Microsoft gör det svårare för användare att tacka nej till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Dröm vidare. MS har alltid sagt att den nuvarande versionen är den du skall satsa på. Det har alltid följts av nästa version där visan upprepats. Snart kommer 11:an, 12:an, 13 och framförallt den fantastiska nummer 14 som nu verkligen ÄNTLIGEN skall frälsa oss från alla problem ...

Ne. Den här gången har dom ju sagt att det här är den sista versionen. Hädanefter blir det uppdateringar istället för helt nya versioner. Det är det som är grejjen. JU längre W10 kommer finnas, desto lättare blir det för andra utgvecklare att göra mjukvaran optimerat för just W10, inte skapa 5 olika versioner för 5 olika operativsystem för Windows och sen stöd för linux och apple på samma gång.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det här börjar likna att argumentera med strejf men ok. Default läge i win10 trycker hårt som fan på både cortana och molntjänster plus max "telemetri", carsh reporter och annat som kan läcka privat information. Windows 7 har inget av det och dessutom går det stänga av helt.

Så om man vet vad man gör går det få win10 att samla in lika mycket som win7 gör när man inte gör ett dugg. Det är ganska stor skillnad. I Win7s historia har uppdateringar aldrig ändrat dessa inställningar medan det har redan hänt med win10. Sedan har EULA absolut ingen makt och är något som aldrig testats i domstol och även om den blev testad kan den inte ignorera lagar. Med andra ord om USAs lagar säger att MS måste hjälpa NSA att spionera på alla icke-amerikaner så kommer ingen EULA hjälpa dig.

Om MS inte samlar in någon data finns det ingen lag som kan tvinga de att ge upp din privata information då de inte har den. OS borde vara där för att skydda användaren och inte för att övervaka/spionera/whatever även om NSA lovar dyrt och heligt att de följer lagen (som i princip säger att om du är inte amerikansk medborgare är det fritt fram).

I slutändan så läcker win10 betydligt mer privat information är Win7 eller något annat OS (exklusive mobila OS som är liknande spion/övervakningsverktyg som win10). Om du gillar att bli övervakad och inte bryr dig om vilka konsekvenser det får för samhället får du så för det men var vänlig och kasta inte skit på folk som bryr sig och förstår hur farligt sådant är.

Hur ska du ha det? Är det Microsoft eller NSA som vill spionera?

Om det är så att NSA vill att Microsoft övervakar en viss användare och har lagen på sin sida så hjälper det inte om du sitter på Windows 7, du blir lika övervakad för det.

Jag kunde förstå logiken om det var så att Microsoft är i maskopi med NSA, för då lär det ju vara lättare att samla in data om användaren sitter på Windows 10, men å andra sidan.. Om man är i maskopi med NSA så lär som sagt inte operativet spela roll.

Om det däremot är så att Microsoft motvilligt sammarbetar med NSA när det finns domstolskrav så lär det inte finnas mycker mer data att hänta om användaren oavsett vilket operativ denne kör, eftersom företag generellt idag jobbar hårt för att "NSA-skydda" sina data för att vinna billiga poäng hos kunderna. Se bara på historien om hur Apple tvärvägrade hjälpa FBI att låsa upp en iPhone som tillhört en terrorist.

Angående användargrupper så är det nog så att de flesta inte bryr sig, vilket vi ser tydligt på hur stor uppmärksamhet det här får utanför teknikkretsar, ingen alls. De som å andra sidan bryr sig kan ju som du själv påpekar göra något åt det, så det finns inget problem. Däremot kan jag tycka att du är rätt blåögd vad gäller säkerheten. Du säger att Windows 10 samlar in ditten, använder det till datten, medans Windows 7 inte gör det. HUR VET DU ATT WINDOWS 7 INTE GÖR DET??? OmNej svaret är "för att de själva säger att de inte gör det och det finns inga knappar om telemetridata i operativsystemet", så kan vi verkligen avsluta diskussionen för det blir bara förvirrat.

Å ena sidan litar du på Microsoft eftersom de motvilligt delar med sig data till NSA i Windows 7, å andra sidan litar du inte alls på Microsoft eftersom de gladerligen delar med sig av information till NSA i Windows 10. Det är samma företag vi pratar om. Attityden till NSA förändras inte beroende av OS. Antingen är Microsoft i maskopi med NSA eller så är de inte.

Skrivet av guermantes:

Att använda ett OS som inte tillåter mig att använda de program jag behöver för mitt arbete är orimligt det med. Men av någon anledning tycks du tycka att det är okej. Jag är ledsen, men din logik fallerar.

Nej, din läsförståelse falerar. Jag har påstått att det är rimligt att använda Linux om man vill ha större kontroll, inte att man skall använda linux om man är beroende av Windows 7 för att ett visst program skall fungera. Det är två olika saker.

Om man är orolig för att NSA ska komma och ta en ska man inte använda Windows alls utan Linux, om man är beroende av Windows 7 för att program skall fungera, ska man använda Windows 7, samt klaga till programmakaren.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, din läsförståelse falerar. Jag har påstått att det är rimligt att använda Linux om man vill ha större kontroll...

Jaså? Om det är nån som har problem med läsförståelsen så är det väl du? Varför börjar du annars prata om Linux i ett svar på mitt inlägg om att jag vill ha kontroll över min 7:a och inte ha den autouppgraderad till 10:an (att det är det det handlar om och inte att vilja ha största möjliga absoluta kontroll framgår tydligt av första meningen!)?

Eller så förstod du faktiskt att det var 7:an jag ville behålla kontroll över, men valde ändå att skriva att du inte förstår varför folk använder Windows och att Linux borde vara det självklara alternativet? Men om så är fallet är det ju din diskussionskompetens som fallerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jaså? Om det är nån som har problem med läsförståelsen så är det väl du? Varför börjar du annars prata om Linux i ett svar på mitt inlägg om att jag vill ha kontroll över min 7:a och inte ha den autouppgraderad till 10:an (att det är det det handlar om och inte att vilja ha största möjliga absoluta kontroll framgår tydligt av första meningen!)?

Eller så förstod du faktiskt att det var 7:an jag ville behålla kontroll över, men valde ändå att skriva att du inte förstår varför folk använder Windows och att Linux borde vara det självklara alternativet? Men om så är fallet är det ju din diskussionskompetens som fallerar.

Du skrev: "Det är en fundamental del av den sociala människans upprätthållande av sin egen integritet som individ att i största möjliga mån fatta sina egna beslut. Ta min tusan om det inte också är en evolutionärt sund reaktion att bli arg på MS när de hela tiden trycker upp tian i ansiktet på folk."

Och det var det jag bemötte, inte ditt specialfall med program som inte fungerar.

Om vi håller oss till det du faktiskt skrev, så menar jag att om det du säger stämmer (vilket jag inte ser tecken på alls då folk snarare verkar trivas i flock med en auktoritet som vallar dem som får), så borde människan haft ett inneboende motstånd till Windows till att börja med, och Linux eller andra mer öppna system borde vara dominerande.

Jag tycker inte alls att det är en sund reaktion arr reagera med någon slags kollektiv paranoia som folk gör nu. OK om enskilda individer blir irriterade för att deras program slutar fungera, det händer ju. Men det är undantagsfall. Att bli irriterad "bara för att" man får en uppgradering är absurt. Chrome och Firefox och en drös andra program uppgraderas ju automatiskt utan medgivande.

Jag har t. ex själv använt Firefox länge... Men jag gillade inte deras planer på att "Chromifiera" firefox genom "australis" med tvingande tabs on top med mera... Så jag bytte Webbläsare till Pale Moon istället. Jag satt inte kvar på den gamla firefoxversionen och gnällde om att jag minsann kräver kontroll.

Microsoft kommer ju för den delen sluta erbjuda en gratis uppgradering någon gång i slutet av Juni, och då bör väl också de påtrångande rutorna försvinna? Så oavsett vad så är det här ett ickeproblem om någon månad eller så. Chilla. Det fixar sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hittat på nätet

Citat:

The update code number is KB3035583. Uninstall it. Your computer will require a restart to edit it from the reg key. When it restarts search windows update manually, it will offer to install updates and that will be the one that you right click on. A submenu will pop up asking to copy or hide update. Click hide update. Walla, no more windows 10 upgrade Icon or asking you to upgrade to windows 10! Easy as pie!

Testat och det fungerar. Fast det dröjer väl inte länge innan nästa uppdatering kommer och det är tillbaka... Jag vill ha kvar mitt underbara Windows 7!!!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S2:

Hittat på nätet

Testat och det fungerar. Fast det dröjer väl inte länge innan nästa uppdatering kommer och det är tillbaka... Jag vill ha kvar mitt underbara Windows 7!!!

Tyvärr är det 25+ andra uppdateringar (kan vara 50+, svårt att minnas alla) man varit tvungen att hålla reda för att slippa alla telemetriuppdateringar som skickar användardata till Microsoft likt W10, även i W7.

Jag har manuellt granskat samtliga uppdateringar till W7 senaste året, så förhoppningsvis är mina datorer någorlunda fria från Microsofts totala mentala genomklappning sedan W8.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av joheri85:

Nej något fel är det inte. Windows 7 är bara dålig på att adoptera ändringar i gpo. Det kan funka kanon när man sätter upp det. Sen måste man starta om en dator flera gånger för att den ska adoptera de nya inställningarna. Det skriver till och med ms själva. I win 10 funkar allt direkt utan fördröjning. Och då har vi win 7 datorer i samma miljö som inte funkar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, vi har inga sådana problem såvida vi inte gör förändringar i inställningarna som bearbetas vid uppstart av datorerna.

Visa signatur

Rolig signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xcluzive:

Ne. Den här gången har dom ju sagt att det här är den sista versionen. Hädanefter blir det uppdateringar istället för helt nya versioner. Det är det som är grejjen. JU längre W10 kommer finnas, desto lättare blir det för andra utgvecklare att göra mjukvaran optimerat för just W10, inte skapa 5 olika versioner för 5 olika operativsystem för Windows och sen stöd för linux och apple på samma gång.

Du tror på vad dom säger. Jag tror att det bara handlar om vad man kallar saker för. Windows kommer att fortsätta at utvecklas som produkt. Ramverken och API:erna kommer att fortsätta att utvecklas, nya tillkommer och gamla blir förlegade. Utseendet kommer man också att fortsätta att ändra, åt ena eller andra hållet. I slutändan kommer det att vara mycket 'business as usual'.

Jag vill mest slippa lägga tid på att hänga med i svängarna. Jag vill bara sköta mitt jobb, köra de applikationer jag behöver köra. Ju mindre tid jag lägger på att fjanta med det OS jag måste ha, desto bättre.

Den livsuppgift som hela Microsoft har framför sig är att lära sig att hålla käft och leverera buggfri kod.

Permalänk
Medlem

Har uppgraderat min jobb pc till Win 10 Enterprise och på köpet kunnat låsa upp lokala administratör kontot och skapat en lokal användare med alla tänkbara behörigheter som GP och AD inte tillåter i företaget... så det finns ju extremt många kryphål för att ställa till rackartyg på Domäner med Windows 10..

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Dom av er som tar upp att alla godkänner att Webbläsare uppdateras automatiskt utan gnäll har troligtvis inte använt många webbläsare över huvudtaget.

Firefox blev värdelöst med UI förändringen och då bytte jag först till waterfox för att sedan köra Pale moon och Vivaldi. Ingen av dom uppdateras utan mitt uttryckliga godkännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...
Och det var det jag bemötte, inte ditt specialfall med program som inte fungerar.
...

Jaja, fortsätt trolldansa, du. Det här börjar bli larvigt. Varför plocka utsvävningen ur sitt sammanhang och därefter bokstavstolka den? Varför inte bemöta sakfrågan? Vem som helst förstår att tyngdpunkten i mitt första inlägg inte ligger i utsvävningen om den sociala människans natur utan i det första stycket. Ditt svar hänger på att du tolkar utsvävningen på ett sätt som inte låter sig göras givet den föregående argumentationen i sakfrågan. Därav läsförståelde, zero points.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jaja, fortsätt trolldansa, du. Det här börjar bli larvigt. Varför plocka utsvävningen ur sitt sammanhang och därefter bokstavstolka den? Varför inte bemöta sakfrågan? Vem som helst förstår att tyngdpunkten i mitt första inlägg inte ligger i utsvävningen om den sociala människans natur utan i det första stycket. Ditt svar hänger på att du tolkar utsvävningen på ett sätt som inte låter sig göras givet den föregående argumentationen i sakfrågan. Därav läsförståelde, zero points.

Är det något du vill ha sagt så säg det då, istället för att linda in det i massa lull lull och trams, och när sedan folk inte bemöter exakt det du vill ha bemött så har de "dålig läsförståelse"? Herrejävlar alltså.

Vill du ha konkreta svar så kom med konkreta punkter som kan bemötas.

Jag tycker att man skall köra Windows 7 om man har program som kräver det och inte klarar sig utan progtammet.

Jag tycker inte att man skall ha paranoia som utgångspunkt i något resonemang.

Jag tycker inte att Microsofts insamling av data på något sätt är anmärkningsvärd

Jag tror inte att Microsoft har ett djupgående sammarbete med NSA

Jag tror inte att NSA har tid med, eller är intresserad av Svenne Banan's surfvanor.

Jag tycker inte att Windows är ett bra val av operativsysten om man ägnar man sig åt ljusskygga aktiviteter och vill komma undan med det.

Jag tycker att konspirationsteorier, paranoia och cynism får allderles för stort utrymme i debatten. Skeptisk kan man vara men det folk håller på med nu är trams.

Där har du konkreta ståndpunkter, rakt upp och ner. Inget lull lull, inga luddiga inramningar som medvetet ger utrymme för feltolkningar som jag senare kan skjuta ner folk för. Jag lirar inte så. Jag tror mer på en rak och ärlig kommunikation.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det senaste tricket med att göra övre högra knappen till en "install button" e ju helt sanslöst och endast avsett för att tvångsmata de som inte är så datorvana med Windows 10. Dessutom så går de helt emot sina egna GUI guidelines - idioti och snudd på lurendrejeri om du frågar mig.

Kör Windows 7 Ultimate (med MS update avstängt) och kommer inte att dansa efter deras pipa bara för att öka deras propaganda statistik och för att kunna säga att jag kör "the flavor of the month" när det för mig inte har några nya features jämfört med Win 7 eller som gör mig mer produktiv - snarare tvärtom.

Är fullt medveten att jag någon gång måste uppgradera mitt OS når ny HW inte kommer att ha drivrutiner för W7 men det lär dröja många år innan det sker. Om MS fortsätter i den riktning de har nu blir det sannoligt ett annat OS alternativ och sedan köra de Windows program jag fortfarande änvänder i en VM.

Permalänk
Medlem

Enda datorn kvar med Microsoft Windows är speldatorn med ett Win7 Home Premium 64-bit OEM, köpt juli 2015.
Självklart hade jag hört talats om Win8 och Win10 (samt Winphone och WinRT), när jag köpte ännu en Win7 licens.

Microsoft hade ingen varningstext, om att en Win7 licens skulle bli en Win10 licens, när det passade för dom.

Rena kontraktsbrottet och bondfångeri från Microsoft.
Microsofts styrelse, verkar vara besatta av att ge sig själva det dåliga ryktet om att sälja/ge bort mediokra OS, vars huvuduppgift är att övervaka/samla in/spionera på användare av deras produkter.

Ett grundmurat dåligt rykte har de sedan Win8, köpte 2 bärbara med Win8 förinstallerat.
Båda datorerna köptes endast när det var utom tvivel att de var kompatibla med Linux och Win7 (Nu Linux Mint) respektive.

Såg också till att vid senaste skrivarköpet att den också fungerade med Linux, Android och OSX, förutom Win7. Om skrivaren fungerar med Win8/Win10/WinRT/Winphone/Win10M bryr jag mig inte.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

...men när det gäller Windows 10 så är min uppfattning att den stora majoriteten bara inte tycker om förändring. Självklart med vissa undantag.

Snarare sunt förnuft.

If it ain't broken don't fix it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupertoo:

Microsoft berättar gärna själva hur man gör för att slippa uppgraderingseländet.

Windows registry
Important Follow the steps in this section carefully. Serious problems might occur if you modify the registry incorrectly. Before you modify it, back up the registry for restoration in case problems occur.

For non-Enterprise versions of Windows, the notification icon can be suppressed through the Windows registry. To do this, set the following registry value:

Subkey: HKLM\Software\Policies\Microsoft\Windows\Gwx
DWORD value: DisableGwx = 1

Tror du Asta 54 fixar detta själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Tyvärr är det 25+ andra uppdateringar (kan vara 50+, svårt att minnas alla) man varit tvungen att hålla reda för att slippa alla telemetriuppdateringar som skickar användardata till Microsoft likt W10, även i W7.

Jag har manuellt granskat samtliga uppdateringar till W7 senaste året, så förhoppningsvis är mina datorer någorlunda fria från Microsofts totala mentala genomklappning sedan W8.

Jag gjorde som det stod och min reklam är borta.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Ingenting är gratis. Står man i kö för något som är "gratis" i flera timmar så är priset man betalar några timmar av ens liv.

Ett liv, låt oss säga att du lever i 90 år, då har du cirka 8 miljoner timmar att slösa, då tror jag inte att det gör något om du sätter 2 timmar på att köa för en gratis lunch. För dom 2 timmarna är ju bara 0.000025% av din livstid som du slösar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

det du har kvar av ett liv är mer intressant, säg att du är 45, kommer troligen få stroke/cancer eller liknande när du är 65, du har 6 timmar ledig tid på vardagar och 16 timmar på helgdagar, ungefär 2000 timmar per år.
då kostar det 0,005% av ditt liv för varje fri lunch....0,0025 om du är 25.. dvs 100 ggr dyrare än vad du tänkt dig om du är 25, dvs 200 timmar för en lunch

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

Snarare sunt förnuft.

If it ain't broken don't fix it!

Ja, med den inställningen fanns det väl ingen anledning att gå vidare från DOS? Fungerade ju finfint det med. Vad ska man med nyutveckling till liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Full Strike:

Ja, med den inställningen fanns det väl ingen anledning att gå vidare från DOS? Fungerade ju finfint det med. Vad ska man med nyutveckling till liksom.

Hur surfar du under DOS på ett enkelt sätt?

Från och med W2000 så blev windows mer eller mindre färdigt med utmärkt filsystem och övriga funktioner som man behöver. XP var en perfekt balans mellan enkelhet och funktion och fortfarande det OS som jag föredrar. Hade det säkerhetsuppdaterats så hade det fungerat perfekt för de allra flesta fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hur surfar du under DOS på ett enkelt sätt?

Från och med W2000 så blev windows mer eller mindre färdigt med utmärkt filsystem och övriga funktioner som man behöver. XP var en perfekt balans mellan enkelhet och funktion och fortfarande det OS som jag föredrar. Hade det säkerhetsuppdaterats så hade det fungerat perfekt för de allra flesta fortfarande.

Vem har sagt att man måste surfa? Vem bestämmer vilka funktioner man "behöver"? Windows XP var bra för sin tid, men saknar väldigt många funktioner jag tycker är självklara idag. Dessutom var det betydligt slöare, startade långsammare och kraschade betydligt oftare än Windows 10.

Permalänk
Hedersmedlem

@Full Strike: Slöare? Mina XP-installationer var genomgående märkbart snabbare än W7 eller Vista, på samma datorer. Jag hade inte heller fler problem med krascher som inträffade i princip aldrig, möjligen 1-2 gång per år, troligen mer sällan ändå.

Internet och surfning är den stora förändringen i vår tid, så det är ganska självklart att man ska kunna surfa om en dator ska kunna användas 2016.

Edit: Att XP och 7 startar långsammare än 8 eller 10 beror ju på att dessa två inte gör full omstart utan använder hybridläge, typ som att man sätter XP eller 7 i viloläge istället. Då startar de också mycket snabbare.

Min nuvarande 2011-rigg med W7 har gått 24/7 sedan jag byggde den i höstas. Inte en enda krasch hittills.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Det är skillnad på att knäcka en telefon när man har den fysiskt och att kunna knäcka och övervaka varenda telefon på distans. I det första fallet måste myndigheter vara en smula selektiva för de har inte oändligt med resurser medan i det andra får man ett trevligt övervakningssamhälle som DDR Tyskland.

Visste alla allt om alla skulle vi inte ha några problem. "Oftast" är det skeletten i garderoben som ställer till med problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Ja, med den inställningen fanns det väl ingen anledning att gå vidare från DOS? Fungerade ju finfint det med. Vad ska man med nyutveckling till liksom.

Du missar hela poängen!

DOS > Windows 2 > 3.1 > 95 > 98 SE > XP > W7 (jag e så gammal ) har alla haft nya features som jag hade nytta av och har på ett eller annat sätt gjort mig mer produktiv (använder min PC för mer än spel och surf). Till exempel så kom TCP/IP stöd med Windows 3.1 som jag behövde för att enklare kunna koppla upp mig med SLIP. Innan dess så fick man köra extra program för att kunna göra det (Trumpet Winsock för er som minns). Windows 95 gav mig USB support som var en stor förbättring jämfört med gamla RS-232 serieportar, W7 gav mig 64-bitar osv...

Så ge mig en enda anledning till att jag skulle uppgradera (förutom då att de är "gratis") om jag har ett W7 system som fungerar helt utan problem och hanterar alla mina behov och har ett GUI som inte lider av skitsofrenia?

Dessutom är alla mina nödvändiga program och drivrutiner installerade, fungerande och konfigurerade på ett sätt som funkar bäst för mig och skulle ta ett antal timmar att återskapa (installerar alla OS från CD/DVD) och det är ingen garanti att mina program är kompatibla med W10 - väntar med spänning

Som jag nämnde så är det för mig sunt förnuft. Varför skapa mer arbete för mig själva när jag inte ha något att vinna på det, snarare tvärt om eftersom jag inte tycker deras ny GUI är bättre än det Aero jag har i W7. Ovanpå det ogillar jag MS nya strategi och den affärs model de verkar vara på väg mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Edit: Att XP och 7 startar långsammare än 8 eller 10 beror ju på att dessa två inte gör full omstart utan använder hybridläge, typ som att man sätter XP eller 7 i viloläge istället. Då startar de också mycket snabbare.

Exakt!

Mina datorer startar nog lika snabbt som W10 eftersom jag använder S3 sleep mode. Bara trycka på en tangent och bam! desktopen är där. De få gångerna jag behöver boota om och det tar ~1 min är heller inga problem, går och fyller på kaffet eller besöker latrinen.

Och om nu W10 skulle vara snabbare på samma HW med S3 mode så handlar det om ms och det är definitivt inget en mäniska hinner registrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Är det bara jag som får psycho-flickvän-vibbar? Känner bara mer och mer att Win 7 som jag sitter på nu blir sista OSet med Windows. Behöver jag byta sen blir det helt och hållet Linux. Oavsett hur många spel det finns eller inte till Windows, jag spelar så sällan ändå.

Nästa OS blir Linux, kommer att bli skönt att slippa Windows, deras Trojan 10 är jag överhuvudtaget inte intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bartender:

det du har kvar av ett liv är mer intressant, säg att du är 45, kommer troligen få stroke/cancer eller liknande när du är 65, du har 6 timmar ledig tid på vardagar och 16 timmar på helgdagar, ungefär 2000 timmar per år.
då kostar det 0,005% av ditt liv för varje fri lunch....0,0025 om du är 25.. dvs 100 ggr dyrare än vad du tänkt dig om du är 25, dvs 200 timmar för en lunch

Men fastän det skulle kosta 0.005% så är det en så minimal tid man skulle sätta på det, samt vet man ju aldrig vad som skulle hända när man köar, plötsigt skulle man träffa någon där som man inte har sett på år och dar.

Du menar väl 200 timmar per år dvs 3.8 timmar per vecka dvs 0.54 per dag? Det är väl nu inte en så stor förlust, eller?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full Strike:

Vem har sagt att man måste surfa? Vem bestämmer vilka funktioner man "behöver"? Windows XP var bra för sin tid, men saknar väldigt många funktioner jag tycker är självklara idag. Dessutom var det betydligt slöare, startade långsammare och kraschade betydligt oftare än Windows 10.

Vilka funktioner skulle det vara? Enda anledningen till att jag använder Win 7 istället för XP idag är att det inte längre släpps säkerhetsuppdateringar till XP. Funktionsmässigt så kan jag inte komma på något som jag saknade i XP.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Vilka funktioner skulle det vara? Enda anledningen till att jag använder Win 7 istället för XP idag är att det inte längre släpps säkerhetsuppdateringar till XP. Funktionsmässigt så kan jag inte komma på något som jag saknade i XP.

Det får väl stå för dig då. Själv använder jag bland annat det förbättrade stödet för flera skärmar, multiple desktops, taskbaren för att pinna applikationer, inloggning med pin, synk av inställningar mellan mina datorer och mycket annat dagligen. Skulle absolut inte vilja gå tillbaka till Windows 7 eller XP.