Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Därför att grejerna inte gått sönder, förstår du nu??

Det är inte bara att grejer exploderar om du trodde det.
Livstiden förkortas. Varför tror du att alla firmor som levererar ihopbyggda datorer har ESD-mattor, ESD-skor, hög luftfuktighet etc?

Jag har en mer än grundläggande förståelse för fysikaliska fenomen, därför tycker jag att det är besvärligt att se någon som, med faktafel, försöker ge råd. Jag skiter högaktningsfullt i om någon använder ESD-skydd.

Skrivet av Kronvrak:

Är du försäljare eller representant för något ESD-skydd?

Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Det är inte bara att grejer exploderar om du trodde det.
Livstiden förkortas. Varför tror du att alla firmor som levererar ihopbyggda datorer har ESD-mattor, ESD-skor, hög luftfuktighet etc?

Jag har en mer än grundläggande förståelse för fysikaliska fenomen, därför tycker jag att det är besvärligt att se någon som, med faktafel, försöker ge råd. Jag skiter högaktningsfullt i om någon använder ESD-skydd.

Seriöst?

Svar ja jag är seriös med frågan om du är representant för ESD produkter.
För du målar upp en hotbild, där du får det att verka som att:
1. Grejerna kommer inte fungera för att ESD dödade dom.
2. Grejerna kommer att gå sönder i förtid.

Det är så man säljer prylar till osäkra människor... Så frågar igen är du försäljare eller representant för ESD-skydds produkter?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Svar ja jag är seriös med frågan om du är representant för ESD produkter.
För du målar upp en hotbild, där du får det att verka som att:
1. Grejerna kommer inte fungera för att ESD dödade dom.
2. Grejerna kommer att gå sönder i förtid.

Det är så man säljer prylar till osäkra människor... Så frågar igen är du försäljare eller representant för ESD-skydds produkter?

Det som är grejen är att du kan få produkter som slutar fungera. Jag säger absolut inte att grejerna KOMMER gå sönder, de KAN.
Grejerna KAN gå sönder i förtid (ser du var jag är på väg eller ska jag bokstavera det för dig? KAN, inte KOMMER).

Jobbar du som desinformatör för hårdvarubranschen, där du predikar att ESD inte finns så att de ska kunna sälja mer produkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Har aldrig haft en komponent som av någon outgrundlig anledning varit död vid första användning (Vilket hedrar den Asiatiska datorindustrin).

Kan vara just för att elektronikindustrin är mycket noggrann med ESD-säkring. Och i en så konkurrenssatt marknad som denna, tror du verkligen att de skulle fortsätta göra det om det inte var absolut nödvändigt?

Skrivet av Kronvrak:

Svar ja jag är seriös med frågan om du är representant för ESD produkter.
För du målar upp en hotbild, där du får det att verka som att:
1. Grejerna kommer inte fungera för att ESD dödade dom.
2. Grejerna kommer att gå sönder i förtid.

Det är så man säljer prylar till osäkra människor... Så frågar igen är du försäljare eller representant för ESD-skydds produkter?

Både 1 och 2 är saker som mycket väl kan hända om man skiter i ESD. Det är en jävligt onödig risk att ta när det är så enkelt att skydda sig. Kör du bil utan bälte också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Kan vara just för att elektronikindustrin är mycket noggrann med ESD-säkring. Och i en så konkurrenssatt marknad som denna, tror du verkligen att de skulle fortsätta göra det om det inte var absolut nödvändigt?

Både 1 och 2 är saker som mycket väl kan hända om man skiter i ESD. Det är en jävligt onödig risk att ta när det är så enkelt att skydda sig. Kör du bil utan bälte också?

Varför blandar du in bilbälte i en diskussion om ESD.
Du försöker ju bara skrämma upp småpojkar så dom går och köper sig ett coolt ESD-armband och en häftig ESD-matta.

Fortfarande är den Asiatiska elektronikindustrin mycket bra på kvalitet och med en försvinnande liten del av reklamationer.
Att detta skulle bero på "ESD-säkring" är ju bara galenskap.

Du vet inte mycket om masstillverkning av elektronik eller alldeles för insnöad på ESD-säkrings produkter

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Du vet inte mycket om masstillverkning av elektronik eller alldeles för insnöad på ESD-säkrings produkter

Pinsamt fantasilöst påstående. Vilken insyn har du själv i branschen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Behöver... nej. ESD-spöket har växt sig lite stort. Jag har byggt datorer i snart 25 år och aldrig använt ESD-armband eller matta. Dock sunt förnuft och tagit i något jordat innan jag pillar osv. Jag har aldrig haft något problem. Dock skulle jag säga att den billiga peng du lägger på ett ESD-armband är värt det ändå. Det är en billig extra försäkring. Men ibland får man känslan av att folk tror att om de rör sitt grafikkort utan att ha en laboratoriemiljö så kommer det explodera. Och riktigt så illa är det inte :).

Men köp dig ett armband så kan du vara rätt lugn.

Du har aldrig haft problem med blåskärmar? "Konstiga" problem med en dator/komponent etc...? Dessa problem tycker jag är med övervikt förunnat en viss typ av personer om du granskar forum likt detta.

Det hjälper inte att "ta i något jordat", du har inte förstått vad det handlar om.

Permalänk

Hur ofta händer det att komponenter går sönder av att man inte har skydd? Jag har aldrig i mina år använt men aldrig fått något större problem än med gamla nätagg som strular.

