Permalänk

Uppgradering, ramminnesdjungel..

Hej hej,

Håller på att uppgradera datorn inför kommande 1080.

Det var 5 års sedan jag köpte dator såp är inte så insatt i dagens marknad, speciellt den djungel av ramminne. Mängden minne är jag säker på dock, pga mitt arbete. Sedan skulle ni rekomendera en annan kylare till detta chassi och processor?

Här är länken till min tänktav kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9419465/

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Skrivet av kmzdapimp:

Hej hej,

Håller på att uppgradera datorn inför kommande 1080.

Det var 5 års sedan jag köpte dator såp är inte så insatt i dagens marknad, speciellt den djungel av ramminne. Mängden minne är jag säker på dock, pga mitt arbete. Sedan skulle ni rekomendera en annan kylare till detta chassi och processor?

Här är länken till min tänktav kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/bild/9419465/

Att klocka ramminnena ger oftast inte så mycket i de flesta situationer. Kan du hitta ram stickor som är med i "recommended memory list" på moderkortets hemsida så är det stort + men absolut inget som hindrar dig,oftast är det bara i överklockningssyfte som det kan hjälpa. Jag har dock aldrig köpt ramminnen som funnits med i listan (inte för att jag aktivt försöker ignorera den, men det bara blir så ) och jag har överklockat mitt ram.

Anl till min överklockning är att jag kör apu och det hjälpte ganska markant att överklocka dom. Men på min gammla arbetsdator där jag editerade och skrev saker så märkte jag väldigt lite skillnad.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa till ett ljudkort. Det är bra ljudkort på moderna moderkort. H75 är väldigt dyr för dess prestanda. Ska du inte överklocka så är en 212 evo tillräckligt men vill du har mer prestanda så är en u14s eller en d15 min rekommendation.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Inte gällande ramminnet, men köp Hydro H80i v2 istället. Kostar like mycket då dem har erbjudande, men lite bättre kylning med tjockare radiator.

Permalänk
Skrivet av infigo:

Du behöver inte köpa till ett ljudkort. Det är bra ljudkort på moderna moderkort. H75 är väldigt dyr för dess prestanda. Ska du inte överklocka så är en 212 evo tillräckligt men vill du har mer prestanda så är en u14s eller en d15 min rekommendation.

Instämmer att ljudkortet TS valt ej kommer göra nämnvärd skillnad mot det integrerade.. men att påstå att det är bra ljudkort i dagens moderkort är lite att ta i.

Instämmer även att 212 evo kommer göra ett bättre och tystare jobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Instämmer att ljudkortet TS valt ej kommer göra nämnvärd skillnad mot det integrerade.. men att påstå att det är bra ljudkort i dagens moderkort är lite att ta i.

Instämmer även att 212 evo kommer göra ett bättre och tystare jobb.

Jag menar då i en mening majoriteten kommer använda det till. Börjar man använda tungdrivna lurar så kan det bli tal om nytt. Men då de flesta har ett par siberia v2, qpad qh eller någon annan mer lättdriven lur så är dagens bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Jag menar då i en mening majoriteten kommer använda det till. Börjar man använda tungdrivna lurar så kan det bli tal om nytt. Men då de flesta har ett par siberia v2, qpad qh eller någon annan mer lättdriven lur så är dagens bra

Jag kör ett par sennheiser momentum 2 för tillfället med extern mic. Bytte mobil precis och märkte hur mycket bättre ljud de fick pga. Nytt ljudkort. Tänkte att samma skillnad skulle ske med datorn men man kanske måste göra en större investering än så då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse

Permalänk
Medlem

@kmzdapimp:
Jag tycker det är mycket större skillnad på ljus i olika telefoner jämfört med moderkorts kretsar och billiga interna ljudkort

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

Jag kör ett par sennheiser momentum 2 för tillfället med extern mic. Bytte mobil precis och märkte hur mycket bättre ljud de fick pga. Nytt ljudkort. Tänkte att samma skillnad skulle ske med datorn men man kanske måste göra en större investering än så då?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tror dig behöva ett ljudkort i datorn som är bättre än inbyggda på moderkortet så gå upp 2 snäpp ungefär till ett som har inbyggd bra förstärkare, dessa ljudkort brukar ha separat strömförsörjning, och klarar även mer tungdrivna lurar.

Men momentum 2 är ganska lättdrivna, finns även moderkort med ganska bra ljudkretsar och bra förstärkning.
Skulle säga vänta med ljudkort och se vad du tycker om moderkortets

Dock då du med detta paket + grafikkort blir snarare en helt ny dator, vad har du tänkt dig för nätagg, om befintligt vilket är det?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kmzdapimp:

"...speciellt den djungel av ramminne."

Jag har samma fråga på samma moderkort.

På asus.com kan man läsa följande:

  • Stöd för Dual DDR4 3400 (OC)

Minne: 4 x DIMM, max. 64GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2133 MHz icke-ECC, obuffrat minne

Om man inte har för avsikt att överklocka vilken hastighet på minnen bör man köpa då?
Om man har för avsikt att öveklocka vilken hastighet på minnen bör man köpa då?

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Jag har samma fråga på samma moderkort.

På asus.com kan man läsa följande:

  • Stöd för Dual DDR4 3400 (OC)

Minne: 4 x DIMM, max. 64GB, DDR4 3400(O.C.)/3333(O.C.)/3200(O.C.)/3100(O.C.)/3000(O.C.)/2933(O.C.)/2800(O.C.)/2666(O.C.)/2600(O.C.)/2400(O.C.)/2133 MHz icke-ECC, obuffrat minne

Om man inte har för avsikt att överklocka vilken hastighet på minnen bör man köpa då?
Om man har för avsikt att öveklocka vilken hastighet på minnen bör man köpa då?

Spelar absolut ingen roll så välj det mest prisvärda helt enkelt (kr/GB).
EDIT: Det enda du ska tänka på är att minnena inte får vara för höga om du har en stor luftkylare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Om du tror dig behöva ett ljudkort i datorn som är bättre än inbyggda på moderkortet så gå upp 2 snäpp ungefär till ett som har inbyggd bra förstärkare, dessa ljudkort brukar ha separat strömförsörjning, och klarar även mer tungdrivna lurar.

Men momentum 2 är ganska lättdrivna, finns även moderkort med ganska bra ljudkretsar och bra förstärkning.
Skulle säga vänta med ljudkort och se vad du tycker om moderkortets

Dock då du med detta paket + grafikkort blir snarare en helt ny dator, vad har du tänkt dig för nätagg, om befintligt vilket är det?

Har ett corsair ax 850w goldstandard. Det har ju ett par år på nacken men fungerar fantastiskt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i speak spanish to god, italian to women , french to men and german to my horse