Köpråd för Speldator (men också min viktigaste nöjesmaskin hemma haha)

Permalänk
Medlem

Köpråd för Speldator (men också min viktigaste nöjesmaskin hemma haha)

Jag skall unna mig en ny stationär dator som det kommer att spelas massor på
( World of tanks, Armored Warfare, The Division, Fallout 4, Middle Earth Shadow of Mordor, The Wicher 3)
Men procentuellt blir det nog ännu mer surf, arbete, streama film och musik och allt man kan göra på en dator, det är helt klart den viktigaste tekniska grunkan i mitt hem.

Jag bor i en 1:a på 25 m2 så ju tystare ju bättre, men prestanda/kvalitét är jävligt viktiga.
Ju mindre storlek ju bättre men också här, prestanda/kvalitét/funktion är jävligt viktiga
Orsaken till en ny dator just nu är att jag vill hoppa på tåget med Geforce GTX 1080
Att chassit är funkis är jäkligt viktigt, bra smidiga kontakter gärna på framsidan, tyst som jag sa tidigare, snyggt är inte oviktigt men subjetivt.
Funderar på 2 skärmar om det går och hur funkar det? bra eller dåligt vid spel? funderar mes på om det är smidigt, eller kanske en större än nuvarande 27 tum istället?

Nuvarande maskin från juni 2013

Intel Core i7-4770 Processor
Corsair DDR3 16GB 1600MHz Low Profile
ASUS Z87M-PLUS, Socket-1150
ASUS GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
Asus 27" LED PB278Q
Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5"
Silverstone Precision SST-PS07B Svart
Corsair TX 650W PSU
Cooler Master Hyper 212 Evo CPU Kylare

kostade då 2013, 19500kr från Komplett och jag satta ihop den.

Den nya datorn tänkte jag köpa om möjligt allt från Inet som också får bygga den (det är en sådan liten kostnad och jag är ointresserad)

Så mina frågor är kan någon från er rekommendera en riktigt bra dator, helst med delar från Inet?
Rekommendera en riktigt bra monitor eller 2st?
Ljudkort separat? är det någon poäng idag för att få bättre ljud och kunna nyttja tex surround i spel mer och tex Netflix/HBO/Viaplay
Kommer köpa nytt tangentbord och mus men det kan jag nog lösa själv.
Windows 10 skall läggas till
Funderar starkt på 2 st SSD diskar en på kanske 500gb för OS och 1st på kanske 1tb för övrigt, restan lagras på min NAS, hur låter det?
En snabbstartande maskin är jäkligt trevligt som är så tyst det går i om möjligt litet format.

Prisbild 15000-20000 är ok, får absolut vara billigare men jag är beredd att lägga deg på detta bygge.
Jag kommer mest sannolikt inte överklocka för jag kan inte hur och är skraj jag pajar något samt att jag är en brukare inte tekniker, därför jag också frågar er då kunskapen helt klart finns här.

Jag har inte lagt upp något förslag och det är för att jag vill börja med att ge den (om någon) som vill hjälpa mig lite "fria händer" jag försöker inte vara lat utan vi får se om någon har tid och ork att komma med ett eller flera förslag, alla hjälp skulle vara uppskattad men jag ser ju att här frågas just detta en miljon ggr.
OM ni vet om en redan rekommenderad maskin kan ni ju absolut länka till den, inget problem.

Slutligen jag vet att spelen inte är värsting spel grafik mässigt men jag vill gärna ha möjligheten att köra och att det ser så bra ut det kan, jag kanske hittar något nytt coolt spel där det verkligen behövs?

Permalänk
Inaktiv

Eh, inte för att vara tråkig. Men varför köper du inte ett 1080 och behåller allt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Datorn hänger ju med ett bra tag till.

Uppgradera med ett GTX 1080, SSD, skärm och kör på ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Eh, inte för att vara tråkig. Men varför köper du inte ett 1080 och behåller allt annat?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja helt enkelt därför jag antog att om jag uppgraderade skulle jag se en mycket stor förändring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Datorn hänger ju med ett bra tag till.

Uppgradera med ett GTX 1080, SSD, skärm och kör på ett par år till.

Som jag svarade innan antog jag att för att ligga bra till behövdes det, kan inte själv bedöma hur stor skillnad/vinsten skulle vara.

Permalänk
Medlem

Konsensus verkar vara att jag inte skall bygga en ny dator, men jag gör ett nytt försök innan jag lägger ner frågan här, Något förslag?

Permalänk
Medlem

Säger som tidigare att du endast "behöver" ett 1080. Avvakta på tredjepartskylare och slå till då!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Säger som tidigare att du endast "behöver" ett 1080. Avvakta på tredjepartskylare och slå till då!

Ok endast nytt grafikkkort den är jag med på men vad menar du med "Avvakta på tredjepartskylare och slå till då!" jag är inte med i vad du syftar till riktigt?
Menar du avvakta ett 1080 från tredjepartstillverkar för att dom har bättre kylare? om så någon specifik du tänker på eller håll bara ögonen öppna efter recensioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salvion:

Ok endast nytt grafikkkort den är jag med på men vad menar du med "Avvakta på tredjepartskylare och slå till då!" jag är inte med i vad du syftar till riktigt?
Menar du avvakta ett 1080 från tredjepartstillverkar för att dom har bättre kylare? om så någon specifik du tänker på eller håll bara ögonen öppna efter recensioner?

Tänkte på att ofta går grafikkorten med andra kylare än referens tystare och kan till och med prestera lite bättre beroende på. Så därav tycker jag du borde avvakta på någon utav tex EVGA, MSI eller ASUS släpper sina.
Jag skulle kika extra på EVGA eller ASUS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Tänkte på att ofta går grafikkorten med andra kylare än referens tystare och kan till och med prestera lite bättre beroende på. Så därav tycker jag du borde avvakta på någon utav tex EVGA, MSI eller ASUS släpper sina.
Jag skulle kika extra på EVGA eller ASUS.

Bra tips skall ha detta i åtanke, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Update:

Jag har nästan bestämt mig för att köpa en ny maskin(unna mig något eller shoppa mig lyckligare, välj själv)

Detta är vad jag överväger som en mycket kompetent maskin och skulle vilja höra åsikter ifrån er med motiveringar om ni känner för det.

Mina krav/önskemål var..

Bra -> mycket bra spelprestanda
Ny GTX 1080 grafik kortet som bas
Kvalitet och funktionalitet
Om möjligt utan att göra för mycket avkall på funktion så liten och tyst maskin som möjligt men med ovan krav som prio.
Skärm inkluderat.
Färdigbyggd
Smidigt chassi med bra in/utgångar på framsidan

Det blev denna

Inet hoppas länken funkar?

Jag kommer bestämma mig ganska snart, kanske redan i morgon.

Permalänk
Medlem

Då är ordern lagd på ovan dator och jag tacka för er hjälp!