Permalänk
Hedersmedlem

Man blir väldigt bekymrad när man ser så många människor i ett teknikforum som inte tror på modern vetenskap. ESD finns och är en risk, alltid, när man bygger elektronik utan skydd. Det kan bli allting från inga skador till katastrofala där delarna blir oanvändbara, och alla varianter däremellan.

Jag förutsätter att ni ESD-förnekare väljer att gå till en homeopat när ni blir sjuka istället för till en legitimerad läkare. Det är precis samma sak, att välja bort beprövad vetenskap mot hokus-pokus utan förankring i verkligheten.

Att inte leva som en upplyst människa 2016, med all den kunskap tidigare generationer bidragit med (och bevisat), är en stor otjänst mot både en själv och alla andra i samhället.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man blir väldigt bekymrad när man ser så många människor i ett teknikforum som inte tror på modern vetenskap. ESD finns och är en risk, alltid, när man bygger elektronik utan skydd. Det kan bli allting från inga skador till katastrofala där delarna blir oanvändbara, och alla varianter däremellan.

Jag förutsätter att ni ESD-förnekare väljer att gå till en homeopat när ni blir sjuka istället för till en legitimerad läkare. Det är precis samma sak, att välja bort beprövad vetenskap mot hokus-pokus utan förankring i verkligheten.

Att inte leva som en upplyst människa 2016, med all den kunskap tidigare generationer bidragit med (och bevisat), är en stor otjänst mot både en själv och alla andra i samhället.

Handlar inte på om att tro på det eller inte. Det handlar om just risken.
Hur många spelar på lotto trots att det är idiotiskt?
Tar du på dig bälte på bussen?
Använder du hjälm när du sitter i bilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Handlar inte på om att tro på det eller inte. Det handlar om just risken.
Hur många spelar på lotto trots att det är idiotiskt?
Tar du på dig bälte på bussen?
Använder du hjälm när du sitter i bilen?

Tvärtom, det handlar just om tro.

Hur våra vänner SWEClockare skyddar sig (eller inte) mot ESD,
när de pular hemma med sin egen dator är helt upp till dem.

Men i varje sådan här ESD-tråd dyker det upp många postare,
som med närmast religiös fanatism försöker övertyga oss om att ESD-skador är någon sorts myt.

Tragiskt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Själv föredrar jag ESD-handskar och har använt det i några år nu. Bättre grepp när man håller i komponenter, skyddar mot kylpasta när man kletar med det, även skönt när man grejar med kablar till nätagget som tenderar att ha överdrivet vassa kanter. Och sedan ser det lite mer proffsigt ut också Men kanske det bästa av allt, man har händerna helt fria.

https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Hanskarna har ingen som helst effekt om du ändå inte kopplar in dig med ett armband.

Permalänk
Medlem

Montera över träbord trä skadar inte kretskorten, och gnugga bara händerna mot ett element räcker gott och väl, har man inget träbord och vill ha lite mer utrymme och jobba på så kan en ESD matta på 100x100 istället än att montera över ett litet plast som följer över moderkortet men det funkar det också.

Är det nödvändigt med ESD = svaret är nej, men gör vissa folk det självklart finns det dem som vill ha mer yta och montera på och som saknar bord bruka skaffa en ESD matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Montera över träbord trä skadar inte kretskorten, och gnugga bara händerna mot ett element räcker gott och väl, har man inget träbord och vill ha lite mer utrymme och jobba på så kan en ESD matta på 100x100 istället än att montera över ett litet plast som följer över moderkortet men det funkar det också.

Är det nödvändigt med ESD = svaret är nej, men gör vissa folk det självklart finns det dem som vill ha mer yta och montera på och som saknar bord bruka skaffa en ESD matta.

Förklara gärna hur ett träbord hjälper till mot potentialutjämningen mellan dig och datorkomponenterna.
När du ändå är igång så får du också gärna förklara vilken roll elementen har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Hanskarna har ingen som helst effekt om du ändå inte kopplar in dig med ett armband.

Observera att jag inte på något sätt "käftar" emot ditt påstående, utan mer undrar hur du menar

Vad är då vitsen med ESD-handskarna om man ändå behöver ett ESD-armband? Då kan man ju vända på det och säga att det är onödigt att bära ESD-handskar när man ändå är inkopplad med ESD-armband?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Observera att jag inte på något sätt "käftar" emot ditt påstående, utan mer undrar hur du menar

Vad är då vitsen med ESD-handskarna om man ändå behöver ett ESD-armband? Då kan man ju vända på det och säga att det är onödigt att bära ESD-handskar när man ändå är inkopplad med ESD-armband?

Du kan ha dem på en esd arbetsplats då är du oftast ansluten via dina kläder och golvet för att slippa kablar och handskarna ger säkrare kontakt med det du hanterar i stället för att jobba med bara händer, handskar kan även behövas som skydd tex mor temperatur och skärrisker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha dem på en esd arbetsplats då är du oftast ansluten via dina kläder och golvet för att slippa kablar och handskarna ger säkrare kontakt med det du hanterar i stället för att jobba med bara händer, handskar kan även behövas som skydd tex mor temperatur och skärrisker.

Okej, så endast handskar ger alltså absolut noll i skydd?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Okej, så endast handskar ger alltså absolut noll i skydd?

Det blir troligen rätt dåligt skydd, det handlar om potentialer och om inte allt som ska ha samma potential ryms i/på handsken och inte kan komma i kontakt med nått annat så ger enbart handskar rätt dåligt esdskydd eftersom delarna då kan ha olika potential.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant med lite statistik.

Kan ni gå hit och rösta är ni snälla?
#16225169

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)