Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik_ryn:

@svalle:

Jag har liknande symptom som du, har en 100/100 fiberanslutning och får 97/97 Mbit/s med Ethernet kabel till dator.

Får endast ca. 30/90 Mbit/s (nedladdning/uppladdning) med iPhone 6s, iPhone 5s, iPad Air 2, däremot 95/95 Mbit/s med en Mac-mini med AC-wifi. Frugans Samsung Galaxy S4 fixar 65/90 Mbit/s vid varje mätning mot bredbandskollen.se.

Hade tidigare en ASUS RT-66U som jag reklamerade just för att jag inte lyckades få upp hastigheten till våra iPhones/iPads.

Lånade en TP-Link Archer C2600 av en kompis för att testa om felet ligger i Asus HW/SW men fick lika dålig hastighet med den.

Jag misstänker problemet ligger i iPhone/iPad.

/Patrik

Men har samma problem med laptopen på jobbet, och den ska ha AC.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att vissa enheter tappar anslutningen över trådlöst (2.4GHz)? Det händer på min RT-AC87U (med näst senaste (380.57) och senaste (380.58) Merlin FW). Felet är intermittent och ibland tar de bara några minuter innan det stannar och ibland timmar innan det händer.

Min router är standardinställd, har inte ändrat på någon av de avancerade inställningarna.

Skall också säga att signalen är bra så det inte det som är problemet. Alla andra enheter (både trådade och trådlösa) går som en klocka.

Innan körde jag en RT-AC66U (med Merlin FW) och det var stabilt. Anledningen till att jag uppgraderade är att jag ville få ännu bättre trådlös täckning i huset.

Permalänk
Medlem

Undvik DD-WRT på RT-AC87U

Jag kör en Asus RT-AC87U sedan några veckor och är mycket nöjd med den i originalutförande och Asus firmware, 3.0.0.4.378.9529. Det är dock en sak som jag vill varna för (informera om) efter att ha provat det själv, nämligen att DD-WRT inte fungerar speciellt bra på denna router. DD-WRT:s senaste firmware, r29362, men gäller även tidigare versioner, ger problem med bland annat WiFi 5 GHz, inställningar via GUI och indikatorlampor som inte fungerar eller får en annan färg än vad de ska ha. Jag tröttnade på buggar och problem och flashade om till originalfirmware igen och, som sagt, funkar den kanonbra. Mer att läsa om problemen allmänt med DD-WRT och denna router finns i DD-WRT:s forum: Länk till DD-WRT forum

Permalänk
Medlem

@pgbg:

Mina fleråriga erfarenheter av DD-WRT och ca. 15-20 routers jag har kört är att DD-WRT fungerar bra och är stabilt på lite äldre hårdvara. Problemen har varit att DD-WRT inte har hängt med den snabba utvecklingen av hårdvaran/standarder och att saker som hårdvaru NAT inte stöds gör det svårt att använda med dagens fiberhastigheter. Men, men rätt router och där kraven inte finns så är DD-WRT kanon och mycket kraftfullt.

Jag antar att du provat Merlins versioner för ASUS routers? Annars testa dem, de erbjuder lite extra funktionalitet (dock inte lika bra som DD-WRT) men klart bättre än original (och det är dessutom baserat på original så man tappar inget vad jag vet).

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkten Jag har också goda erfarenheter av DD-WRT på tidigare äldre routrar som jag kört. Det har funkat mycket bra och med möjlighet att sätta parametrar för olika delar som originalutförande ofta helt saknar.

Skrivet av BL:

@pgbg:

Mina fleråriga erfarenheter av DD-WRT och ca. 15-20 routers jag har kört är att DD-WRT fungerar bra och är stabilt på lite äldre hårdvara. Problemen har varit att DD-WRT inte har hängt med den snabba utvecklingen av hårdvaran/standarder och att saker som hårdvaru NAT inte stöds gör det svårt att använda med dagens fiberhastigheter. Men, men rätt router och där kraven inte finns så är DD-WRT kanon och mycket kraftfullt.

