Skript i excel som sammanställer data från flera tusen rader
Hej,
Jag har ett litet problem som jag tror är väldigt enkelt att lösa om man är lite kunnig i VBA och/eller excel. Det är så att jag har ett antal tusen rader med information om månadsförsäljning för varje enskild vara enligt följande upplägg:
Kolumn A: varans kod
Kolumn B: månad och år (av typen DATE och denna returnerar TRUE om man exempelvis har januari 2011 och anger år = 2011, månad =1, dag=1 i funktionen DATE)
Kolumn C: Försäljningsvärde
Kolumn D: Kvantitet
Jag vill på ett enkelt sätt kunna sammanställa data månad för månad och räkna ihop dessa för olika varor och skapa ett nytt ark med ny data som följer samma mall som de kolumner jag redovisade ovan. Varorna är sorterade efter kod varför jag kan sammanställa genom att välja mellan vilka rader som skriptet ska köras om detta innebär mindre svårigheter.
Vi tar ett exempel för att göra det lite mer förståeligt eftersom min pedagogiska förmåga kan vara sisådär...
Kolumn A (varans kod) ; Kolumn B (datum) ; Kolumn C (försäljningsvärde) ; Kolumn D (kvantitet)
Rad 1: 1100 ; januari 2011 ; 1 000 ; 100
Rad 2: 1100 ; februari 2011 ; 2 000 ; 200
Rad 3: 1100 ; mars 2011 ; 1 500 ; 150
Rad 4: 1200 ; januari 2011 ; 5 000 ; 100
Rad 5: 1200 ; februari 2011 ; 10 000 ; 200
Rad 6: 1200 ; mars 2011 ; 7 500 ; 150
Om skriptet skulle köras på rad 1 till 6 skulle jag alltså vilja att ny genererad data ser ut på följande sätt:
Rad 1: oväsentligt vad som står här... ; januari 2011 ; 6 000 ; 200
Rad 2: samma som ovan... ; februari 2011 ; 12 000 ; 400
Rad 3: samma som ovan... ; mars 2011 ; 9000 ; 300
Skulle uppskatta all hjälp jag kan få med detta och skriv gärna om något verkar obegripligt :)!
Mvh, nationalekonomen