Permalänk
Medlem

Cpu överhettas - teorier?

Tjenare, kikat igenom trådar här på sweclockers om CPU överhettning. Jag har en intel i5 ivy bridge i en dator som jag haft ca 4 år. Aldrig bytt nån komponent än. Jag köpte en antec kuhler 620 till processorn. Nu har den börjat bli varm som fan, enligt temp program ligger den på runt 90 grader, konstant. Märkte det när jag började få fås drop på spel, jag städade ur chassit och det funkade ett tag igen, nu har jag lyft cpu kylaren, det är en del pasta där, det mesta är utsmetat till sidorna, kan detta vara problemet? Kylaren sitter tight på och fläktarna blåser för fullt. Tacksam för svar, måste åka långt till närmaste datorbutik idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyym:

Tjenare, kikat igenom trådar här på sweclockers om CPU överhettning. Jag har en intel i5 ivy bridge i en dator som jag haft ca 4 år. Aldrig bytt nån komponent än. Jag köpte en antec kuhler 620 till processorn. Nu har den börjat bli varm som fan, enligt temp program ligger den på runt 90 grader, konstant. Märkte det när jag började få fås drop på spel, jag städade ur chassit och det funkade ett tag igen, nu har jag lyft cpu kylaren, det är en del pasta där, det mesta är utsmetat till sidorna, kan detta vara problemet? Kylaren sitter tight på och fläktarna blåser för fullt. Tacksam för svar, måste åka långt till närmaste datorbutik idag.

Jag hade börjat och kolla så att pumpen till kylaren går som den ska, sedan så hade jag gjort rent kylaren och cpu från gammal kylpasta och applicerat ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

lagom kylpasta är bäst... typ en klick som ett riskorn mitt på prollen men kolla att allt fungerar först, som thomson säger

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Avstängd

sitter den tajt och rakt på cpu´n så är kylpastan oftast inte ett problem än någon enstaka grad så länge det täcker och fläktarna snurrar så är min gissning att antingen pumpen pajat eller du har massor med damm i radiatorn

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Klisterlappen kvar på kontaktytan på kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Klisterlappen kvar på kontaktytan på kylaren?

Nej, den är inte på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sitter den tajt och rakt på cpu´n så är kylpastan oftast inte ett problem än någon enstaka grad så länge det täcker och fläktarna snurrar så är min gissning att antingen pumpen pajat eller du har massor med damm i radiatorn

Radiatorn i den lilla "klumpen" då eller? För den ser inte ens ut att kunna öppna utan att förstöra plasthöljet. Kändes som att det kunde vara gängfel på en av skruvarna, ska vara om det lyfter upp den då. Står inte i position att köpa en ny kylare, rysande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du nu lyft på kylaren, bytte du då kylpastan samtidigt?
Det är det ju mer eller mindre krav att man gör för att fortfarande ha bra prestanda.
Sen så åldras även vissa pastor mer än andra vilket gör att du kan tappa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du nu lyft på kylaren, bytte du då kylpastan samtidigt?
Det är det ju mer eller mindre krav att man gör för att fortfarande ha bra prestanda.
Sen så åldras även vissa pastor mer än andra vilket gör att du kan tappa prestanda.

Jag har inte satt dit den än, hemma om två timmar och byter kylpasta, uppdaterar då!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@nyym: Pump som inte går eller så har du fått evaporation av kylvätskan.

Även ofta det blir igen-gunkat i mikrokanalerna i CPU-blocket eller i radiatorn.
AIO vattenkylare har sällan längre livslängd än 3år.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyym:

Radiatorn i den lilla "klumpen" då eller? För den ser inte ens ut att kunna öppna utan att förstöra plasthöljet. Kändes som att det kunde vara gängfel på en av skruvarna, ska vara om det lyfter upp den då. Står inte i position att köpa en ny kylare, rysande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

"Klumpen" ska du INTE öppna, det är pumpen och kylblocket. Radiatorn sitter i andra änden av slangarna och har fläkten på sig. Det kan samlas damm i den så prova blåsa rent den.

När allt är monterat igen och datorn på kan du känna på pumpen, man brukar känna att den vibrerar när den går. Är den helt stilla har den nog gått sönder.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Gigabyte Z170X-UD3 | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2400Mhz | EVGA GTX 980Ti Hybrid | Samsung 950 PRO 256GB | Noctua NH-D15 | EVGA G2 750 | Fractal Design Define R5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nyym:

Radiatorn i den lilla "klumpen" då eller? För den ser inte ens ut att kunna öppna utan att förstöra plasthöljet. Kändes som att det kunde vara gängfel på en av skruvarna, ska vara om det lyfter upp den då. Står inte i position att köpa en ny kylare, rysande känsla.

Skickades från m.sweclockers.com

Radiatorn är själva kylaren som fläktarna blåser på och är fläkten som blåser in damm där så det kan bli som en matta och blir nästan tätt efter nått år vilket är ett ganska vanligt problem sen pumpen som ger sig är inte heller ovanligt och det är "klumpen" som sitter på processorn och man brukar känna vibrationer från klumpen/kylblocket om pumpen arbetar och fungerar så sätter man fingret på den så brukar det märkas eller höras om pumpen går eller inte

sen som sagt så kan kylpasta bli torr och dålig men dagens brukar inte ge problem som 90c temp men sitter kylblocket dåligt mot cpu´n eller har minsta glapp då blir det varmt på en gång sen kan det vara andra orsaker som dom sluggar igen och kylvätskan är borta och sånt går att fixa men jag brukar säga släng och köp nytt isåfall och samma om pumpen är paj med för den delen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av nyym:

Tjenare, kikat igenom trådar här på sweclockers om CPU överhettning. Jag har en intel i5 ivy bridge i en dator som jag haft ca 4 år. Aldrig bytt nån komponent än. Jag köpte en antec kuhler 620 till processorn. Nu har den börjat bli varm som fan, enligt temp program ligger den på runt 90 grader, konstant. Märkte det när jag började få fås drop på spel, jag städade ur chassit och det funkade ett tag igen, nu har jag lyft cpu kylaren, det är en del pasta där, det mesta är utsmetat till sidorna, kan detta vara problemet? Kylaren sitter tight på och fläktarna blåser för fullt. Tacksam för svar, måste åka långt till närmaste datorbutik idag.

det mesta ska vara utsmetat utmed sidorna, hela grejen med kylpasta är att den ska vara ett tunt lager.
har du dock tagit bort kylaren så måste du ta bort den gamla pastan och lägga en klick i mitten igen.

köp Cutisoft sårrengörning det finns på apoteket för 20-30kr den innehåller 70%alkohol så all gammal kylpasta går bort

när köpte du kuhler 620? har du kvar kvittot?
kolla så pumpen fungerar du borde se det i bios?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

FIXAT

Fick låna en kylare av en vänlig själ, visade sig att pumpen(?) är trasig på min. Tog bort min kylare, torkade av och kletade på lite kylpasta jag fick satte på den nya kylaren och temperaturen sjönk till 30 grader, tack boys!

Permalänk

Antec aio vatten kylare är kända för och krångla..