Köp utav ny dator! Ser det bra ut?

Permalänk
Medlem

Köp utav ny dator! Ser det bra ut?

Hej!

Har slängt ihop en dator som jag tror ska passa mina behov (spela alla möjliga spel med bra prestanda)
Är den bra eller finns det några förbättringar som inte kostar mycket mer än vad det redan gör?
Har redan en ssd och en 1TB HDD hemma men för att enkelt kunna installera windows väljer jag att köpa en helt ny och rensad disk(vet inte hur man rensar en disk från all data + windows...
Här kommer inköpslistan:
http://prntscr.com/b8pha2

Åsikter?

Permalänk

Åsikt 1: Köp inte ny SSD bara för att du inte vet hur du formaterar din SSD. Det är hur enkelt som helst. Installera istället Windows på random tom HDD på din nya dator, när det är klart kopplar du in din SSD och formaterar den via Diskhanteraren, sedan installerar du om Windows på din SSD.

Åsikt 2: Välj ett bättre grafikkort. Är du inte beredd att betala mer, nedgradera processorn.

Åsikt 3: Köp begagnat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör på 16gb alltså 2x8gb stickor.
Samt installera om Windows är inte speciellt svårt, in med boot media och starta upp sen följ anvisningarna...om inte annat kanske du har en kompis som kan hjälpa dig med de.
Där av kunna lägga en större peng och köpa fetare grafikkort kanske.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

@Marsupilami: Okej tack då har jag en bild på vad jag behöver göra. Glömde dock säga att jag redan äger ett 960 sedan några månader tillbaka. Funkar inte detta grafikkortet till en början? Så kanske jag kan skaffa ett nytt till jul?
Sedan tycker jag det hade varit nice att bygga en egen dator från nya delar men egentligen inte helt säker än på vad som bör göras...

Permalänk
Skrivet av LomaN:

@Marsupilami: Okej tack då har jag en bild på vad jag behöver göra. Glömde dock säga att jag redan äger ett 960 sedan några månader tillbaka. Funkar inte detta grafikkortet till en början? Så kanske jag kan skaffa ett nytt till jul?
Sedan tycker jag det hade varit nice att bygga en egen dator från nya delar men egentligen inte helt säker än på vad som bör göras...

Glöm allt jag sa om ominstallation av Windows, fick hjärnsläpp
Gör som @bärplockaren föreslår istället, sätt bara in din SSD i din nya dator och stoppa in USB/DVD med din Windowsinstallation, du kan välja under installationen att radera allt som finns på din SSD innan själva installationen av Windows börjar. Se dock till att du har backup på allt du vill spara som ligger på SSD:n.

Om du redan har ett 960 tycker jag absolut att du ska börja med det och känna vad du tycker om det Dock kommer den nog flaska din 6600K rätt mycket, men det märker du själv i så fall. Är ju möjligt att 960 räcker till de spelen du vill spela till en början. I vilket fall är det förmodligen väl värt att vänta ett tag, med de nya grafikarkitekturerna runt hörnet.

Att bygga en dator är inte så svårt! Se bara till att du har ett ESD-armband kopplat till en ledande del av chassit, och undvik att ta i själva kretskorten för mycket. Sedan är det egentligen bara att montera ihop de prylar man har. Glöm bara inte distanserna till moderkortet, det är den vanligaste tabben. I övrigt är det en smaksak hur mycket tid och pill man väljer att lägga på kabelsragning samt det estetiska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Marsupilami: Tack så mycket för feedbacken! Jag lär dessutom be en kompis om hjälp när jag monterar men du tycker att detta ser bra ut då alltså? Uppgraderade till 16gb ram Fått höra att RAM minne utan "överdrag" inte ska vara lika bra för gaming.. stämmer detta?
http://prntscr.com/b8qaiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av LomaN:

Fått höra att RAM minne utan "överdrag" inte ska vara lika bra för gaming.. stämmer detta?
http://prntscr.com/b8qaiv

RAM blir inte särskilt varmt, kylarna är för 99.99% av användarna bara för syns skull.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Onödig skit då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LomaN:

@Cruentusa: Onödig skit då alltså?

Typ men man behöver sällan betala mycket extra för kylarna och då kan man ju lika gärna ta ett par snygga.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM