Permalänk

Hjälp, min dator "tjuter" och "surrar"!

Tjenare, kopierat detta från ett annat forum och ändrat lite i texten please bare with me...

Hursomhelst så har jag flyttat tillbaka in i en väldigt gammal villa/stuga (typ 100 år gammalt), så vet att kabeldragningen i huset inte är allt för moderna och med det sagt har jag märkt att i just detta hushåll så har mitt/mina grafikkort börjat göra konstiga ljud ifrån sig när den arbetar vid film och spel.

Det låter nästan exakt som om en kabel eller en liten fjäder slår försiktigt emot fläkten på nåt av mina grafikkort och det gör mig både irriterad och lite oroad över vad som orsakar problemet då det inte inträffar när jag är i en annan bostad med datorn, och detta har inträffat månader innan i samma bostad jag bor i just nu.
Jag har kollat massvis med gånger om problemet är fysiskt d.v.s att något objekt faktiskt slår emot fläktarna men så är inte fallet.

märkte jag också att ljudet från grafikkorten möjligen kan ha blivit tystare nu när jag bytte DC kabel och förlängningssladd/El-splitter som har "jordade" uttag eller vad det nu kallas även om EL-uttaget i väggen saknar det då det är så gammalt.
men istället så har den börjat tjuta exakt som ett svagt tinnitus ljud speciellt när jag sätter på youtube på 1080p+. (utan maskinvaruacceleration i chrome dessutom)

Har kollat "Coil Whine" @ LinusTechTips men låter inte alls så högt eller på det sättet.

Så vet nån vafan problemet kan tänkas vara och hur man löser det?

Min Dator är en hemma byggd PC med Asus Z97 Deluxe moderkort, 2 Radeon r9 290 Grafikkort och be quiet power zone 1000w nätagg

Edit: den tjuter även när jag testat att ta ut varje grafikkort men tjutandet kvarstår även om det är något tystare.

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk

@filip_xb95:
Så om jag fattat det hela rätt så är ditt utag alltså inte jordat och det låter endast när du använder datorn i din nuvarande bostad?

Jag skulle föreslå att du försöker fixa med en ordentlig jordning, det kan mycket väl vara det som orsakar ditt problem, så länge det inte är något fysiskt i datorn.

Permalänk

Helt seriöst vad kan det vara?
stress testar jag datorn med prime 95 eller spelar så låter datorn helt normalt men JUST när jag kollar på youtube samt ändrar windows volym mätaren så börjar datorn att tjuta exakt som tinnitus låter, stänger jag av youtube klippet så försvinner ljudet inom 1-3 sekunder, asså vafan kan det vara?
är inte något med grafikkortet heller har jag märkt.......

Edit: märkte att problemet försvinner när jag avinstallerar alla min drivisar för ljudet, vad kan det bero på? (måste still ha ljud liksom)

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40