Permalänk
Medlem

Är processorn sönder?

i7-4790K
Gigabyte Z97X-Gaming 3
Corsair 4096 MB DDR3 RAM x 4 (16 GB)
Corsair 650 W
Windows 10 Pro 64-bit

Har suttit på 4,5 GHz i ett par år som fungerat väl, förutom några få BSOD när jag stressat processorn till max under längre perioder. Kommer inte ihåg vad VCore satt på tyvärr. Har ni mixat lite inställningar då jag försöker hitta en lägre klockning så jag kan dra ner på VCore och därmed göra processorn lite kallare och tystare.

Det konstiga är att praktiskt tagit inga inställningar fungerar. Allt möjligt från 4.0 till 4.5 fryser innan OS ens startat och standardinställningarna fryser när jag gör OCCT eller GTA V en stund. Detta inkluderar inställningar som definitivt inte borde ha några problem att köras vad gäller VCore. Jag provade t.ex. 4,4 GHz med 1,225 VCore vilket laddade OS (men fryser eller producerar BSOD vid stress) och gick sedan ned till 4,3 GHz med samma VCore som frös innan jag ens såg BIOS skärmen. Hur fasen kan en överklockning vara mindre stabil om man sänker frekvensen men behåller volten?

Att återställa BIOS till standard fryser under laddning av OS om jag låter Turbo Boost vara på (som går upp till 4,4 GHz automatiskt) men bootar ok om jag stänger av Turbo boost och därmed stannar på 4 GHz. Men t.o.m. denna inställning fungerar inte under stress. hur är det möjligt att 4,5 GHz med en hög VCore har fungerat väl men att 4 GHz med standard VCore inte fungerar?

Min enda tanke är att det är knas. Nånting är definitivt inte som det ska om standardinställningarna inte ens fungerar. Men då jag läser online ser jag att praktiskt taget alla komponenter i datorn kan påverka överklockningar; nätagg, moderkort, RAM etc. Så vad det är som skapar problem i denna kombination verkar svårt att ta reda på.

Finns det någon sorts standardprocedur man kan gå igenom om man går ner från en överklockning till standardklockning och datorn fryser ständigt?

Permalänk
Medlem

om den fryser i stock och inte har gjort det tidigare så kan det mycket väl vara så att den är döende. det låter dock osannolikt att den skulle dö efter så kort tid med en någorlunda låg överklockning som 4,5ghz är. hur varm har den gått under den här tiden och vad har du matat för spänning? hur hårt belastar du processorn, ligger den i 100% väldigt mycket?

börja med att testa med bara en minnesmodul med optimized defaults i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

om den fryser i stock och inte har gjort det tidigare så kan det mycket väl vara så att den är döende. det låter dock osannolikt att den skulle dö efter så kort tid med en någorlunda låg överklockning som 4,5ghz är. hur varm har den gått under den här tiden och vad har du matat för spänning? hur hårt belastar du processorn, ligger den i 100% väldigt mycket?

börja med att testa med bara en minnesmodul med optimized defaults i bios.

Tack! Jag kommer inte ihåg vad spänningen varit på men kylaren har behövt spinna upp högt omedelbart när processorn belastats tungt. Så varmt har det varit, kanske 80-85 C som värst. Det är just därför jag velat dra ner lite. Just nu provar jag 4 GHz med VCore på 1,225 och det når knappt ens upp i 65 C när jag kör OCCT och kylaren spinner inte ens upp märkbart, innan datorn fryser efter 30 sekunder vill säga. Så den tidigare spänningen måste ha varit måttligt högre än 1,225 för att maxa kylaren så snabbt som det gjorde vid 4,5 GHz. Kan dock inte minnas att jag någonsin satt den på 1,3.

Ska testa singel-stickan strax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweRobby:

Tack! Jag kommer inte ihåg vad spänningen varit på men kylaren har behövt spinna upp högt omedelbart när processorn belastats tungt. Så varmt har det varit, kanske 80-85 C som värst. Det är just därför jag velat dra ner lite. Just nu provar jag 4 GHz med VCore på 1,225 och det når knappt ens upp i 65 C när jag kör OCCT och kylaren spinner inte ens upp märkbart, innan datorn fryser efter 30 sekunder vill säga. Så den tidigare spänningen måste ha varit måttligt högre än 1,225 för att maxa kylaren så snabbt som det gjorde vid 4,5 GHz. Kan dock inte minnas att jag någonsin satt den på 1,3.

Ska testa singel-stickan strax.

Har du testat reseta cmos?
Ta av batteriet nån minut,om det ej finns någon knapp att trycka på.
Gör datorn helt strömlös först.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Tack! Jag kommer inte ihåg vad spänningen varit på men kylaren har behövt spinna upp högt omedelbart när processorn belastats tungt. Så varmt har det varit, kanske 80-85 C som värst. Det är just därför jag velat dra ner lite. Just nu provar jag 4 GHz med VCore på 1,225 och det når knappt ens upp i 65 C när jag kör OCCT och kylaren spinner inte ens upp märkbart, innan datorn fryser efter 30 sekunder vill säga. Så den tidigare spänningen måste ha varit måttligt högre än 1,225 för att maxa kylaren så snabbt som det gjorde vid 4,5 GHz. Kan dock inte minnas att jag någonsin satt den på 1,3.

Ska testa singel-stickan strax.

1,3v är absolut ingen fara. har du däremot suttit med 1,4v eller 1,5v och medioker kylning i flera år så kan jag tänka mig att den inte mår speciellt bra.

Permalänk

Låter som att en ominstallation av windows behövs, fuckat OS kan ställa till allt möjligt.

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macaroney:

Låter som att en ominstallation av windows behövs, fuckat OS kan ställa till allt möjligt.

Tyvärr tror jag ej på din ide.
Men är helt klart värt ett försök.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Singel-stickan gör ingen skillnad. Provade med flera av minnena. Verkar inte vara minnet som det är fel på i alla fall. Uppdaterade även BIOS efter återställningen utan förbättring.

Jag tror att jag ska ta och skapa en Windows to go USB disk och se om jag kan köra OCCT från den för att fastställa att det inte är problem med programvara.

Permalänk
Medlem

Har nu testat att köra OCCT i en helt ny installation av Windows 10, utan några uppdateringar eller drivrutiner annat än för nätverkskortet som behövs för att ladda ner .Net Framework som behövs för OCCT. Testet fryser fortfarande datorn efter ca 90 sekunder varje gång. Jag förstår inte varför det alltid är runt 90 sekunder då temperaturen är långt under den temp som processorn brukade ligga på när jag överklockade till 4,5. Det är som att det är något specifikt som händer i OCCT efter 90 sekunder. Men vad vet jag inte.

Program och spel som stressar alla kärnor i processorn producerar också snabbt frysningar eller BSOD. Fan att jag inte minns vilka BIOS inställningar jag hade ställt in tidigare. Nu kan jag ju inte ens gå tillbaka till det relativt stabila 4,5. Vet inte vad jag ska göra.

Permalänk

Kan du utesluta att det inte är något annat i datorn som håller på att ge upp? Tex Nätagget?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Kan du utesluta att det inte är något annat i datorn som håller på att ge upp? Tex Nätagget?

Hur kan man ta reda på det?

Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Hur kan man ta reda på det?

Testa med ett annat nätagg.

Visa signatur

| Asus Z170-A | i5 6600K | ASUS R7 260x | 2*4Gb ddr4 2666 | corsair cx750m | Phanteks eclipse p400 |

Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Hur kan man ta reda på det?

Är processorn sönder så borde det inte gå att ens starta datorn, därför tror inte jag att det är den som pajat. Låter som att det är nätagget då den dör/fryser när den behöver ström. Men kan ju även vara något annat. Är nätagget gammalt?

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlosxbox82:

Är processorn sönder så borde det inte gå att ens starta datorn, därför tror inte jag att det är den som pajat. Låter som att det är nätagget då den dör/fryser när den behöver ström. Men kan ju även vara något annat. Är nätagget gammalt?

Ja agget är gammalt nu. Men hur kan processorn orsaka problem för nätagget när jag har två GTX 960 i SLI som drar en jäkla massa mer ström än processorn? Jag kan köra vilka intensiva GPU test som helst utan problem. Men processorn gillar det inte.

Permalänk
Avstängd

Kan ju vara nåt chipset på moderkortet som behöver ny kylpasta och även voltregulatorerna på moderkortet kanske behövs ses över så att diverse kylning på de sitter rätt och har kylkudde på sig.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem

Vad säger felloggarna i windows, dvs dom som är markerade kritiska.

Permalänk
Medlem

Kolla volten i bios/efi ifall de avviker på mätningarna.

Permalänk
Medlem

Vissa program som OCCT visar +12V etc med förmodligen omöjligt låga siffror. I BIOS så ser alla volt-siffror finemang ut.

Om det är moderkortet som strular så måste jag alltså testa ett nytt sådant också. Ska jag behöva köpa nya delar och skicka tillbaka en efter en tills jag hittar problemet? Då kan jag lika väl börja med det billigaste alternativet först och köpa en billig i3 processor eller liknande och se om felet ligger där först. Det kan ju faktiskt vara processorn som är sönder.

Vore önskvärt att dagens hårdvara innehöll programvara för felsökning av sig själva så man inte behövde gissa sig fram.

Permalänk
Medlem

Har du testat Intels egna verktyg?
Intel® Processor Diagnostic Tool.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Har nu testat att köra OCCT i en helt ny installation av Windows 10, utan några uppdateringar eller drivrutiner annat än för nätverkskortet som behövs för att ladda ner .Net Framework som behövs för OCCT. Testet fryser fortfarande datorn efter ca 90 sekunder varje gång. Jag förstår inte varför det alltid är runt 90 sekunder då temperaturen är långt under den temp som processorn brukade ligga på när jag överklockade till 4,5. Det är som att det är något specifikt som händer i OCCT efter 90 sekunder. Men vad vet jag inte.

Program och spel som stressar alla kärnor i processorn producerar också snabbt frysningar eller BSOD. Fan att jag inte minns vilka BIOS inställningar jag hade ställt in tidigare. Nu kan jag ju inte ens gå tillbaka till det relativt stabila 4,5. Vet inte vad jag ska göra.

OCCT har väl fasta fördröjningar och pauser inbyggt i testerna, så att det ska bli maxperioder och viloperioder under samma test om man bara kör igång. Vet att default inte startar tung belastning förrän efter 60 sekunder och då rampades den upp på nåt sätt när jag provade sist.

Testa med IntelBurnTest eller nåt som kör upp belastningen snabbt på en gång och se vad som händer.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Har du testat Intels egna verktyg?
Intel® Processor Diagnostic Tool.
https://downloadcenter.intel.com/download/19792/Intel-Process...

Tack. Ja den har jag kört några gånger senaste dagarna utan problem. Men om ett CPU test funkar och ett annat fryser datorn varje gång så kan det väl ändå likaväl betyda att de helt enkelt testar olika saker? Det kanske är fel i endast en kärna eller liknande, som inte stressas ordentligt i Intels egna test. Jag kan köra OCCT hur länge som helst om jag endast väljer 2 eller 3 kärnor. 4 fungerar i några minuter. Och 4 med alla 8 logiska kärnor (HT) fryser snabbt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av SweRobby:

Ja agget är gammalt nu. Men hur kan processorn orsaka problem för nätagget när jag har två GTX 960 i SLI som drar en jäkla massa mer ström än processorn? Jag kan köra vilka intensiva GPU test som helst utan problem. Men processorn gillar det inte.

Jo men blåskärm och frysningar är vanligt vid belastning när man har ett kasst nätagg, gammla nätagg ger ojämn och instabilt ström.
Den kan klara att dra dina grafikkort med en del fps drops medans processorn är känsligare om den inte får tillräckligt med ström o börjar frysa.

Detta är vad jag misstänker, men jag kan ha fel. Hoppas det löser sig för dig.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden bara för att meddela att det faktiskt var processorn som var defekt, så att personer i samma sits som eventuellt stöter på denna tråd via sökning vet att de borde testa annan processor om inget annat hjälper. Bara för att en processor fungerar under OC men inte med standard-inställningarna så behöver det inte betyda att det är fel på några andra komponenter.

Mod kan låsa denna tråd.