Köpte just en i5 6600k, behöver minne och mobo.

Permalänk
Medlem

Köpte just en i5 6600k, behöver minne och mobo.

Slog till på Kompletts rea med en 6600k och 212 evo, hade lite innestående på kontot där också.
Nu behöver jag moderkort och kollar på ASUS Z170 Pro Gaming, 1290:- eller ASUS Z170-A 1489:-. Jag kan inte se vilket som är bäst för mig. Spelar Total war och surfar, som det är just nu. Vill ju ha den senaste tekniken gällande portar mm. Och ska vara klockvänligt. Priset är inte det viktigaste utan att det ska hålla några år.
Fortfarande nöjd med riggen nedan men usb-portarna fallerar en efter en och nätverket har brunnit. Laddar ner en hel del filmer och sitter på 1000 mb/s lina.
Behöver minnen också 16GB.
Brukar normalt sitta och läsa på i dagar men nu blev det lite hastigt påkommet när usb-nätverkskortet inte funkar längre, sitter just med usb-wifi

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Slog till på Kompletts rea med en 6600k och 212 evo, hade lite innestående på kontot där också.
Nu behöver jag moderkort och kollar på ASUS Z170 Pro Gaming, 1290:- eller ASUS Z170-A 1489:-. Jag kan inte se vilket som är bäst för mig. Spelar Total war och surfar, som det är just nu. Vill ju ha den senaste tekniken gällande portar mm. Och ska vara klockvänligt. Priset är inte det viktigaste utan att det ska hålla några år.
Fortfarande nöjd med riggen nedan men usb-portarna fallerar en efter en och nätverket har brunnit. Laddar ner en hel del filmer och sitter på 1000 mb/s lina.
Behöver minnen också 16GB.
Brukar normalt sitta och läsa på i dagar men nu blev det lite hastigt påkommet när usb-nätverkskortet inte funkar längre, sitter just med usb-wifi

Du kan ju jämföra korten på komplett --> https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=850567&sku=850509
Har själv ett Asus z170 pro gaming är nöjd med mitt väldigt lätt att klocka

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Slog till på Kompletts rea med en 6600k och 212 evo, hade lite innestående på kontot där också.
Nu behöver jag moderkort och kollar på ASUS Z170 Pro Gaming, 1290:- eller ASUS Z170-A 1489:-. Jag kan inte se vilket som är bäst för mig. Spelar Total war och surfar, som det är just nu. Vill ju ha den senaste tekniken gällande portar mm. Och ska vara klockvänligt. Priset är inte det viktigaste utan att det ska hålla några år.
Fortfarande nöjd med riggen nedan men usb-portarna fallerar en efter en och nätverket har brunnit. Laddar ner en hel del filmer och sitter på 1000 mb/s lina.
Behöver minnen också 16GB.
Brukar normalt sitta och läsa på i dagar men nu blev det lite hastigt påkommet när usb-nätverkskortet inte funkar längre, sitter just med usb-wifi

Skulle köpt Ausu Pro gaming 1290 kr de är ganska lika varandra och har för mig att normalt så ASUS pro gaming dyrare än 1290 kr det är någon rea.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Jag använder ett Z170-A och tycker att det är väldigt hyggligt. Jag har inte hunnit använda det så länge, men det var enkelt arbeta med och ljudkortet är bra.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på Asus hemsida och jämför. Tror det lutar åt ett Pro gaming, kan inte se varför Z170-A skulle vara värt mer. Pro gaming får högre score på motherboard benchmarks.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Benchmarks på moderkort? Var någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Kanske på motherboardbenchmark?
http://motherboardbenchmark.net/
Mer en jämförelse.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Det blev: ASUS Z170 Pro Gaming - ATX / Z170 - [DK] 1 st à 1290 kr och Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16 - [DK] 1 st à 745 kr.
Från Webhallen.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f@boy:

@Andreaz1: Kanske på motherboardbenchmark?
http://motherboardbenchmark.net/
Mer en jämförelse.

Fast alltså det där är ju 100% bluff. Om man bortser från den helkassa engelskan och felstavningarna som en seriös sida aldrig skulle göra ("intel", "msi", "gigabyte"...) så pratar de bara om att de har utvecklat ett eget program "to obtain benchmark results". De säger inget om vad de testar och det är för att det inte finns något kvantitativt att testa. Ett visst moderkort ger inte bättre prestanda än ett annat. Det som skiljer är vilka funktioner som finns på korten. Att försöka sätta ett betyg på kortet i form av en siffra fungerar inte och du borde inte slösa en sekund på att försöka läsa det där.

Jag hade gått in på Intels hemsida och försökt reda ut det åt dig men eftersom det är för sent nu ändå orkar jag inte göra det. Jag tror du blir nöjd i vilket fall som helst, du valde mellan två bra kort till att börja med.

Permalänk
Medlem

@f@boy: Det där kan du inte lita på. Kan du förklara hur man "benchmarkar" ett moderkort?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De säger inget om vad de testar och det är för att det inte finns något kvantitativt att testa. Ett visst moderkort ger inte bättre prestanda än ett annat. Det som skiljer är vilka funktioner som finns på korten. Att försöka sätta ett betyg på kortet i form av en siffra fungerar inte och du borde inte slösa en sekund på att försöka läsa det där.

Jag har nu ingen åsikt om sidan i fråga, men... Visst finns det kvantifierbara skillnader mellan olika moderkort. Tack vare att minneskontrollers osv har flyttat in i CPU'n är de inte längre lika stora som de var förr, men fortfarande gör skillnader som vilken kopparbana som går var skillnad i hur högt moderkort klockar, vilka sATA portar som levererar bäst prestanda osv. Sen hjälper det ju inte att många gånger kommer moderkort med samma chipset, och samma features, men vid närmare granskning visar det sig att tillverkarna valt att använda olika leverantörer för de olika funktionerna, vilket kan ge olika resultat, både prestanda, och driftsäkerhetsmässigt.

Om det inte vore så att man hade prestanda skillnader mellan olika moderkort, varför tror du att man reviewers samma plattform för att testa exempelvis grafikkort? Man eliminerar variabler. Har man använt samma hårdvara vid testerna går det att göra direkta jämförelser med den hårdvaran man bytt ut, i mitt exempel då grafikkortet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Lägg märke till att jag skrev "Mer en jämförelse"!!!!! Så kan vi släppa den diskussionen
Sedan har jag givetvis varit på Asus hemsida, Futuremark, sweclockers och googlat skiten ur det.
Hade det inte varit sänkt till 1290:- och fått bra kritik överallt på ordinarie pris så hade jag kanske inte valt det.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10