Permalänk
Medlem

Noctua NH-D15 i Bitfenix Phenom M?

Tjena!

Jag ska nu byta min CPU kylare och undrar om det är någon här på forumet som har lyckats klämma in Noctua NH-D15 i Bitfenix Phenom M?
Jag kör med ett ASUS Radeon ROG Matrix R9 290X ifall det skulle göra någon skillnad.
Hur gick det, fick den plats?
Kyler den bra?
Eventuella andra bra alternativ?

Mvh Xaoi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Tjena!

Jag ska nu byta min CPU kylare och undrar om det är någon här på forumet som har lyckats klämma in Noctua NH-D15 i Bitfenix Phenom M?
Jag kör med ett ASUS Radeon ROG Matrix R9 290X ifall det skulle göra någon skillnad.
Hur gick det, fick den plats?
Kyler den bra?
Eventuella andra bra alternativ?

Mvh Xaoi

Undrar samma sak, har hört folk som fått in 165mm om man tar bort bryggan för SSD:er. Shadow Rock 2 fick ju Jonas in i recensionen. http://www.sweclockers.com/test/17720-bitfenix-prodigy-m

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2073949,2429137,2604157

Risken som jag ser det är att fläkten blockar RAM-platserna så att det inte går att använda mer än 2 slotar.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Undrar samma sak, har hört folk som fått in 165mm om man tar bort bryggan för SSD:er. Shadow Rock 2 fick ju Jonas in i recensionen. http://www.sweclockers.com/test/17720-bitfenix-prodigy-m

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2073949,2429137,2604157

Risken som jag ser det är att fläkten blockar RAM-platserna så att det inte går att använda mer än 2 slotar.

Precis så som jag resonerade, skulle vara kul att få veta, jag har tagit bort buren sen länge. I värsta fall kanske jag får köpa en D15 och testa, och skulle den inte passa så har jag lite "otur" och måste byta chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Precis så som jag resonerade, skulle vara kul att få veta, jag har tagit bort buren sen länge. I värsta fall kanske jag får köpa en D15 och testa, och skulle den inte passa så har jag lite "otur" och måste byta chassi

Ja, men precis...Det jobbiga är ju dock om den blockar RAM-platserna för att det är just mATX så en intressant följdfråga kan vara om någon kör på D15 till mATX-moderkort?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Precis så som jag resonerade, skulle vara kul att få veta, jag har tagit bort buren sen länge. I värsta fall kanske jag får köpa en D15 och testa, och skulle den inte passa så har jag lite "otur" och måste byta chassi

I see what you did there!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@Morran: Mätte faktiskt nu och det ska inte vara några problem med att den ska ta i chassi-sidan för jag har 5 cm i marginal, det är bredden som kan klura till det.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Xaoi: Mätte faktiskt nu och det ska inte vara några problem med att den ska ta i chassi-sidan för jag har 5 cm i marginal, det är bredden som kan klura till det.

Hmhm det låter ju bra ska ta och mäta lite senare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Morran: Glömde nämna att jag har en Pure Rock i.

D14 går in: https://www.youtube.com/watch?v=xR8a3SzjbzU

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

@Xaoi: Glömde nämna att jag har en Pure Rock i.

D14 går in: https://www.youtube.com/watch?v=xR8a3SzjbzU

Jo jag vet att D14 går in men den är dock en aningen mindre än D15

Permalänk
Medlem

@Morran: Om du kollar 27 sekunder in i klippet så ser det ut att finnas någon centimeter extra åt alla håll.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk

Det är inga problem med minnen om det är lågprofil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det är inga problem med minnen om det är lågprofil.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer man åt alla fyra slots eller får man nöja sig med två slots?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av Markusas:

Kommer man åt alla fyra slots eller får man nöja sig med två slots?

Alla fyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Alla fyra.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för den informationen! Då lägger jag en beställning på D15 nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Tackar för den informationen! Då lägger jag en beställning på D15 nu!

Uppdatera oerhört gärna Trevligt med en bild också om du orkar

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Uppdatera oerhört gärna Trevligt med en bild också om du orkar

Visst ska åka och köpa den fysiskt i butik imorgon istället orkade inte vänta på den Men jag återkopplar med bild osv när det är klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Uppdatera oerhört gärna Trevligt med en bild också om du orkar

Så nu har jag köpt NH-D15 och 2 ram stickor till

Let the fun begin!

Edit: Bild kommer när allt är klart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Så nu har jag köpt NH-D15 och 2 ram stickor till

Let the fun begin!

Edit: Bild kommer när allt är klart!

Suttit som på nålar i 2 timmar

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Så nu har jag köpt NH-D15 och 2 ram stickor till

Let the fun begin!

Edit: Bild kommer när allt är klart!

Fick du någon ordning på det?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Så nu har jag köpt NH-D15 och 2 ram stickor till

Let the fun begin!

Edit: Bild kommer när allt är klart!

Hur gick det?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Fick du någon ordning på det?

Får be om ursäkt hade lite mycket att göra då det inte blev något när jag hade först planerar men nu är det igån!
https://imgur.com/a/coiDl

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag fick in en U14S i ett Bitfenix prodigy M

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Hur gick det?

Så det gick utmärkt men det var tight!! Här är en bild https://imgur.com/a/nNe3N

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Så det gick utmärkt men det var tight!! Här är en bild https://imgur.com/a/nNe3N

Skickades från m.sweclockers.com

Fan vad nice! Hur många cm är det under fläkten som blir över? Har nämligen en 230mm fläkt i botten och den är väl ca 1-1,5 cm. Visst är det den nedre pci-sloten du har grafikkortet i?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Fan vad nice! Hur många cm är det under fläkten som blir över? Har nämligen en 230mm fläkt i botten och den är väl ca 1-1,5 cm. Visst är det den nedre pci-sloten du har grafikkortet i?

Q:Hur många cm är det under fläkten som blir över?
A: mhm hänger inte med men menar du under som mot RAM slotsen så är det inte mycket allt, tror att fläkten nästintill ligger mot ramet (kör med corsair vengence low profile)

Q: Visst är det den nedre pci-sloten du har grafikkortet i?
A: Nej det är första, kan inte köra i andra slotten om jag inte kör Crossfire/SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Q:Hur många cm är det under fläkten som blir över?
A: mhm hänger inte med men menar du under som mot RAM slotsen så är det inte mycket allt, tror att fläkten nästintill ligger mot ramet (kör med corsair vengence low profile)

Q: Visst är det den nedre pci-sloten du har grafikkortet i?
A: Nej det är första, kan inte köra i andra slotten om jag inte kör Crossfire/SLI

Syftade på hur många cm det är från nederkant på cpufläkten till bottenplattan i chassit där man sätter heatplaten/fläkt/hdd.

Ok, då finns det iallafall utrymme. Får se om jag kör en D15 eller en Dark Rock Pro 3. Jag tänkte köpa ett Strix 1080 och tänker att kortet kanske är för tjockt...hmm det är meckigt att bygga kompakta system

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Syftade på hur många cm det är från nederkant på cpufläkten till bottenplattan i chassit där man sätter heatplaten/fläkt/hdd.

Ok, då finns det iallafall utrymme. Får se om jag kör en D15 eller en Dark Rock Pro 3. Jag tänkte köpa ett Strix 1080 och tänker att kortet kanske är för tjockt...hmm det är meckigt att bygga kompakta system

Akej då förstår jag, jag kan mäta imorgon för exakt mått.

Ja det är alltid roligt med kraftfulla och kompakta system, dock kan det vara en mental prövning

Edit: Är riktigt nöjd med ljudnivån och kylförmågan på D15:n iaf. Ska testa lite bench's någon dag för att pressa den till det yttersta!
Gick från en cooler master hyper 212 evo (jag vet fråga mig inte varför jag skaffade den :S) och det är ju som dag och natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morran:

Akej då förstår jag, jag kan mäta imorgon för exakt mått.

Ja det är alltid roligt med kraftfulla och kompakta system, dock kan det vara en mental prövning

Edit: Är riktigt nöjd med ljudnivån och kylförmågan på D15:n iaf. Ska testa lite bench's någon dag för att pressa den till det yttersta!
Gick från en cooler master hyper 212 evo (jag vet fråga mig inte varför jag skaffade den :S) och det är ju som dag och natt

Skulle du kunna göra en stor tjänst och lägga upp lite temperaturer under load? Är inne på att skaffa en phenom M. Vad har du för komponenter?

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Skulle du kunna göra en stor tjänst och lägga upp lite temperaturer under load? Är inne på att skaffa en phenom M. Vad har du för komponenter?

Ja jag kan ladda upp lite bilder sen när jag har kört så får du se. Jag kör:
Asus z97m -plus
I7-4790k
R9 290x asus rog matrix
16gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Syftade på hur många cm det är från nederkant på cpufläkten till bottenplattan i chassit där man sätter heatplaten/fläkt/hdd.

Ok, då finns det iallafall utrymme. Får se om jag kör en D15 eller en Dark Rock Pro 3. Jag tänkte köpa ett Strix 1080 och tänker att kortet kanske är för tjockt...hmm det är meckigt att bygga kompakta system

Det är 4.5cm +/någon millimeter mellan D15:n och botten på chassit!