Asus G75VW-T1392H... Reparation hos Asus efter utgången garantitid......

Permalänk
Medlem

Asus G75VW-T1392H... Reparation hos Asus efter utgången garantitid......

Hej!
Önskar spontan respons från kunnigt erfaret folk, på detta skadeärende med åtföljande kostnadsoffert...

Spillde ut ett glas mjölk, vid sidan av datorn.... (Locket var stängt) Några droppar letade sig in datorns högra sida, vid startknappen...
Startade upp datorn utan några problem, den funkade bra till en början, men sedan allt sämre, när mjölken torkade in under startknappen, tills den var helt stum,och datorn ej startbar....

Frågade Asus Support, vad en frakt+rengöring skulle kunna gå på... Fick svaret 1000-1200kr... Tyckte det verkade rimligt, skickade iväg den...

Fick sedan nedanstående kostnadsoffert: 7770kr

Byte av:

- VGA Card

- Mainboard

- Keyboard

- Bottom Case

- DC In Board

- LCD Hinge Cover

- Power Cable

- Touchpad Cable

- Touchpad Button

- Touchpad

- LCD Bezel

- Audio Board

- Audio Cable
Plast delarna: Bottom Case, LCD Hinge Cover, LCD Bezel kan tänkas tas bort ifrån förslaget, men vi kan inte lova att enheten
senare kan få problem på grund av att dem inte byts ut.
Benämning Antal a' pris (SEK) Summa (SEK)
Arbete 850,00 850,00
G75 AUDIO CABLE 1 29,00 29,00
G75 PWR FFC 6P 0.5MM L:70 1 1,00 1,00
G75 TOUCHPAD BUTTON ASSY 1 30,00 30,00
G75 TP FFC 12P 0.5MM L:206 1 3,00 3,00
G75VW AUDIO_BD./AS 1 283,00 283,00
G75VW DCIN_BD./AS/ 1 170,00 170,00
G75VW MAIN_BD._0M/AS(QC)(192B) 1 1126,00 1126,00
G75VW VGA_BD./AS (192BIT) 1 2632,00 2632,00
G75VW-1A BOTTOM CASE SUB ASSY 1 166,00 166,00
G75VW-1A LCD BEZEL SUB ASSY 1 41,00 41,00
G75VW-1A LCD HINGE COVER ASSY 1 106,00 106,00
KEYBOARD 417MM BACKLIGHT(ND) 1 512,00 512,00
TOUCHPAD FOR G73JW 1 67,00 67,00
Transport och Packning 1 200,00 200,00
Summa ex. Moms 6216,00
Moms 25 % 1554,00
Summa att betala 7770,00

När jag ifrågasatte offerten, fick jag mig till svars; Vi rengör inte produkter,vi byter bara ut alla berörda delar....

Tacksam ,för feedback...

Permalänk
Medlem

Verkar underligt men inte osannolikt.
Som reparatör så har man varit med om att få in vätskeskadade datorer där "endast nån droppe kan ha kommit in", men när man väl öppnar upp datorn så ser det bedrövligt ut.

Jag säger inte att det är så i ditt fall.
Personligen hade jag bett om om bilder på komponenterna som ska bytas, om dom nu är orsaken till felet.

Om det nu vore startknappen som är trasig/torr - varför finns inte Asus G75VW SWITCH_BD i listan över delar.

Säg att det kommit in mer vätska än du tror, om det hamnat på moderkort, vgakort osv, så tror jag dom vill byta det pga att dom inte kan garantera att det kommer funka i längden. Det kan som sagt vara värre än man tror.

Har du ingen försäkring som kan täcka kostnaden ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

@MadFred: Tack för svar....

Hemförsäkring finns, med "drulle" tillägg, men då datorn är äldre än 2 år,drar försäkringsbolaget, (Länsförsäkringar), -55 %.......Så efter självrisk,( 1500) erbjuder Lfs, 4200kr i ersättning.......För en dator som Dec-12 kostade 16495kr....Idag,med liknande prestanda, 11000kr....Hela resonemanget, som gäller bil och husförsäkring, att man ska få ersättning, för en likvärdig produkt... gäller inte här...

Permalänk
Medlem

Då auktoriserade verkstäder lämnar garanti på reparationen (oftast 3-6 månader) kan det röra sig om att det finns spår av spill på fler delar. För att inte riskera backjobb på grund av skador som förvärras med tiden byts därför all berörda delar ut. Men utan bilder är det ju svårt att gissa. Är det "let me repair" i Uppsala som utför servicen så brukar det inte vara några problem att få bra bilder skickade från teknikern.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem

Begär att få tillbaka datorn och köp knappen själv? Annars ta det via Försäkringsbolaget i mitt tycke, sedan byta försäkringsbolag. Trygg Hansa och IF har 3 år utan värdeminskning...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Skruva isär datorn själv och rengör med isopropylalkohol (K-sprit), häll det i en sprayflaska.

Börja med att rengöra själva startknappen som sitter i datorns plasthölje, och sedan switchen som sitter på kretskortet.

Brytaren/Switchen som sitter på MB är antagligen en vanlig liten fjäderbelastad momentanbrytare.

Frilägg området runt brytaren och spraya med spriten på brytaren samtidigt som du vinklar eller håller datorn upp & ner, låt sedan torka i samma läge, motionera även brytaren genom att trycka på den med tex en penna några gånger.

Har det hamnat vätska innanför LCD bezeln (ramen som sitter runt lcdskärmen), går den också bra plocka isär själv och rengöra.

Är det vätska överallt på moderkortet, skruva bara loss det och rengör med alkoholen på samma sätt som brytaren.

Viktigt är att låta alkoholen dunsta bort totalt innan du spänningssätter datorn igen.

Det är lite pill men absolut inte svårt alls och det finns tutorials hur du ska skruva isär datorn på tex tuben

https://www.youtube.com/watch?v=Elsud9_KXVc

Permalänk
Medlem

Stort tack till Er alla,som svarat hittills.... Alltid härligt att få respons från människor som bryr sig....

charmless : Har kontaktat ASUS för bilder, får se hur det går....

peckapecan : Tack, för din info....Skulle ha lagt ut det här problemet, innan jag skickade iväg datorn.... :-(....

Och tipset om K-Sprit...

Och tack för länken till Youtube, skulle ju ha letat själv förstås, och skruvat upp datorn själv.....Herre Gud, jag har ju för F-n, byggt hela mitt hus själv.....:-)

Mvh Anders

Permalänk
Medlem

@SnuggeP: Har sökt Asus ,sedan i fredags, för bilder på de komponenter, som de ser sig, tvungna att byta.... Inget svar......

Respons...?