AMD "Zen" Summit Ridge på bild – dubblerar prestandan mot FX-8150

Permalänk
Medlem

Hoppas på en comeback från amd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Intels processorer presterar inte i närheten av dubbelt så bra som Bulldozer. Skulle Zen prestera det dubbla gentemot Bulldozer så skulle AMD gå om Intel.

IPC-mässigt så är det ju tyvärr nästan så.

Dold text

Men visst, när flera trådar används fullt ut så ser det ju bättre ut för FX-processorerna (vid samma klockfrekvens)

Dold text

Dock så är det till exempel väldigt tragiskt i ett verkligt spelscenario som Dragon Age: Inquisition där FX blir lika överkörd procentuellt som den blev i en-trådstestet med Cinebench (När alla processorer är satta till 2.8GHz).
Det man kan ge den är väl dock att i5:an ligger illa ute jämfört med FX på grund av FX extra "kärnor".

Dold text
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vänta och se IPC 40% Multitråd 100% låter bra för mig iaf
Hoppas bara folk tar sitt förnuft till fånga och inte fegar på att köpa AMD. Annars kommer Intel och nVidias priser skena iväg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: IPC 40% låter inte speciellt upphetsande då de byter arkitektur helt och hållet. AMD flaggade för att steamroller 3dje generationen var 30% bättre IPC än Bulldozer 1sta generationen.

edit: excavator flaggades för 4-15% bättre IPC.
Skall vi summera detta om jag har förstått rätt bli ZEN IPC 74-89% bättre än Bulldozer. (Det stod i artikeln att ZEN skulle vara 40% bättre IPC än excavator eller?) Vet inte hur jag räknat här. Börjar bli geggigt i huvudet. Rätta mig gärna.

Om min IPC uträkning stämmer håller jag med dig Kantarell. Då är jag nöjd.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Dual-Tjur:

SuperPi har Intel alltid varit bra på. Även P4 vilket var en skitpropp kunde få bra siffror i den jämfört med Athlon64 som var överlägsen i alla andra test.

SuperPi används egentligen bara för att jämföra relativt på samma processor. Alltså när man överklockar.

@Dr. MASS:

Steamroller är faktiskt helt ok CPU för att bygga på en så dålig grund som Bulldozer. De fick ju in en massa förbättringar i den. Maxklocken gick ju ner från Piledriver bara och det var antagligen därför det inte kom någon Steamroller till AM3 utan bara till FM2+.

Om de lyckas få hög klock på Excavatorkärnorna i Bristol Ridge så kan det nog bli en riktigt bra APU för pengarna. Fast vi vet ju inte var priset blir ännu men förhoppningsvis så har de lågt pris på dem för att locka folk in på AM4 plattformen.

Permalänk
Medlem

Och förhoppningsvis behöver man inte exotiska kylmedel och den klockar rigtigt bra,,, Isåfall kan det mycket väl bli Zen+Vega
framåt nästa vår...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Vore bra om AMD kunde börja konkurrera med Intel igen. Frågan är om Intel har några äss i rockärmen för eventualiteter som denna.

Tja, sist mutade man OEM-tillverkare.

Permalänk

@Triton242: Jag tycker att det är intressant hur exakt den här poängen alltid, varje jävla gång ska dras upp. Jag kanske läser för mycket kommentarer men jag blir så besviken på den svaga kreativiteten du demonstrerar.

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

@jacozz: Njaeee, alltså det som är Native Mhz på CPU är det som jag tycker är det intressanta inte skyhöga minneshastigheter. Ex Phenom II hade 1333Mhz minnesbandbredd stöd och Bulldozer hade 1866Mhz. Problemet att andvänder du mer än två minnesmoduler blev det i Phenom IIs fall 1033Mhz och i Bulldozers fall 1600Mhz. Mer ström kan jag leva med och många andra om de skall köra det bästa från AMD stationärt, däremot mer plats. Hmmm... Jaj0, det är väl så. Frågan är hur mycket mer plats det skulle ta i anspråk. Hörde ryktas om AMD bara skulle ha en platform. DVs. inte AM och FM. Vilket jag anser är dåligt. Vissa vill ha det bästa. Skall nu AMD försöka konkurrera med Intel i prestandasegmentet då kan de ju inte hållas tillbaka av att Farmor som skall ha en surfdator och barnbarnet som skall lira de senaste spelen kommer ha exakt samma prestanda (CPU mässigt dvs. ej grafikkort). Visst skala ner olika modeller på moderkort såsom SATA platser PCIe banor kan man ju göra. Men det är ju trots allt CPU:n som är hjärtat på moderkortet och bör inte hållas tillbaka.

Är ju exakt så Intel gör och det fungerar ju. Amd lär inte lägga ribban lågt med sina topp cpuer för att farmor behöver surfdator.

Är som Intel där man väljer i3 eller sämre cpu med billigt moderkort i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@jacozz: Njaeee, alltså det som är Native Mhz på CPU är det som jag tycker är det intressanta inte skyhöga minneshastigheter. Ex Phenom II hade 1333Mhz minnesbandbredd stöd och Bulldozer hade 1866Mhz. Problemet att andvänder du mer än två minnesmoduler blev det i Phenom IIs fall 1033Mhz och i Bulldozers fall 1600Mhz. Mer ström kan jag leva med och många andra om de skall köra det bästa från AMD stationärt, däremot mer plats. Hmmm... Jaj0, det är väl så. Frågan är hur mycket mer plats det skulle ta i anspråk. Hörde ryktas om AMD bara skulle ha en platform. DVs. inte AM och FM. Vilket jag anser är dåligt. Vissa vill ha det bästa. Skall nu AMD försöka konkurrera med Intel i prestandasegmentet då kan de ju inte hållas tillbaka av att Farmor som skall ha en surfdator och barnbarnet som skall lira de senaste spelen kommer ha exakt samma prestanda (CPU mässigt dvs. ej grafikkort). Visst skala ner olika modeller på moderkort såsom SATA platser PCIe banor kan man ju göra. Men det är ju trots allt CPU:n som är hjärtat på moderkortet och bör inte hållas tillbaka.

De kommer väl ha en Opteron plattform för Server och WS som jag gissar kommer senare under 2017. Där borde du få fler minneskanaler.
Dock så kommer du nog missa överklockningsmöjligheten.

Själv så tycker jag de gör rätt i att hålla sig till en plattform för desktop. Minnena blir ju ändå så pass mycket snabbare hela tiden.

Permalänk
Medlem

Bristol Ridge är den nya plattformen för Excavator. Stod att den är 50% effeftivare än Steamroller. Om det är IPC eller strömeffektivitet, kom det fram i artikeln förra veckan. Som tillägg på detta så har Zen med AM4 40 % högre IPC, så det bådar gott för Zen platformen. Intel svar skall vara en 10-kärnig CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@Dr. MASS:

Steamroller är faktiskt helt ok CPU för att bygga på en så dålig grund som Bulldozer. De fick ju in en massa förbättringar i den. Maxklocken gick ju ner från Piledriver bara och det var antagligen därför det inte kom någon Steamroller till AM3 utan bara till FM2+.

Om de lyckas få hög klock på Excavatorkärnorna i Bristol Ridge så kan det nog bli en riktigt bra APU för pengarna. Fast vi vet ju inte var priset blir ännu men förhoppningsvis så har de lågt pris på dem för att locka folk in på AM4 plattformen.

Får hoppas det.

Skrivet av Broken-arrow:

Är ju exakt så Intel gör och det fungerar ju. Amd lär inte lägga ribban lågt med sina topp cpuer för att farmor behöver surfdator.

Är som Intel där man väljer i3 eller sämre cpu med billigt moderkort i så fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Intel har väl både Dual, Tripple och Quad channel va ? Tripple på i5 och uppåt och Quad endast på i7 ? Hur mycket tjänar man på Tripple och Quad ? Jag kan tänka mig om man jobbar med videoredigering, tunga CAD program en hel del, men som spelburk antagligen marginellt ?

Skrivet av Pudeln:

De kommer väl ha en Opteron plattform för Server och WS som jag gissar kommer senare under 2017. Där borde du få fler minneskanaler.
Dock så kommer du nog missa överklockningsmöjligheten.

Själv så tycker jag de gör rätt i att hålla sig till en plattform för desktop. Minnena blir ju ändå så pass mycket snabbare hela tiden.

Mjo, men känns ändå lustigt om stödet är samma för minneshastighet och kanaler på både farmors surfdator och barnbarnets spelburk. Släppa högpresterande FX med 8 kärnor vs. budget och mellanklassens föredetta FM processorer med inbyggd grafik och samma minneskanaler och hastighet. Helt omöjligt är det väl inte då AM4 skall kunna supporta upp till 8 kanaler DDR, men det är för Server med två 16 kärniga ZEN. Aja vi får väl se. Verkar som Farmor med hennes APU får HBM minnen

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Till redaktionen. Är det 8350 som menas och inte som ni skriver 8150.

Permalänk
Medlem

@dahippo:

Bulldozer, 8150

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Får hoppas det.

Mjo, men känns ändå lustigt om stödet är samma för minneshastighet och kanaler på både farmors surfdator och barnbarnets spelburk. Släppa högpresterande FX med 8 kärnor vs. budget och mellanklassens föredetta FM processorer med inbyggd grafik och samma minneskanaler och hastighet. Helt omöjligt är det väl inte då AM4 skall kunna supporta upp till 8 kanaler DDR, men det är för Server med två 16 kärniga ZEN. Aja vi får väl se. Verkar som Farmor med hennes APU får HBM minnen

Inte bekräftat angående HBM, ska komma till servers (men tveksamt till konsument denna gen).

Tror inte det blir något problem, troligen kör ändå mellansegmentet och budget 2 kanaler ändå, bara intels dyraste system kör 4 kanaler och för spel vinner man inte mycket med 4 kanaler (men just hastighet har börjat få betydelse för spel även med externt grafikkort).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer så måste denna 8c/16t modell vara rätt lågt klockad och ha rätt låg enkeltrådprestanda. Låter faktiskt inte allt lovande att en 16T model endast är dubbelt så snabb som en gammal 8T. Är det en mer serverinrktad modell så låter det bra men för spel och annat desktop användande ser det ju inte alls bra ut. Räknar man på en IPC förbättring på 40% då är ju denna bara klockad till 3ghz? Eller missar jag något? Låter ju inte alls lovande. Har de problem med Samsungs 14nm tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Om detta stämmer så måste denna 8c/16t modell vara rätt lågt klockad och ha rätt låg enkeltrådprestanda. Låter faktiskt inte allt lovande att en 16T model endast är dubbelt så snabb som en gammal 8T. Är det en mer serverinrktad modell så låter det bra men för spel och annat desktop användande ser det ju inte alls bra ut. Räknar man på en IPC förbättring på 40% då är ju denna bara klockad till 3ghz? Eller missar jag något? Låter ju inte alls lovande. Har de problem med Samsungs 14nm tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Bulldozer CPU:n uppdaterades tre gånger: Piledriver, Steamroller och Excavator. Då AMD beslutade sig för att endast släppa en prestanda CPU (Jag vet ingen direkt prestanda) i andra generationen. Hoppa över tredje och fjärde generationen och endast släppa de som budget och mellanklass iform av APU (inbyggd grafik). Så är det väldigt svårt att veta vilken prestanda 40% IPC från excavator ger. Enligt AMD var sista generationen (Excavator) 30% bättre än Bulldozer (81xx) som var första generationen. Piledriver (andra generationen (83xx) som jag sitter med nu skall vara ca. 10% bättre än första generationen.
Så för mig som uppdaterar till ZEN skall det alltså bli 60% bättre IPC.

Alla som spelat World of Tanks med AMD vet att det är mer eller mindre omöjligt att ha minst 60 fps hela tiden med max inställningar full HD. Men en billig Intel slår en dyrare AMD i just detta spelet pga av singeltråd (IPC).

Vi får se. Jag hoppas verkligen på bra siffror och att hypetåget inte spårar ur som när Bulldozer lanserades.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rubberrocket:

@Triton242: Jag tycker att det är intressant hur exakt den här poängen alltid, varje jävla gång ska dras upp. Jag kanske läser för mycket kommentarer men jag blir så besviken på den svaga kreativiteten du demonstrerar.

Oj här har någon inte fått kärlek på länge.

Hur tänkte du när du bemöter brist på kreativitet med det enklaste och absolut minst kreativa handboken har att erbjuda, gnäll utan att själv bidra.
Snacka om självmål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dual-Tjur:

min enkla processorn har 8sek på superpi....och amd hade alla över 20sek...så 40% bättre där....DET KOMMER ATT SUGA.

min gissning blir att 4cores i7= 6cores ZEN

Om du bara använder din CPU till att räkna ut superpi och inget annat, tycker jag absolut att du skall satsa på Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Tja, sist mutade man OEM-tillverkare.

Denna gången kanske man planterat lite "Moles" i AMD:s företagsledning som tagit sig högt upp i näringskedjan för att verka för att man där tar marknadsmässigt dåliga beslut. Fast det har ju AMD fixat bra själv de senaste 5-6 åren.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Vi kan nog anta att de jämfört till Zens fördel här och i ett flertrådigt test. Vilket skulle betyda att de får nytta av att kunna exekvera 16 trådar mot tidigare 8 stycken. Jag tror därför inte det är dubbel prestanda i enkeltrådiga tester, vilket tyvärr är det som är mest intressant eftersom de flesta här inte behöver exekvera fler än 8 trådar.

Ska bli kul att se tester. Hoppas på prisvärda alternativ här och även om de inte riktigt når upp till Skylake lär det bli riktigt intressanta processorer eftersom Intels varianter med flera kärnor är rätt så dyra.

Det är ju inte omöjligt att det är single-thread performance de jämför med då single-thread varit det usla med AMD's processorer lär det vara relativt enkelt för dem att boosta upp den med en ny arkitektur. Om det gäller multithread lär de vara sjukt snabba i flertrådade scenarion.
Då kan det bli ännu mer intressant om de nu behåller stödet för ECC-ramminnen på vanliga konsument brädor, då får du en hyffsat najs server-prestanda i en desktop kombinerat med bra grafikmöjligheter.
Sedan kan vi väl tro att utveckling av program och spel går mer och mer mot multithread, något som AMD var lite före sin tid med när de satsade på Bulldozer m.fl. utvecklarna var typ inte med på det tåget och då funkar det helt enkelt inte. Alltså blev single-thread performance vinnare i det långa loppet -och där regerar ju rivalen Intel med hästlängder.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Det är ju inte omöjligt att det är single-thread performance de jämför med då single-thread varit det usla med AMD's processorer lär det vara relativt enkelt för dem att boosta upp den med en ny arkitektur. Om det gäller multithread lär de vara sjukt snabba i flertrådade scenarion.
Då kan det bli ännu mer intressant om de nu behåller stödet för ECC-ramminnen på vanliga konsument brädor, då får du en hyffsat najs server-prestanda i en desktop kombinerat med bra grafikmöjligheter.
Sedan kan vi väl tro att utveckling av program och spel går mer och mer mot multithread, något som AMD var lite före sin tid med när de satsade på Bulldozer m.fl. utvecklarna var typ inte med på det tåget och då funkar det helt enkelt inte. Alltså blev single-thread performance vinnare i det långa loppet -och där regerar ju rivalen Intel med hästlängder.

Min magkänsla säger dock att de testat till sin fördel och eftersom de jämför mot sin egna produkt som inte har Mutithread så tjänar på att köra något av de flertrådiga testprogrammen.

Jag vet inte riktigt hur mycket HT ger Intel, men det är väl max 20% extra? I så fall skulle man kunna räkna bort det vilket ändå gör de intressanta ur prestandasynvinkel. Oavsett ska det bli intressant att se. De tar ett stort och viktigt steg nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Artikeln säger att Zen med 8 kärnor är dubbelt så snabb som FX-8150 som i många fall kan ses som en fyrkärnig processor. Om man får dubbelt så mycket prestanda med dubbelt så många kärnor så är kärnorna lika snabba, om man testar med något som skalar perfekt. Om Zen då har bättre IPC så betyder det att klockfrekvensen istället är lägre. Jag säger inte att så är fallet, men det är ett möjligt scenario. Ett annat möjligt scenario är att jämförelsen är mot en FX-8150 som presterar optimalt, i vilket fall Zen skulle ha snabbare kärnor. Men oavsett så säger den här nyheten ingenting om prestandan per kärna.

Hela matten bygger på tramset att 8150 presterar som en fyrkärnig processor. Finns benchmarks där man jämför 4M/4T med 2M/4T. Visst är det skillnad, men inte så stor skillnad. I de flesta fall ligger inte skalningen med antalet trådar så dåligt till som folk tror. Och i inget fall så dåligt som en fyrkärnig processor hade uppvisat.

Permalänk

@Triton242: Om jag var du så skulle jag inte bidra med något eftersom jag personligen tycker att du slår upp en öppen dörr, vilket jag tycker är sämre än att inte bidra.

Men sen är det väl så att någon där ute inte har slagits av idén att monopol är dåligt och det är ju bra att de får bli informerade. Dock tror jag att de flesta bara gillar att höra saker som de redan känner igen vilket gör att sådana kommentarer ofta ligger högt uppe på te.x Youtube.

Jag menade inte att såra dina känslor, jag hoppas bara att du tänker efter innan du kommenterar nästa gång. Eller inte, du gör ju som du vill, många verkar ju gilla din kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyze:

Precis det jag menar. Det är bättre att titta på vad som är bäst just vid köpet istället för att snegla på ett företag bara för att det har varit bäst förut .

Jag är sugen på ZEN, spelar ingen roll hur prestandan blir det handlar mer om ett materiellt habegär!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

<Drägel>
Vill ha.
Som jag tidigare skämtsamt skrev i en annan tråd, är jag lite svag för AMD.
Visst gör Intel fina processorer, men jag hejar på "the underdog".
Så om det inte blir ett fullständigt fiasko blir det en Zen i nästa burk.

Det är bra att ni finns. Bara hoppas att AMD kan tjäna in R&D pengar genom att släppa en bra produkt till vettig tillverkningskostnad. Bulldozer var tyvärr hur mycket man än ville aldrig en bra produkt ur något perspektiv egentligen. Zen tror ja mer på då Intels momentum stannat upp. Troligen petitesser som fysikaliska lagar som hindrar men också att det egentligen inte haft något x86 motstånd de senaste åren och koncentrerat sig på andra delar.

Permalänk
Medlem

Når man åtminstone upp i runt Haswell-IPC så kommer jag att köpa.

Blir intressant hursomhelst. Hoppas att det blir bra konkurrens framåt hösten gällande både grafikkort och cpu:er.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Detta kan nog få mig att köpa ett zen inte den här generationens zen utan deras version som kommer efter blir det väll känns som en vettig övertagare från mitt gamla system som idag tickar på utan större problem. Vill att moderkortet ska fylla 10år så jag kan byta ut hela systemet eller iaf processor ram moderkort får detta bli nån gammal server som ska få lite värdighet att arbeta den tycker om det. X5660an tror jag kommer ut 2011 så orkar inte vänta till 2021 för att få byta då klarar jag väll tetris med tur. R3E kom väll ut 2009 har jag för mig så känns som en vettigare årgång Grafikkort får jag byta inte denna generation mer snarare om 2-3 generationer bort då jag spelar kanske 5-6 timmar varannan vecka så känns som man inte ska köpa i onödan. Visst bild redigering och hårdiskar samt 4k komprimering mm är alltid kul om det går lite fortare Men jag har inte ens kommit till lvl 30 än i the division känns som man aldrig har tid att spela dator längre när man blir över 30 spec när man har fru och man inväntar barn. Men endå man får spara små slantar från sjukpensioneringen i några år så växer pengarna och man kanske kan ha råd till en fin dator en dag om 4år drygt. Saknar amd min 8320 var det inget fel på hade nog inte köpt begagnade delar om inte mitt 3 dagar nya moderkort till den processorn verkade ha brännt det. var visst nått produktionsfel på moderkortet ^^ Men fick bli ett gammalt hederligt lga 1366 system kall o tyst xeon sexkärnig med ht för lite under 500kr för ett år sedan var inte en repa på den när ajg fick den från företaget som skulle byta servrar i kina. Om man lever efter sin budget så kan man väll säga att jag hoppas amd all the best haft amd grafikkort sedan mitt 5870m i min msi gx740 sen xfx 7870 med thaiti kärna sedan efter det ett ebay fylle köpt som ajg fick veta jag vann efter 11 dagar ett amerikanskt 7970 ghz för 800någonting vart tull på 300 men hade det kortet endå längde eller iaf från 2 år sedan tills det var stor rea på mitt asus matrix platinum 290x som gör jag vill skicka in min h220 kylare för rma för o ha block på sen men det funkar fint när frun sover i sovrummet och jag ej orkar spela via steamlinken i tv rummet fast grafikkortet lever ju om som fan när man har det rätt överklockat men det funakr helt fint o är knäpptyst knappt hörbart när man slår på silent läge då lägger den sig på 1030mhz dvs 20 under normal och minnes frekvensen typ 150mhz under. Så jag har ingen panik igentligen. MEn aldrig haft problem med nått emd amd moderkortstillverkare som bara hittade felaktigt moderkort var en jävel att undersöka blev ett innhandlat hx nätagg istället på samma watt jag hade hade ett fint fungerande fractal design integra o slevat dock. Näfasen hoppas de kommer med nått riktigt bra de böehöver ju inte exakt ligga bäst till men jag tror de kan få många intrassanta saker man kan ha dem till Längtar till nästa stora som ska komma som när amd64 kom eller core2duo kom sen när I3-i5-i7 JAg villd e ska nafsa bakom deras egna öron av sin motståndare så de gynnar oss alla. Har alltid använt nvidia sedan voodoo 2 dock mina sista nvidia kort var dock 2st 8800gt i sli Saknar gamla datorer och skruva i. Hoppas de inte låser massa saker nu man vill ju böka på o pillra. Aldrig varit så fast i detta nya bios heller är mera hemma i mitt gamla blå vita. Kanske bara jag som inte vill lära mig iåf. Men ajg är ingen fan av någon varför jag köpte mig amd denna gången var att jag hade fått försäkringspengar och jag spenderade dem på hemmet samt till min värk och sjukdom köpte saker som skulle hjälpa mig minnas plattor o allt sånt. Sen som en sista present till mig själv var jag hade ingen mobiltelefon den pajade för flera månaders sedan så jag beställde en oneplusone när dom inte var så dyra samtidigt som jag beställde matrix platinumet för 2899kr. Önska det gick sätta ett kraken på den men hittar ingen info om det så jag kan köra överklockat medans frun sover. ÄR som när man hittat en sweetpoint och man får inte ens vara där :/ har iåf 1.5år garanti kvar på swiftec h220 kylaren som pumpen pajjat som är ett stort problem på denna. så man kan alltid hoppas man kan få X modellen som ska vara bättre o fixxat så det där aldrig ska hända igen den nya swiftec Får försöka skicka iväg det efter nästa månad då jag har lovat min 25åriga fru ska få åka till prag så tacka gud man slutat röka och snusa . well i pray for you amd! Förlåt för min menings skilldnad o ordförråd o allt det där kan verkligen inte skiva kort kan inte skriva efter jag tänker har extremt mycket autism spektriska drag med enorm adhd sen att jag nog misshandlade mitt huvud med alla droger sedan jag var 13-14 och kämpade mig ur det fick lvm för jag var grön i huden och levern visste de inte om den skulle överleva när jag var mot 26år man vart så jävla dum i huvudet att man tog saker som inte ska tas där bläh... Fan att alla bara såg det hända på o ignorerade det hade jag nog varit lite bättre på formulera mig. Men jag ska ge mig av. Jag vart bara glad över att jag tror det kommer gå bra för amd iår de verkar ha kommit på kraft förminskningen enormt och haft mkt för sig det blir spännande! Well Ulf Writes off.

