Datorn hittar inte externa hårddisken

Permalänk

Datorn hittar inte externa hårddisken

Jag har en extern hårddisk:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/109611-wd_extern_hard...

Idag när jag startade datorn så hittar den inte den externa hårddisken, finns bara (C: )

Den är ansluten via USB. Har provat att koppla ur den, och koppla in den igen, men datorn känner inte av den.
Har den externa kraschat, eller vad har hänt?

Permalänk

Vilket OS har du?

W7 - högerklicka på "dator" och tryck på "hantera". Där går du sedan till "Lagring\Diskhantering"

Kan du se disken i menyn som kommer?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag har en extern hårddisk:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/109611-wd_extern_hard...

Idag när jag startade datorn så hittar den inte den externa hårddisken, finns bara (C: )

Den är ansluten via USB. Har provat att koppla ur den, och koppla in den igen, men datorn känner inte av den.
Har den externa kraschat, eller vad har hänt?

Har du provat en annan USB port?

Kollat så att alla sladdar sitter som dom skall (tro mig, jag har varit med om det själv, att kontakten har glidit ur nån mm)

Har du tittat in i Kontrollpanel/Administrationsverktyg/Datorhantering/Diskhantering om den syns där?

En annan sak, som jag själv skulle gjort (fast den hade varit felfri) med en extern USB 2.0 hårdisk, är att dra ut den ur skalet, och koppla in den i chassit/SATA för att se möjligheter den vägen. Och låta den bo kvar i lådan, tills den dör

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bruka du glömma att använda "säker borttagning av hårdvara" innan du kopplar ur/stänger av den externa disken?

För då kan du kan bil tvungen att använda nått räddnings/recovery program.

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Vilket OS har du?

Gamla datorn: Windows XP.
Nya datorn: Windows 8.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Bruka du glömma att använda "säker borttagning av hårdvara" innan du kopplar ur/stänger av den externa disken?

För då kan du kan bil tvungen att använda nått räddnings/recovery program.

Jag har haft den inkopplad i min gamla dator, men har flyttat den till min nya dator. Men jag har kopplat ur externa när datorn varit avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag har haft den inkopplad i min gamla dator, men har flyttat den till min nya dator. Men jag har kopplat ur externa när datorn varit avstängd.

Prova att plugga in den i din nya dator när den är startad ( d v s du trycker på knappen, hårdvara/mjukvara är klart att användas/då pluggar du in den)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Gå till enhelshanteraren i kontrollpanelen och kolla om du ser disken under lagring. Om disken är ny så kan det hända att du måste formatera den och ge den ett filsystem. Men för att det ska fungera så måste vi veta att disken fungerar. Ser du den inte under lagring?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

jag hittar inte heller på min disk i utforskaren men hittar den i enhetshanteraren. Körde WDC data lifeguard diagnostics och det programmet hittar disken med, men den verkar vara tom nu.... har gjort lite omstarter och grejat med datorn hårdisk tror det har hänt nåt då.... har testat att byta usbport men datorn hittar ändå inte disken. Disken startar och snurrar igång när jag sätter i usbkontakten. wdc programmet hittade inte på några fel på disken. hur kan man gå vidare?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

jag hittar inte heller på min disk i utforskaren men hittar den i enhetshanteraren. Körde WDC data lifeguard diagnostics och det programmet hittar disken med, men den verkar vara tom nu.... har gjort lite omstarter och grejat med datorn hårdisk tror det har hänt nåt då.... har testat att byta usbport men datorn hittar ändå inte disken. Disken startar och snurrar igång när jag sätter i usbkontakten. wdc programmet hittade inte på några fel på disken. hur kan man gå vidare?

Recovery / räddnings program.
Vissa låter dig rädda allt gratis. Andra kostar. Minns inte vilken som är vilken.

PC Inspector File Recovery
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Testdisk
GetDataBack NTFS
File Scavenger
Handy Recovery

Gillar File Scavenger och Handy Recovery för de har även snabb sökning (förutom den grundliga långsamma) och räddar hela mapp strukturen så att man slipper sitta och sortera efteråt. Resten bruka nämnas men jag har inte orkat testa dom så mycket.

http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1017113...
I Windows delen av forumet finns den här klistrade tråden där dom längst ned har 2 st trådar rekommenderade gratis program som kan ha bättre förslag.

