Permalänk
Medlem

Söker en HTPC som ska användas för film i 1080p, surfande, Svt Play och Öppetarkiv!
Den ska ha usb 3.0 för att driva en extern hd!

Budget helst under 5k! (Kan ev gå lite över)

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Min gamla Intel Atom HTPC börjar närma sig slutet på sin tekniska livslängd och behöver bytas ut. Jag har egentligen bara tre krav:
1. Ska klara att spela upp 1080p
2. Ska vara helt tyst, dvs. SSD och ingen fläkt.
3. Ska vara en maskin som kan köra Windows 10.

Den här är lockande, men ligger lite för högt i pris:
http://www.quietpc.com/sys-ultranuc-pro-fanless

Någon som kan tipsa om något billigare?

Permalänk
Medlem

Hej!
Svärföräldrarna har köpt ny tv, 79 tums 4k. Och behöver nu en liten media pc för att få deras tv att fungera tillfredsställande. Tar tacksamt emot all hjälp.

Det huvudsakliga syftet kommer att vara diverse play kanaler, netflix, youtube, familjefoton m.m.

* Måste vara Windows alt. inget OS.
* Bra prestanda som håller några år eller som går att uppdatera.
* Ska klara av 4k (!)
* Får inte kosta mer än 10k, helst runt eller under 6k.

Kan själv bygga det om jag får hjälp med diverse kompatibla komponenter, har varit ur HTCP/media PC världen allt för länge.

Tack!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Ut efter en HTPC till min nya samsung 3d tv..
Det är väldigt viktigt att min tv kan utnyttja detta på bästa sätt, krav är då alltså att full hd 3d ska gå att spela upp utan problem.

Det är så att jag har en desktop med core2duo ståendes som behöver kompletteras med:
ssd disk (128gb)
lagringsdisk (2tb)
ramminne (8gb)
grafikkort (lämna gärna tips på vilket som behövs för att uppfylla mina krav)

Total kostnad: 3000-3500kr.

Vs

Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

Kompletteras med:
16bg ram
ssd disk (128gb)
lagringsdisk (2tb)

Total kostnad: ~6000kr

Vilket alternativ tycker ni jag ska satsa på? Lämna gärna motivering.
Mvh

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Ut efter en HTPC till min nya samsung 3d tv..
Det är väldigt viktigt att min tv kan utnyttja detta på bästa sätt, krav är då alltså att full hd 3d ska gå att spela upp utan problem.

Det är så att jag har en desktop med core2duo ståendes som behöver kompletteras med:
ssd disk (128gb)
lagringsdisk (2tb)
ramminne (8gb)
grafikkort (lämna gärna tips på vilket som behövs för att uppfylla mina krav)

Total kostnad: 3000-3500kr.

Vs

Intel NUC NUC5I5RYH
Core i5-5250U,DDR3L SO-DIMM, M.2, 2.5" SATA, mHDMI,mDP, WiFi(ac), BT, Broadwell

Kompletteras med:
16bg ram
ssd disk (128gb)
lagringsdisk (2tb)

Total kostnad: ~6000kr

Vilket alternativ tycker ni jag ska satsa på? Lämna gärna motivering.
Mvh

Jag köpte en Intel NUC Broadwell Wifi I5-5250U med 8GB minne samt en 256 GB disk. Svärföräldrarna är hur nöjda som helst, nu kör de inte 3d utan till 79 tums 4K tv.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

En HTPC som klarar att streama film i 1080p för runt 2k? Finns det? Utan OS!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

En HTPC som klarar att streama film i 1080p för runt 2k? Finns det? Utan OS!

Den översta htpc'n i min signatur nedan byggde jag för ganska exakt 2000 kr utan OS, priserna har tyvärr gått upp sedan dess.
Har dessutom ett antal Pi som också klarar 1080p utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Håller på att planera ett inköp av htpc. Tanken slog mig att köra en htpc virituell via VMware workstation och hdmi till min tv. Är det något speciellt jag bör tänka på eller är det bara köra på? Ser inga nackdelar genom att göra detta. Vad är era tankar?

Permalänk
Medlem

Så min DuneHD har lämnat livets kust och jag är nu ute efter något nytt att kunna streama media med. Såvitt jag förstår det är det en htpc som är dagens vettiga val.
Önskat:
Kunna streama media från min Nas: Synology ds413j
Kunna använda mitt ljudsystem: Edifier s550 (behöver jag en förstärkare eller nått kanske?)
Netflix / Crunchyroll

Vad är det jag behöver för hårdvara för det? Använder man ett speciellt OS eller bara windows? Är rätt lost då det gäller HTPC´s.
Budget är väl tops 8k, men kring 3-4 hade varit optimalt

Permalänk
Medlem

Vad är den absolut billigaste datorn just nu där Windows ingår?

Svårt att slå denna?
http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=868

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Vad är den absolut billigaste datorn just nu där Windows ingår?

Svårt att slå denna?
http://www.swedx.se/product_info.php?products_id=868

Du har ju även Intel compute stick för dryga 1k idag.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har en HPTC som nu ha några år på nacken som behöver lite uppdatering. Den används till streama från min NAS, kolla med Kodi, surfa lite på internet, spotify och lite sånt. Spelar inga spel alls på den.

Det som sitter i nu är en AMD E350, 4GB ram ( Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz) och en 1tb vanlig Samsung disk.

Vad bör jag uppdatera för att allting ska flyta på så smidigt som möjligt? Idag funkar det mesta bra, det jag stör mig på är att varje gång jag startar upp typ firefox/chrome tar det tid och sen är den slö på ladda nya sidor. Annars funkar det bra, kanske lite högljudd.

Vad säger ni om att sätta i ytterligare 4GB ram och byta ut HDDn till en SSD?
Vilken i så fall om jag inte har någon direkt data på disken förutom OS?
Kan jag fortsätta med moderkortet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Har en HPTC som nu ha några år på nacken som behöver lite uppdatering. Den används till streama från min NAS, kolla med Kodi, surfa lite på internet, spotify och lite sånt. Spelar inga spel alls på den.

Det som sitter i nu är en AMD E350, 4GB ram ( Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz) och en 1tb vanlig Samsung disk.

Vad bör jag uppdatera för att allting ska flyta på så smidigt som möjligt? Idag funkar det mesta bra, det jag stör mig på är att varje gång jag startar upp typ firefox/chrome tar det tid och sen är den slö på ladda nya sidor. Annars funkar det bra, kanske lite högljudd.

Vad säger ni om att sätta i ytterligare 4GB ram och byta ut HDDn till en SSD?
Vilken i så fall om jag inte har någon direkt data på disken förutom OS?
Kan jag fortsätta med moderkortet?

Tack på förhand!

En SSD i valfri storlek och märke skulle göra väldigt stor skillnad på den punkten du stör sig på. Mer ram lär inte göra någon skillnad om du inte har allt för många flikar uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

En SSD i valfri storlek och märke skulle göra väldigt stor skillnad på den punkten du stör sig på. Mer ram lär inte göra någon skillnad om du inte har allt för många flikar uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för rådet nzt. Får bli en SSD då och kanske ram och se hur det funkar. Moderkortet kommer inte flaska? Enligt Windows test är det processorn som får sämst "poäng" med 3,7. Har läst på lite om E350 och det är ju tydligen inte världens bästa CPU

Permalänk
Medlem

@gårdemyr:

Varsågod.
Processorn är som du säger inte världens kraftfullaste men för dina behov lär det vara tillräcklig. SSD kommer göra stor skillnad.

Sen kan du återanvända ssdn till nästa htpc när det väll är dags att uppgradera.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

@gårdemyr:

Varsågod.
Processorn är som du säger inte världens kraftfullaste men för dina behov lär det vara tillräcklig. SSD kommer göra stor skillnad.

Sen kan du återanvända ssdn till nästa htpc när det väll är dags att uppgradera.

Tack igen nzt Tar och testar med en SSD och ser hur det blir!

Permalänk
Medlem

Börjar tröttna på att koppla in bärbara datorn till tvn när jag vill kolla på NHL, Viaplay. Har en Sony 50-tummare som är Android TV, så Netflix finns inbyggt. Men ska jag streama via datorn/plattan så blir det mobilstream och den strömmen är runt minutens fördröjning. Bagatell kan tyckas, men man vill ju gärna se livesport live så att säga.

Har läst igenom massor av sidor här och försökt komma fram till något, men det finns många råd. Tänkte mig något för att streama sport, andra streamingtjänster (svt play etc). Vad är det som gäller? Bygga själv eller färdigbyggt spelare ingen roll.

Så liten burk som möjligt och gärna runt 2000:- vore det optimala. Tacksam för tips!

Permalänk
Medlem

@Lumpjaw: Beroende på modell så finns möjligheten att köra Kodi:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=229348

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@Lumpjaw: Beroende på modell så finns möjligheten att köra Kodi:
http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=229348

Har kollat lite på det, får utforska lite vidare på Kodi. Den hade ju stöd för Hockeystreams, som jag använder för NHL, som bara har 1-3 sekunders delay jämfört med närmare minuten med Viaplay och Gamecenter. Sålänge man kan behålla det med Kodi vore det ju guld.

Tack.

EDIT: Problemet med Hockeystreams är att såfort man kör via en mobil enhet (mobil/surfplatta/liknande) så blir det en annan ström, som är i paritet med Viaplay/Gamcenter med en minuts fördröjning. Om Kodi ordnar det på ett fint sätt utan fördröjning, magnifikt.

Permalänk
Medlem

Flyttat från ett rum till två och tänkte sätta upp en HTPC i vardagsrummet. Första gången på HTPC för min del så tänkte kolla här vad folk tycker.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/9167344/2016-02-20

Permalänk
Medlem

Hej.

Försöker att planera om lite om möblering osv i vardagsrummet.
Har en dator i dags fället men det är en ATX som inte passar in.
Har kikat på en Node 202, som jag tycker ser bra ut.

Skulle gärna vilja ha lite respons på valet på komponenter.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/9210581/2016-02-29

Ska jag ta en annan PSU, eller funkar den som e med ?
Jag har hårddisk.

Samt att jag undrar ifall att det funkar att klona hårddisken som jag har på den gamla datorn?
Så jag slipper att installera om alltihopa, det är Windows 7 på den idag.
Eller kommer det inte att funka när jag bytt moderkort osv med windows kopian?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hej, jag hade en gång i tiden en WD Live TV tror jag den hette som jag gav bort och köpte en Boxee Box som jag är rätt nöjd med. Dock fungerar tex inte x265 på den så vad finns det därute nuförtiden som fungerar bra?

Fjärrkontroll är ett krav. Möjlighet att koppla in extern hårddisk likaså.

Popcorn Hour VTEN verkar vara en kandidat. Finns det kanske bättre alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Hej, jag hade en gång i tiden en WD Live TV tror jag den hette som jag gav bort och köpte en Boxee Box som jag är rätt nöjd med. Dock fungerar tex inte x265 på den så vad finns det därute nuförtiden som fungerar bra?

Fjärrkontroll är ett krav. Möjlighet att koppla in extern hårddisk likaså.

Popcorn Hour VTEN verkar vara en kandidat. Finns det kanske bättre alternativ?

nVidia shield TV.
Fantastisk sak som bara blir bättre och bättre med varje uppdatering.
Den saknar egentligen ingenting i dagsläget.
Kodi installerat då såklart.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på två olika paket. Kravet är egentligen bara att det ska gå och titta på play-kanaler, youtube, lite surf och även BR-rippar från mitt eget bibliotek. 1080 är alldeles tillräckligt för oss. Inget spelande kommer att ske på den. Inte intresserad av Raspberry PI.

Paket1
AMD 5350 + ITX-bräda
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065141

Paket2 (fördel: kan köpa ny processor när jag har jobb)
Intel G1840 + M-atx-bräda
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3068961

De ligger i samma prisnivå +-100 kr.

Det jag redan har är:
Itx- samt m-atx-chassi.
Ramminne
PSU
Hårddisk
Linux

Vad skulle ni välja? Varför?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hinreich:

Jag funderar på två olika paket. Kravet är egentligen bara att det ska gå och titta på play-kanaler, youtube, lite surf och även BR-rippar från mitt eget bibliotek. 1080 är alldeles tillräckligt för oss. Inget spelande kommer att ske på den. Inte intresserad av Raspberry PI.

Paket1
AMD 5350 + ITX-bräda
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3065141

Paket2 (fördel: kan köpa ny processor när jag har jobb)
Intel G1840 + M-atx-bräda
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3068961

De ligger i samma prisnivå +-100 kr.

Det jag redan har är:
Itx- samt m-atx-chassi.
Ramminne
PSU
Hårddisk
Linux

Vad skulle ni välja? Varför?

Jag hade valt celeron g1840/20, jag har nämligen en själv och den fungerar alldeles ypperligt som HTPC, jag spelar upp allt jag kastar på den, den klarar även 4k när det väl blir intressant vilket ju blir en bonus om några år - den drar lite ström & kylaren är tyst som en mus, jämfört med amd 5350's som ska låta en hel del vad jag förstår enligt omdömen på PJ.

Jag kör dock på ITX bräda till min g1820, vilket såklart är trevligt om man har sådant chassi, kostade dock nån hundring mer totalt.

Finns ju t ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2135624 som inte är så mycket dyrare än m-atx brädan du tänkt köpa, om du nu vill köra på ditt ITX chassi

Permalänk
Medlem

Jag har just nu en Raspberry PI 2 med OSMC (KODI) den fungerar helt OK. Men jag tycker den är på tok för långsam i menyer osv. Även fast jag har gjort ett eget skin med minimalt med animationer och lite menybyten osv.
Den är väldigt långsam på att ladda thumbnails för både filmer och vanliga foton. Jag uppgraderade min NAS tidigare i vintras eftersom den andra var gammal och långsam, men de hjälpte inte (bara på stationära datorn). Alltså är det PI:n som är långsam, som om den inte cache:ar thumbnails.

Vad behöver jag för typ av hårdvara för att komma upp ett steg ifrån R-PI 2? för att få lite mer flyt i menyer osv. Laddning av thumbnails från NAS kan bero på at PI:n bara har 100mbit nätverkskort (eller har missat nått?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Newbie

Har förstått att NAS blir för dyrt att uppfylla dessa: 1080p, BLUray och 3D i rätt format till projektorn via förstärkaren och transcodning till iPad. Tittar på tv med Telia Play Plus och Viaplay.

Har inte möjlighet till trådat nätverk, då den kommer att ligga precis vid förstärkaren för att få bästa bilden vid filmtittande med projektorn.

Är det en Intel NUC som uppfyller mina krav? Blir det för få platser för hårddisk?
Intel NUC

Eller är det en valfri HTPC? Hur är hårddiskplatserna i denna?
Proliant Microserver gen8

Eller är det bäst att plocka lösa delar utifrån önskemål?

Jag undrar om man ska köpa en NAS anpassad eller inte? Datorn ska vara på 24/7 och agera mediautdelare till folk runt om i bostaden.
WD Red NAS anpassat

Vanlig Seagate HDD

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Halloj, jag ar som ni snart kommer forsta helt ny pa omradet men jag har iaf forstatt att jag behover bygga mig en Plex server.
Jag har googlat runt en hel del men blir inte riktigt klok pa vad det ar jag behover.

Det jag vill ha ar iallafall en plex!? server som jag kommer at over hemma natverket, 2 filmer vill jag kunna spela upp samtidigt, tex jag pa TVn i vardagsrummet o grabben pa dator lr platta. Vill aven kunna ladda upp annat pa servern, backup osv om mojligt. Servern vill jag ha dold i en stor garderob och den ska ga 24/7, helst tradlost.

Plex gillar jag endast av den anledningen att jag tidigare hade tillgang till polarens server och trivs med granssnittet.

Behover mao tips pa bade losningar och delar att kopa.

Misstanker att de flesta av er redan ar super trotta pa dessa fragor men hoppas att ngn orkar hjalpa mig reda ut vad jag behover.

tack

/N

beklagar avsaknaden av prickar men jag sitter nu i Vastafrika

Permalänk

Är Chromecast 2nd Edition något att ha? Vill kunna te.x streama filmer från min PC till min Projektor, vad finns det annars som är vettigt?

Edit: kom på att jag ju gärna vill ha digital ljud ut till min hemmabioreciever också..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Skall bygga min första dator sedan 1998 och det har hänt en del så man känner sig lite rudis.

Skall bygga en mediadator till vardagsrummet som i stor sätt bara skall spela blu-ray skivor, köra netflix och andra streaming tjänster i HD

Försökt läsa på men vet inte vilken nivå man bör ligga på.
Svårt att hitta en smidigt chassi som även har plats för optisk läsare.

Funderar på denna config:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/10111222/

Tittar även på chassi Streacom F7C
https://inetimg.se/img/452x339/6912275_3.jpg

Skall kompletteras med en tyst blu-ray läsare

/Jonas