Disk betéer sig konstigt/håller på att haverera?

Permalänk

Disk betéer sig konstigt/håller på att haverera?

En av mina diskar verkar ha börjat strula.
En morgon när jag satte igång datorn möttes jag av en popup ruta, denna ruta kommer upp vid varje omstart av datorn om just den disken är ipluggad. (En SATA disk)
Spelar ingen roll om den är ipluggad internt eller externt.

http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Random%20Enc...

Och här är en screenshot på hur det ser ut i "den här datorn" och vad som händer om jag försöker dubbelklicka på disken.

http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Random%20Enc...

Och till sist bifogar jag även en bild på hur det ser ut i "disk manager".

http://i157.photobucket.com/albums/t64/kaynovak5/Random%20Enc...

Någon som vet om jag kan rädda den data som finns på disken ?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Länkarna funkar inte för mig.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Skrivet av Lineri:

Länkarna funkar inte för mig.

Sorry det är ordnat nu!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Ser ut som om den av någon anledning inte tycker den är formaterad längre. Är det det "enda" problemet, så går det antagligen att gräva fram dina data med lämpligt data-recovery verktyg.
Har disken mer komplicerade problem som orsakat dataförlusten till att börja med kan det vara mer i territoriet av "kört", och data-recovery verktyg kommer eventuellt göra att disken lider fler fel, och försvåra, eller rent av omöjliggöra "riktig" data räddning av typen IBAS pysslar med.
Se om du kan läsa SMART data från disken, och om möjligt klistra in värdena här så kanske vi kan ge dig ett råd för om det är värt att försöka på egen hand, eller om du bara ska låta bli.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Jag tycker värdena ser bra ut. Alla "viktiga" värden är 0, så disken är nog inte problemet. Jag brukar använda GetDataBack, men det är inte gratis, så någon annan har kanske ett tips på bra gratismjukvara för NTFS recovery.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack så mycket för ditt svar.

Har nu GetDataBack installerat, men 'är osäker på vilket alternativ ja gska välja för att försöka få tillbaka förlorade filer från disken... någon som kan bistå med en hjälpande hand?

Vad för alternativ ska jag välja i GetDataBack ?

Default settings

Perform a Quick scan (sudden partition loss, FDisk)

Systematiic file system damage e.g Format or FDisk

Sustained file system damage eg. new operating system was installed

I want to recover deleted files

MVH

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Börja med "Quick scan", om det inte fungerar, "systematic file system damage", och sist "I want to recover deleted files"

Första alternativet som ger önskat resultat innebär ju att nästa alternativ inte behövs. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tycker värdena ser bra ut. Alla "viktiga" värden är 0, så disken är nog inte problemet. Jag brukar använda GetDataBack, men det är inte gratis, så någon annan har kanske ett tips på bra gratismjukvara för NTFS recovery.
B!

Recuva är rätt bra och gratis.

@Unbalanced tänk bara på att oavsett vad du väljer att använda... Måste du återställa till en annan HDD, inte till samma disk. Om du återställer till samma disk så riskerar du förstöra din data på disken. Så formatera inte den, skriv inte till den, gör inget förutom ren recovery från den till en annan disk.