Permalänk
Medlem

tack löste sig disken hade ingen enhetsbokstav

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

tack!:)

@skog1s: Tack för hjälpen! jag har nyss byggt min dator och har startat upp den nu men min hårddisk kom inte fram på datorn, så jag sökte på ggogle och hittade ditt svar dock har jag windows 10 men det gick bra ändå! )

Permalänk
Medlem

@JeagerMeisterSWE:

har ungefär samma problem.

Skillnaden är bara att jag har min hdd inkopplad med sata och jag kan inte hitta den i datorhanteringen. den är 7 år gammal och jag funderar nu på om den kan ha gått sönder. Jag har provat att byta ut satasladden men datorn hittar inte den ändå. I utforskaren finns den inte längre i den här datorn utan har flyttats till snabbåtkomst och har ett frågetäcken över sig. vad ska jag göra om jag då inte såg den i datorhanteringen??

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som trådskaparen och har googlat runt för att kunna lösa det på egen hand, men sitter fast och sätter nu mitt hopp till att det finns någon vänlig och kunnig själ här inne.

Min externa hårddisk, en Seagate Backup Plus Portable Drive 2TB 1-2 år gammal, går helt plötsligt inte att hitta när jag kopplar den till datorn. Den låter när jag kopplar in den och datorn signalerar att enheten är inkopplad. Lampan på hårddisken lyser dock inte. Men den finns under Säker borttagning av maskinvara och under Enhetshanterare - Diskenheter. Den säger att de senaste drivrutinerna är uppdaterade och enhetsstatus säger att "den här enheten fungerar korrekt". Men jag kommer inte åt den i utforskaren.

Jag läste någonstans att det kunde bero på att det saknas en bokstav, men när jag går till Diskhantering syns inte enheten, i varje fall inte med namnet Seagate BUP Slim SCSI Disk Device, och då vet jag inte vad den skulle kunna benämnas som och vilken jag ska ändra bokstav på.

Jag tog med hårddisken till jobbet och kopplade in den i jobbdatorn, men den går inte att öppna i utforskaren där heller.

Jag börjar bli lite desperat då jag har hela min backup på hårddisken, så all hjälp är hjälp och väldigt välkommen. Eller om någon vet var eller till vem jag kan vända mig för hjälp i Stockholm för en inte helt fantasifull summa, så jag i varje fall kan rädda mina bilder på hårddisken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0bi:

Jag har samma problem som trådskaparen och har googlat runt för att kunna lösa det på egen hand, men sitter fast och sätter nu mitt hopp till att det finns någon vänlig och kunnig själ här inne.

Min externa hårddisk, en Seagate Backup Plus Portable Drive 2TB 1-2 år gammal, går helt plötsligt inte att hitta när jag kopplar den till datorn. Den låter när jag kopplar in den och datorn signalerar att enheten är inkopplad. Lampan på hårddisken lyser dock inte. Men den finns under Säker borttagning av maskinvara och under Enhetshanterare - Diskenheter. Den säger att de senaste drivrutinerna är uppdaterade och enhetsstatus säger att "den här enheten fungerar korrekt". Men jag kommer inte åt den i utforskaren.

Jag läste någonstans att det kunde bero på att det saknas en bokstav, men när jag går till Diskhantering syns inte enheten, i varje fall inte med namnet Seagate BUP Slim SCSI Disk Device, och då vet jag inte vad den skulle kunna benämnas som och vilken jag ska ändra bokstav på.

Jag tog med hårddisken till jobbet och kopplade in den i jobbdatorn, men den går inte att öppna i utforskaren där heller.

Jag börjar bli lite desperat då jag har hela min backup på hårddisken, så all hjälp är hjälp och väldigt välkommen. Eller om någon vet var eller till vem jag kan vända mig för hjälp i Stockholm för en inte helt fantasifull summa, så jag i varje fall kan rädda mina bilder på hårddisken

Din disk är död men det gör väl ändå inte så mycket om det bara är backupen som dött för då kan du ju göra ny backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din disk är död men det gör väl ändå inte så mycket om det bara är backupen som dött för då kan du ju göra ny backup.

Jag har inte allt på datorn som jag hade på hårddisken.. Vissa äldre dokument och bilder ligger på disken, samt en jäkla massa filmer, så jag vill gärna försöka rädda det som går. Det låter konstigt att den är helt död, då borde den inte svara när jag kopplar in den överhuvudtaget. Eller?

Har läst här i forumet och tydligen räcker det inte med att ha EN extern hårddisk som backup eftersom det verkar vara opålitligt skräp som säljs på marknaden. Jag har en gammal extern hårddisk stor som en tegelsten som jag bytte från till den här Seagate-skiten för ett par år sedan just för att det här inte skulle hända. Men den gamla saken fungerar minsann var enda jävla gång jag kopplar in den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0bi:

Jag har inte allt på datorn som jag hade på hårddisken.. Vissa äldre dokument och bilder ligger på disken, samt en jäkla massa filmer, så jag vill gärna försöka rädda det som går. Det låter konstigt att den är helt död, då borde den inte svara när jag kopplar in den överhuvudtaget. Eller?

Har läst här i forumet och tydligen räcker det inte med att ha EN extern hårddisk som backup eftersom det verkar vara opålitligt skräp som säljs på marknaden. Jag har en gammal extern hårddisk stor som en tegelsten som jag bytte från till den här Seagate-skiten för ett par år sedan just för att det här inte skulle hända. Men den gamla saken fungerar minsann var enda jävla gång jag kopplar in den.

Det är inte backup att ha bara en enda kopia av nått. Man bör ha minst 2 kopior och originalet.
Det kan vara disken som är död men kontrollern är hel, då kan det nog bli som du beskriver.
Ska du ha ut filerna bör du skicka den till en recoveryfirma så fort som möjligt och utan att du själv hållit på med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte backup att ha bara en enda kopia av nått. Man bör ha minst 2 kopior och originalet.
Det kan vara disken som är död men kontrollern är hel, då kan det nog bli som du beskriver.
Ska du ha ut filerna bör du skicka den till en recoveryfirma så fort som möjligt och utan att du själv hållit på med den.

Så väldigt rätt. Är en gammal sanning. Själv har jag allt viktigt på gamingdatorn + NAS:en + NAS:ens USB backuper + OneDrive. Halvviktigt material så som 300+ filmer och 70GB musik ligger bara på NAS.en och NAS:ens USB backuper.

Exremt viktigt att tänka efter före...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte backup att ha bara en enda kopia av nått. Man bör ha minst 2 kopior och originalet.
Det kan vara disken som är död men kontrollern är hel, då kan det nog bli som du beskriver.
Ska du ha ut filerna bör du skicka den till en recoveryfirma så fort som möjligt och utan att du själv hållit på med den.

Nej, jag har som sagt förstått det av inläggen här i forumet att döma. För mig har en backup varit en kopia. Men men. Jag får kontakta en recoveryfirma som jag såg tips om i en annan tråd och sen skaffa flera diskar för ordentlig backup. Trodde ändå att det gick att göra något i och med att detta uppstod i samband med att jag uppdaterade till Windows 10. Det står "Enheten har inte migrerats" i händelseloggen och när jag googlar på det verkar det finnas ett samband.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av N0bi:

Nej, jag har som sagt förstått det av inläggen här i forumet att döma. För mig har en backup varit en kopia. Men men. Jag får kontakta en recoveryfirma som jag såg tips om i en annan tråd och sen skaffa flera diskar för ordentlig backup. Trodde ändå att det gick att göra något i och med att detta uppstod i samband med att jag uppdaterade till Windows 10. Det står "Enheten har inte migrerats" i händelseloggen och när jag googlar på det verkar det finnas ett samband.

Det låter osannolikt att det beror på win 10 och att det strular på mer än 1 dator om det inte är problem med din disk, prova med en livelinux om du vill utesluta mjukvaruproblem i win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Så väldigt rätt. Är en gammal sanning. Själv har jag allt viktigt på gamingdatorn + NAS:en + NAS:ens USB backuper + OneDrive. Halvviktigt material så som 300+ filmer och 70GB musik ligger bara på NAS.en och NAS:ens USB backuper.

Exremt viktigt att tänka efter före...

Jahapp. Jag ligger rejält i lä då kan man säga. Jag som trodde jag tänkt efter

Permalänk

hittar inte externa hårddisken i utforskare

@N0bi: Hej
har nu samma problem som du, hur gjorde du att hitta tillbaka sparade filer i Seagate backup plus portable 2 Tb?

Permalänk
Medlem

Min standardrekommandation är ’testdisk’ via någon bootbar linux distro (finns på de flesta live cd)

Då kan man hå in och browsa och kopiera på trasiga diskar i read only mode utan att förstöra något (men om disken låter illa alls så ska den såklart inte ens kopplas in)