Defekt GTX970 (fläktproblem), reklamera nu eller vänta?

Permalänk

Defekt GTX970 (fläktproblem), reklamera nu eller vänta?

Så jag är inne på mitt andra Asus 970 Strix pga fläktproblem. Det klickar, vibrerar och är allmänt skit. Båda har gett upp efter någon vecka.

Mitt första kort lät såhär:

Mitt nuvarande är ännu värre, då hela fläkten är urbalans och skrapar på kylflänsarna.
Känner just nu för att skita i RMA och vänta tills 970 gått ur sortimentet och därefter göra en ny då 1070 är aktuell. Går det att göra så?

Känns inte alls värt pengarna eller tiden längre, fyfan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raubtier:):

Så jag är inne på mitt andra Asus 970 Strix pga fläktproblem. Det klickar, vibrerar och är allmänt skit. Båda har gett upp efter någon vecka.

Mitt första kort lät såhär: https://www.youtube.com/watch?v=ipZD048i2To

Mitt nuvarande är ännu värre, då hela fläkten är urbalans och skrapar på kylflänsarna.
Känner just nu för att skita i RMA och vänta tills 970 gått ur sortimentet och därefter göra en ny då 1070 är aktuell. Går det att göra så?

Känns inte alls värt pengarna eller tiden längre, fyfan.

Absolut, om du har garanti kvar så länge. Det går också att utnyttja den svenska reklamationsrätten, men det brukar vara knepigare. I vilket fall som helst är det fullt möjligt och låter som en bra idé.

Permalänk
Medlem

Är det fel på korten så skickar du in det på service och säger att du vill byta ut det mot ett 1070 eller vad du nu vill och då betala mellanskillnaden. Brukar inte vara några problem alls för dom flesta återförsäljarna.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

@raubtier:) *Tråd flyttad, rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Rubriken var dålig av mig.

Bara frustrerande då man vaknar och ska sätta sig framför Overwatch då fläkten från ingenstans börjar låta såhär Får ha tålamod och hoppas folk köper upp alla 970s på Komplett snabbt Tur den är semi-passiv...

Permalänk

När jag reklamerade mitt 280x på Komplett så bad jag om ett GTX 970 som ersättning och att jag betalade skillnaden i pris och de gick med på det.

Permalänk
Medlem

Du måste reklamera inom skälig tid (cirka 2 månader) från att du upptäckt felet, enligt KKöpL, annars riskerar du att förlora reklamationsrätten.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

@iFraja: Jaha okej...då väntar jag tills 1070 med eftermarknadskylare lanserar så betalar jag mellanskillnaden. Det bör funka va?