Nvidia X80/1080 lanseras... Info (prestandatest, överklockningsresultat m.m.)

Permalänk
Medlem

EVGA GeForce GTX1080 FTW Gaming beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooree:

Varför inte EVGA FTW med 2x 8pin? Ser mer intressant ut tycker jag..

Håller med om att FTW-kortet ser ut att vara det bästa valet hittills! Var dessutom väldigt bra prissatt på netonnet

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

min lokala data butik skicka detta till mig idag..niiice

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Är ju enbart EVGAs FTW som har dubbla 8 pins verkar det som, hur ska man tolka det?

Permalänk
Medlem

Herrejösses!

Nu börjar klådan i köptarmen bli outhärdlig!

Permalänk

Precis i samband med release så lade inet ut priserna på de andra korten. Så det blev ett MSI founders edition även om det kostade 200kr mer. Tänker inte överklocka så stockkylaren verkar räcka gott och väl i mitt fall.
Blir tisdags-hype Doom från början kanske till och med! Har väl i och för sig bara kommit tillbaka från Mars så 4 kartor, högst 6 spelade.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

ca 1000 spänn i rabatt (inte helt fel). rätt mycket billigare en på Prisjakt (inte helt och va stammis på en lokal data butik ibland)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Vid 13.50 in i videon säger han något väldigt intressant, ungefär samma sak som jag hävdat

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mooree:

Varför inte EVGA FTW med 2x 8pin? Ser mer intressant ut tycker jag..

Nu är deras sida oåtkomlig, antagligen överbelastad med tanke på lanseringen men vill minnas att det stod 10+2 på strömförsörjningen. Mer intressant är dock givetvis mammornas överklockningskort, Classified! 14 fasers strömförsörjning dessutom... Mammas bröd, fralla!

Den ska för övrigt komma med tre olika bios-lägen, smuttigt!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Ok, men det man undrar över är ju varför strix tex som också måste ses som high end kort nöjer sig med 8 pin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@trickeh2k: Ok, men det man undrar över är ju varför strix tex som också måste ses som high end kort nöjer sig med 8 pin?

Anses Strix som high end? High end skulle jag säga är Classified, Lightning, AMP! Extreme osv. Strix är väl mer som SC, fabriksöverklockad med fokus på tyst och effektiv fläktlösning?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@mooree: Sant! Tror jag ska vänta att lägga in en order tills alla specs kommit ut! Det kanske är ett löjligt argument men tycker EVGA kortet är otroligt fult, sen gillar jag gigabyte men men.

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem

Uppdatering, Classy ska finnas tillgänglig hos ÅF i mitten av juni!

https://twitter.com/EVGA_JacobF/status/736202377208815616

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Ok så man ska vänta på de du nämner istället!

Permalänk
Medlem

Ugh vet inte hur jag ska göra just nu, satt och F5ade prick kl15 i hoppet om att få tag i ett 1080. Mycket riktigt första kortet som dök upp på webhallen var ett MSI 1080 Founders Edition, klicka på köp, direkt till kassan och genomförde allt. Nice tänkte jag, fick ett.

4h senare upptäcker jag att de även la upp alla tredjeparts kort några sekunder efter. Som inte bara är billigare utan kyler kortet avsevärt bättre(!).

Känns som man nu sitter i en liten taskig sits och funderar på att skicka tillbaka kortet så fort det anländer tillsammans med nya datorn (i7-6700k, 32Gb 3333mhz ram etc). Har helt enkelt lite köpångest över Founders Edition då det finns bättre kort, till bättre pris.

Mitt problem är nu att om jag bokar ett annat tredjeparts kort vet jag ju inte när jag får det då det är många timmar senare. Jag vill ju inte gå coh vänta hela sommarn då resten av datorn är här på måndag. Ugh...

Permalänk
Entusiast

Blev två FTW för min del... men man var så jävla snabb att man inte kollade runt ordentligt och köpte till Inets ockerpriser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morx:

Ugh vet inte hur jag ska göra just nu, satt och F5ade prick kl15 i hoppet om att få tag i ett 1080. Mycket riktigt första kortet som dök upp på webhallen var ett MSI 1080 Founders Edition, klicka på köp, direkt till kassan och genomförde allt. Nice tänkte jag, fick ett.

4h senare upptäcker jag att de även la upp alla tredjeparts kort några sekunder efter. Som inte bara är billigare utan kyler kortet avsevärt bättre(!).

Känns som man nu sitter i en liten taskig sits och funderar på att skicka tillbaka kortet så fort det anländer tillsammans med nya datorn (i7-6700k, 32Gb 3333mhz ram etc). Har helt enkelt lite köpångest över Founders Edition då det finns bättre kort, till bättre pris.

Mitt problem är nu att om jag bokar ett annat tredjeparts kort vet jag ju inte när jag får det då det är många timmar senare. Jag vill ju inte gå coh vänta hela sommarn då resten av datorn är här på måndag. Ugh...

Jag skulle skicka tillbaka/ångra beställningen utav Founders Edition och hålla koll när tredjepartskorten går att beställa igen!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Anses Strix som high end? High end skulle jag säga är Classified, Lightning, AMP! Extreme osv. Strix är väl mer som SC, fabriksöverklockad med fokus på tyst och effektiv fläktlösning?

