Lite nytt nu resten senare (köp av speldator)

Permalänk
Medlem

Lite nytt nu resten senare (köp av speldator)

Hejhej
Jag går i tankarna på att investera ny dator och undrar då om det är värt att köpa nätaggregat, prosessor, ram,och vad man nu behöver sen spara nån månad till ett skapligt grafikkort eller hinner det komma massa nya roliga saker under tiden?

Vill ha en tyst speldator för min har börjat låta överdrivet mkt och har ett par år på nacken då.

Och så undrar jag lite vad man får punga ut för att ha en relativt framtids säker setup. (behöver inte hårddiskar)

Permalänk
Medlem

Det är ju snart Computex (börjar 31 maj), då kommer säkert en massa ny hårdvara lanseras, så jag skulle nog vänta med det mesta. Nätagg borde vara ganska riskfritt om du inte tänker skaffa nåt mer exotiskt typ SFX, men det kanske känns lite onödigt att "bara" köpa ett nätagg?

Allmän visdom brukar ju säga att priserna på t.ex. processorer och grafikkort kommer sjunka för redan befintliga modeller när det lanseras nya, själv tycker jag inte att det gör det så värst mycket utom i enstaka fall, men det är ju alltid bättre att ha full översikt över vad som finns innan man köper något. Som sagt, med tanke på allt som kommer lanseras på Computex, från Intels Broadwell-E och tillhörande nya X99-moderkort till tillverkar-versioner av GTX1080 osv. skulle jag nog vänta eftersom det är så snart.

Framtidssäkra är svårare att svara på eftersom du inte skriver alls vad du gör med datorn, vilken skärm du har och vad du har för krav på saker och ting som t.ex. FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felcan:

Hejhej
Jag går i tankarna på att investera ny dator och undrar då om det är värt att köpa nätaggregat, prosessor, ram,och vad man nu behöver sen spara nån månad till ett skapligt grafikkort eller hinner det komma massa nya roliga saker under tiden?

Vill ha en tyst speldator för min har börjat låta överdrivet mkt och har ett par år på nacken då.

Och så undrar jag lite vad man får punga ut för att ha en relativt framtids säker setup. (behöver inte hårddiskar)

Om din dator har börjat låta helt plötsligt så beror det nog på damm. Damma bort allt damm ifrån CPU kylaren och grafikkortet med en tandborste så är nog problemet löst.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9419598/

här har jag klickat ihop lite saker nu till datorn och undrar då om ni rekomenderar det.
vet faktiskt inte om jag behöver ett nätagg för det har jag ett 650w i datorn nu .
och processor fläkten är bara vad jag kan lägga på en tyst fläkt för jag har inga planer på att klocka.
behöver då även ett chassi som det är bra ljuddämpning i då och där kan jag ingen ting men något i stil med https://www.inet.se/produkt/6910095/fractal-design-define-s-s... den tycker jag ser snygg ut men vet ju inte mkt om det förutom att det har bra betyg

tackar alla glada och snela!

och jag spelar diablo , cs ,overwatch och allt möjlig men vill så klart kunna spela allt möjligt på en 24" skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Felcan:

vet faktiskt inte om jag behöver ett nätagg för det har jag ett 650w i datorn nu .

Beror helt på vilket nätagg du har nu. Jag tycker du ska välja en billigare kylare och lägga 100:- av mellanskillnaden på ett nätagg av bättre modell.

Skrivet av Felcan:

och processor fläkten är bara vad jag kan lägga på en tyst fläkt för jag har inga planer på att klocka.

Varför lägger du 900 kronor på den bästa luftkylaren som finns om du inte har några planer på att överklocka? Finns gott om alternativ, typ Hyper 212 EVO eller Be Quiet Pure Rock som också är tysta men kostar en tredjedel.

Skrivet av Felcan:

och jag spelar diablo , cs ,overwatch och allt möjlig men vill så klart kunna spela allt möjligt på en 24" skärm

Storleken på skärmen är irrelevant, det är upplösning och uppdateringshastighet som spelar roll. 1080p 60Hz eller?

Ett förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/9419740/

Permalänk
Medlem

Jo billigare kylare va nästan tanken men jag ville mest ha med en som visade vad jag var bered att betala för en tyst fläkt .
jag har ett 650w nätagg som det står xfx på vet inte mkt mer men det kanske säger något och skärmen är 1080p 60hz ja men en uppgradering kommer nog där med så småningom