Permalänk
Medlem

Evt Uppgradering?

Tja alla glada!
Har en ca 2 år gammal dator och funderar på att uppgradera den lite vad tror ni att jag behöver byta ut?
Grafikkortet är det jag har varit inne på mest men i övrigt.
*Spelar en härlig blandning av spel men framförallt CSGO, BF4, Elder Scroll "online", Wow och sen är det massa olika*

Min Setup idag:

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU - Nätagg

Intel Core i5-4670K 3.4GHz - Processor (värt att överklocka? aldrig gjort tidigare)

MSI B85M-E45, Socket-1150 - Moderkort

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT - Minne

ASUS Radeon R9 270 2GB GDDR5 "DirectCU II OC" - Grafikkort

Seagate Barracuda® 1TB - HDD

Intel 330 Series 120GB SSD SATA-3 Reseller - SSD (Operativsystem) Funderar även på vid en ny installation lägga Steam på denna.

Ja det är vad jag har i min burk idag, har ni några förslag på vad jag bör byta, så lämna gärna förslag på någon rimlig uppgradering.

*OBS har ganska nyligen blivit pappa och försöker hålla budgeten nere så letar efter rimliga och "billiga" varor*
Men alla förslag och idéer uppskattas.

Tack på förhand // Muttsson

Permalänk
Medlem

Ett GTX 1070 kommer vara ett lyft.
Kommer ligga på typ 3,8-4k.

Permalänk
Entusiast

Billigt? Begagnat GTX 980/980Ti om några veckor, alternativt GTX1070 den 10e Juni.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Alternativt ett begagnat GTX 970 för under 2000:-.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

https://m.prisjakt.nu/product/2809933

Helt nytt för ca 2500:- är det att kasta pengarna i sjön lr?

Permalänk
Skrivet av muttsson:

https://m.prisjakt.nu/product/2809933

Helt nytt för ca 2500:- är det att kasta pengarna i sjön lr?

Modellen som säljs ny för 2500:-, Asus GeForce GTX 970 Turbo, har väl inte den bästa/tystaste kylaren direkt. Som jag fattat det är det i princip referenskylaren i vitt utförande bara. Det är väl knappast något "klipp", men att gå så långt som att säga att det är "att kasta pengarna i sjön" skulle jag väl inte påstå.

Jag vet inte huruvida priset kommer sjunka ytterligare på GTX 970 då 1070 lanseras den 10 juni.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Modellen som säljs ny för 2500:-, Asus GeForce GTX 970 Turbo, har väl inte den bästa/tystaste kylaren direkt. Som jag fattat det är det i princip referenskylaren i vitt utförande bara. Det är väl knappast något "klipp", men att gå så långt som att säga att det är "att kasta pengarna i sjön" skulle jag väl inte påstå.

Jag vet inte huruvida priset kommer sjunka ytterligare på GTX 970 då 1070 lanseras den 10 juni.

Det som jag har evt fått tag på är ett MSI kort, dvs det jag länkade till.
(vart fick du Asus ifrån?)
En som säljer det oanvänt pga garanti ärenden etc, han har redan köpt ett annat kort men fick ut ett nytt och vill nu bli av med det.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av muttsson:

Tja alla glada!
Har en ca 2 år gammal dator och funderar på att uppgradera den lite vad tror ni att jag behöver byta ut?
Grafikkortet är det jag har varit inne på mest men i övrigt.
*Spelar en härlig blandning av spel men framförallt CSGO, BF4, Elder Scroll "online", Wow och sen är det massa olika*

Min Setup idag:

XFX ProSeries Core Edition 650W PSU - Nätagg

Intel Core i5-4670K 3.4GHz - Processor (värt att överklocka? aldrig gjort tidigare)

MSI B85M-E45, Socket-1150 - Moderkort

Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT - Minne

ASUS Radeon R9 270 2GB GDDR5 "DirectCU II OC" - Grafikkort

Seagate Barracuda® 1TB - HDD

Intel 330 Series 120GB SSD SATA-3 Reseller - SSD (Operativsystem) Funderar även på vid en ny installation lägga Steam på denna.

Ja det är vad jag har i min burk idag, har ni några förslag på vad jag bör byta, så lämna gärna förslag på någon rimlig uppgradering.

*OBS har ganska nyligen blivit pappa och försöker hålla budgeten nere så letar efter rimliga och "billiga" varor*
Men alla förslag och idéer uppskattas.

Tack på förhand // Muttsson

Det är helt klart grafikkort som gäller för dig. Om du vill lyxa till det lite kan du köpa en större SSD-disk för spel/steam då jag kan tänka mig att den du har inte räcker till många spel. Men det är såklart inget måste.

Ang. din processor ska den räcka riktigt bra ännu. Du kan tyvärr inte överklocka den då du har ett moderkort med B85 styrkrets - man måste ha Z87 för att kunna överklocka. Den ska dock räcka till mer än väl för t.e.x. ett GTX 970 som du funderat på.

Får du tag i ett helt nytt GTX 970 för 2500 SEK tycker jag nog att det är en helt OK deal. Vill du annars lägga lite mer kan det helt klart vara värt att vänta på att GTX 1070 och AMD 480/480X släpps (mer info kommer under de närmsta veckorna under Computex). AMDs kort ryktas ska kosta runt 3000 SEK och ge bättre prestanda än det GTX 970 du tittar på.

Hoppas jag kunde vara till hjälp, citera mig gärna om du har mer frågor

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av muttsson:

Det som jag har evt fått tag på är ett MSI kort, dvs det jag länkade till.
(vart fick du Asus ifrån?)
En som säljer det oanvänt pga garanti ärenden etc, han har redan köpt ett annat kort men fick ut ett nytt och vill nu bli av med det.

Då du inte nämnde att du skulle köpa det "nytt" av en privatperson så antog jag att du syftade till detta https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/asu... vilket är det enda GTX 970 som för tillfället säljs för 2500:-. Men MSI-varianten som du länkar till är klart bättre.

Visa signatur

Citera för svar.