Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga 900 eller Mac

Hej,

Behöver en ny dator i jobbet. Mest mail och office men vill även kunna se film och gärna något som klarar lättare jobb i PS.

Har aldrig riktigt fastnat för Mac då jag är uppvuxen med pc och kan dom. Har fått för mig att PC är lite öppnare och friare också, men det kan vara inbillning.

Kikade på Lenovo Yoga 900, den verkade vettig. Bra prestanda och smidig. Att det var touch och vikbar var en bra bonus.

Alla i min närhet pratar om att Mac är det enda som funkar. Överlägens prestanda och bra batteritider. Är dock inte helt övertygad

Någon som har några åsikter? Lenovo vs Mac?

Budget 10-15k.

Permalänk
Medlem

Kan också rekommendera Mac.. Har haft MacBook PRO i 3 år och den är underbar om man jämför med mina tidigare Windows-laptopar.
Tog ett tag att vänja sig, då man tidigare bara kört Windows.. Men när man väl vant sig, så känns det mer som att Windows-plattformens enda fördel är spel.

Har under dessa 3 år inte behövt göra mer än att installera de program jag vill ha och ladda batteriet emellanåt.. den bara rullar på.

I och med Microsoft sätt att tvinga på oss Win10, så har jag nu helt gått över till Mac/Linux och är helnöjd.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

@DaBone: Tack för svar! Ja spel blir det inte. Det har jag min stationära till. Kanske måste tänkta om lite då ang Mac.

Men är det något som provat Yoga 900? Åsikter om den?

Permalänk
Medlem

Adobe-programen trivs väldigt bra på mac. Jag klipper relativt tunga 1080p-projekt på min MBA 13' i Premiere utan problem.

Permalänk

Enligt min erfarenhet så har de flesta som gått till Mac p.g.a. dåliga Windows-datorer aldrig betalat lika mycket för en sådan PC som de sedan gör för en Mac. Ingen ont om Mac - det är bra maskiner, men jag är bara skeptisk mot folk som bildar åsikter om helt olika produkter i helt olika prissegment.

Mac är bra på vissa saker, men personligen skulle jag kikat vidare på Dell XPS 13, HP Spectre 360 eller en Surface Pro 4. Till jobb hade jag helt klart valt en Surface, men mest för att jag önskar ha mötesanteckningar digitalt

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

Enligt min erfarenhet så har de flesta som gått till Mac p.g.a. dåliga Windows-datorer aldrig betalat lika mycket för en sådan PC som de sedan gör för en Mac. Ingen ont om Mac - det är bra maskiner, men jag är bara skeptisk mot folk som bildar åsikter om helt olika produkter i helt olika prissegment.

Mac är bra på vissa saker, men personligen skulle jag kikat vidare på Dell XPS 13, HP Spectre 360 eller en Surface Pro 4. Till jobb hade jag helt klart valt en Surface, men mest för att jag önskar ha mötesanteckningar digitalt

Jag har bildat min uppfattning om detta, av Windows-laptops som varit dyrare än min MacBook PRO för 22k..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

@DaBone: Då har du säkert gjort en rättvis bedömning, men det är inte alla som har. Av dem jag känner så har ingen det

Själv har jag åt andra hållet inte ens ägt en Mac själv (bara använt frugans), så egentligen är jag lika illa jag.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@ddaniel91: Den känslan har jag också fått. Har man haft en pc för 5k innan som är 5 år gammal och sen gått över till en ny mac för 12k så är det klart det är skillnad.

Jag förstår inte varför mac skulle klara av att göra så mycket bättre datorer än sina konkurrenter?

Är det hårdvaran eller mjukvaran som dom anses vara så mycket bättre på? Är det mjukvaran så kan jag förstå det bättre. Att dom tänker i nya banor och skapar ett os som lirar bättre med hårdvaran osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Adobe-programen trivs väldigt bra på mac. Jag klipper relativt tunga 1080p-projekt på min MBA 13' i Premiere utan problem.

Trivs minst lika bra på Windows då allt beror på hårdvaran iaf av dom tester jag sett folk göra på tuben.
Det som är ett stort plus för Mac är FCPX som spöar skiten ur Premiere, mycket bättre support för hårdvaruacceleration i skrubbningar och rendering.

Permalänk
Medlem

Jag ha blivit mer interreserad av problem med applegrejer för jag gillar inte Apples vision och det är ett bra sätt att basha den för. Ur vad jag ser mer och mer är att Apple alltid har något stort fel med designen av deras datorer. Reparationer som går på ca 70% av datorn värde om man gör det från Apple för att de inte kan designa kretsar ordentligt.

Personligen så är lenovo t serien the way to go. Arbetshäst som alldrig ger upp. Min är inne på 5:e året nu och det ända som är bättre med nyare datorer är en snabbare cpu. Det är ju dock en dator för 16k när den var ny och det är inte ett prestanda monster men den har fortfarande många år kvar

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Ifall du är inne på Windows dator så tycker jag du ska ta en titt på nya HP Spectre (världens tunnaste dator) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3661016

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kikat på XPS 13? Den är snarlik Yoga 900 men är kanske ännu mer robust och stabil. Rätt lik Macbook i utseende och känsla, men mycket mer prisvärd än en Macbook.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+