MEn galen i amd är jag på ett bra sätt för dom måste öka cpu utveckligen på intel o amd båda två att nå så långt vi kan så vi kan ha större chans att boka sjukdommar och hela värld är uppbyggt på det här. Vi har som stannat fast inte ett tag jag hoppas det blir bätter. Näfan nu ska jag lira lite division och sprigna av mig lite sen sängmode.
Aja hejdå swec på några dagar skäms alltid när jag aldrig vet vad jag skriver på forum :)! MEn det är bara vettiga personer här inne. Jag lär mig o följer med i utvecklignen med hopp om att jag inte behöver vara sjukskriven hela livet för det är så tråkigt jag skulle älska jobba med vad som helst men drömmen är inom data o datorer nätverk vore kul oxå Men här finner man info om allt det mesta tack för ni delar med er! Nuff said from me! Hare gött! nu ska jag fan sluta skriva och stänga ner fönstret Glad sommar på er allihopa sommarvärme på ingång

Off topic/känslig information /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Main:Gammalt x58 system = Mobo: Asus Rampage 3 Ex. CPU: Xeon 5660 2.6@4.4ghz GPU: Asus 290x Matrix Platinum, 1 ssd 120gb 2st wd blue 1tb 1st wd green 1tb 1st backup+ usb3 1tb. Corsair HX 650w. Fractal design R4, 24gb DDr3 1600mhz. Creative sb Z, Marshall major v,2. Phillips brilliance 29". Steambox + controller + 3 xbox 360kontroller. Netgear wndr4200 router. Noname mekaniskt tb + R.A.T 5 mus
Laptop Asus i3 2350 4gb ram o msi i5 450m 8gb 5870m, macbook 13,3 c2d 2,4ghz 4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Bulldozer CPU:n uppdaterades tre gånger: Piledriver, Steamroller och Excavator. Då AMD beslutade sig för att endast släppa en prestanda CPU (Jag vet ingen direkt prestanda) i andra generationen. Hoppa över tredje och fjärde generationen och endast släppa de som budget och mellanklass iform av APU (inbyggd grafik). Så är det väldigt svårt att veta vilken prestanda 40% IPC från excavator ger. Enligt AMD var sista generationen (Excavator) 30% bättre än Bulldozer (81xx) som var första generationen. Piledriver (andra generationen (83xx) som jag sitter med nu skall vara ca. 10% bättre än första generationen.
Så för mig som uppdaterar till ZEN skall det alltså bli 60% bättre IPC.

Alla som spelat World of Tanks med AMD vet att det är mer eller mindre omöjligt att ha minst 60 fps hela tiden med max inställningar full HD. Men en billig Intel slår en dyrare AMD i just detta spelet pga av singeltråd (IPC).

Vi får se. Jag hoppas verkligen på bra siffror och att hypetåget inte spårar ur som när Bulldozer lanserades.

Jag får det till att Zen har 82% bättre IPC än första Bulldozer och 68% bättre IPC än Piledriver. Inte dumt alls tycker jag

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Intel har väl både Dual, Tripple och Quad channel va ? Tripple på i5 och uppåt och Quad endast på i7 ? Hur mycket tjänar man på Tripple och Quad ? Jag kan tänka mig om man jobbar med videoredigering, tunga CAD program en hel del, men som spelburk antagligen marginellt ?

LGA2011 och LGA2011-3 har fyra kanaler.
LGA1366 har tre kanaler.
Resten borde ha två kanaler.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?