Behöver hjälp med nya datordelar

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med nya datordelar

Hej!
Var ett tag sen jag köpte min dator och känner att jag är i behov av en uppgradering då overwatch klagar på att jag har ett gammalt grafikkort och jag märker rent allmänt seg.
Är inte intresserad av att ha ultra på alla inställningar när jag spelar spel som overwatch, diablo, osv men hade varit skönt att datorn ändå pallar trycket.

Det jag har nu:
Processor: Intel Core i7-2600K CPU @ 3.4 GHZ
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 6900 Series
Moderkort: ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155

Behöver jag byta ut flera delar eller kanske bara något? Min budget ligger på en 4-5000 men helst under det.

Ifall det är något jag har glömt skriva är det bara att säga till! tacksam för all hjälp!
//Sobban

Permalänk
Medlem
Skrivet av sobban89:

Hej!
Var ett tag sen jag köpte min dator och känner att jag är i behov av en uppgradering då overwatch klagar på att jag har ett gammalt grafikkort och jag märker rent allmänt seg.
Är inte intresserad av att ha ultra på alla inställningar när jag spelar spel som overwatch, diablo, osv men hade varit skönt att datorn ändå pallar trycket.

Det jag har nu:
Processor: Intel Core i7-2600K CPU @ 3.4 GHZ
RAM: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
Grafikkort: AMD Radeon HD 6900 Series
Moderkort: ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155

Behöver jag byta ut flera delar eller kanske bara något? Min budget ligger på en 4-5000 men helst under det.

Ifall det är något jag har glömt skriva är det bara att säga till! tacksam för all hjälp!
//Sobban

Jag skulle förmodligen införskaffat mig ett nytt grafik- samt moderkort för 4-5k! Tror att processorn kommer att klara av ett tag till, finns även DDR4 minnen för en rätt billig peng ifall det skulle vara intressant.

Edit: Polaris/Pascal kommer att lanseras inom kort, så vänta lite så kommer det att bli en liten sänkning på nuvarande grafikkort (förmodligen). Du kan även leta efter ett begagnat 970/980-kort!

Visa signatur

Stationär:
Bärbar: MacBook Pro 13" 2015

Permalänk
Hedersmedlem

Kommer räcka med ett nytt grafikkort. Bara skillnaden mellan 6970 och det 290X jag har nu är väldigt stor. 6950/70 var gamla VLIW-arkitekturen, efter det bytte de till GCN som visat sig vara före sin tid.

Nätagget kanske är dags att byta om du köpte någon budgetvariant.

Tänk på att uppdatera moderkortets BIOS innan du byter till nyare grafikkort eftersom det oftast krävs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ok tack för svar!
jag funderar på att börja med denna och se ifall det löser mina problem. Om inte kanske byta ut moderkort.
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-970-vs-AMD-HD...

Permalänk
Hedersmedlem

Köp absolut inte ett 970 nu, nya kort är precis om hörnet. AMD har dessutom bättre kort i samma prisklass eller lägre.

Jag frågar igen: vilket nätaggregat har du?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Köp absolut inte ett 970 nu, nya kort är precis om hörnet. AMD har dessutom bättre kort i samma prisklass eller lägre.

Jag frågar igen: vilket nätaggregat har du?

Okej, får försöka hålla mig men en av mina stora brister är mitt tålamod! Finns det någon information om när de nya släpps?

Jag kör med Cooler Master GX 750W PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sobban89:

Okej, får försöka hålla mig men en av mina stora brister är mitt tålamod! Finns det någon information om när de nya släpps?

Jag kör med Cooler Master GX 750W PSU.

10 Juni.

http://www.sweclockers.com/nyhet/22127-nvidia-geforce-gtx-107...

Permalänk
Medlem

Moderkortsbyte är meningslöst, och processorn håller fortfarande måttet. Grafikkortet är det du ska sikta på, och är det inte enbart AMD som gäller kan du hålla ut till GTX 1070 släpps. Preliminära siffror ser lovande ut och det ska passa in i din budget. Strömsnålt också, så har du inte ett riktigt sunkigt nätaggregat så kommer du inte att behöva byta det heller.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster