Permalänk
Medlem

Hjälp med uppgradering, värt?

Tjäna!

Jag sitter och kollar lite på uppgraderingar till min kära dator, vad som är värt att uppgradera och inte. Spelat allt mellan himmel och jord, proddar även en del musik (våga vägra mac).

Riggen ser ut som såhär:
Moderbräda: MSI Z87-GD65 GAMING ATX
HDD's: SSD Samsung Pro Basic 840, 256GB
Toshiba 7200rpm 2TB
Graffe: MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Gaming
Prolle: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) med Hydro h100i vattenkylning
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Nätagg: Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär
Låda: Corsair Obsidian 750D

Har även en BenQ 24'' XL2411T 144Hz som skärm.

Har tänkt på processor samt det nya gtx 1070/1080, vad som faktiskt är "värt" att uppgradera. Kom gärna med tips och tankar! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

ja vad har du för krav då? räcker det inte till? når du inte upp till 144 fps?

datorn är ju fortfarande riktigt stark, och du behöver defenitivt inte byta ut cpun, om du verkligen vill ha bättre spelprestanda kanske 1080 kan vara att sikta på men "värt" det är det absolut inte i mina ögon, beror på vad du själv tycker

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Är väl främst grafikkortet som är "värt" att uppgradera om du känner att nuvarande prestanda inte räcker. Alla andra delar klarar sig fortfarande bra ett tag till.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCosta:

Tjäna!

Jag sitter och kollar lite på uppgraderingar till min kära dator, vad som är värt att uppgradera och inte. Spelat allt mellan himmel och jord, proddar även en del musik (våga vägra mac).

Riggen ser ut som såhär:
Moderbräda: MSI Z87-GD65 GAMING ATX
HDD's: SSD Samsung Pro Basic 840, 256GB
Toshiba 7200rpm 2TB
Graffe: MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Gaming
Prolle: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) med Hydro h100i vattenkylning
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO
Nätagg: Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär
Låda: Corsair Obsidian 750D

Har även en BenQ 24'' XL2411T 144Hz som skärm.

Har tänkt på processor samt det nya gtx 1070/1080, vad som faktiskt är "värt" att uppgradera. Kom gärna med tips och tankar! Tack på förhand

Absolut inte värt att uppgradera din processor iallafall.

Permalänk
Medlem

se vad din 4770k klarar att överklocka till och se om den begränsar din fps i de spel du spelar då du förmodligen vill upp så högt som möjligt.

min 4770k körde jag i 4,2ghz och jag hade minnen i 1600mhz till den. uppgraderingen till 6700k i 4,8ghz med 3000mhz ddr4 gav mig 36% högre physics score i fire strike och en stor skillnad i fps i wow vilket är väldigt cpu-bundet.

håller därmed inte med om att det nödvändigtvis är så att du inte skulle vara nöjd med byte av processorn då du har 144hz-skärm men det beror också på hur det ser ut i de spelen du spelar. naturligtvis är det dock ett ganska dyrt byte och du skulle märka klart mer av ett byte av grafikkortet men har du budget till det och vill så kör på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

se vad din 4770k klarar att överklocka till och se om den begränsar din fps i de spel du spelar då du förmodligen vill upp så högt som möjligt.

min 4770k körde jag i 4,2ghz och jag hade minnen i 1600mhz till den. uppgraderingen till 6700k i 4,8ghz med 3000mhz ddr4 gav mig 36% högre physics score i fire strike och en stor skillnad i fps i wow vilket är väldigt cpu-bundet.

håller därmed inte med om att det nödvändigtvis är så att du inte skulle vara nöjd med byte av processorn då du har 144hz-skärm men det beror också på hur det ser ut i de spelen du spelar. naturligtvis är det dock ett ganska dyrt byte och du skulle märka klart mer av ett byte av grafikkortet men har du budget till det och vill så kör på.

Tack för input! Spelar väl primärt Dota, en del wow och även overwatch nu när detta släppts. Ska testa klocka prollen när jag kommer hem och se, kanske testa isolera kärnorna efter klock också. Budgeten är i princip obegränsad (kanske ett max på 20k), men tänker mer på vad som faktiskt ger mig en bättre upplevelse för pengarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Det blir nog ett 1080 bara jag är lite prylnörd...

Skickades från m.sweclockers.com