köpte nytt grafikkort fläkten låter konstigt

Permalänk
Medlem

köpte nytt grafikkort fläkten låter konstigt

köpte ett XFX Radeon R9 380 Double Dissipation XXX OC 4GB och när det är igång låter det som att något sitter ivägen för fläkten. Det typ smattrar , samma ljud som när man en gång i tiden satte ett kort i cykelhjulet så det skulle låta som en cross XD fast mindre ljud typ svårt att förklara..

Permalänk
Medlem

Kolla så det inte sitter något i vägen för fläkten.. annars får du väll be om ett nytt?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Har du öppnat datorn och kollat på kortet om något ligger i vägen?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Captain_Spock: inget ligger ivägen, låter som nåt kullager har gått..

Permalänk
Avstängd

har sett flera sapphire 280x där fläkten släpat i kylflänsen så den snuddar till och ger ett smattrande ljud ...kanske är samma problem på dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: när jag snuddar ena fläkten så slutar det låta. om nuddar i mitten utav fläkten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perra234:

@lord_vasagos: när jag snuddar ena fläkten så slutar det låta. om nuddar i mitten utav fläkten

sapphires voblar rätt bra och är lite samma på dom när man sätter ett finger på blir dom tysta och körde en ful lösning på ett sånt och satt ett en liten bit av ett sudd mellan fläns och plasten där fläkten sitter så det vart 1mm extra frigång för fläkten så slutade det smattra ...tror allt flexar lite så är egentligen ingen fara att fläkten är slut eller så bara att dom inte räknat med det vid produktion att dom måste ha 1mm extra frigång mot kylflänsen p.g.a det och sålde i.a.f sapphire korten på rea antagligen p.g.a det

Nu kan det ju vara så att fläkten är kass och är olika kort med olika kylning men ser rätt lika ut så kan vara samma problem och på sapphire kortet kunde man sätta fingret lite lätt mellan plasten och kylflänsen så vart det tyst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Skickar tillbaka det och köper ett MSI GTX 970 istället. köpte det XFX Radeon R9 380 igår

Permalänk
Medlem

Vobblande fläkt.
Löses genom att dra loss fläkten och smörja.
Ddet är ofta inget lager under klistermärket som det är på tex chassifläktar.

Otroligt irriterande när det händer och är kortet nytt så är det helt klart skäl för reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perra234:

@lord_vasagos: Skickar tillbaka det och köper ett MSI GTX 970 istället. köpte det XFX Radeon R9 380 igår

ja egentligen är det så man ska göra för man ska inte behöva ha fel på nya saker och mitt var med nytt men jag orkade inte köra rma så satt en bit sudd i mellan och körde 1.5 år sen sålde jag det och funkade bra under den tiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Tror oxå att 970 räcker bra åt mig och det är nog värt att lägga lite extra på ett bra kort. ska bara spela FCP och DL osv nästan så..

Permalänk
Medlem

Hejsan! När jag köpte mitt 680 för ett par år sen hade den också ett typ "rasslande" ljud när fläkten gick igång.
Jag gjorde en video, kolla om det låter på samma sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=eGTvOwUDyZo

Problemet vad att en liten liten bit av plastfilmen (du vet fingeravtrycksskyddet) som täckte framsidan av grafikkortet fastnade på ena fläktbladet och slog i någonting hela tiden. Jag fick bort det helt enkelt med en pincett och sedan dess blev kortet tyst (om man inte tycker att ett 680 referens låter mycket) och fint!

Visa signatur

|| Fractal Design Define R3 | Asus P67 Sabertooth | Cooler Master Silent Pro 850w | Intel Core i7-2600k | Palit gtx 680 | Corsair H80 | 2x8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Corsair Force GT 120 GB | Seagate Barracuda XT 2TB | 24" BenQ G2420HDB ||

Permalänk
Medlem

@tquist: kollade ifall all plast var borta och det var det, man kunde ta ur fläkten med två "klips" den ena fläkten var glapp man kände det.

Permalänk
Skrivet av perra234:

@tquist: kollade ifall all plast var borta och det var det, man kunde ta ur fläkten med två "klips" den ena fläkten var glapp man kände det.

Om du ska reklamera bör du inte ta isär något alls. 970 är bra kort, men är ju dyrare än 380 också, så du vill gå upp i prisklass också?

Men skulle faktiskt rekommendera dig att vänta på 480 och 1070 som kommer i rampljuset om några dagar. 480 verkar enligt läkta tester ligga bra till 970 (kanske till bättre pris till och med men det får man se).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Om du ska reklamera bör du inte ta isär något alls. 970 är bra kort, men är ju dyrare än 380 också, så du vill gå upp i prisklass också?

Men skulle faktiskt rekommendera dig att vänta på 480 och 1070 som kommer i rampljuset om några dagar. 480 verkar enligt läkta tester ligga bra till 970 (kanske till bättre pris till och med men det får man se).

Redan köpt ett 970 nu de räcker för nin del

Skickades från m.sweclockers.com