EVGA SC bygger ju på Nvidias referenskort och har 1st 8pin strömkontakt. Strix har custom PCB med 6pin + 8pin strömkontakt. Tycker inte dom är jämförbara.

Permalänk

Hamnade i ett rätt trist läge. F5:ade och fick tag i ett kort från inet. Fick mail tre timmar senare om att det tyvärr ej räckte till mig den här batchen trots genomförd betalning.
. Är Mer sugen på ett partnerkort men har också lite beslutsångest över hur jag ska göra. Det som hägrar är en kommande vive. Vill inte stå kortlös på grund av dumdristighet liksom.

Permalänk
Medlem

Jag är oerfaren gällande köpa vid release... Så jag undrar ifall om jag gör ett köp nu på ett FTW, är det liten chans jag får tilldelning vid första leveransen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spel_va:

ca 1000 spänn i rabatt (inte helt fel). rätt mycket billigare en på Prisjakt (inte helt och va stammis på en lokal data butik ibland)
http://i64.tinypic.com/24fjvy8.png

Fick också dessa rabatter... härligt med REA på första dan..
Dock vet jag inte vilket jag ska ta... av dessa 3?

Vill ju ha den med bäst kylning och högst OC.
Något förslag från någon vore bra att få.. tack.

MVH

Permalänk
Medlem

@RaBlack:

Det är bara att surfa in på http://beta5.alina.se/sok.html?hitta=gtx%201080 så finns rabatten för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

@trickeh2k: Ok så man ska vänta på de du nämner istället!

Mja, beror ju på. Classified och de andra är mer avsedda för de som vill överklocka friskt på egen hand. Om du nöjer dig med fabriksöverklockning så tror jag att SC eller FTW duger alldeles utmärkt

Skrivet av MarkSix:

EVGA SC bygger ju på Nvidias referenskort och har 1st 8pin strömkontakt. Strix har custom PCB med 6pin + 8pin strömkontakt. Tycker inte dom är jämförbara.

Lite svårt att se men är detta 6+8?

Men visst, det jag menade är att oavsett så spelar inte Strix i samma liga som de övriga korten jag nämnde

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag la en order på EVGA ACX 3.0 ("founders ed" kretskort) för 6600kr på Komplett innan det tog slut men nu när jag ser rean på Alina blir jag fundersam på om jag kanske borde ha tålamod och gå för MSI eller Asus istället med bättre kretskort för 7200kr..

Är det värt att lägga 600kr extra på ett bättre kretskort eller är det mer värt att hålla sig till EVGA's referens-kretskort för det billigare priset 6600kr? (tänker på skillnaden i hur hög överklockning man kan göra, vill gärna ligga på minst 2000Mhz)

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk

Köpte Gigabytes kort för 7100kr

Ni alla pratar det här om hur viktigt det är med 8x2 kontakt men hänger inte riktigt med i det där.

Jag hänger med så långt att det kommer förenkla överclockning men är det verkligen så viktigt? Kollade en video någon annan la ut om att det är överskattat om man inte håller på med extrem överclockning med vattenkyllade kort och sådana grejer.

Om det nu ärså viktigt ska man att andra kort släpps eller gå på FTW?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av davidvirus:

Köpte Gigabytes kort för 7100kr

Ni alla pratar det här om hur viktigt det är med 8x2 kontakt men hänger inte riktigt med i det där.

Jag hänger med så långt att det kommer förenkla överclockning men är det verkligen så viktigt? Kollade en video någon annan la ut om att det är överskattat om man inte håller på med extrem överclockning med vattenkyllade kort och sådana grejer.

Om det nu ärså viktigt ska man att andra kort släpps eller gå på FTW?

Det är inte så viktigt, och det kommer inte spela någon roll alls i överklockningssynpunkt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

@Ragnarok: Ok tack man kanske skulle köpt Asus ist?

Visa signatur

BlackNight

||Intel i7 6700K||

||Asus Z170 Pro||Corsair Vengeance DDR4 3000Mhz||

||ASUS GTX 1080 Strix OC||EVGA SuperNova G2 850W||NZXT Noctis 450||

||NZXT Kraken X61||Windows 10||Asus ROG Swift PG279Q||

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidvirus:

Köpte Gigabytes kort för 7100kr

Ni alla pratar det här om hur viktigt det är med 8x2 kontakt men hänger inte riktigt med i det där.

Jag hänger med så långt att det kommer förenkla överclockning men är det verkligen så viktigt? Kollade en video någon annan la ut om att det är överskattat om man inte håller på med extrem överclockning med vattenkyllade kort och sådana grejer.

Om det nu ärså viktigt ska man att andra kort släpps eller gå på FTW?

Skrivet av Ragnarok:

Det är inte så viktigt, och det kommer inte spela någon roll alls i överklockningssynpunkt.

Beror väl på vad man har för mål med sin överklockning. Finns ju begränsningar i hur mycket ström man kan tillåta kortet att dra, men generellt, nej. Inte så länge du överklockar på luft. Det handlar mer om tur i kisellotteriet

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@rSon: Allt står som ej i lager. Är man försent ute asså :(? Nån aning om när de restockar?