Köpråd inför min första gaming dator (15k)

Permalänk

Köpråd inför min första gaming dator (15k)

Hallåsan!
Efter att ha spelat CS:GO med genomsnitt på 25 FPS i några månader kände jag att det fick bli en ny dator i Juni.

Datorn kommer användas främst för som sagt CS men även programmering, videoredigering och övrig mediaproduktion.
Dem allmänna kraven jag har är att chassit gärna får vara lite mindre och slimmare än en fullsize, tystlåten och maxa fpsen när jag dödar noobs på CS.

Har inte jättebra koll på vilka komponenter som är bäst idag men jag tänker mig något i stil med:
Hårddisk: 240gb SSD
Processor: i5 eller i7
Grafikkort: Det bästa för budgeten och kan leverera 144hz till min monitor
Arbetsminne: Det bästa för budgeten
Chassi: Något mindre än fullsize
Moderkort: ??
Nätagg: ??
Kylning: ??
Budget: Max 15K och går det hamna under den blir jag superglad.

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du lär garanterat skaffa en dator under 15k som kan hantera väldigt mycket saker.

Snabbt vad du behöver tänka på.
AMD kommer lansera sina midrange gpuer vilket kommer sänka ner marknadspriserna.
Du lär få ett 980 ti eller ett Fury/Fury x för en bra slant.
Processor rekommenderar jag i5 4690k. Det är den prisvärdaste processorn just nu, Skylake blir överlags väldigt dyrare per peng om man ska tänka in DDR4 och ett mobo.
Resten är överlags mest smaksatt.
Klara saker, moderkortet måste ha en socket som processorn kan sitta i och du vill nog helst ha ett ATX.
Chassi, ha något som kan hantera långa grafikkort och att det är inte extremt tajt.
Nätagg, se till att det är ett kvalitet (EVGA, FSP, Seasonic) det är det främsta och sen kolla så att du har tillräckligt med watt. Tror nog att ett 850w EVGA G2 blir perfekt.
Kylning är en sak. Eftersom du har en bra budget kan du nog köra AIO kylare ex h100i.
Minnen är väldigt billiga, 16 gb 1600 Mhz räcker väldigt bra.

Sist hårddisk, en SSD är väldigt trevligt för dess hastigheter men det är extremt bra att ha en 1000/500 Gb hårddisk åt alla program och spel som du inte spelar så ofta. Oftast är det onödigt att installera dessa på SSD då de inte behöver så snabba diskar. Själv kör jag på en 240 gb SSD och en 1T hårddisk och det funkar bra.

Vill inte göra en kundvagn då det kommer in nya grafikkort. Jag avråder stort att köpa nu eller i juni utan vänta helst till juli eller augusti. Du kanske har väntat länge men den här vänta blir nog bäst för plånboken.

PS glömde en sak. Var inte rädd att köpa specifikt grafikkort begagnat då dessa tappar extremt mycket i pris. Du kan säkert få ett 980 ti nu för 4k och väntar du till att 3partstillverkare släpper sina 1080 lär det komma in flera 980 ti in i marknaden.

Permalänk
Medlem

Du har inte angett om du bygger själv och om Windows skall ingå.

Vänta tills GTX 1070 kommer så kommer datorn nedan att kosta strax under 14k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9425425/