det är svårt att förlita sig på exempelvis Kiaindex, swec har varierat +-10% där bara genom att byta mätleverantör av oklar anledning. Jag tror vi är en målgrupp som sitter med många olika enheter och är extremt aktiva besökare (speciellt vi på swec) och att det påverkar, men har inte fått det bekräftat. Använder Analytics mest när det gäller, Kia är för swec mer en front för "att finnas med på kartan" i branschen som den underdog man alltid varit där. Gick faktiskt ur Kia igår (1 jan) därför att det inte känns modernt och tillförlitligt som standard och för att vi vill komma längre bort från det kommersiella och fokusera på nörderiet och det som verkligen är kul.

Adblock parallellt med högre krav på kvalitetssäkrade annonsvisningar möts på andra sätt. Istället för att hänga upp sig på det som ett "problem" som så många gör så gillar jag och crew att söka lösningar och blicka framåt, det är därför jag alltid varit positiv till adblock om det stör och där swec istället försöker vara tydlig med de långsiktliga effekterna av adblock samtidigt som vi som jobbar med swec inte får glida iväg och skapa en dålig annonsmiljö. Jag tror på bra annonser som faktiskt kan ge mig något men så lite har hänt på så många år på denna front och trycket från annonsörer har varit volym, "större är bättre", flash, video osv. Tror att det finns samarbetspartners till communityt som faktiskt kan bli respekterade genom att göra rätt saker ihop med oss som hänger här om dagarna och gör något meningsfullt. Samtidigt ser jag också en förflyttning nu där makten mer hamnar hos communities och oss läsare som faktiskt ska utstå reklamen eftersom alla i branschen fått skrämselhicka av adblock. Sen görs saker för att hålla en bra balans här och relationen överlevnad/utveckling<->community där swec exempelvis låser adblockers ute från tävlingar (som är en kombination av att ge något till communityt men samtidigt kommersiellt).

Blir möjligen lite skakigt närmsta åren men så länge swec fortsätter göra bra saker, utvecklas och folk uppskattar swec och man är en del av communityt så ska det kunna gå bra! Finns säkert plats för både annonsfinansierade communities som sådana där läsarna betalar medlemskap och det är mycket möjligt att de behöver kombineras på något sätt. Mycket svårt för ett nischintresse/community som swec att få en tillräckligt stor prenumerationsbas för att kunna hålla samma priser som dagstidningarna och ändå slipper man inte annonser för det. För swec är det extra intressant för det finns så mycket mer vi kan och vill göra både för communityt men framförallt tillsammans med.

När vi ändå pratar om det, för det är intressant att veta. Vad skulle du betala för medlemskap på swec och vad förväntar du dig då att få ut? Och då menar jag att verkligen komma till steget till att faktiskt betala för jag tror många önskar betalning tills dess att man faktiskt ska använda sina surt förvärvade stålar. Vet inte hur gammal du är, men jag är från generationen att allt på nätet ska vara gratis och även om jag förstår att det inte alltid kan vara så, så sitter det djupt men lättar lite för varje år med bra tjänster och betalmöjligheter. Har några prenumerationer som verkligen är bra, såsom Netflix, Spotify och DN(!) (m.fl). DN är intressant för det är nytt för mig, men när de låste sina texter saknade jag kvalitetsnyheter/-reportage och vill gärna stötta så att vi får bättre journalistik istället för 'click baits'. Känns som något vettigt för samhället precis som jag är övertygad om att swec och liknande communities är viktigt för datorerentusiaster och framförallt ungdomar som ett ställe där både kunskap och glädje sprids och som ökar intresse för teknik generellt.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin:

När vi ändå pratar om det, för det är intressant att veta. Vad skulle du betala för medlemskap på swec och vad förväntar du dig då att få ut? Och då menar jag att verkligen komma till steget till att faktiskt betala för jag tror många önskar betalning tills dess att man faktiskt ska använda sina surt förvärvade stålar.

Jag flikar in här och delar med mig av min syn på saken. Personligen skulle jag tycka att ett donationssystem vore en bättre idé snarare än en form av betalkonto men vet inte hur effektivt det skulle vara. Förhoppningsvis är Sweclockers så pass nischat att folk ändå känner att det är värt att pytsa in en slant lite då och då för att hålla sidan vid liv och jag tror ärligt talat inte att en månadsavgift skulle fungera särskilt väl.

Att låsa artiklar som t.ex. DN gör är bara irriterande och trots att jag tidigare varit en flitig DN-läsare bojkottar jag dem numera helt för vad jag förstår tvingas man ändå utstå den fullständigt vidriga reklamen oavsett om man betalar eller ej och just förfarandet att låsa och begränsa artiklar är en väldigt ful taktik.

Samtidigt är det som du säger många som förväntar sig att allt ska vara gratis och blir avskräckta av en månadskostnad på en femma...Något man skulle kunna erbjuda istället för/i kombination med att man slipper reklam kanske vore gratis annonser i marknaden eller andra fördelar? Eller ett samarbete med annonspartners som t.ex. ger gratis frakt eller någon mindre rabatt om man handlar hos dem via annonserna på siten?

Jag förstår inte hur folk ens kan vilja använda adblock på Sweclockers över huvud taget. Till skillnad från de flesta andra hemsidor så är reklamen väldigt diskret och knappt något man lägger märke till och det är ett ganska futtigt pris att betala för att stötta siten. Speciellt när reklamen anpassas med användarna i åtanke och på sådant sätt att den ska vara så diskret som möjligt för att inte vara störande.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz