Hjälp till en fattig student (grafik kort som inte vill längre)

Permalänk
Medlem

Hjälp till en fattig student (grafik kort som inte vill längre)

Hej,
Fått berättat för mig att grafik kortet inte vill vara min vän längre (alltså trasigt).

Nu till det stora problemet! Har ju en dator som inte är direkt ny.. Frågan är:

Kan man köpa ett nytt grafik kort? Eller blir det nudlar i 1 år framåt för att inhandla nytt?

Grafik kort (ej fungerande): RadeonHD 5670 ( ja, jag vet.. Men jag kunde lira Team fortress 2 på det.. Good enoguh för mig:)

Nätagg (tydligen relevant!): PSU: 280W

Intel i3 processor (nej, vet inte vad det är för nr eller liknande)

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Ja det kan du, men inget monsterkort med tanke på nätdelen.

Eftersom du är "fattig student" skulle jag köpa nåt begagnat.

Kolla marknaden här på Swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja det kan du, men inget monsterkort med tanke på nätdelen.

Eftersom du är "fattig student" skulle jag köpa nåt begagnat.

Kolla marknaden här på Swec.

Tack för tips. Vad ska jag tänka på? Storlek på grafik kortet? Extern ström till det? Kompatibelt? För bra/ för dåligt? Eller något annat du kan tänka på?

Permalänk
Medlem

Kolla på typ GTX 750

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Kolla på typ GTX 750

Kollade på det. Alltså priset är ju bra, jag är mest orolig för att köpa en helt ny dator för 6-8000. Kan jag köpa ett nytt kort för 1-1500 så är det ok! Men..

Det står Rek. watt (dator) 400 W det kanske inte går i min dator?

+ kan det vara för stort eller någon annan anledning till att det inte skulle fungera i min gamla burk?

Permalänk
Medlem

@woogi:
Funkar 5670 kommer även den funka utmärkt. De är snarlika i energikonsumtion och storlek men gtx 750 presterar långt mycket bättre.
Ta gärna en bild på insidan av datorn så vi kan se om allt passar och får plats Det gör allt mycket enklare för oss.

Edit: men i ditt läge skulle jag dock satsa på något begagnat. Man kan få riktigt mycket prestanda för pengarna om man handlar på sweclockers marknad (undvik blocket).

Permalänk
Skrivet av woogi:

Kollade på det. Alltså priset är ju bra, jag är mest orolig för att köpa en helt ny dator för 6-8000. Kan jag köpa ett nytt kort för 1-1500 så är det ok! Men..

Det står Rek. watt (dator) 400 W det kanske inte går i min dator?

+ kan det vara för stort eller någon annan anledning till att det inte skulle fungera i min gamla burk?

Rätt säker på att t.ex. 750ti drar mindre än det kort du har nu, googla kortets namn och "TDP" så får du en ungefärlig uppskattning.

Värt att påpeka är också att båda gpu-jättar släpper nya kort inom en månad, så det kommer nog komma många kort som ansågs vara "monster" för ett år sen för såna där summor. Om du är villig att spendera upp till 1.5 så ska du nog inte köpa ett 750 utan istället lägga ut några hundralappar extra på en ordentlig nätdel och ett begagnat Geforce GTX 960/970.

EDIT: om du nu bara vill spela TF2 så lär dock ett 750ti duga utmärkt

Visa signatur

9900k@5.0 Eisbaer Extreme - ASUS Z390 TUF -
Kingston HyperX 32gb 3200mhz - MSI 3080Ti Suprim x - 660p - Phanteks Enthoo719 - Phanteks Revo X 1200 - Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av woogi:

Hej, Fått berättat för mig att grafik kortet inte vill vara min vän längre (alltså trasigt).
Nu till det stora problemet! Har ju en dator som inte är direkt ny.. Frågan är:
Kan man köpa ett nytt grafik kort? Eller blir det nudlar i 1 år framåt för att inhandla nytt?
Grafik kort (ej fungerande): RadeonHD 5670 ( ja, jag vet.. Men jag kunde lira Team fortress 2 på det.. Good enoguh för mig:)
Nätagg (tydligen relevant!): PSU: 280W
Intel i3 processor (nej, vet inte vad det är för nr eller liknande)

Starta dxdiag så får du info om processor, OS, RAM, ljud, GPU etc (antar att du monterat bort det sistnämnda så du kanske inte ser någon info om det)

Om du sommarjobbar ett par veckor har du gott om pengar för att köpa ny dator. Låt säga att du tjänar 90kr/timme och jobbar 8 timmar fem dagar i veckan - då får du: 7200kr. Jobbar du kväll eller helg tjänar du bättre, kom ihåg att be om skriftligt kontrakt.

Begagnade grafikkort finns ofta på Swec och du kan alltid kolla trådar och gamla annonser för att se vilket pris som är rimligt. Det scammas sällan lika mycket som t.ex Blocket.

Permalänk
Medlem

Vilka hjältar!

Vill tacka alla ovanstående för all info, har lite att tänka på nu!

Permalänk
Medlem

GTX 750ti maxar 200w så det skall funka.
Det går att hitta begagnat.

Här är ett för 500kr.
https://www.blocket.se/stockholm/EVGA_GeForce_GTX_750_Ti_SC_H...

Permalänk
Avstängd

Vart bor du? man får ett gtx960 i barkaby för 999 spänn i helgen https://www.inet.se/kampanj/2944?sortColumn=price&sortAscendi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

GTX 750ti maxar 200w så det skall funka.
Det går att hitta begagnat.

Här är ett för 500kr.
https://www.blocket.se/stockholm/EVGA_GeForce_GTX_750_Ti_SC_H...

500kr nu snackar vi! Det är ju nästan så att man ska slå till direkt (trots osäkerheten om det funkar eller ej)

Är lite rädd för att om man köper ett nytt grafik kort, att det är som.. typ köpa en 500 hästkrafters motor i en gammal volvo 240..

Tack för att du gjorde "det lilla extra" och kollade upp det till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vart bor du? man får ett gtx960 i barkaby för 999 spänn i helgen https://www.inet.se/kampanj/2944?sortColumn=price&sortAscendi...

Helsingborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vart bor du? man får ett gtx960 i barkaby för 999 spänn i helgen https://www.inet.se/kampanj/2944?sortColumn=price&sortAscendi...

Jag tänkte fråga om det inte var ett år sedan butiken i Barkarby startades och hade sina uppstarts erbjudanden... Efter att ha gått in på länken visade det sig att jag hade mer rätt än vad jag trodde...

I övrigt så är det ett bra pris, men är tveksam om 280W åldrat nätaggregat verkligen räcker. Det drar ju upp priset för detta+nätaggregat norr om 1500kr.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Eftersom du är begränsad av ditt svaga nätagg ska du leta efter ett grafikkort som inte kräver extern strömförsörjning, utan ett som klara sig med kraften direkt från pci-platsen. GTX 750ti är, som flera redan varit inne på, det bästa kort som inte kräver kräver extern ström. Men du får nog kolla kort för kort i sådana fall, för det kan finnas fabriksklockade modeller av 750ti som också kräver extern ström. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baradet Funkar:

Eftersom du är begränsad av ditt svaga nätagg ska du leta efter ett grafikkort som inte kräver extern strömförsörjning, utan ett som klara sig med kraften direkt från pci-platsen. GTX 750ti är, som flera redan varit inne på, det bästa kort som inte kräver kräver extern ström. Men du får nog kolla kort för kort i sådana fall, för det kan finnas fabriksklockade modeller av 750ti som också kräver extern ström. Lycka till.

Gjorde som du sa.. Såg att det finns en hel uppsjö av grafikkort med "samma" namn på inet...

Hur vet jag vilken som inte kräver extern ström? (yes, ställde den frågan trots risk för att bli idiotförklarad.. Men jag har ingen aning!)

Permalänk
Skrivet av woogi:

Gjorde som du sa.. Såg att det finns en hel uppsjö av grafikkort med "samma" namn på inet...

Hur vet jag vilken som inte kräver extern ström? (yes, ställde den frågan trots risk för att bli idiotförklarad.. Men jag har ingen aning!)

Man får helt enkelt söka information kort för kort. Enklast är nog att börja på tillverkarens hemsida. Ibland står det i specen, ibland syns det på någon bild att det finns ett uttag för exempelvis en sex-pin extern strömkontakt. TDP-värdet (inte rekommenderat nätagg watt) kan också var en ledtråd, för du får ut ungefär 60w ur pci-porten. Drar kortet mer än så krävs det nog extern ström.

Permalänk
Sötast

Har du 2 st 6pin kontakter på ditt nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du 2 st 6pin kontakter på ditt nätagg?

Ingen aning.. och datorn står hos en vän som öppnat den för att kolla vad som är fel

Jag kan fråga imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har du 2 st 6pin kontakter på ditt nätagg?

Ett nätagg på 280W kommer inte ha 6pin kontakter över huvud taget.

Permalänk
Sötast
Skrivet av woogi:

Ingen aning.. och datorn står hos en vän som öppnat den för att kolla vad som är fel

Jag kan fråga imorgon!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av foxzox7:

Ett nätagg på 280W kommer inte ha 6pin kontakter över huvud taget.

Jag tänkte just samma sak, men om det hade det så hade jag ett gammalt graffe liggande som kunde gått till välgörenhet

Permalänk
Geeks Gaming

Jag bor i Helsingborg och har ett gammalt 650 ti som du kan testa med, använder inte det och ligger bara i en garderob o skräpar just nu. har inte koll på hur långt det är men vi kan testa, funkar det inte så förlorar du inget, bor i närheten av bryggare så kanske går o lösa nått till helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Jag bor i Helsingborg och har ett gammalt 650 ti som du kan testa med, använder inte det och ligger bara i en garderob o skräpar just nu. har inte koll på hur långt det är men vi kan testa, funkar det inte så förlorar du inget, bor i närheten av bryggare så kanske går o lösa nått till helgen?

Fantastiskt! Skriver ett PM. Bor också i närheten av bryggare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

GTX 750ti maxar 200w så det skall funka.
Det går att hitta begagnat.

Här är ett för 500kr.
https://www.blocket.se/stockholm/EVGA_GeForce_GTX_750_Ti_SC_H...

ett 750 ti tar ca 65w ett 980 tar runt 165w så några 200w tar det då inte i närheten av och hela min dator ligger i runda slängar på 150w när jag spelar men i övrigt så är ett 750ti en vettig lösning då dom inte kräver extra strömsladd även 950 är trevliga med sina ca 90w men dom flesta kräver extra ström anslutning och är något asus kort som är utan men då är vi uppe i nya prylar runt 1400 eller så

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

ett 750 ti tar ca 65w ett 980 tar runt 165w så några 200w tar det då inte i närheten av och hela min dator ligger i runda slängar på 150w när jag spelar men i övrigt så är ett 750ti en vettig lösning då dom inte kräver extra strömsladd även 950 är trevliga med sina ca 90w men dom flesta kräver extra ström anslutning och är något asus kort som är utan men då är vi uppe i nya prylar runt 1400 eller så

http://www.sweclockers.com/test/19170-asus-geforce-gtx-750-ti...

Vissa 750ti vill ha extern ström, ja.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av SUMITOMO:

Sen är den effektmätningen med processorn och allt annat i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Sen är den effektmätningen med processorn och allt annat i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart, frågan var om TS 280w klarar av att driva systemet med ett bättre grafikkort.

Permalänk
Geeks Gaming

Efter lite diskussion kom vi fram till att han inte har någon extra strömförsörjning som mitt kort kräver. Utan han behöver ett 750/ti.

Permalänk
Avstängd

Lite sent svar men är man utan kontakt till pci-e kort så finns det molex till 6-8 pin pci-e adaper men man kan ändå inte köra så tunga kort på ett sånt agg men 750 ti är inte enda alternativet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w