Jag antar att du provat Merlins versioner för ASUS routers? Annars testa dem, de erbjuder lite extra funktionalitet (dock inte lika bra som DD-WRT) men klart bättre än original (och det är dessutom baserat på original så man tappar inget vad jag vet).

Permalänk
Avstängd

Såg att ASUS har en beta ute för modellen

http://www.snbforums.com/threads/beta-rt-ac87u-firmware-versi...

---

Angående dd-wrt så har det varit extremt instabilt med senare ASUS modeller, rena rama röran!
http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewforum.php?f=1&sid=cac83ddb88...

Själv har jag enbart följt AC68an men jag har inte kunnit se ett stabilt firmware för den.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ska hämta ut min nya ikväll. Ska bara få fibret indraget i kåken oxå 😂

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Varför funkar inte 5GHz-nätet när man kör på 40 eller 80MHz? Det funkar enbart på 20MHz men då får man pissiga 195Mbps..

Stödjer dina klienter 40 eller 80 MHz?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Stödjer dina klienter 40 eller 80 MHz?

Jag gav tyvärr upp.

ASUS vet inte vad fan dom håller på med. Jag sålde routern då den totalvägrade att jobba ihop med https://www.asus.com/Networking/PCEAC68/ dvs det kortet som släpptes samtidigt och sågs som en paketlösning för att uppnå dom hastigheterna som routern kunde erbjuda, creme de la creme så att säga.

Trodde först att det var nätverkskortet som strulade, 2 ominstallationer av windows och drivare hjälpte inte heller. Köpte en Netgear R7000 och voilá! Allt fungerar på 5GHz och jag maxar kortet utan problem.

Som sagt, ger inte mycket för Asus längre. Dom kan hålla sig till moderkort, resten är bara pure crap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag gav tyvärr upp.

ASUS vet inte vad fan dom håller på med. Jag sålde routern då den totalvägrade att jobba ihop med https://www.asus.com/Networking/PCEAC68/ dvs det kortet som släpptes samtidigt och sågs som en paketlösning för att uppnå dom hastigheterna som routern kunde erbjuda, creme de la creme så att säga.

Trodde först att det var nätverkskortet som strulade, 2 ominstallationer av windows och drivare hjälpte inte heller. Köpte en Netgear R7000 och voilá! Allt fungerar på 5GHz och jag maxar kortet utan problem.

Som sagt, ger inte mycket för Asus längre. Dom kan hålla sig till moderkort, resten är bara pure crap.

Skumt, jag har absolut inga problem med min AC87u, R7000 har väl inte wave2? Det kom väl först på R8000 va?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Skumt, jag har absolut inga problem med min AC87u, R7000 har väl inte wave2? Det kom väl först på R8000 va?

Har inte den blekaste vad wave2 är. Men som sagt, för mig var den routern totalt jävla skit. Både med original FW och merlin, spec med för dom pengarna.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt att Asus inte fixat batteri drenering buggen för android och 5GHz bandet.
Förmodar att det inte går att lösa för annars hade dem gjort det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NLFxp:

Helt otroligt att Asus inte fixat batteri drenering buggen för android och 5GHz bandet.
Förmodar att det inte går att lösa för annars hade dem gjort det.

Vad är detta för problem? Jag sitter på en Sony Xperia Z3 uppkopplad mot en AC66 mot 5Ghz bandet - har inte märkt någon skillnad i batteritid mot förra året när jag satt på lastgammal D-link router.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Asus firmware gör att batteri på android mobiler töms väldigt fort.
Efter ca. 5 tim är batteriet helt slut
Inte kunnat använda 5GHz bandet överhuvutaget på denna router sen den var ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

Asus firmware gör att batteri på android mobiler töms väldigt fort.
Efter ca. 5 tim är batteriet helt slut
Inte kunnat använda 5GHz bandet överhuvutaget på denna router sen den var ny.

Har inte det problemet, har 3 st androidmobiler + 1 st surfplatta.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av NLFxp:

Asus firmware gör att batteri på android mobiler töms väldigt fort.
Efter ca. 5 tim är batteriet helt slut
Inte kunnat använda 5GHz bandet överhuvutaget på denna router sen den var ny.

Skrivet av Masen666:

Har inte det problemet, har 3 st androidmobiler + 1 st surfplatta.

Konstigt. Det har jag aldrig märkt av. Jag vi har en Android mobil och Android platta i hushållet uppkopplade på 5Ghz bandet och vi har inga problem alls. Får nästan exakt samma batteritid som när jag hade min gamla D-link router med endast 2,4Ghz band.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är jag ej ensam om detta.
https://www.google.se/search?q=ASUS+RT-AC87U+android+battery&...
Vet ej vad du har gjort med din men många har samma problem

Permalänk
Medlem

Är 5Ghz buggen fixad ännu?

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem

Jag har väldiga problem med att komma ut på internet via min ac87u. Det står att internet är anslutet, men ingen av mina anslutna datorer eller mobiler (både w10, osx osv.) kommer åt nätet, utan får bara "DNS probe finished no internet" error. Min döende D-Link DIR 655 kommer dock åt internet utan problem. Därför tänker jag att det rimligen borde vara någonting med den nya ac87u:an. Allting i routerns inställningar ser okej ut (vad jag ser) men ingenting fungerar. Jag har redan uppdaterat fw till senaste stabila versionen. I'm at a loss. Jag är ganska kass på nätverk så all hjälp vore guld värd!

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/sg/Networking/RTAC87U/HelpDesk_Download/
Ser ut som asus tagit bort firmware downloads för denna router
Nästan skandal

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

http://www.asus.com/sg/Networking/RTAC87U/HelpDesk_Download/
Ser ut som asus tagit bort firmware downloads för denna router
Nästan skandal

De har bara grupperat alla nedladdningar de under "others" av någon anledning, så de finns kvar.

Permalänk
Medlem

"others" ??
vad pratar du om ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av NLFxp:

"others" ??
vad pratar du om ??

Välj Others under Please select OS

Permalänk
Medlem

Tack.
Tycker onödigt gömd

Permalänk
Medlem

Hej,

Har en Asus RT-N66U idag som jag inte använt på några år pga internetleverantören. Nu har jag flyttat och ska ha denna som en repeater 2 våningen och köpa en ny som ska Bridges för att dels flytta ut routern från tekniska rummet (antar det är mycket störningar där), samt att jag önskar få kontroll på mitt hemmanätverk och bättre signal när jag har den i vardagsrummet 1 vån.

Rekommenderar ni denna fortfarande eller borde jag hellre vänta och satsa på en nyare/kommando modell?

2000 kr är smärtgränsen känner jag idag, 500 kr till kanske men då måste det motiveras

Har fiber i huset, idag 50/50 Mbit men har möjligheter för att uppgradera så routern bör klara av eventuella framtida uppgraderingar!

Tack på förhand!

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem

Om man glömt bort användarnamn och lösen till inloggningen för inställningarna på routern?

Mvh Jonas

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MalZon:

Om man glömt bort användarnamn och lösen till inloggningen för inställningarna på routern?

Mvh Jonas

resetta den?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@Benji_9:

Nu gäller väl denna tråden förvisso RT-AC87U men, RT-N66U är en väldigt bra router om du inte har behov av AC-bandet. Den har inga problem att hantera den inkommande WAN-hastigheten och du kan köra allra senaste Merlin-versionen på den (rekommenderat!). så jag skulle behållit den till du har verkliga *behov* av AC eller annat som inte RT-N66U kan erbjuda.

Permalänk

Försöker ladda in ny firmware men den hänger sig hela tiden. har provat både merlin och asus egna. några ideer vad som kan vara fel? även provat olika webläsare så inte det är det som bråkar. står bara vänta går vidare.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

Försöker ladda in ny firmware men den hänger sig hela tiden. har provat både merlin och asus egna. några ideer vad som kan vara fel? även provat olika webläsare så inte det är det som bråkar. står bara vänta går vidare.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |